Perustelut
Syyllisyysperiaate ja oikeusturva
Vaikka hallituksen esityksen todetaan toteuttavan ajoneuvon
haltijan vastuun automaattisessa liikennevalvonnassa, perimmäisenä tarkoituksena
on edelleen, että sakon maksaa ajoneuvon kuljettaja. Esityksen
lähtökohtana on nimittäin rikesakkomenettelyn
aloittaminen olettamalla, että omistaja tai haltija kuljetti
ajoneuvoa, mutta tästä olettamasta luovutaan muun
muassa, jos omistaja tai haltija vastustaa sakottamista.
Näin ollen syyllisyysperiaatteesta ei luovuta, ja rikesakkomääräyksen
saaneella on oikeus määräajassa vastustaa
rikesakkoa, jolloin asiassa suoritetaan suppea esitutkinta ajoneuvon
kuljettajan selvittämiseksi ja rikesakko määrätään hänelle.
Ehdotetun lakimuutoksen mukaan syyllisyysperiaatteen toteutuminen
jää kuitenkin viime kädessä sen
varaan, että omistaja tai haltija vastustaa sakkoa niissä tapauksissa,
joissa hän ei ole ollut kuljettaja. Valiokunnan huomiota
onkin kiinnitetty siihen, että nyt ehdotetun menetelmän
myötä tingitään ehdottomasta
syyllisyysperiaatteesta.
Käyttövastaava
Asiantuntijakuulemisen mukaan ehdotettu ehdollinen rikesakko
vaikuttaa syyttömyysolettaman kannalta täyttävän
Euroopan ihmisoikeussopimuksen asettamat vaatimukset luonnollisen henkilön
omistaman tai hallitseman ajoneuvon osalta. Tilanne on sitä vastoin
ongelmallisempi, kun omistajana tai haltijana on oikeushenkilö, jonka
ajoneuvoille määrätään
käyttövastaava, ellei niille ole nimetty haltijaa.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että syyttömyysolettaman
kannalta olisi parempi, että oikeushenkilön nimiin
merkityn ajoneuvon käyttövastaavalle lähetettäisiin
vain tiedustelu, kuka ajoneuvoa kuljetti nyt ehdotetun rikesakkomääräyksen
sijaan. Käyttövastaavaa ei tällöin
pidettäisi epäiltynä, vaan hän
olisi lähinnä todistajan asemassa.
Valiokunta katsoo, että nyt ehdotettu käyttövastaavaa
koskeva järjestelmä ei ole sellaisenaan onnistunut
ja että tulee tarkoin arvioida, minkälaisella
järjestelmällä parhaiten saavutetaan
toivotut tulokset.
Vaikutukset liikenneturvallisuuteen
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että nopeuksien
alentamisen on voitu osoittaa vähentävän
onnettomuuksia ja liikenteen valvonta puolestaan alentaa nopeuksia.
Tehokkain valvonnan muoto on poliisivalvonta, jossa yhdistetään näkyvä valvonta
ja salainen valvonta. Valiokunta kantaa huolta siitä, että liikennevalvonnan määrä
puolittui
1990-luvun aikana. Viimeisen viiden vuoden aikana liikennevalvonnan
määrä on ollut suunnilleen samalla tasolla.
Vuoteen 2005 ulottuvassa valtioneuvoston periaatepäätöksessä edellytetään
liikennevalvonnan määrän palauttamista
takaisin 1990-luvun alun tasolle. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan nykyisin kiinnijäämisriski on täysin
riittämätön. Vuonna 2004 tilastoitiin
186 000 ylinopeusrikkomusta, joista noin 14 000 todettiin automaattisessa
valvonnassa.
Uusilla menettelysäännöksillä ei
ole vaikutusta ajokiellon määräytymiseen.
Siten myös uudessa menettelyssä määrätyt
rikesakot otetaan huomioon arvioitaessa sitä, onko henkilö ajanut toistuvasti
ylinopeutta, jolloin hänet voidaan tieliikennelain 75 §:n
mukaisin edellytyksin määrätä ajokieltoon.
Valiokunta korostaa, että ajokielto on liikennerikoksissa
sakkoa merkittävämpi ennaltaestävyyttä lisäävä tekijä.
Järjestelmän tulee tämän vuoksi
olla sellainen, että rikesakot vaikuttavat ajokieltopäätöksiin.
Ankaran haltijavastuun järjestelmässä sakot
eivät saa johtaa ajokieltoon, mutta nyt ehdotetussa menettelyssä määrätyt
rikesakot voivat olla ajokiellon perusteena. Valiokunta katsoo,
että nyt ehdotettu ehdollisen rikesakon järjestelmä myötävaikuttaa
tässä katsannossa liikenneturvallisuuden lisäämiseen,
ja pitää sitä sen vuoksi hyvänä.
Käsitellessään hallituksen esitystä HE 104/2004
vp tieliikennelain muuttamisesta eduskunta on liikenne-
ja viestintävaliokunnan ehdotuksesta edellyttänyt,
että hallitus ryhtyy kokonaisvaltaisen ajokieltojärjestelmän
ja sen perusteiden selvityksen pohjalta toimenpiteisiin yhtenäisemmän
ja helpommin miellettävän ajokieltojärjestelmän
luomiseksi. Hallituksen toimenpidekertomuksessa vuodelta 2004 todetaan
valtioneuvoston päättäneen ryhtyä lausumasta
aiheutuviin toimenpiteisiin. Niinpä liikenne- ja viestintäministeriö selvittää ajokieltojärjestelmän
kehittämistä ja valmistelee työn pohjaksi arviomuistion,
johon kootaan eri maiden käytäntöjä.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että tehokkaammaksi valvontamuodoksi on havaittu
näkyvän ja salaisen valvonnan yhdistävä poliisivalvonta.
Valiokunta toteaa, että moottoripyörät
eivät tunnistettavuuden osalta ole samassa asemassa kuin
muut ajoneuvot. Valiokunta korostaa sen vuoksi, että vaikka
automaattista valvontaa nyt ehdotetun lakimuutoksen seurauksena
lisätään ja menettelytapoja helpotetaan,
perinteisen liikennevalvonnan resursseja ei tule vähentää automaattisen valvonnan
lisäämisen seurauksena. Tästä syystä liikenne-
ja viestintävaliokunta esittää, että lakivaliokunta
ehdottaisi hyväksyttäväksi lausuman
perinteisen liikennevalvonnan riittävyyden turvaamisesta
automaattisen valvonnan lisäämisen ohella ja automaattisen liikennevalvonnan
vaikutusten seurannasta.
Huomauttaminen rikkomuksesta on riittävä puuttumisen
muoto lievimpien rikkomusten osalta, ja tämä olisi
esityksen mukaan mahdollista myös silloin, kun rikkomus
on havaittu automaattisessa valvonnassa. Valiokunta toteaa, että tutkimusten
mukaan lieviin rikkomuksiin huomautus on puuttumiskeinona yhtä tehokas kuin
rikesakko, ja tämän vuoksi valiokunta katsoo,
että sitä tuleekin käyttää seuraamuksena pienempien
liikennerikkomusten kohdalla.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
myös siihen, että valvonnan lisäksi myös tienpidon
toimin voidaan vaikuttaa monella tavalla liikenneturvallisuuteen
yleisillä teillä. Seurauksiltaan vakavimmat liikenneonnettomuudet
tapahtuvat yleensä päätieverkolla, joka ei
kaikilta osin enää vastaa liikenteen toimivuuden
ja liikenneturvallisuuden vaatimuksia. Pääteiden
leventäminen, ohituskaistat ja keskikaiteet lisäävät
merkittävästi liikenneturvallisuutta. Liikenneturvallisuuden
lisäämiseksi on valvonnan ja tienpidon lisäksi
myös parannettava ajoneuvojen turvallisuutta, valvottava
rattijuoppoja sekä pyrittävä kehittämään
teknisiä menetelmiä, joilla voitaisiin estää ylinopeudella
ajaminen.