Perustelut
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että juuri Itämeren aluetta varten on luotu EU:n
            ensimmäinen aluestrategia ja siihen liittyvä konkreettinen
            toimintaohjelma. Itämeren alueen rantavaltiot ovat jo Hansaliiton
            ajoilta muodostaneet erityisen vilkkaan markkina-alueen. Alueen
            elinkeinoelämän toimivuudella ja kehittymisellä on
            EU:n tasolla ja laajemminkin suuri merkitys. Itämeren rantavaltioiden
            kesken on vuosia harjoitettu kahden- ja monenkeskistä yhteistyötä niin
            ympäristönsuojelun kuin meriturvallisuudenkin
            osalta. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston arvioon, että strategia
            tukee Itämeren alueen valtioiden, alueiden ja paikallisten
            toimijoiden yhteistyön tiivistämistä unionin
            puitteissa ja Itämeren kehittämistä talousalueena.
            Valiokunta korostaa tässä yhteydessä EU:n
            ja Venäjän välisen yhteistyön tärkeyttä Itämeren
            ja erityisesti Suomenlahden alueen liikenneturvallisuus- ja ympäristöhankkeissa.
            Tässä lausunnossaan valiokunta keskittyy meriturvallisuuteen,
            merenkulun päästöjen rajoittamiseen ja
            merenkulun merkitykseen maallemme.
         
         
         Meriturvallisuus.
         
         Itämeren ja Suomenlahden viime vuosiin asti kasvanut
            tavara- ja matkustaja-alusliikenne on lisännyt onnettomuusriskiä Itämerellä.
            Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
            että meriliikenteen turvallisuutta ja merivalvontaa koskevat
            toimenpiteet ovat yksi Suomen, yhdessä Tanskan kanssa,
            koordinointivastuulla olevasta neljästä painopistealueesta,
            joten Suomen vaikutusmahdollisuudet tällä alalla
            strategian puitteissa tehtävään työhön
            ovat erinomaiset. Koordinoinnista vastaa liikenne- ja viestintäministeriö.
            Suomessa laadittu Itämeren meriturvallisuusohjelma (LVM
            julkaisuja 13/2009) määrittelee ne Itämeren
            meriturvallisuuden parantamista koskevat linjaukset ja toimenpiteet,
            joita Suomi edistää kansainvälisessä yhteistyössä ja toteuttaa
            kansallisilla toimilla. Ohjelma luo hyvän pohjan Suomen
            aktiiviselle toiminnalle EU:n Itämeren strategian toteuttamiseksi.
            Valiokunta korostaa tehtävän kiireellisyyttä ja
            tärkeyttä sekä riittävän
            resursoinnin merkitystä hankkeen toteuttamiselle. 
         
         
         Valiokunta pitää myös hyvinä komission
            ehdotuksia meriturvallisuutta ja merivalvontaa koskeviksi toimenpiteiksi.
            Komissio ehdottaa mm. 	merivalvonnan pilottialueen muodostamista,
            	tärkeimpien merikuljetusreittien ja satamien selvittämistä,
            	e-navigoinnin pilottialueen muodostamista, 	merenkulkualan koulutuksen
            osaamiskeskusverkoston perustamista ja 	kalastuksen yhteydessä tapahtuvien
            onnettomuuksien vähentämissuunnitelman laatimista.
            Itämeren alueen tärkeimpien satama- ja merikuljetusreittien
            selvitys on perusta, jolle voidaan rakentaa toimiva monikansallinen
            valvontajärjestelmä ehkäisemään
            ennalta vakavia onnettomuuksia Itämerellä.
         
         
         Valiokunta kiinnittää erityisesti huomiota alusten
            kaksoispohjaa koskeviin vaatimuksiin, alusten jääluokitukseen,
            kansainvälisesti toimivien alusohjausjärjestelmien
            kehittämiseen ja EU:n yhteiseen satelliittinavigointihankkeeseen (Galileo),
            jonka olisi pitänyt olla toimintakunnossa jo aikoja sitten.
            Näillä ja niihin verrattavilla toimilla luodaan
            turvallisen meriliikenteen perusta Itämerellä.
            Valiokunta korostaa ns. älykkäiden liikennejärjestelmien
            käyttöönottoa Itämeren liikenteen
            valvonnassa ja ohjaamisessa. Tämä edellyttää kansallista
            ja EU:n panostusta meriturvallisuutta ja alusteknologiaa koskevaan korkeatasoiseen
            tutkimus- ja kehittämistoimintaan. 
         
         
         Itämeren liikennemäärien kasvu, talviset
            meri- ja jääolosuhteet sekä paikoin vaarallinen
            ja vaikeakulkuinen rannikko edellyttävät merenkulkijoilta
            korkeaa ammattitaitoa. Meriturvallisuuden kannalta on välttämätöntä turvata
            korkeatasoinen merenkulkualan koulutus EU:n alueella. Meriturvallisuuden
            ylläpito edellyttää, että myös
            luotsaustoimintaan, meriliikenteen tarkastukseen, katsastustoimintaan
            ja alusliikennepalveluihin saadaan merenkulkualan koulutuksen saaneita
            työntekijöitä. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että laivoissa työskentelevät henkilöt, joiden
            tehtävät liittyvät vaarallisten aineiden kappaletavarakuljetuksiin,
            saavat riittävän perehdyttämisen ja tehtäväkohtaisen
            koulutuksen kuljetettavien aineiden asettamista vaatimuksista, sen
            mukaisesti kuin Kansainvälisen merenkulkujärjestön
            (IMO) hyväksymä IMDG-säännöstö velvoittaa.
         
         
         Rannikkoreittien ja satamien sisääntuloväylien
            kunto vaikuttaa merkittävästi merenkulun turvallisuuteen.
            Valiokunnan aiemmin saamien selvitysten mukaan Suomenkin vesiväylillä on lukuisia
            kohteita, jotka eivät palvelutasoltaan eivätkä turvallisuudeltaan
            vastaa vesiliikenteen vaatimuksia. Näitä ovat
            muun muassa madaltuneet väylät ja vanhentuneet
            turvalaitteet. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että merenkulun palvelu-
            ja turvallisuustasoon liittyviin hankkeisiin kiinnitetään
            huomiota Itämeren rannikkovaltioissa ja että näiden
            hankkeiden toteuttamiseen panostetaan myös Suomessa.
         
         
         Merenkulun päästöjen rajoittaminen.
         
         Itämeri on ekosysteeminä haavoittuva, ja sen
            nykytila on huono. Meriliikenne kasvaa Itämerellä jatkuvasti,
            minkä johdosta tulisi entistä kriittisemmin tarkastella
            alusten mereen laskemia päästöjä. Alusten
            tavanomaisesta toiminnasta aiheutuvien päästöjen
            kielloista ja rajoituksista määrätään
            Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n yleissopimuksilla
            (MARPOL 73/8), Itämeren suojelusopimuksella ja
            EU:n direktiiveillä, jotka on saatettu voimaan Suomessa
            alusjätelailla (300/1979) ja
            -asetuksella (635/1993).
         
         
         Merkittävin ympäristöriski Itämerellä ja
            erityisesti Suomenlahdella on kasvavien öljynkuljetusten
            aiheuttama laaja öljyonnettomuus, joka järkyttäisi
            meren ekosysteemiä pitkäksi aikaa. Öljynkuljetukset
            Suomenlahdella ovat kasvussa, ja niiden arvioidaan olevan vuonna
            2015 jo 250 miljoonaa tonnia. Onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi
            on varmistettava muun muassa meriliikenteen ohjausjärjestelmien
            toimivuus ja luotsaustoiminnan korkea laatu sekä riittävät öljyntorjuntavalmiudet
            rannikkovaltioissa.
         
         
         Laivoista, satamista ja maalta peräisin olevien jatkuvien öljypäästöjen
            kokonaiskuormitus on asiantuntijalausuntojen mukaan vielä öljyonnettomuuksiakin
            suurempaa. Koko Itämeren alueella arvioidaan erilaisia öljypäästöjä tapahtuvan
            noin 500—800 vuosittain. Itämeren suojelukomission
            (HELCOM) tilastojen mukaan Itämerellä on vuosittain
            havaittu yli 230 laitonta öljyvesipäästöä,
            mutta todellisuudessa niitä arvioidaan olevan huomattavasti
            enemmän. Itämerellä ei saa laskea yli
            15 ppm öljyä sisältävää pilssivettä mereen,
            ja öljyistä vettä ei saa päästää lainkaan
            Suomen aluevesillä lähempänä kuin neljä meripeninkulmaa
            rannasta. Meriliikenteen ja öljykuljetuksien määrän
            kasvaessa on valiokunnan mielestä todennäköistä,
            että myös jatkuvien ja tahallisten öljypäästöjen
            määrä kasvaa entisestään.
            Kaikki öljyiset päästöt tulisi
            jatkossa kieltää Itämerellä ja öljypäästöjen
            kansainvälisiä valvontatoimia, joihin myös
            Suomi osallistuu, tulisi mahdollisuuksien mukaan edelleen tehostaa.
         
         
         Varsinaisten öljypäästöjen
            lisäksi on tarkasteltava myös alusten muiden jätevesipäästöjen, kuten
            käymälävesien, harmaiden vesien ja painolastiveden
            laskemista mereen. Kansainvälisillä vesillä alukset
            voivat laskea nämä päästöt puhdistamattomina
            mereen. Niin sanottuja harmaita vesiä syntyy Itämerellä kulkevilla
            matkustajalaivoilla vuosittain yli 1,5 miljardia litraa, josta suurin
            osa päätyy ilman käsittelyä mereen. Itämerellä liikennöivien
            alusten jätevesien vuotuinen ravinnemäärä on
            noin 460 tonnia typpeä ja 150 tonnia fosforia. Alusten
            jätevedet sisältävät myös
            bakteereja, viruksia, raskasmetalleja ja kemikaaleja. Asiantuntijakuulemisen
            mukaan Itämeren suojelukomission, HELCOMin, Itämeren
            toimintaohjelman mukaisesti valmistellaan parhaillaan Suomen johdolla
            Kansainväliselle merenkulkujärjestölle
            IMO:lle ehdotusta, jolla kiellettäisiin matkustaja-alusten
            puhdistamattomien käymäläjätevesien
            laskeminen Itämereen.
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunnan mielestä Itämeren
            alueella tulee ekosysteemin erityisen haavoittuvuuden takia käyttää hyväksi
            kaikki keinot, joilla jätevesien ja haitallisten aineiden pääsyä mereen
            voidaan ehkäistä. Käymälävesien
            ja niin sanottujen harmaiden vesien laskeminen Itämereen
            tulisi selkeästi kieltää kaikilta aluksilta
            ja saattaa kiellon rikkominen rangaistavaksi. 
         
         
         IMO:ssa vuonna 2008 hyväksytyn merenkulun ympäristönsuojelusopimuksen
            (MARPOL) uudistetun ilmansuojeluliitteen tavoitteena on vähentää alusten
            typenoksidi- ja rikinoksidipäästöjä.
            Asiantuntijoiden mukaan laivojen pakokaasuista päätyy
            Itämereen vuosittain jätevesipäästöihin
            verrattuna merkittävästi suurempi määrä rehevöittävää typpeä.
            Itämeren typpilaskeumasta jo lähes 10 % (n.
            16 000 tonnia) on peräisin Itämeren laivaliikenteen
            päästöistä.
         
         
         Alusten rikkipäästöt vaikuttavat
            miehistön ja rannikkoseuduilla asuvien ihmisten terveyteen ja
            meren happamoitumiseen. IMO:n uusilla rikkipäästöjä koskevilla
            säännöksillä voidaan polttoaineen
            laatuvaatimuksia tiukentamalla vähentää näitä hiukkaspäästöjä.
            On arvioitu, että kansainvälisestä meriliikenteestä johtuvat
            rikkipäästöt ohittaisivat nykyisellä kehityksellä maista
            tulevat päästöt vuoteen 2020 mennessä. 
         
         
         IMO on käynnistänyt keväällä 2008
            työn merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen
            vähentämistoimien suunnittelemiseksi. Kööpenhaminan
            ilmastokonferenssia varten IMO:ssa valmistellaan mm. merenkulun
            hiilidioksidipäästöjen (CO2) vähentämiseksi
            teknisiä toimenpiteitä, kuten uusien alusten energiatehokkuussuunnitteluindeksiä,
            taloudellisia ohjauskeinoja ja vapaaehtoisia toimenpiteitä. 
         
         
         Valiokunnan mielestä on tärkeää,
            että IMO:n ja Euroopan unionin yhteydessä tehtävään
            meriliikenteen päästöjä koskevaan
            työhön osallistutaan aktiivisesti myös
            jatkossa ja tuodaan valmistelussa esille Suomen erityispiireet erityisesti
            talviolosuhteiden asettamien vaatimusten osalta. Ilmasto-, energia-
            ja ympäristöpolitiikan toimenpiteitä suunniteltaessa
            on edistettävä globaaleja ja kilpailuneutraaleja
            ratkaisuja liikenteen osalta. 
         
         
         Sinänsä kannatettavat päästörajoitushankkeet tulevat
            asiantuntijalausuntojen mukaan merkitsemään varustamojen
            polttoaine- ym. kustannusten nousua ja tätä kautta
            merkittäviä lisäkustannuksia maamme ulkomaankaupalle.
            Esimerkiksi rikkipitoisuuden vähentäminen Itämerelle aiottuun
            0,1 %:iin saattaa merkitä jopa 0,8 mrd. euron
            lisäkustannuksia Suomeen liikennöiville aluksille.
            Kasvihuonepäästöjen (CO2) rajaamisen
            hinnaksi on arvioitu noin 200 milj. euroa. Valiokunta painottaa,
            että päästörajoituksista sovittaessa
            on ehdottomasti huolehdittava siitä, että velvoitteet
            ovat kustannusvaikutuksiltaan tasapuolisia eri merialueille ja että niillä ei
            ole minkään yksittäisen alueen tai jonkin
            tietyn maan toimijoiden kilpailullista asemaa voimakkaasti heikentäviä vaikutuksia.
            
         
         
         Merenkulun merkitys Suomelle.
         
         
              Valiokunta pitää välttämättömänä tähdentää merikuljetusten merkitystä maamme
            elinkeinoelämälle ja huoltovarmuudelle. Olemme
            ulkomaankaupassamme täysin riippuvaisia ympäri
            vuoden toimivista merikuljetuksista. Viennistä 90 prosenttia
            ja tuonnista 70 prosenttia hoidetaan meritse. Suomen meriklusterissa,
            jonka muodostavat meriteollisuuteen, merenkulkuun ja satamatoimintoihin
            liittyvät toimialat, on noin 2 900 yritystä kunnalliset
            satamat mukaan lukien. 
         
         
         Toimiva liikennejärjestelmä ja logistinen osaaminen
            ovat jatkossa entistä merkittävämpiä kilpailutekijöitä globaalissa
            taloudessa. Liikenteen informaatioteknologian kehittyminen tarjoaa
            uusia mahdollisuuksia logistiseen tehokkuuteen parantamalla tuotanto-
            ja jakeluketjujen toimivuutta sekä mahdollisuuksia liikenteen palvelujen
            kehittämiseen kaikille käyttäjille. Meriliikenteen
            tavaravirtojen toimiva logistiikka Itämerellä on
            maamme elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta
            ratkaisevaa. 
         
         
         Valiokunta   pitää   hyvänä,   että   Itämeren alueen
            strategialla pyritään osaltaan edistämään liikenneyhteyksiä alueen
            sisällä sekä Itämeren alueen
            maista muihin EU-maihin, Venäjälle ja muualle
            maailmaan. Lisäksi tavoitteena on liikenteen ympäristövaikutusten
            vähentäminen mm. liikennettä tehostamalla.
            Ehdotetut konkreettiset toimenpiteet, kuten uudet TEN-T-hankkeet
            ja Itämeren alueen merten moottoritieverkosto, ovat kannatettavia,
            ja Suomen on perusteltua vahvasti osallistua niiden suunnitteluun.