Perustelut
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta on päättänyt 20.9.2013
            yhdistää molempien samanaikaisesti eduskuntaan
            lähetettyjen eCall-järjestelmää koskevien
            valtioneuvoston kirjelmien U 50/2013 vp ja U
               51/2013 vp käsittelyn. eCall-järjestelmällä tarkoitetaan
            ajoneuvoon asennettua teknistä järjestelmää,
            joka aktivoituu automaattisesti, jos ajoneuvo joutuu vakavaan onnettomuuteen.
            Järjestelmä muodostaa satelliitin avulla yhteyden hätäkeskukseen
            ja ilmoittaa onnettomuuden tarkan sijainnin. Samalla ajoneuvon sisätilan
            ja hätäkeskuksen välille avautuu puheyhteys.
            Järjestelmä on mahdollista aktivoida tarvittaessa
            myös manuaalisesti. 
         
         
         Komission ehdotuksen mukaan eCall-järjestelmä tulisi
            pakolliseksi uusiin henkilö- ja pakettiautotyyppeihin lokakuun
            2015 alusta lukien. Pakollisuus koskisi uusia tyyppihyväksyttäviä ajoneuvoja,
            ja asetuksella vahvistettaisiin ne tekniset vaatimukset, jotka koskevat
            EY-tyyppihyväksyntää eCall-järjestelmän
            osalta. Lisäksi jäsenvaltioiden tulisi varmistaa,
            että hätäkeskukset voivat vastaanottaa
            eCall-hälytyksiä mainitusta ajankohdasta lukien.
            Asetettavien teknisten vaatimusten avulla pyritään
            varmistamaan, että järjestelmä toimii
            myös jäsenvaltioiden välisessä liikenteessä.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan järjestelmän
            pakollisuus nostaisi jonkin verran uusien autojen valmistuskustannuksia,
            mutta kuluttajahinnoissa muutos todennäköisesti
            olisi hyvin pieni.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan järjestelmän
            käyttöönotolla nopeutettaisiin olennaisesti
            avun saapumista onnettomuuspaikalle. Komission arvion mukaan avun
            saaminen eCall-järjestelmällä varustettujen
            ajoneuvojen onnettomuuksissa nopeutuisi kaupunkialueilla noin 40 % ja
            maaseudulla 50 %. Tätä kautta
            säästettäisiin ihmishenkiä,
            vähennettäisiin vakavien loukkaantumisten määrää ja
            saavutettaisiin myös selkeitä yhteiskunnallisia
            kustannussäästöjä. Tieto onnettomuudesta
            olisi teknisesti mahdollista välittää myös
            hätäkeskuksesta eteenpäin esimerkiksi
            liikenteen hallintajärjestelmiin, mitä kautta
            on mahdollista pyrkiä lisäämään
            myös muun liikenteen turvallisuutta. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että eCall-järjestelmän toiminnan
            kannalta keskeisten toimijoiden, kuten teleyritysten, hätäkeskusten
            ja autonvalmistajien, teknisten ratkaisujen tulee toimia saumattomasti
            yhteen. Erityisen tärkeänä valiokunta
            pitää sitä, että järjestelmää koskevassa
            sääntelyssä ja teknisissä vaatimuksissa
            varmistetaan, että järjestelmä pysyy
            teleyritysten hallinnoimien viestintäverkkojen nopean teknisen
            kehityksen vauhdissa ja pystyy jatkossa hyödyntämään
            myös uusien sukupolvien matkaviestinverkkoja.
         
         
         Valiokunta pitää yksityisyyden suojan kannalta
            järjestelmän toiminnassa olennaisena, että ajoneuvoon
            ei kohdistu jatkuvaa paikantamista, vaan hälytykseen liittyvä paikannus
            aktivoituisi ainoastaan vakavan onnettomuuden tapahtuessa tai jos
            toiminto otettaisiin ajoneuvosta käyttöön manuaalisesti.
            Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
            että järjestelmää koskevan sääntelyn
            valmistelussa ja järjestelmän teknisessä kehittämisessä otetaan
            huomioon mahdollisuus järjestelmän hyödyntämiseen
            myös muihin älyliikenteen sovelluksiin tulevaisuudessa.
            Tästä syystä valiokunta pitää keskeisenä,
            että järjestelmän tulee voida toimia
            tarvittaessa mahdollisimman laajasti teknisesti yhteen mm. erilaisten
            satelliittipaikannusjärjestelmien, muiden älyliikenteen tai
            vastaavien palveluiden sekä niiden erilaisten teknisten
            järjestelmien kanssa. Nyt valittavat ratkaisut ja niitä koskevat
            vaatimukset eivät saa aiheuttaa tarpeettomia teknisiä rajoitteita
            järjestelmän hyödyntämiselle
            myös muihin käyttötarkoituksiin, mikäli
            tämä arvioidaan tulevaisuudessa tarpeelliseksi.
            Valiokunta toteaa, että sääntelyn jatkovalmistelussa
            tulee kuitenkin erityisesti varmistaa, että kansalaisten
            yksityisyyden suoja toteutuu ja että sääntely
            vastaa nykyisen tietosuojaa koskevan sääntelyn
            keskeisiä periaatteita. Tämä on ensisijaisen
            tärkeää varmistaa jatkossa myöskin
            järjestelmän mahdollisia uusia hyödyntämistapoja
            koskevassa pohdinnassa.
         
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että eCall-järjestelmässä on
            myös manuaalinen aktivointimahdollisuus, mutta jatkovalmistelussa
            saattaisi olla paikallaan arvioida myös manuaalisen hälytyksen
            peruuttamismahdollisuuden tarvetta. Järjestelmään
            voisi olla hyödyllistä sisällyttää myös jonkinlainen
            automaattinen onnettomuuden vakavuudesta kertova tieto. Esimerkiksi
            tieto siitä, miten monta henkeä ajoneuvossa on
            onnettomuustilanteessa, saattaisi auttaa pelastusviranomaisia reagoimaan
            onnettomuustilanteeseen tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomessa pystytään
            vastaanottamaan eCall-hälytyksiä komission esittämässä aikataulussa edellyttäen,
            että uusi hätäkeskustietojärjestelmä saadaan
            käyttöönotettua suunnitellussa aikataulussa.
            Valiokunta pitää hyvin tärkeänä sitä,
            että eCall-järjestelmä ja erityisesti
            manuaalinen aktivoimistoiminto toteutetaan siten, että virheellisten
            hälytysten määrä ja niiden mahdollisuudet
            minimoidaan.
         
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että autonvalmistajien automaattisten hälytysjärjestelmien
            toteutusta pyritään ohjaamaan yhtenäiseen
            suuntaan. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
            että sääntely ei saa rajoittaa autonvalmistajia
            ottamasta käyttöön entistä kehittyneempiä autojen
            turvallisuusvarusteita. Automaattisen aktivoitumisen osalta valiokunta
            pitää lähtökohtaisesti hyvänä, että ajoneuvon
            valmistaja voisi esim. ajoneuvojen ominaisuudet ja tyypillinen käyttötapa
            huomioiden valita itse sen teknisen toteutustavan, jolla järjestelmän
            aktivoituminen käytännössä esim.
            airbagin laukeamisen tai muun vastaavan teknisen ratkaisun perusteella
            toteutetaan.
         
         
         Valiokunta pitää lähtökohtaisesti
            hyvänä, että järjestelmä otetaan
            käyttöön uusien ajoneuvotyyppien vakiovarusteena
            eikä ehdotukseen sisälly pakkoa asentaa laitteita
            jälkiasennuksena jo käytössä oleviin
            ajoneuvoihin. Valiokunta kuitenkin toteaa, että ajoneuvokannan
            uusiutuminen on siinä määrin hidasta,
            että jatkossa saattaisi olla paikallaan pohtia myös
            sellaisia keinoja, joilla näiden laitteiden käyttö lisääntyisi myös
            jo käytössä olevissa ajoneuvotyypeissä.