Perustelut
Esityksellä ehdotetaan muutettaviksi ajoneuvoliikennerekisteristä annettua
lakia (541/2003) ja tieliikennelakia
(267/1981) ns. CBE-direktiivin (liikenneturvallisuuteen
liittyviä liikennerikkomuksia koskevan rajat ylittävän
tietojen vaihdon helpottamista koskeva Euroopan parlamentin ja neuvoston
direktiivi 2011/82/EU) täytäntöönpanemiseksi.
Hallituksen esityksessä ehdotetuilla muutoksilla pyritään
kehittämään rajat ylittävää tietojenvaihtoa
liikenneturvallisuuteen liittyvien rikosten ja rikkomusten tutkinnan
ja seuraamusten täytäntöönpanon
tehostamiseksi erityisesti sellaisissa tilanteissa, joissa rikkomukseen
käytetty ajoneuvo on rekisteröity toisessa Euroopan unionin
jäsenvaltiossa kuin missä liikennerikkomus on
tehty. Direktiivin mukaan jäsenvaltioiden tulee vaihtaa
ajoneuvoja ja niiden omistajia ja haltijoita koskevia tietoja, joita
voidaan käyttää esityksessä tarkoitettujen
yleisimpien liikenneturvallisuuteen vaikuttavien liikennerikosten ja
-rikkomusten tekijöiden selvittämiseen.
Direktiivissä tarkoitettu tietojen vaihtaminen koskee
kansallisten ajoneuvoliikennerekistereiden julkisia tietoja. Tietojen
vaihtaminen jäsenvaltioiden välillä toteutettaisiin
käytännössä siten, että kansallisena
yhteyspisteenä toimiva viranomainen pääsisi
yhteisen Eucaris-tietojärjestelmän avulla hakemaan
suoraan näitä tietoja toisen valtion tietojärjestelmästä.
Ehdotus velvollisuudesta säilyttää ja
poistaa tietojen käsittelyä koskevat lokitiedot
ja valvontatiedot noudattaen ns. Prümin päätöstä edistää valiokunnan
käsityksen mukaan tietosuojan toteutumista. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan esityksessä on huomioitu muutoinkin
asianmukaisesti henkilötietojen suojaa ja henkilötietojen
käsittelyä koskevat vaatimukset.
Valiokunta pitää esityksessä tarkoitettua
tietojen vaihdon kehittämistä hyvänä ja
kannatettavana. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomen voimassa
oleva lainsäädäntö sinänsä mahdollistaa
jo nykyisellään esimerkiksi ajoneuvojen omistaja-
ja haltijatietojen lähettämisen teknisen käyttöyhteyden
avulla myös toisille jäsenvaltioille. Direktiivillä luodaan
kuitenkin osaltaan mahdollisuuksia rikkomuksiin syyllistyneiden
nykyistä tehokkaampaan tunnistamiseen ja seuraamusten täytäntöönpanoon
EU:n laajuisesti erityisesti automaattiseen liikennevalvontaan liittyen.
Tehokas koko unionin laajuinen seuraamusten täytäntöönpano
vaatisi kuitenkin saadun selvityksen mukaan todennäköisesti
laaja-alaisempaa harmonisointia jäsenvaltioiden
välillä sekä lainsäädännön
että menettelytapojen osalta.
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille näkemyksiä eräistä seuraamusjärjestelmän
ja toisaalta mm. seuraamusten käsittelyyn liittyviä käytännön
menettelytapoja koskevan sääntelyn muutostarpeista.
Valiokunta toteaa, että näitä kysymyksiä ei
ole mahdollista arvioida nyt käsiteltävänä olevan
esityksen yhteydessä.
Esitys edellyttää, että tietojen
vaihdon kansallisena yhteyspisteenä toimivan Liikenteen
turvallisuusviraston tulee perustaa uusi tietojen luovutusta koskeva
palvelu, ja Suomesta muihin jäsenvaltioihin tehtävät
kyselyt edellyttävät myös muutoksia poliisin
liikennevalvonnan tietojärjestelmiin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ehdotetun sääntelyn vaatimat käytännön
tietojärjestelmä- yms. muutokset toteutetaan mahdollisimman
pian.
Esityksen mukaan poliisi voisi lähettää ilmoituksen
tapahtuneesta liikennerikoksesta tai rikkomuksesta epäillyn
ja ulkomailla rekisteröidyn ajoneuvon omistajalle, haltijalle
tai muuten tunnistetulle henkilölle, jos poliisi on päättänyt
ryhtyä teon johdosta jatkotoimiin. Valiokunta pitää todennäköisenä,
että myös Suomen kansalaisille lähetetään
jatkossa CBE-direktiivin mukaisia ilmoituksia muista jäsenvaltioista
aiempaa olennaisesti enemmän. Tästä syystä valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että kansalaisille tiedotetaan riittävän
tehokkaasti viimeistään heti lain voimaantulon
jälkeen uudesta järjestelmästä ja
erityisesti kansalaisilta mahdollisesti vaadittavista uusista käytännön
menettelytavoista.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena.