Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Esityksen tavoitteena on taksinkuljettajien ammattitaidon kehittäminen
ja sen seurauksena asiakaspalvelun ja kuljetusten turvallisuuden
parantaminen ja liikenneturvallisuuden lisääminen.
Taksinkuljettajan vaatimukset asetetaan tehtävän
vaativuutta vastaavasti ottaen erityisesti huomioon kuljetusten
turvallisuuden ja asiakaspalvelun vähimmäistason
vaatimukset. Lupajärjestelmää kehittämällä lisätään
järjestelmän yhdenmukaisuutta ja parannetaan toiminnalle asetettujen
tavoitteiden saavuttamista ja sen valvontaa. Valiokunnan mielestä esityksen
tavoitteet ovat kannatettavia. Ehdotetut muutokset edistävät
tehokkaan ja toimivan taksiliikenteen harjoittamista ja lisäävät
omalta osaltaan alan arvostusta ja houkuttelevuutta.
Nykyisten sännösten yleisluonteisuus on valiokunnan
saaman selvityksen mukaan johtanut lupamenettelyn suureen vaihteluun.
Koska taksinkuljettajan ajoluvan myöntämisessä on
perimmältään kyse ammatin ja elinkeinon
harjoittamisen oikeudesta, on sääntöjä syytä täsmentää.
Valiokunta painottaa, että henkilöliikennettä harjoitettaessa
tulee kuljettajan ammattitaidolle ja sitä tukevalle koulutukselle
aina voida asettaa korkeat laatuvaatimukset. Taksinkuljettajan perusosaaminen
saavutetaan jatkossa yhtenäisellä taksinkuljettajan
koulutuksella, ja osaamista ylläpidetään
ja kehitetään säännöllisellä jatkokoulutuksella.
Koulutuksella ja kokeella varmistetaan erityisesti asiakaspalvelutehtävään
tarvittava osaaminen ja asennoituminen erilaisten asiakkaiden
ja asiakasryhmien kohtaamiseen, avustamiseen ja muuhun palveluun.
Kuljettajantutkinnon suorittamisella saatu lyhytaikainen ajo-oikeus
ei vielä riitä taksinkuljettajan ajoluvan saamiseen,
mikä korostaa taksinkuljettajalta vaadittavaa kokemusta.
Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
taksinkuljettajien paikallistuntemuksen testaamiseen. Yksityiskohtaisista
perusteluista tarkemmin ilmenevin perustein valiokunta ehdottaa, että paikallistuntemus
osoitettaisiin taksinkuljettajan koulutuksen ja jatkokoulutuksen
luvan haltijalle. Tähän muutokseen liittyen on
tärkeää, että varmistetaan kaikkien
kuntien osalta paikallistuntemusosuuden koemahdollisuudet. Vaarana
on, että maakunnan reuna-alueilla sijaitsevat pienet kunnat
eivät kiinnosta paikallistuntemuskokeiden järjestäjiä.
Valiokunta esittää harkittavaksi mahdollisuutta
sisällyttää taksinkuljettajakoulutuksen
koulutuslupaan ehto, että koulutuksentarjoajan on sitouduttava
järjestämään toiminta-alueellaan
seudullisesti tai laajemmin maakunnan kattavasti myös paikallistuntemuskokeita.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. lakiehdotus
8 § Paikallistuntemus.
Hallituksen esityksen mukaan taksinkuljettajan tietämys
testataan taksinkuljettajan kokeella, jonka järjestämisestä vastaa
Ajoneuvohallintokeskus. Poliisi lupaviranomaisena vastaa sopivuuden
arvioinnista ja paikallistuntemuksen testaamisesta, kuten nykyisin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan taksinkuljettajan paikallistuntemuksen
testaamisen ei kuitenkaan enää voida katsoa kuuluvan
poliisin nykypäivän tehtäviin. On luontevaa,
että poliisi arvioi luvanhakijan sopivuutta taksinkuljettajan
vastuulliseen tehtävään asiakkaiden turvallisen
matkustamisen ja liikenneturvallisuuden näkökulmasta.
Sen sijaan ajoreittien ja julkisten laitosten sijainnin tuntemuksella
ei ole suoranaista liittymäkohtaa poliisin tehtäviin,
vaan paikallistuntemuksella vaikutetaan ensi sijassa taksikyydin
hintaan. Paikallistuntemusta mittaavan testin yhdistäminen
Ajoneuvohallintokeskuksen järjestämään
taksinkuljettajan kokeeseen aiheuttaisi puolestaan virastolle huomattavasti
lisätöitä ja vaatisi lisäresursseja,
sillä Ajoneuvohallintokeskuksella ei ole käytettävissään tarvittavaa
alueorganisaatiota.
Edellä todetun johdosta valiokunta ehdottaa, että paikallistuntemus
olisi osoitettava taksinkuljettajan koulutuksen ja jatkokoulutuksen
luvan haltijalle. Kouluttaja testaisi paikallistuntemuksen osaamisen
ja antaisi erillisen todistuksen ajolupahakemukseen liitettäväksi.
Paikallistuntemusosuuden koetilaisuus järjestettäisiin käytännössä joko
varsinaisen 6 §:ssä tarkoitetun koulutuksen yhteydessä tai
sitten erillisessä koetilaisuudessa.
Valiokunta esittää 8 §:n 2 momentin
ensimmäisen virkkeen muuttamista siten, että paikallistuntemus
on osoitettava 26 §:ssä tarkoitetun koulutusluvan
haltijalle. Lisäksi ehdotetaan täsmennettäväksi,
että paikallistuntemuksen hyväksytysti suorittaneelle
on annettava siitä todistus.
10 § Ajoluvan myöntäminen.
Hallituksen esityksen 10 §:n mukaan myönnetään
taksinkuljettajan ajolupa viideksi vuodeksi, kuitenkin enintään
ajaksi, jonka hakijan ajo-oikeus on voimassa, ellei 4 §:n
1 momentin 2 kohdasta muuta johdu. Mainitussa 4 §:n 1 momentin
2 kohdassa säädetään 70 vuoden
yläikärajasta. Säännöksellä on tarkoitettu,
että lupa myönnetään viideksi
vuodeksi, jos ajolupa on tämän ajan voimassa eikä kuljettaja
ole täyttänyt 70:tä vuotta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ilman nimenomaista ajoluvan
myöntämisen estävää säännöstä ajolupa
voitaisiin kuitenkin myöntää alle 70-vuotiaana
ajokortin uusivalle niin, että se olisi voimassa vielä 70
ikävuoden jälkeen. Tämän vuoksi
valiokunta ehdottaa 10 §:n 1 momentin viimeisen
lauseen selkeyttämistä siten, että ajolupa
myönnetään enintään siihen
saakka, kunnes hakija täyttää 70 vuotta.
13 § Ajoluvan voimassaolon jatkaminen.
Hallituksen esityksen 13 §:ssä tarkennetaan
ajoluvan voimassaolon jatkamisen edellytyksiä. Hakijan tulee
täyttää muun muassa 4 §:n
1 momentissa säädetyt ajoluvan saamisen edellytykset.
Mainitussa 13 §:n 1 momentissa täsmennetyissä tapauksissa
ajolupaa voidaan jatkaa myös 4 §:n 1 momentin
6 kohdan estämättä. Ajo-oikeutta ei voida
momentin mukaan kuitenkaan jatkaa, jos rikos, johon hakija on syyllistynyt,
on poikkeuksellisen vakava tai siihen on muu erityinen syy.
Valiokunta pitää tarpeellisena tarkentaa,
että myös tässä tapauksessa
tulevat sovellettaviksi 9 §:n 2 momentin säännökset
tekoajankohdasta. Siinä pykälässä tarkoitettu
vakava teko on esteenä ajoluvalle, jos se on tehty viiden
vuoden sisällä ajoluvan hakemisesta. Vastaavasti
tulee 13 §:ssä tarkoitettuihin rikoksiin
syyllistymisen olla este luvan uudistamiselle samaksi ajaksi teosta
lukien kuin teot ovat este luvan myöntämisellekin.
Sen varmistamiseksi, että menettely on sama kuin ensimmäistä lupaa
myönnettäessä, valiokunta ehdottaa 1
momentin viimeistä virkettä tarkennettavaksi siten,
että ajo-oikeutta ei voida kuitenkaan jatkaa, jos rikos
on poikkeuksellisen vakava tai siihen on muu erityinen syy ja hakija on
syyllistynyt rikokseen hakemista edeltäneiden viiden vuoden
aikana.
21 § Ajoluvan palauttaminen haltijalleen
peruuttamisen jälkeen.
Hallituksen esityksen 21 §:ssä säädetään
ajoluvan palauttamisesta ajoluvan peruuttamisen jälkeen.
Pykälän 2 momentin mukaan luvanhaltijan sopivuus
arvioitaisiin uudelleen 9 §:n mukaisesti. Valiokunnan
saman selvityksen mukaan on epäselvää,
otetaanko tällöin huomioon teot, jotka ovat tulleet
myöhemmin viranomaisen tietoon, vai myös teko,
jonka takia ajolupa on ollut peruutettuna, mikä johtaisi
siihen, että samasta teosta määrättäisiin
seuraus kahteen kertaan. Tekojen vaikutusten kertautumisen
estämiseksi tulee tässä tapauksessa huomioida
muut kuin ajoluvan peruuttamiseen johtaneet teot. Mainitun 9 §:n
2 momentin 2 kohdassa tarkoitetut teot huomioitaisiin vain, jos
ne yhdessä muodostaisivat esteen taksinkuljettajan sopivuudelle.
Valiokunta ehdottaa 21 §:n 2 momenttiin lisättäväksi
uusi toinen virke, jonka mukaan mainitun pykälän
2 momentissa tarkoitetuista teoista otetaan huomioon ne, jotka ovat
tulleet lupaviranomaisen tietoon ajoluvan peruuttamisen jälkeen
ja jotka yksinään tai 2 kohdan mukaisesti yhdessä muiden
tekojen kanssa muodostavat esteen taksinkuljettajan sopivuudelle.
26 § Koulutuslupa.
Koulutusluvan saajaksi voidaan ehdotuksen 26 §:n 2
momentin mukaan hyväksyä yritys, yhteisö tai
säätiö, jolla on toiminnan edellyttämät
opetukselliset, ammatilliset, taloudelliset ja muut voimavarat.
Tässä tarkoitettuina kouluttajina voisivat toimia
muun muassa erilaiset oppilaitokset tai alan paikallisyhdistykset.
Ehdotuksen 29 §:ssä esitetään
opetushenkilöstön koulutusta ja kokemusta sekä toimialan tuntemusta
koskevia tarkempia vaatimuksia.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää tarpeellisena
tarkentaa, että yksittäinen elinkeinonharjoittaja
ei voi olla 26 §:n 2 momentissa tarkoitettu koulutusluvan
saava yritys. Pelkän toiminimen ei katsota täyttävän
vaatimusta yrityksestä. Yrityksen sijaan luvan saajana
voi olla yhtiö, jolloin toiminta on määrämuotoisempaa.
Valiokunta ehdottaa 26 §:n 2 momenttia täsmennettäväksi
siten, että koulutusluvan saajaksi voidaan hyväksyä yhtiö,
yhteisö tai säätiö, jolla on
toiminnan edellyttämät opetukselliset, ammatilliset,
taloudelliset ja muut voimavarat.
31 § Valvonta.
Edellä 8 §:n kohdalla sanottuun viitaten
valiokunta ehdottaa 31 §:ssä tarkoitetulle valvojalle
lisättäväksi 2 momentin 1 virkkeeseen
oikeus päästä seuraamaan paikallistuntemuksen
osoittamiseksi järjestettävää koetta.
41 § Voimaantulo ja siirtymäsäännökset.
Korjataan esityksen virheellinen pykälänumerointi siten,
että ehdotuksen 41 § muutetaan 40 §:ksi.