Hallituksen esitys on täysin ala-arvoinen.
            Laki, joka vain suosittelee turvavarusteen käyttöä ilman
            minkäänlaista rangaistusmääritystä,
            ei ole vain yhtä tyhjän kanssa, vaan voi johtaa
            vakaviin vakuutusoikeudellisiin ongelmiin. Liikenneturvallisuuteen
            kuuluvien suositusluontoisten ohjeiden toteutus on haaste liikenneministeriön, Liikenneturvan,
            Tiehallinnon ym. tiedotustoiminnalle. Se ei kuulu lainsäädäntöön.
         
         Selvityksen mukaan keskimäärin yhden ihmisen
            liikennekuolema vuodessa matkapuhelimen käytöstä johtuen
            katsottiin riittäväksi perusteeksi säätää laki
            nk. hands free -laitteiston pakollisuudesta.
         
         Selvitysten mukaan 12—15 jalankulkijaa vuodessa olisi
            pelastunut kuolemalta, jos he olisivat käyttäneet
            heijastinta. Hallituksen esitys ei kuitenkaan pitänyt sitä riittävänä perusteena
            heijastinpakon säätämiseksi lailla. Lisäksi
            hallituksen esityksessä suositellaan heijastimen käyttöä vain
            pimeällä, johon valiokunta on yhtynyt välittämättä erittäin
            painavista asiantuntijalausunnoista.
         
         Yhdyn täysin Rahtarit ry:n, Suomen Taksiliiton ja Ajoneuvohallintokeskuksen
            asiantuntijalausuntoihin siitä, että heijastimen
            käyttö on ratkaisevan tärkeää paitsi
            pimeällä, myös silloin, kun näkyvyys
            muusta syystä on heikentynyt, kuten esimerkiksi hämärän
            aikana, kun valaistus on riittämätön,
            sumussa, lumipyryssä ja vastaavissa olosuhteissa. Tämä olisi
            pitänyt huomioida valiokunnan perusteluissa.
         
         Liikennekuoleman tai loukkaantumisen tuottaminen ulkopuoliselle
            on henkisesti elinikäinen rangaistus ajoneuvon kuljettajalle.
            Jalankulkijan ja pyöräilijän vastuu omasta
            turvallisuudestaan olisi korostunut oikeudenmukaisesti, jos valiokunta
            olisi hyväksynyt perusteluihin Rahtarit ry:n ehdottaman
            periaatteen: "Mikäli heijastinta ei ole käytettävissä,
            jalankulkijan on noudatettava erityistä varovaisuutta liikenteessä". Valitettavasti
            tämäkään ei kelvannut valiokunnalle
            edes perusteluihin.
         
         Perusteluissa olisi tullut erikseen mainita, että rullalautailijat,
            rullaluistelijat ja rullahiihtäjät rinnastetaan
            jalankulkijoihin.