Yleisperustelut
         
         Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvolakia
            (1090/2002), tieliikennelakia (267/1981) ja
            autoverolakia (1482/1994). Esityksellä siirrettäisiin
            nykyisin liikenne- ja viestintäministeriöllä olevaa
            teknisiä vaatimuksia koskevaa norminantovaltaa
            Liikenteen turvallisuusvirastolle muiden ajoneuvojen kuin autojen
            ja niiden perävaunujen osalta. Nykyisin kyseisistä asioista säädetään
            liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella,
            mutta jatkossa Liikenteen turvallisuusvirasto antaisi tekniset määräykset
            mm. moottoripyörille, mopoille, traktoreille, liikennetraktoreille,
            moottorityökoneille ja polkupyörille sekä näiden
            ajoneuvojen perävaunuille. Määräykset voisivat
            koskea esimerkiksi renkaiden nastoja, raskaan ajoneuvokaluston paineilmajarrujärjestelmiä,
            kuormankiinnitysvälineitä, valaisimia tai esimerkiksi
            ajoneuvojen rakenteen muuttamista. Kyse on esityksen mukaan luonteeltaan
            teknisistä ja vähäisistä yksityiskohtia
            koskevista säännöksistä, joiden
            asianmukainen valmistelu edellyttää erityistä ajoneuvoteknistä osaamista. 
         
         
         Saadun selvityksen mukaan lakiehdotuksen tultua voimaan annettaisiin
            uudet Liikenteen turvallisuusviraston teknisiä vaatimuksia
            koskevat määräykset kaksi- ja kolmipyöräisistä ajoneuvoista
            ja traktoreista. Muilta osin säännökset
            jäisivät nykyisessä muodossa voimaan
            ja niiden muuttamistarvetta arvioitaisiin myöhemmässä vaiheessa,
            jos esim. kansainvälinen sääntely niiden
            osalta muuttuu. Kaikkia ajoneuvoja koskevista keskeisimmistä vaatimuksista
            säädettäisiin kuitenkin jatkossakin lain
            tasolla. Lisäksi esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            mm. eräistä erikoiskuljetuksia koskevista vaatimuksista
            ja maa-aineksen siirtoon työmailla käytettävien
            ns. dumpperien kuulumisesta moottorityökoneluokkaan. Esityksen
            tarkoituksena on myös päivittää voimassa
            olevaa sääntelyä vastaamaan EU-sääntelyä ja
            viimeaikaista ajoneuvoalan kehitystä.
         
         
         Esityksessä on kyse teknisiä määräyksiä koskevien
            tehtävien siirtämisen ensimmäisestä vaiheesta.
            Toisessa vaiheessa on tarkoitus erillisellä esityksellä siirtää myös
            autoja ja niiden perävaunuja koskevien teknisten määräysten
            antovaltuus Liikenteen turvallisuusvirastolle.
         
         
         Valiokunta pitää nyt ehdotettua määräysten antovaltuuksien
            siirtämistä lähtökohtaisesti
            kannatettavana. Liikenteen turvallisuusvirastolla on jo nykyisten
            tehtäviensä vuoksi teknistä osaamista
            ajoneuvotekniikasta, ja sillä on myös pitkä kokemus
            muiden liikennemuotojen määräysten antamisesta,
            mikä antaa hyvän pohjan uuden tehtävän
            toteuttamiselle. Liikenteen turvallisuusviraston asiantuntemuksesta
            on hyötyä myös sääntelyn
            vaikutusten ja muutostarpeiden arvioinnissa sekä teknisiä vaatimuksia
            koskevassa kansainvälisessä yhteistyössä.
            Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että keskeisimmistä teknisistä vaatimuksista
            on nykyään säädetty varsin pitkälle
            EU-asetuksilla, jotka eivät edellytä lainkaan
            kansallisia täytäntöönpanotoimia.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että virastolle
            on viime vuosien aikana tullut jatkuvasti lisää tehtäviä,
            mikä tulisi huomioida myös resurssien määrässä.
            Mikäli ministeriön tehtäviä siirretään
            virastolle, samassa yhteydessä voisi olla johdonmukaista
            arvioida myös resurssien siirtämisen mahdollisuuksia.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on osin vastustettu maa-aineksen siirtoon
            tarkoitetun dumpperin luokittelua moottorityökoneeksi vedoten
            muun muassa liikenneturvallisuuteen. Esityksen mukaan dumpperi olisi
            jatkossa moottorityökone, ja sitä voisi siten
            siirtää kuormaamattomana tiellä esimerkiksi
            työmaalta toiselle. Sen sijaan kuorman kuljettaminen dumpperilla
            olisi sallittua vain tieliikenteen ulkopuolella. Liikenteen turvallisuusviraston
            määräyksillä säädettäisiin
            mm. tarvittavista etu- ja takavalaisimista, lähivaloista
            ja suuntavalaisimista. Moottorityökone olisi tien päällä myös
            varustettava hitaan ajoneuvon kyltillä. Valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan käytännössä dumpperien
            ajamalla suoritettavat siirrot ovat siinä määrin
            hitaita ja myös huomattavia kustannuksia aiheuttavia, että ajamalla
            suoritettavat siirrot koskisivat todennäköisesti
            vain varsin lyhyitä välimatkoja ja pidemmät
            matkat dumppereita siirrettäisiin käytännössä jatkossakin
            laveteilla.
         
         
         Esityksen mukaan rekisteröimätön
            dumpperi voidaan hyväksyä rekisteröintikatsastuksessa merkittäväksi
            rekisteriin moottorityökoneena, jos ajoneuvo täyttää sen
            ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana
            tai sitä myöhemmin voimassa olleet moottorityökonetta
            koskeneet tekniset vaatimukset. Esityksellä dumpperin rekisteröimisen
            yhteydessä vaadittavasta rekisteröintikatsastuksesta
            pyritään varmistamaan, että ajoneuvo
            täyttää sitä koskevat tekniset
            vaatimukset, jos sitä käytetään
            tieliikenteessä. 
         
         
         Valiokunta näkee rekisteröintikatsastuksen tekemisen
            dumpperien kohdalla raskaana menettelynä ottaen myös
            huomioon sen, että hyvin raskaan ja suurikokoisen dumpperin
            siirtäminen on usein hankalaa ja niiden käyttäminen
            tiellä on todennäköisesti käytännössä varsin
            vähäistä. Valiokunta pitää rekisteröintikatsastuksen
            toteuttamista teknisten vaatimusten täyttymisen varmistamiseksi
            kuitenkin käytännössä välttämättömänä,
            mutta toteaa, että mahdolliset rekisteröintikatsastukset
            tulisi lähtökohtaisesti hoitaa jo nykyisen lainsäädännön
            mahdollistamalla tavalla työmaalla tai muussa vastaavassa
            ajoneuvon käyttöpaikassa. Mikäli tämä olisi
            esimerkiksi ajoneuvon maahantuontiin tai muihin vastaaviin käytännön
            seikkoihin liittyvistä syistä selkeästi
            epätarkoituksenmukaista, ajoneuvo voitaisiin kuitenkin
            rekisteröintikatsastaa nykyisen sääntelyn
            mukaisesti katsastustoimipaikassa tai muuallakin. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että dumpperien kaltaisten hyvin suurten ajoneuvojen rekisteröintikatsastukset
            hoidetaan lähtökohtaisesti joustavasti siten,
            ettei ajoneuvoja tarvitse tätä varten lähteä tarpeettomasti
            siirtämään katsastustoimipaikoille. Valiokunta
            ehdottaa, että 1. lakiehdotuksen voimaantulosäännökseen lisätään
            säännös työmaalla rekisteröintikatsastamisen
            ensisijaisuudesta.
         
         
         Valiokunta katsoo, että tiellä liikuttaessa
            on selvää, että ajoneuvojen tulee noudattaa
            asetettuja vaatimuksia, ja toteaa, että myös tehokkaan liikennevalvonnan
            keinoin on tärkeää valvoa, että teknisiä vaatimuksia
            noudatetaan aina tiellä liikuttaessa. Valiokunta toteaa
            yleisesti, että hallinnollisten menettelyjen ja vaatimusten
            lisäämistä toimivampia tuloksia voitaisiin
            saada todennäköisesti aikaan lisäämällä näkyvän
            liikennevalvonnan resursseja ja kehittämällä sen
            toimintamahdollisuuksia sekä ottamalla käyttöön myös
            uuden teknologian tarjoamia mahdollisuuksia liikenteenvalvonnan
            tehostamiseksi. 
         
         
         Kuulemisessa on myös toivottu sääntelyn nostamista
            ehdotettua enemmän lain tasolle, mm. muihin kuin EU-tyyppihyväksyttyihin
            ajoneuvoihin kohdennettavan vaatimustason osalta. Tällaisissa
            esimerkiksi kolmansista maista tuotuja tai yksittäin valmistettuja
            ajoneuvoja koskevissa ajoneuvoteknisissä säännöksissä on saadun
            selvityksen mukaan olemassa kaikkein eniten kansallista liikkumavaraa
            sääntelyn sisällön osalta. Säätämällä ko.
            asioista ehdotettua kattavammin lain tasolla määräysten
            sijasta voitaisiin kyseisen lausunnon mukaan tukea suomalaisen ajoneuvokulttuurin
            monimuotoisuutta ja siihen liittyvää kotimaista
            teollisuutta. Asiantuntijakuulemisen mukaan yksittäisenä valmistetun
            ajoneuvon rakentajan on vaikeaa pystyä täyttämään
            kaikilta osin esim. EU-tyyppihyväksynnän tasoista
            vaatimustasoa. Esityksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto antaisi
            määräykset mm. ajoneuvon rakenteen muuttamisesta
            ja niitä koskevista vähäisistä poikkeuksista. Lisäksi
            virasto voisi antaa tarvittaessa yksittäiselle ajoneuvoille
            poikkeuslupia mm. ajoneuvon rakennetta, hallintalaitteita, varusteita
            ja järjestelmiä koskevista turvallisuuteen liittyvistä säännöksistä ja
            määräyksistä. Edellytyksenä poikkeusluvalle
            on muun muassa, että poikkeus ei lisää turvallisuudelle,
            ympäristölle tai terveydelle aiheutuvaa riskiä vähäistä enempää eikä vääristä kilpailua.
         
         
         Valiokunta pitää hyvin tärkeänä,
            että ajoneuvoja koskevalla sääntelyllä ja
            määräyksillä tuetaan myös
            yksittäisten ajoneuvojen rakentamista koskevaa toimintaa
            ja mahdollistetaan turvallisuusnäkökohdat huomioiden
            yksittäiskappaleiden valmistaminen mahdollisimman joustavasti.
            Ajoneuvojen rakentamiseen liittyvä toiminta voi tuoda Suomelle
            positiivista näkyvyyttä, ja sillä on
            myös oma kaupallinen merkityksensä. Valiokunta
            katsoo, että sääntelyllä ei
            tule asettaa tarpeettomia rajoituksia tämän kaltaiselle toiminnalle.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota siihen, että esitetyt
            säännökset antavat Liikenteen turvallisuusvirastolle
            osin olennaisesti liikkumavaraa määräysten
            antamisessa esimerkiksi joissakin sellaisissa päästövaatimuksia koskevissa
            asioissa, joista ei ole asetettu selkeitä raja-arvoja.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            ettei tällaisista seikoista aseteta olennaisia vaatimuksia
            kansallisesti Liikenteen turvallisuusviraston määräyksellä,
            jollei esimerkiksi EU-tasolta tule tähän erikseen
            velvoitteita. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen asiantuntijakuulemisessa
            esille tuotuun keskeiseen lähtökohtaan, että määräyksillä ja
            asetuksilla ei tulisi voida rajoittaa ajoneuvon käyttöä tarkoitukseensa
            asettamalla sellaisia vaatimuksia, joita ajoneuvolta ei ole edellytetty
            sitä käyttöön otettaessa. 
         
         
         Valiokunta pitää erityisen tärkeänä,
            että teknisiä vaatimuksia koskevien määräysten
            valmistelussa ja antamisessa pidetään keskeisenä lähtökohtana,
            että sitovia määräyksiä annetaan
            vain siltä osin kuin se on esimerkiksi liikenneturvallisuuden
            varmistamiseksi tai kansainvälisten velvoitteiden täyttämiseksi
            välttämätöntä, ja tavoitteena
            tulisi jatkossa muutoinkin olla vaatimusten ja hallinnollisen taakan
            vähentäminen siltä osin kuin se on kansallisesti
            mahdollista.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna.