Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Valiokunta korostaa, että kuluttajien luottamus tietoyhteiskuntaa
            kohtaan syntyy hyvistä ja turvallisista yhteyksistä ja
            palveluista. Sähköisiä allekirjoituksia
            koskevista yhteisön puitteista annetun Euroopan parlamentin
            ja neuvoston direktiivin 1999/93/EY mukaisesti
            asetetaan sähköisille allekirjoituksille ja niihin
            liittyville laatuvarmenteille korkean tason turvallisuutta ja luotettavuutta
            koskevat vaatimukset. Laatuvarmentajiin kohdistuvat erityiset tietoturvallisuus-
            ja luotettavuusvaatimukset ja niihin liittyvä asianmukainen
            valvonta ovat tärkeitä luottamusta luovia tekijöitä.
         
         
         Valiokunnan huomiota on kiinnitetty mahdollisiin tulevaisuuden
            ongelmiin, jotka liittyvät sähköisten
            allekirjoitusten laatuvarmenteiden teknisiin ratkaisuihin. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan laatuvarmenteiden teknisenä ratkaisuna
            olevien salausalgoritmien vanheneminen on seurausta tietojenkäsittelyn
            prosessointitehon kasvulle. Koska laskentateho kasvaa, voidaan yhä monimutkaisempia
            salauksia murtaa yksinkertaisesti eri avainvaihtoehtoja kokeilemalla.
            Tästä seuraa kysymys, kuinka kauan hyväksytyn
            salausalgoritmin tulisi olla murtamaton ja kuinka kauan allekirjoitus
            näin ollen voi olla luotettava. Esimerkiksi toisen maailmansodan
            jälkeenkin strategisessa käytössä olleet
            algoritmit murtuvat nykyisellä kotitietokoneella sekunnin
            murto-osissa.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on edelleen kiinnitetty valiokunnan
            huomiota siihen, että sähköistä allekirjoitusta
            käyttävän henkilön tietokoneeseen
            voidaan lähettää haittaohjelma, esimerkiksi
            "Troijan hevonen" tai "mato", jota käyttäjä ei huomaa.
            Tällaisten ohjelmien avulla voi olla mahdollista kaapata
            henkilön käyttämä PIN-koodi,
            kun henkilö syöttää sen sirukortille. 
         
         
         Viime vuodet ovat selvitysten mukaan osoittaneet, että tietojenkäsittely-
            ja kommunikaatiotekniikan tuotteet ovat kehittyneet niin monimutkaisiksi,
            että aika ajoin niissä paljastuu suunnitteluvirheitä ja
            vikoja, jotka vaarantavat järjestelmien turvallisuuden.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esimerkkejä on lukuisia.
            Täten sirukorttien käyttöjärjestelmissä on paljastunut
            suunnitteluvirhe, joka mahdollisti sirukortin tuhoamisen viestintää hyväksi
            käyttäen. Kommunikaatioon käytetyissä ohjelmissa on
            paljastunut laajasti suunnitteluvirheitä, jotka mahdollistavat
            sekä palvelunestohyökkäykset että järjestelmiin
            tunkeutumiset. Monesti on ohjelmistojen monimutkaisuudesta johtuen
            sattumoisin törmätty outoihin virhetoimintoihin,
            joita ei ole osattu ennakoida. Esimerkiksi mikrotietokoneessa toimiva
            peliohjelma voi kaapata pankkiyhteysohjelman hallintaansa. Tällaisia ominaisuuksia
            voitaisiin jopa tarkoituksella suunnitella. Valiokunnan huomiota
            on kiinnitetty siihen, että tavallisen kuluttajan asema
            ja todistustaakka "asiantuntijaorganisaatioon" päin on
            lähes toivoton.
         
         
         Mahdollisista valiokunnalle esitetyistä tietoverkoille
            tyypillisistä ongelmista huolimatta valiokunta korostaa,
            että laatuvarmenteiden tapaisia turvatasoltaan kuitenkin
            alempia ratkaisuja käytetään laajasti
            jo nyt eri yhteyksissä. Esimerkiksi Suomessa toimivien
            pankkien asiakkailla on laajasti käytössään
            eri muotoisia Internet-pankkiyhteyksiä, joita käyttäen
            he voivat hoitaa maksunsa tileiltään. Näiden
            eri ratkaisujen laajasta käytöstä huolimatta
            valiokunnalla ei ole tiedossaan, että niiden käytöstä olisi
            aiheutunut ongelmatilanteita ja väärinkäytöksiä.
            Valiokunta korostaa, että laadultaan ja tekniseltä ratkaisultaan
            nyt käyttöön otettava järjestelmä on
            korkeatasoisempi kuin useimmat jo käytettävät
            järjestelmät. Sillä pyritään
            lisäämään sähköisen
            asioinnin turvallisuutta luomalla luotettava tunnistamisjärjestelmä.
         
         
          Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            siihen, että luotettava sähköinen allekirjoitus
            helpottaa esimerkiksi sähköisten arkistojen pitämistä. Tätä nykyä kaikkia
            arkistoja ei voida pitää vain sähköisessä muodossa,
            koska allekirjoituksen puuttuessa ei ole mahdollista todentaa, että asiakirjat
            ja päätökset ovat syntyneet asianmukaisessa
            järjestyksessä. Kun esimerkiksi potilasta koskeva
            asiakirja voidaan allekirjoittaa sähköisesti, ei
            enää ole tarvetta tulostaa paperikappaletta allekirjoitusta
            varten.
         
         
         Valiokunta pitääkin tärkeänä,
            että laatuvarmenteiden korkeaan tekniseen tasoon ja niiden laadun
            edelleen kehittämiseen kiinnitetään huomiota.
            Tämä edellyttää ensinnäkin,
            että Euroopan yhteisöjen komission vahvistamia
            ja EY:n virallisessa lehdessä julkaistuja yleisesti tunnustettuja
            standardeja pidetään ajan tasalla siten, että salausalgoritmit
            antavat riittävän suojan hakkereita eli henkilöitä,
            jotka tahallaan murtautuvat tietojärjestelmiin aiheuttaakseen
            vahinkoa, ja muita hyökkäyksiä vastaan.
            Tämän lisäksi kansallisen valvontaviranomaisen
            tulee seurata alan kehitystä ja sitä, että varmentajat
            hoitavat tehtävänsä asianmukaisesti ja
            alan kehitystä seuraten.
         
         
         Valiokunta korostaa, että kansallisen asiantuntijaelimen,
            valvontaviranomaisen, tulisi olla asemaltaan vahva ja asiantuntemukseltaan
            sekä resursseiltaan kunnollisesti järjestetty,
            jotta tällaiset esiin nousevat ongelmat eivät
            jäisi pelkästään markkinavoimien
            huolehdittaviksi. Nykyisellään ja myös
            lakiesityksen osalta Viestintävirastolle asetetaan varmenteiden
            antajien valvonta- ja tarkastusoikeus. Viranomaisvalvonta tuo toimintaan
            läpinäkyvyyttä ja puolueettomuutta sekä antaa
            mahdollisuuden sanktioiden käyttämiseen. Laissa
            määritellään myös selkeästi laatuvarmenteita
            tarjoavien varmentajien vastuut. Valiokunta korostaa, että vastuukysymysten
            määrittely on erityisen tärkeää kuluttajien luottamuksen
            saavuttamiseksi. Tämä asettaa kuitenkin Viestintävirastolle
            valvontaviranomaisen ominaisuudessa suuria haasteita, ja valiokunta
            pitää huomioon ottaen lain suuren merkityksen
            sähköiselle asioinnille ja kaupalle välttämättömänä,
            että näiden tehtävien toteuttamiseen
            panostetaan riittävästi.
         
         
         Sähköisiä allekirjoituksia koskeva
            laki on keskeinen luotaessa turvalliset puitteet sähköiselle
            kaupankäynnille ja asioinnille sekä yhteiskuntapalvelujen
            käytölle. Valiokunta painottaa, että lain
            tarkoituksena on edistää kuluttajien ja muiden
            käyttäjien luottamusta verkkotoimintaan ja sähköiseen
            asiointiin. Koska lainsäädännöllä pyritään
            luomaan suotuisa ja uusia oikeustoimien toteuttamistapoja tukeva
            säädösympäristö, valiokunta
            pitää tärkeänä, että lainsäädännölle
            asetettujen tavoitteiden toteutumista seurataan tarkoin ja arvioidaan.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
            lausuman, jossa edellytettäisiin liikenne- ja viestintäministeriön
            antavan liikennevaliokunnalle välittömästi
            ilmoituksen, jos laatuvarmenteiden käytössä ilmenee
            häiriöitä, sekä selvityksen
            sähköisistä allekirjoituksista annetun
            lain vaikutuksista ja soveltamisesta vuoden 2005 loppuun mennessä (Valiokunnan
               lausumaehdotus).
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. lakiehdotus
         
         8 § Muun kuin Suomeen sijoittautuneen varmentajan
            tarjoama laatuvarmenne.
         
         
          Hallituksen esityksen lakiehdotuksessa todetaan, että muun kuin
            Suomeen sijoittautuneen varmentajan laatuvarmenteena tarjoaman varmenteen
            katsotaan täyttävän 7 §:ssä säädetyt
            vaatimukset, kun pykälässä mainitut neljä kohtaa
            täyttyvät. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            7 §:n vaatimusten voidaan tulkita pykälän
            sanamuodon mukaan koskevan ainoastaan varmenteen tietosisältöä,
            mikä ei ole riittävä edellytys laatuvarmenteelle.
            Laatuvarmenteelta tulee myös edellyttää,
            että laatuvarmenteiden tarjoajaa koskevat 10—15 §:ssä olevat
            edellytykset täyttyvät. Valiokunta ehdottaa sen
            vuoksi, että pykälää muutetaan
            siten, että varmenteen tulee täyttää tässä laissa
            säädetyt laatuvarmennetta koskevat vaatimukset.
            Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen pykälän
            muotoiluun.
         
         
         10 § Laatuvarmenteita yleisölle tarjoavan
            varmentajan yleiset velvollisuudet.
         
         
          Perustuslakivaliokunta on todennut, että varmennetoimintaa on
            lakiehdotuksen 1 momentin mukaan harjoitettava huolellisesti, luotettavasti
            ja asianmukaisesti. Se on edelleen katsonut, että toiminnan asianmukaisuuteen
            sinänsä sisältyvä asiakkaiden
            syrjimättömän kohtelun vaatimus on tärkeä lisätä säännökseen
            nimenomaisesti. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa
            lisättäväksi momenttiin, että varmentajan
            tulee kohdella asiakkaitaan syrjimättä. Valiokunta
            on tehnyt vastaavan muutoksen momentin muotoiluun.
         
         
         12 § Laatuvarmenteen myöntäminen.
         
          Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota pykälän 2
            momentissa säädettyyn varmentajan velvollisuuteen
            antaa laatuvarmenteen hakijalle tietoja varmenteen käyttöehdoista
            ennen sopimuksen tekemistä. Perustuslakivaliokunta on todennut, että edellytyksenä
            lain
            käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä on,
            että sitä täydennetään
            niin, että tiedot tulee hakijan mukaan antaa ainakin suomen
            tai ruotsin kielellä. Tämän vuoksi valiokunta
            ehdottaa suomen ja ruotsin kieltä koskevan maininnan lisäämista momenttiin.
            Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen momentin muotoiluihin.
         
         
         14 § Laatuvarmenteita yleisölle tarjoavan
            varmentajan ylläpitämät rekisterit.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
            huomiota 1 momentissa mainittuun varmennerekisteriin merkittäviin
            seikkoihin. Merkintä tulee tehdä muun muassa laatuvarmennetta
            myönnettäessä käytetystä hakijan
            tunnistamismenettelystä. Esityksen perusteluiden mukaan
            rekisteriin voidaan säännöksen perusteella
            merkitä myös tiedot kyseisestä asiakirjasta,
            kuten passin numero. Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota
            siihen, että asia on perustuslain 10 §:n 1 momentissa
            turvatun henkilötietojen suojaa koskevan sääntelyn
            täsmällisyyden kannalta tarpeen lisätä lakiehdotukseen.
            Valiokunta ehdottaa siksi, että 2 kohdan mukaan tulisi
            myös merkitä tarvittavat tiedot tunnistamisessa
            mahdollisesti käytetystä asiakirjasta.
         
         
         Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että varmennepalvelun
            tarjoajan olisi esityksen mukaan tallennettava tieto mahdollista
            varmenteen voimassaolon tarkistamista myöhäisempää, ei
            vain laskutukseen liittyvää tarvetta varten. Asiantuntijakuulemisessa
            on painotettu, että pääsäännön
            mukaan sen, joka vetoaa oikeussuhteeseen, on osoitettava sen olemassaolo.
            Näin ollen velvoite tallentaa tieto varmenteen olemassaolosta
            ja tehdystä tarkistuksesta kuuluisi luontevimmin, ja myös
            yksityisyyden suojan kannalta paremmin tarkistuksen tehneelle taholle.
            Tämän yhteydessä on ehdotettu, että varmennepalvelun
            tarjoaja voisi antaa vaikkapa vahvistuksen tehdyn kyselyn perusteella.
            Vastaanottajalle jäisi tieto vahvistuksesta ja ajankohdasta,
            jonka avulla se voisi osoittaa kyseisen toimenpiteen suoritetuksi.
         
         
         Tässä yhteydessä valiokunnan huomiota
            on kiinnitetty siihen, että lakiehdotus ei rajoita millään
            tavoin tällaisen menettelyn vapaaehtoista käyttämistä,
            mutta samalla on katsottu, että sitä ei ole syytä säätää pakolliseksi.
            Valiokunta ehdottaa tämän vuoksi, että myös
            sellaisen varmentajan, joka tallentaa sulkulistan tarkistamista
            koskevan tiedon laskuttamista varten, tulisi voida toteuttaa mahdollisimman
            vapaasti järjestelmäänsä eikä sen
            tarvitsisi tallentaa sulkulistan tarkistamista koskevaa tietoa sellaisessa
            tapauksessa, jossa se vapaaehtoisesti huolehtii muulla tavoin varmenteeseen
            luottavan osapuolen oikeusturvan toteutumisesta. Valiokunta ehdottaa
            tämän vuoksi lisäystä 2 momenttiin,
            jonka mukaan ei olisi välttämätöntä tallentaa
            varmennerekisteriin 21 §:ssä tarkoitettuja tietoja sulkulistalta
            tehdystä varmenteen tarkistamisesta, jos varmentaja huolehtii
            muutoin siitä, että varmenteeseen luottava osapuoli
            pystyy esittämään luotettavan näytön
            sulkulistan asianmukaisesta tarkistamisesta.
         
         
         Hallintovaliokunnan käsityksen mukaan 3 momenttia on
            syytä täsmentää sulkulistan
            julkisuuden osalta. Sulkulistan yleisöjulkisuus voisi estää 21 §:n
            mukaisen laskutuksen varmenteen voimassaolon tarkistamisesta. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan sulkulista tulisi toteuttaa siten, että sen
            tiedot ovat laatuvarmenteisiin luottavien osapuolten saatavilla,
            koska ainoastaan sulkulistalta allekirjoitukseen luottava osapuoli
            voi todeta mahdollisen varmenteen peruuttamisen. Tässä yhteydessä ei
            olisi tarkoitus säätää tarkemmin
            siitä, miten tiedot tulisi olla luottavien osapuolten saatavilla.
            Varmentaja voisi toteuttaa vaatimuksen tarkoituksenmukaisimmalla
            tavalla. Sulkulista voidaan toteuttaa esimerkiksi merkitsemällä sulkulistalle
            ainoastaan laatuvarmenteen yksilöivä tunnus, jolloin
            sulkulista ei sisältäisi laatuvarmenteen haltijan
            henkilöön liittyviä seikkoja. Tietyn
            laatuvarmenteeseen luottavan osapuolen kannalta on riittävää,
            että se voi tarkistaa laatuvarmenteen yksilöivän
            tunnisteen avulla, onko kyseessä oleva laatuvarmenne peruutettu.
            Mikäli sulkulistalle merkitään allekirjoittajan
            henkilöön liittyviä tietoja, tulisi tietojen
            merkitsemisestä saada allekirjoittajan nimenomainen suostumus.
            Koska varmentamistoiminnan kannalta on riittävää, että sulkulista
            on kaikkien laatuvarmenteisiin luottavien osapuolten saatavilla,
            valiokunta ehdottaa vastaavanlaista muutosta sulkulistan saatavuuteen.
         
         
         Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
            muotoiluihin.
         
         
         16 § Laatuvarmenteita tarjoavan varmentajan vahingonkorvausvastuu.
         
          Hallintovaliokunta on lausunnossaan todennut, että 3
            momentin viittaus 1 momentissa tarkoitettuun varmentajaan on
            tarpeeton, koska pykälän johtolauseessa viitataan
            nimenomaan laatuvarmentajaan. Se esittää edelleen,
            että pykälän 4 momentin viimeinen virke
            erotetaan sääntelyn selkeyden vuoksi uudeksi
            5 momentikseen. Valiokunta on tehnyt vastaavat täsmennykset
            pykälän muotoiluihin.
         
         
         21 § Varmenteen voimassaolon tarkistamista koskevan
            tiedon tallentaminen.
         
         
          Hallituksen esityksen lakiehdotuksen otsikko "varmenteen voimassaolon
            tarkistaminen" on harhaanjohtava. Otsikon tulisi koskea varmenteen
            voimassaolon tarkistamista koskevan tiedon tallentamista, koska
            tiedot tarkistamisesta ovat tarpeen laskutuksen suorittamiseksi
            tai varmenteella varmennetun sähköisen allekirjoituksen
            avulla tehtyjen oikeustoimien todentamiseksi. Valiokunta ehdottaa
            tämän vuoksi pykälän otsikon
            tarkentamista.
         
         
         Lisäksi pykälän tekstissä on
            parempi puhua tallentamisesta tallettamisen sijaan, koska 14 §:ssä puhutaan
            yleisen atk-terminologian mukaisesti tallennusoikeudesta viitattaessa 21 §:ään.
         
         
         Valiokunta on tehnyt kyseiset muutokset pykälän
            muotoiluihin.
         
         
         22 § Yleinen ohjaus ja valvonta.
         
          Hallituksen esityksen yleisperusteluissa todetaan, että esityksellä ei
            ole vaikutusta valtion talousarvioon ja että Viestintävirasto
            rahoittaa menonsa tuloilla, jotka kerätään
            valvottavilta tahoilta valvontamaksulla. Näitä valvontamaksuja
            on tarkoitus kerätä varmentajilta ja tarkastuslaitoksilta.
            Laissa ei ole säännöksiä valvonta-
            ja muista suoritteista perittävistä maksuista,
            minkä vuoksi valiokunta ehdottaa lisättäväksi
            uuteen 3 momenttiin näitä koskevan viittauksen
            valtion maksuperustelakiin (150/1992). Tällöin
            hallituksen esityksen 3 momentista tulee uusi 4 momentti. Valiokunta
            on tehnyt vastaavat täsmennykset pykälän
            muotoiluihin.
         
         
         24 § Tarkastusoikeus.
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
            huomiota pykälän säännöksiin
            Viestintäviraston tehtävään määräämän
            tarkastajan oikeudesta toimittaa tarkastuksia. Vaikka 2 momentista
            ilmenee välillisesti, että tarkastusoikeutta ei
            ole tarkoitus ulottaa perustuslaissa turvattuun kotirauhan piiriin kuuluviin
            tiloihin, perustuslakivaliokunnan mielestä on syytä lisätä tästä maininta
            pykälään. Valiokunta ehdottaa tämän
            vuoksi, että tarkastukset voitaisiin tehdä niihin
            tiloihin, jotka eivät kuulu kotirauhan piiriin. Valiokunta
            on tehnyt vastaavan muutoksen 2 momentin muotoiluihin.
         
         
         2. lakiehdotus
         
         Johtolause.
         
         Viestintähallinnosta annetun lain 2 §:ää on
            14.6.2002 muutettu lailla 493/2002. Tämän
            vuoksi valiokunta ehdottaa johtolausetta muutettavaksi vastaavasti.
            Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset johtolauseen muotoiluihin.
         
         
         2 §. Viestintäviraston tehtävät.
         
         Yllä mainitusta johtuen pykälä on
            otettu 2. lakiehdotukseen sellaisena, kuin se on laissa 493/2002.
            Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
            muotoiluihin.