Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Valiokunta toteaa, että esitys sisältää useita merkittäviä kuluttajien
            asemaa viestintäpalvelujen käyttäjinä parantavia
            ehdotuksia. Tämänkaltaisia ehdotuksia ovat mm.
            ensimmäisen lakiehdotuksen määräaikaisten
            viestintäpalvelua koskevien sopimusten ketjuttamisen kieltoa
            koskeva ehdotus (70 a §), ehdotus oikeudesta
            maksaa erissä liittymän rakentamisesta aiheutuvat
            kustannukset (60 e §) ja ehdotus kuluttaja-asiamiehen
            oikeudesta määrätä selkeästi
            oikeudetonta hyötyä tavoitteleva palvelu suljettavaksi (121 b §).
            Lisäksi esityksessä pyritään
            mm. parantamaan vammaisten asemaa viestintäpalveluiden
            käyttäjinä. Valiokunta toteaa, että esityksellä puututaan
            useisiin olennaisiin viime vuosina viestintämarkkinoilla
            esiintyneisiin kuluttajan asemaa viestintäpalveluiden käyttäjänä koskeviin
            ongelmiin. Valiokunta pitää näitä ehdotuksia
            erittäin kannatettavina.
         
         
         Puhelinnumeron siirrettävyys
         
         Ensimmäisen lakiehdotuksen 51 §:n
            numeron siirrettävyyttä koskevasta ehdotuksesta
            on asiantuntijakuulemisessa tuotu esille toisistaan huomattavasti
            poikkeavia näkemyksiä. Esityksen mukaan käyttäjä voisi
            saada puhelinnumeronsa siirretyksi toisen teleyrityksen liittymään, vaikka
            numero olisikin käytössä sellaisessa
            liittymässä, josta on voimassa määräaikainen
            sopimus. Ehdotuksella ei olisi vaikutusta liittymäsopimusten
            voimassaoloon. Osa lausunnonantajista on kuitenkin katsonut, että mikäli
            sääntely koskee esityksen mukaisesti myös
            voimassa olevia sopimussuhteita, tämä voisi olla
            ongelmallista omaisuuden suojan kannalta. 
         
         
         Valiokunta on pohtinut perusteellisesti kyseisen säännöksen
            asianmukaisuutta eri näkökulmista ja arvioinut
            esille tuotuja erilaisia sääntelyvaihtoehtoja.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksen mukainen menettely
            vastaa käytäntöä useimmissa
            muissa EU-maissa. Lisäksi valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan mm. numeronsiirtoprosessin käytännön
            toteutuksen kannalta olisi erittäin ongelmallista, jos säännös
            koskisi pelkästään uusia sopimuksia. Valiokunta
            kiinnittää huomiota myös siihen, että teleyritykset
            eivät voi nykyisenkään lainsäädännön
            perusteella velvoittaa käyttäjiä käyttämään liittymiään
            eikä nykyinenkään lainsäädäntö siten
            varsinaisesti takaa teleyrityksille tuloja liittymän käytöstä.
            Voimassaolevien sopimusten voimassaoloon tai sopimuksen perusteella
            teleyritysten saamiin mahdollisiin kiinteisiin kuukausimaksuihin
            ehdotuksella ei olisi vaikutusta. Näin ollen valiokunta
            katsoo, että ehdotuksella ei ole kohtuuttomia vaikutuksia
            teleyritysten kannalta. Valiokunta katsoo, että ehdotuksen erittäin
            tärkeiden, tietyissä tapauksissa jopa kansalaisten
            perusturvallisuuteen liittyvien yhteiskunnallisten intressien ja
            säännöksen tavoitteiden toteutumisen
            kannalta on välttämätöntä,
            että ehdotettu sääntely ei koske pelkästään
            uusia sopimussuhteita. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta
            pitää ehdotusta asianmukaisena ja kannatettavana
            esitetyssä muodossa. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että se pitää selvänä,
            että käyttäjällä tulee
            olla tehdystä numeronsiirrosta huolimatta oikeus pitää käytössään
            määräaikaisen sopimuksen loppuun asti
            myöskin se liittymä, jota koskeva sopimus edelleen
            jää numeronsiirrosta huolimatta voimaan jäljellä olevaksi
            sopimuskaudeksi ja josta hän on velvollinen edelleen maksamaan
            myös mahdolliset sopimuksen mukaiset kiinteät
            kuukausimaksut sopimuskauden loppuun asti.
         
         
         Hätätekstiviestit
         
         Ensimmäisen lakiehdotuksen 55 §:n
            mukaan puhelinverkossa toimiva teleyritys olisi jatkossa velvollinen
            osaltaan huolehtimaan siitä, että käyttäjät
            saavat puhelimitse ja tekstiviestillä yhteyden maksutta
            yleiseen hätänumeroon. Ehdotus luo osaltaan perustaa
            numeroon 112 perustuvien tekstiviestien käyttöönotolle
            hätäilmoituksen tekemisessä. Valiokunta
            pitää ehdotusta erittäin kannatettavana,
            mutta toteaa, että pelkkä teleyrityksiä koskeva
            velvoite ei mahdollista vielä yleiseen hätänumeroon
            perustuvien hätätekstiviestien käyttöönottoa.
         
         
         Suomessa hätäilmoituksen tekeminen tekstiviestillä on
            tällä hetkellä mahdollista erillisillä puhelinnumeroilla,
            jotka ovat kaikissa 15 hätäkeskuksessa hätäkeskuskohtaisia,
            ja kyseisen palvelun käyttö vaatii rekisteröitymistä.
            Valiokunta pitää nykyistä tilannetta
            mm. kansalaisten yhdenvertaisuuden ja turvallisuuden kannalta epätyydyttävänä ja
            käyttäjän kannalta liian hankalana.
         
         
         Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille huoli siitä,
            että yhtenäinen numeroon 112 perustuva hätätekstiviestijärjestelmä ei
            ole asiaa koskevan useita vuosia kestäneen valmistelun
            jälkeen vieläkään valmis käyttöönotettavaksi.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uudistettu ja yleiseen hätänumeroon
            perustuva hätätekstiviestipalvelu tullaan ottamaan
            käyttöön hätäkeskusjärjestelmän
            meneillään olevan uudistamisen mahdollistamassa
            aikataulussa. 
         
         
         Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että numeroon 112 perustuvien hätätekstiviestien
            käyttöönottoa pyritään
            kiirehtimään kansalaisten turvallisuuden ja yhdenvertaisuuden
            turvaamiseksi. 
         
         
         Eri käyttäjäryhmien oikeudet
         
         Valiokunta toteaa, että esitys sisältää erittäin
            tärkeitä ja kannatettavia mm. vammaisten viestintäpalvelujen
            käyttäjien asemaa parantavia ehdotuksia.
         
         
         Ensimmäisen lakiehdotuksen 60 c §:ssä ehdotetaan
            yleispalveluvelvollisuutta koskevan säännöksen
            kohdalla mainittavaksi ensimmäistä kertaa nimenomaisesti
            vammaiset heidän erityistarpeidensa huomioimiseksi. Ehdotuksen
            mukaan yleispalveluliittymän tulee olla sellainen, että kaikki
            käyttäjät, myös vammaiset, voivat
            käyttää hätäpalveluita,
            soittaa ja vastaanottaa kotimaan ja ulkomaan puheluita sekä käyttää muita tavanomaisia
            puhelinpalveluita. Liittymän on lisäksi mahdollistettava
            kaikille käyttäjille tarkoituksenmukainen internetyhteys.
            Ehdotuksen mukaan Viestintävirasto voi antaa tarkempia teknisiä määräyksiä siitä,
            miten liittymä tulee teknisesti toteuttaa tai mitä teknisiä ominaisuuksia
            liittymässä tulee olla, jotta myös vammaiset voivat
            sitä käyttää.
         
         
         Valiokunta pitää ehdotusta periaatteellisesti merkittävänä ja
            kannatettavana ja toteaa, että ehdotuksen kautta eri käyttäjäryhmien
            pääsy myös erilaisten tietoyhteiskunnan
            palveluiden piiriin voidaan pyrkiä jatkossa turvaamaan
            nykyistä paremmin. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotus on erittäin kannatettava
            erityisesti vammaisten oikeuksien turvaamisen kannalta. Valiokunnan
            käsityksen mukaan esitetty pykälämuotoilu
            ei kuitenkaan sellaisenaan välttämättä riitä yksin
            turvaamaan vammaisten käyttäjien oikeuksia ja
            kansalaisten yhdenvertaisuuden edistämistä myös
            käytännön tasolla. Esityksen perusteluissa
            on mainittu joitakin sellaisia palveluita, joita yleispalveluvelvoitteen
            teknisestä toteuttamistavasta riippuen voitaisiin tietyissä tilanteissa
            katsoa kuuluvan yleispalveluvelvoitteen piiriin. Valiokunnan näkemyksen
            mukaan asia edellyttää kuitenkin paitsi selvitystä,
            myöskin tarkempaa alemmanasteista sääntelyä ehdotetun
            sääntelyn käytännön soveltamisen
            perustaksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että esim. vammaisten käyttäjien yhtäläiset
            oikeudet turvataan asetuksessa ja Viestintäviraston määräyksessä tarkemmin
            määritellyllä tavalla kansallisen sääntelyn
            ja direktiivien asettamien raamien puitteissa. Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan arvioinnissa tulee huomioida myös teknologianeutraalisuutta
            koskevat vaatimukset.
         
         
         Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella, että ehdotuksen
            tavoitteiden turvaamiseksi eri käyttäjäryhmistä ja
            erityisesti heidän tarpeidensa mukaisista viestintäpalveluista
            tulisi säätää ehdotetun säännöksen
            lisäksi tarkemmin   valtioneuvoston   asetuksella.   Säätämällä asiasta
            tarkemmin asetuksella voidaan pyrkiä varmistamaan sääntelyn
            toimiminen myös käytännön tasolla.
            Viestintäviraston tulee esityksen perustelujen mukaan perustaa
            vammaispalvelutyöryhmä, johon kuuluu keskeisenä edustus vammaisjärjestöistä.
            Valiokunta korostaa, että asian arvioinnissa on tärkeää pyrkiä hyödyntämään
            monipuolisesti kyseisen työryhmän asiantuntemusta.
         
         
         Kuluttaja-asiamiehen määräys palvelun
            sulkemisesta
         
         
         Kuluttaja-asiamiehelle ensimmäisen lakiehdotuksen 121 b §:ssä ehdotettu
            toimivalta määrätä palvelu suljettavaksi
            tuo mahdollisuuden suojata tarvittaessa suurenkin kuluttajajoukon
            etua tilanteessa, jossa jollakin palvelulla selvästi tavoitellaan
            lainvastaisesti oikeudetonta taloudellista hyötyä.
            Valiokunta pitää ehdotusta erittäin kannatettavana.
         
         
         Kyseisessä ehdotuksessa säädetään
            myös siitä, että jos kuluttaja-asiamies
            määrää jonkin palvelun suljettavaksi
            ja päätös jää pysyväksi,
            teleyrityksen tulee palauttaa kuluttajille palvelusta saamansa kuluttajan
            maksamat varat. Ehdotuksen mukaan, mikäli teleyritykselle
            palvelusta kertyneet varat eivät riitä kaikkien
            käyttäjien saatavien kattamiseen, varat on palautettava
            saatavien mukaisessa suhteessa. Asiantuntijakuulemisissa on tuotu
            esille, että teleyrityksellä tulisi olla palautusvelvollisuus
            vain niihin maksuihin, jotka teleyritys on pidättänyt
            päätöksen tiedoksisaantihetkestä. 
         
         
         Valiokunta toteaa selkeyden vuoksi, että se pitää selvänä,
            että teleyrityksen palauttamisvelvollisuus ei velvoita
            teleyritystä palauttamaan kuluttajalle sellaisia varoja,
            jotka se on jo ehtinyt tilittää edelleen oikeudetonta
            taloudellista hyötyä tavoitelleelle palveluntarjoajalle.
         
         
         Eräitä muita kysymyksiä
         
         Ensimmäisen lakiehdotuksen 37 a §:n
            mukaan Viestintävirasto voi asettaa teleyritykselle sellaisia
            käyttöoikeuden luovutusvelvollisuuden käyttöä koskevia
            ehtoja, jotka ovat välttämättömiä,
            jotta käyttöoikeuden luovutusvelvollisuus voidaan
            teknisesti toteuttaa. Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille,
            että vaikka käyttöoikeuden luovutusvelvollisuuden
            lähtökohtana on, että teleyrityksen ei
            tarvitse rakentaa tai tehdä kohtuuttomia investointeja
            velvollisuuden täyttämiseksi, ehdotetun 37 a §:n
            mukaan Viestintävirasto voi määrätä siitä,
            että esimerkiksi yhteenliittämisrajapintojen tulee
            olla jonkin teknisen standardin tai suosituksen mukaisia. Eräiden
            lausuntojen mukaan tämä saattaa edellyttää teleyritykseltä huomattavia
            investointeja, mikä olisi ristiriidassa edellä mainitun
            lähtökohdan kanssa. 
         
         
         Valiokunta pitää kuitenkin saamansa selvityksen
            perusteella selvänä, että Viestintäviraston
            määräämät käyttöoikeuden
            luovutusvelvollisuudet eivät velvoita teleyritystä esim.
            tilanteissa, joissa sillä ei ole luovutuksen kohteena olevaa
            verkkoa tai omaisuutta. Näin ollen velvollisuus ei edellytä rakentamista
            tai olennaisia investointeja velvollisuuden täyttämiseksi.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vaatimukset eivät
            myöskään edellytä investointeja uusiin
            järjestelmiin tai laitteisiin, mutta niistä voi
            aiheutua kohtuullisia määrittely- ja muutoskustannuksia.
         
         
         Ehdotetussa ensimmäisen lakiehdotuksen 70 a §:ssä säädetään
            viestintäpalvelusopimuksen kestosta ja kuluttajan oikeudesta
            irtisanoa sopimus niin sanotun sosiaalisen suoritusesteen tilanteissa
            tai jos sopimuksen pitäminen voimassa on muun erityisen
            syyn takia hänen kannaltaan kohtuutonta. Mainitun pykälän
            mukaan teleyritys ei saa periä kuluttajalta viestintäpalvelusopimuksen
            käyttämättä jäävään
            sopimusaikaan kohdistuvia maksuja. Selkeyden vuoksi valiokunta toteaa,
            että kyseiset ehdotetut säännökset eivät
            koske tilanteita, joissa käyttäjä on
            siirtynyt käyttämään toisen
            teleyrityksen liittymää ja viestintäpalvelu
            jää käyttämättä siksi,
            että käyttäjä on hyödyntänyt
            ehdotetun 51 §:n mukaista numeronsiirtomahdollisuutta.
         
         
         Evästeiden käyttö
         
         Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että kolmannen
            lakiehdotuksen 7 §:ssä tarkoitettua evästeiden
            käyttöä koskevaa käyttäjän
            suostumusta ei tulisi voida antaa pelkästään
            selainohjelman asetusten kautta, vaan suostumuksen tulisi olla nimenomainen.
            Valiokunta toteaa, että saamansa selvityksen mukaan nimenomaisen suostumuksen
            edellyttäminen jokaisella evästeen käyttökerralla
            aiheuttaisi sähköisten palvelujen käytettävyydelle
            huomattavia haasteita. Käytännössä tämä voisi
            esimerkiksi jonkin tietyn verkkosivuston tai sähköisen
            palvelun kohdalla tarkoittaa sitä, että käyttäjä joutuisi
            antamaan useita suostumuksia esim. klikkaamalla hiirellä suostumuspainikkeita
            useita kertoja, ennen kuin hän pääsisi
            lainkaan käyttämään verkkosivuston
            tai jonkin palvelun sisältöä. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että esitetty suostumuksen edellyttäminen
            on käyttäjän kannalta joka tapauksessa
            parannus nykyiseen, kieltomahdollisuutta edellyttävään
            sääntelyyn verrattuna. Kyseiseen pykälään
            sisältyy myös säännös
            siitä, että palvelun tarjoajan tulee suostumuksen
            lisäksi antaa käyttäjälle ymmärrettävät
            ja kattavat tiedot tallentamisen tai käytön tarkoituksesta.
            Lisäksi käyttö on sallittu ainoastaan
            palvelun vaatimassa laajuudessa eikä sillä saa
            rajoittaa yksityisyyden suojaa enemmän kuin on välttämätöntä.
            Valiokunta toteaa, että se pitää saamansa
            selvityksen perusteella ehdotusta perusteltuna, käyttäjän
            oikeuksien kannalta asianmukaisena ja tietoyhteiskunnan palvelukehityksen
            etujen mukaisena.
         
         
         Voimaantulo
         
         Valiokunta toteaa, että esityksessä on ehdotettu tietyille
            säännöksille erillisiä, mutta
            varsin lähellä toisiaan olevia voimaantuloajankohtia.
            Valiokunta katsoo, että esitettyjen säännösten
            olisi tarkoituksenmukaista tulla voimaan yhtäaikaisesti.
         
         
         Varautuminen myrskyjen aiheuttamiin sähkökatkoksiin
         
         Valiokunta on käsitellyt hallituksen esityksen yhteydessä myös
            lakialoitetta LA 67/2010 vp, joka koskee
            esimerkiksi myrskyjen aiheuttamiin sähkökatkoksiin
            varautumista viestintäverkkojen toiminnan osalta. Asiantuntijakuulemisissa on
            tuotu varsin yhtenäisesti esille, että jo nykyisillä sähkönsyöttöä koskevilla
            vaatimuksilla pystytään vastaamaan noin 96 %:iin
            kaikista ongelmatilanteista. Näissä ongelmatilanteissa
            sähkökatkon kesto on alle kolme tuntia. Sen sijaan sinänsä harvinaisiin
            kesällä 2010 myrskyvahinkojen aiheuttamiin erittäin
            pitkäkestoisiin ja laajoja käyttäjäryhmiä koskeviin
            sähkönjakelun katkoksiin 12 tunnin akkuvarmistusta
            koskeva ehdotus toisi parannusta. Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan ehdotuksen toteuttaminen aiheuttaisi kuitenkin erittäin
            huomattavia kustannuksia sillä saavutettavaan hyötyyn
            verrattuna. Valiokunta ei näin ollen pidä ehdotusta
            kannatettavana ja ehdottaa lakialoitteen hylkäämistä. 
         
         
         Valiokunta pitää sen sijaan tärkeänä,
            että viestintäverkkojen toimintavarmuutta erilaisissa
            poikkeuksellisissa tilanteissa pyritään kehittämään
            ja selvitetään tapoja, joilla tähän
            tavoitteeseen voidaan pyrkiä tarkoituksenmukaisin ja kustannustehokkain
            keinoin. 
         
         
         Prepaid-liittymien rekisteröinti
         
         Valiokunta on käsitellyt hallituksen esityksen yhteydessä anonyymien
            prepaid-liittymien rekisteröintiä koskevaa toimenpidealoitetta TPA 25/2007
               vp. Valiokunta toteaa, että asiantuntijakuulemisissa
            on tuotu esille useita käytännön haasteita
            prepaid-liittymien mahdollisen rekisteröinnin osalta. Lisäksi
            valiokunnan saaman selvityksen mukaan on todennäköistä,
            että asiasta on tulossa lähitulevaisuudessa ehdotuksia
            EU-tasolla. Näillä perusteilla valiokunta ehdottaa, että toimenpidealoite
            hylätään.
         
         
         Valiokunta kuitenkin toteaa, että asiaa olisi tärkeää selvittää edelleen
            ja arvioida niitä toimenpiteitä, joilla prepaid-liittymien
            käyttöön tällä hetkellä liittyviä ongelmia
            voitaisiin ehkäistä.