Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Uudistuksen tarve
Vuonna 2006 hyväksytty ja vuonna 2013 sovellettavaksi
tuleva ajokorttidirektiivi 2006/126/EY ei enää sisällä mahdollisuutta
kuljettajien yläikärajan asettamiseen kansallisin päätöksin.
Saadun selvityksen mukaan tämän muutoksen katsotaan
koskevan yksilön oikeutta ja se halutaan siksi toteuttaa
niin pian kuin mahdollista. Toinen syy uudistuksen nopeammalle käyttöönotolle
on se, että raskaan kaluston kuljetuksissa muun muassa
tiukentuneet ammattipätevyysvaatimukset ovat vaikeuttaneet
pätevien kuljettajien saantia ja erilaisten avustavien kuljetustehtävien
hoitamista. Ongelma koskee erityisesti pieniä yrityksiä,
joita kuljetusalalla on paljon. Ammattipätevyysvaatimusten
käyttöönoton yhteydessä ajokorttisäännöstöä muutettiin
yhteisön ajokorttilainsäädännön
vaatimusten vuoksi niin, että aiemmin mahdolliset linja-auton
tai CE-luokan ajoneuvoyhdistelmän tilapäiset siirtoajot
C-luokan ajokortilla ilman matkustajia tai kuormaa kiellettiin.
Iän vaikutus ajokykyyn
Valiokunta toteaa, että raskaan ajoneuvoyhdistelmän
ja linja-auton kuljettajan yläikärajan nostamiseen
liittyy riskitekijöitä. Iän mukanaan
tuomat sairaudet ja mahdolliset muut ikääntymiseen
liittyvät tekijät voivat pidentää reaktioaikaa
ja vaikeuttaa havaintojen tekoa liikenteessä. Ammattiliikenteessä aikataulut
ja muut vastaavat tekijät eivät välttämättä mahdollista
iän ja sairauksien tuomien ongelmien kompensointia esimerkiksi
hitaammalla ajovauhdilla tai turvallisemmalla reitinvalinnalla.
Saatujen selvitysten mukaan kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa
sairauksien osuus korostuu voimakkaasti iäkkäillä kuljettajilla.
Vuosina 2003—2004 sattuneissa 65 vuotta täyttäneiden
kuljettajien kuolonkolareissa näiden tapausten osuus oli
34 %. Ammattikuljettajien terveysriskejä tutkittaessa
on kiinnitetty huomiota työkykyä heikentäviin
pitkäaikaissairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin
ja ylipainoon, jotka jo 45 vuoden iässä merkittävästi
heikentävät työkykyä.
Valiokunta toteaa, että yrittäjävaltaisella
kuljetusalalla työterveyshuolto on suurimmaksi osaksi järjestämättä.
Terveyden ja työkyvyn seuranta ei tämän
vuoksi ole järjestelmällistä. Ikääntymisen
vaikutukset ajokykyyn koskevat tietysti yhtäläisesti
kaikkia autoilijoita ja väestön ikääntyessä näihin
kysymyksiin on kiinnitettävä yhä enemmän
huomiota kaikkien tiellä liikkujien osalta.
Liikenne- ja viestintävaliokunta on aiemmin perehtynyt
kuljettajien ajoterveyden seurantaan käsitellessään
hallituksen esitystä tieliikennelain muuttamisesta HE
29/2003 vp. Siinä valiokunta päätyi
ehdottamaan muun muassa ilmoitusvelvollisuutta lääkäreille
ajokortin hakijan tai ajo-oikeuden haltijan heikentyneestä terveydentilasta.
Hallituksen esityksessä ehdotettiin lääkäreille
vain ilmoitusoikeutta ja arvioitiin, että jo hallituksen
esityksen johdosta tiedotuksen, valistuksen, koulutuksen ja ohjeistuksen
tarve eri tahoilla kasvaa liikenneturvallisuuden kannalta merkityksellisten
terveydellisten seikkojen tunnistamiseksi ja arvioimiseksi sekä niistä ilmoittamiseksi.
Valiokunnan saaman käsityksen mukaan tässä asiassa
ei ole riittävästi edistytty vuodesta 2003.
Asiantuntijakuulemisessa on ilmennyt, että nykyinen
lääkärintarkastusjärjestelmä ei
anna riittävää kuvaa tutkittavan ajokyvystä.
Tavalliset lääkärintarkastukset eivät
riitä 70-vuotiaan ajokyvyn tehokkaaseen arviointiin nyt
ehdotetun uudistuksen edellyttämällä tavalla.
Asiantuntijoiden mukaan lääkäreillä ei
lääkärikoulutuksesta puuttuvien liikennelääketieteen
opintojen vuoksi ole yleensäkään edellytyksiä arvioida
eri tekijöiden vaikutusta ajokykyyn saati arvioida ammattikuljettajien
ajokykyä.
Valiokunnan arvio
Valiokunta pitää raskaan kaluston kuljettajien ajo-oikeuden
laajentamista ehdotetussa muodossa riskinä liikenneturvallisuudelle.
Onnettomuustilanteessa, jossa osallisena on raskas ajoneuvoyhdistelmä tai
linja-auto, seuraukset ovat usein hyvin vakavat.
Hallituksen esityksellä pyritään
erityisesti helpottamaan erilaisten pienyritysten avustavien kuljetustarpeiden
hoitamista. Koska ajo-oikeutta ei säännöksessä kuitenkaan
mitenkään rajata, ehdotus antaa mahdollisuuden
myös varsinaiseen ammattiajoon. Yläikärajasta
voidaan valiokunnan arvion mukaan luopua, jos varsinainen ammattiajo
rajataan ajo-oikeuden ulkopuolelle. Tämä vaihtoehto
mahdollistaa vielä esityksessäkin kuvatut avustavat
ajot, kuten erilaiset katsastukseen, tankkaukseen ja muuhun huoltamiseen
liittyvät kalustokuljetukset. Muutos voidaan toteuttaa
antamalla rajattu oikeus kuljettaa tyhjää ajoneuvoyhdistelmää ilman
kuormaa ja linja-autoa ilman matkustajia. Rajoituksesta voidaan
kuitenkin luopua hakijakohtaisesti geriatriaan perehtyneen lääkärin
lausunnon perusteella. Lakiehdotuksen 70 §:ään
sisältyvä asetuksenantovaltuus mahdollistaa tältä osin tarkempien
säännösten antamisen.
Valiokunnan ehdottamasta 70 vuotta täyttäneiden
raskaan kaluston ajo-oikeuden rajoituksesta voidaan turvallisesti
luopua, kun iäkkäiden laajennetut lääkärintarkastukset
ovat käytettävissä. Valiokunta edellyttääkin,
että se siirtymäaika, joka on käytettävissä ennen
uuden ajokorttidirektiivin käyttöönottoa
vuonna 2013, käytetään ajoterveyslääkärintarkastusten
kuntoon saattamiseksi, ammattikuljettajien ja kuljetusalan yrittäjien
työterveyshuollon järjestämiseksi ja
myös iäkkäille tarkoitettujen laajennettujen
ajoterveystarkastusten käyttöönottamiseksi.
Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
seuraavan lausuman:
Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin riittävän
monipuolisen ja luotettavan ajokyvyn arviointijärjestelmän
luomiseksi, liikennelääketieteen tutkimuksen ja
opetuksen lisäämiseksi ja tarvittavan ohjeistuksen antamiseksi
tutkimuksia tekeville lääkäreille sekä ammattikuljettajien
ja kuljetusalan yrittäjien työterveyshuollon kattavaksi
järjestämiseksi.
Työkyvyttömyyseläke ja ajo-oikeus
Asiantuntijakuulemisen yhteydessä on myös
esitetty, että raskaan kaluston kuljettajan jäädessä työkyvyttömyyseläkkeelle
tämän pitäisi johtaa vastaavasti raskaan
kaluston ajo-oikeuden menettämiseen. Työkyvyttömyyseläkkeelle
joutuminen merkitsee sairaudesta riippuen usein, mutta ei välttämättä aina,
ajo-oikeuden edellytysten menettämistä. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että jatkossa selvitetään ne menettelytavat,
joiden puitteissa raskaan kaluston kuljettajan työkyvyttömyyseläkepäätökseen
johtaneet terveydelliset seikat samalla arvioidaan suhteessa raskaan
kaluston ajokykyyn ja tarvittaessa puututaan itse ajo-oikeuteen.
Yksityiskohtaiset perustelut
70 §. Ajokorttilupa.
Ehdotettu pykälä sisältää ajokorttiluvan
terveysvaatimuksia koskevan asetuksenantovaltuuden. Valiokunta pitää tarpeellisena
pykälän täydentämistä perussäännöksellä ajokortin
saamiseen edellytettävistä terveysvaatimuksista.
Näistä voidaan tarkemmin säätää valtioneuvoston
asetuksella. Perustavat terveysvaatimukset ovat moottorikäyttöisen
ajoneuvon kuljettamiseen vaadittava näkökyky ja se,
että hakijalla ei ole sellaista vikaa, sairautta tai vammaa,
joka vaarantaa hänen kykynsä kuljettaa ajoneuvoa
turvallisesti.
72 §. Ajo-oikeuden voimassaolo.
Liikenne- ja viestintävaliokunta ei kannata pykälässä ehdotettua
ajoneuvoyhdistelmän ja linja-auton ajo-oikeuden rajoittamatonta
laajentamista 70 vuotta täyttäneille. Valiokunta
ehdottaa nyt laajentuvan ajo-oikeuden rajoittamista siten, että se
koskee E-luokan ajoneuvoyhdistelmää ilman kuormaa
ja linja-autoa ilman matkustajia. Rajoituksesta on liitettävä ehto
ajo-oikeuteen. EU:n jäsenvaltio voi toistaiseksi kansallisella
päätöksellä rajata ajo-oikeutta
edellä ehdotetulla tavalla. Tämä mahdollisuus
poistuu vuonna 2013, kun uusi ajokorttidirektiivi tulee sovellettavaksi.
Valiokunnan ehdottama muutos on siis käytännössä ajallisesti
rajattu, ja sen tarkoitus on varmistaa liikenneturvallisuus ylimenokaudella,
samalla kun valiokunnan edellyttämällä tavalla
merkittävästi tehostetaan ajokyvyn lääketieteellisiä arviointimenetelmiä.
Valiokunta pitää kuitenkin perusteltuna ajo-oikeuden
myöntämistä ilman kuormaan tai matkustajiin
liittyvää rajoitusta, jos hakija liittää hakemukseensa
geriatriaan perehtyneen lääkärin puoltavan
lausunnon hakijan ajokyvystä.
Siirtymäsäännös.
Edellä 72 §:n kohdalla lausuttuun viitaten
valiokunta ehdottaa ajo-oikeuden palauttamista koskevaan siirtymäsäännökseen lisättäväksi
ajo-oikeuden rajoittamista ja geriatriaan perehtyneen lääkärin
lausunnon huomioon ottamista sekä ajo-oikeuteen liitettävää ehtoa koskevat
vastaavat lisäykset.
Ehdotuksen mukaan ajo-oikeus "saadaan" hakemuksesta "palauttaa"
tietyt edellytykset täyttävälle 70 vuotta
täyttäneelle hakijalle. Saadun selvityksen mukaan
viranomaisen harkinta on tässä tapauksessa luonteeltaan
sidottua, eli ajo-oikeus palautetaan, jos edellytykset täyttyvät.
Valiokunta ehdottaa säännöksen sanamuodon
täsmentämistä epäselvyyksien
välttämiseksi.