Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Yleistä
         
         Luotsauslain (940/2003) 1 §:n
            mukaan luotsauksen tarkoituksena on edistää alusliikenteen
            turvallisuutta ja ehkäistä alusliikenteestä ympäristölle
            aiheutuvia haittoja. Luotsauksella tarkoitetaan luotsauslain 2 §:n
            1 kohdan mukaan alusten ohjailuun liittyvää toimintaa,
            jossa luotsi toimii aluksen päällikön
            neuvonantajana sekä vesialueen ja merenkulun asiantuntijana. 
         
         
         Lähtökohtaisesti luotsaus on pakollista Suomen
            aluevesillä. Luotsinkäyttövelvollisuudesta voi
            kuitenkin vapautua Merenkulkulaitoksen, ja jatkossa Liikenteen turvallisuusviraston,
            myöntämällä linjaluotsinkirjalla
            tai erivapaudella. Linjaluotsauksella tarkoitetaan luotsauslain 14 §:n
            mukaista poikkeusta luotsinkäyttövelvollisuudesta.
            Merenkulkulaitos voi hakemuksesta myöntää väylä-
            ja aluskohtaisen linjaluotsinkirjan aluksen päällikölle
            tai perämiehelle, joka osoittaa laissa säädetyllä tavalla
            tuntevansa aluksen käyttämän väylän
            ja täyttää muut laissa säädetyt
            edellytykset. 
         
         
         Merenkulkulaitoksen tehtävänä aiemmin
            ollut luotsaustoiminnan harjoittaminen siirrettiin luotsauslailla
            (940/2003) ja Luotsausliikelaitoksesta
            annetulla lailla (938/2003) 1 päivänä tammikuuta
            2004 toimintansa aloittaneen Luotsausliikelaitoksen tehtäväksi
            Merenkulkulaitoksen organisaatiomuutoksen yhteydessä. 
         
         
         Oikeus luotsaustoimen harjoittamiseen
         
         Hallituksen esityksen perustelujen ja valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan voimassa olevassa luotsauslaissa on säädetty
            luotsaustoiminnan harjoittamisesta tavalla, joka rajaa ainoaksi luotsaustoiminnan
            harjoittajaksi Luotsausliikelaitoksen. Vuoden 2007 syksyllä syntyi
            kuitenkin luotsauslain tulkinnasta erimielisyyttä siltä osin,
            onko Luotsausliikelaitos ainoa toimija, jolla on oikeus tarjota
            luotsauspalveluja. 
         
         
         Oikeuskansleri katsoi päätöksessään
            (OKA 878/1/07), että tarkasteltaessa
            Luotsausliikelaitosta ja luotsausta koskevaa sääntelyä kokonaisuutena
            siitä ilmenee, että aikaisemmin vallinnutta tilannetta
            (monopoliasema) ei tarkoitettu liikelaitostamisen yhteydessä muuttaa,
            vaikkei säännöksissä nimenomaisesti
            olekaan otettu kantaa yksityisen luotsaustoiminnan sallittavuuteen.
            Oikeuskansleri esitti liikenne- ja viestintäministeriön
            harkittavaksi, olisiko lainsäädäntöä aiheellista
            tarkistaa niin, että siitä selkeämmin ilmenisi
            lainsäätäjän tarkoitus.
         
         
         Esityksen perusteluiden mukaan lakia ehdotetaan muutettavaksi
            siten, että edellä mainittu lainsäätäjän
            tarkoitus ilmenisi laista aiempaa selkeämmin. Tätä tarkoitusta
            varten hallituksen esityksessä ehdotetaan luotsaustoiminnan
            harjoittamista koskevan 4 §:n 1 momentin selkeyttämistä siten,
            että Luotsausliikelaitoksen on tarjottava luotsauslaissa
            tarkoitettuja luotsauspalveluita niillä alueilla, joilla
            luotsia on 5 §:n mukaan käytettävä.
            Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi
            siitä, että muiden kuin laissa tarkoitetun luotsauspalvelujen
            tarjoajan toimesta tapahtuva luotsauspalvelujen tarjoaminen tai
            luotsaustoiminnan harjoittaminen säädettäisiin
            rangaistavaksi. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta totesi kuitenkin nyt käsiteltävänä olevasta
            esityksestä antamassaan lausunnossa (PeVL 12/2010
               vp), että edellä tarkoitettua sääntelyn
            selkeyttämistä ei ole mahdollista toteuttaa hallituksen
            esityksessä ehdotetuin tavoin yksinomaan rangaistussäännöksen
            avulla. Tämän vuoksi liikenne- ja viestintäministeriö on
            asian valiokuntakäsittelyn aikana esittänyt luotsauslain
            4 §:ään lisättäväksi
            uuden 2 momentin seuraavasti: "Luotsauspalveluja ei saa tarjota
            eikä luotsaustoimintaa harjoittaa muu kuin 1 momentissa
            tarkoitettu liikelaitos." 
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyy edellä mainittuun
            perustuslakivaliokunnan näkemykseen asiasta ja ehdottaa,
            että 4 §:ään lisätään
            uusi 2 momentti liikenne- ja viestintäministeriön esittämässä muodossa.
            Valiokunta toteaa, että nyt käsittelyssä olevalla
            hallituksen esityksellä ja ehdotetulla uudella 4 §:n
            2 momentilla ei sen saaman selvityksen mukaan muuteta vallitsevaa oikeustilaa
            siltä osin, kenellä on oikeus harjoittaa luotsaustoimintaa
            ja tarjota luotsauspalveluja. Tältä osin kyse
            on valiokunnan saaman selvityksen mukaan ainoastaan sääntelyn
            selkeyttämisestä. 
         
         
         Jatkoselvitysten tarve
         
         Useissa asiantuntijalausunnoissa on pidetty Luotsausliikelaitoksen
            yksinoikeutta luotsaukseen epätoivottavana ja kannatettu
            selkeästi kilpailun avaamista luotsaustoiminnassa. 
         
         
         Valiokunta pitää luotsausta merenkulun turvallisuuden
            kannalta keskeisenä ja näkee, että luotsauksen
            korkean palvelutason ylläpitäminen ja luotsaustoiminnan
            kehittäminen ovat tärkeitä tavoitteita.
            Jatkossa on tarpeen selvittää riittävän
            perusteellisesti luotsaustoiminnan toteuttamisen eri vaihtoehtoja
            ja vaikutuksia. Valiokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyisi
            asiasta lausuman (Valiokunnan lausumaehdotus).
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että mikäli jatkossa halutaan arvioida luotsaustoiminnan
            uudenlaista järjestämistä, käytettävissä on
            riittävästi tietoa erilaisista vaihtoehdoista.
            Valiokunnan mielestä tällaisia selvitettäviä asioita
            ovat asiantuntijakuulemisen pohjalta mm. mahdollisen kilpailun avaamisen
            edellytykset ja eri vaihtoehtojen vaikutukset, mahdolliset kilpailuttamismallit,
            tarvittavat hinnoittelumekanismit, valtiontaloudelliset vaikutukset
            ja rahoitus, riskien hallintaan ja vahingonkorvausvastuuseen liittyvät kysymykset,
            luotsien koulutuksen järjestäminen sekä luotsien
            riippumattoman aseman määrittämiseen
            liittyvät kysymykset. Riittävän kattavien
            selvitysten jälkeen on mahdollista tehdä perusteltuja
            ja kestäviä ratkaisuja luotsaustoiminnan toteuttamistavoista
            tulevaisuuden tarpeita vastaavasti.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että luotsaustoiminnan toteuttamistavasta riippumatta luotsauspalvelujen
            saatavuudesta kaikilla luotsattavilla alueilla huolehditaan ja että luotsauksen palvelutaso
            säilyy riittävän korkealla tasolla myös
            tulevaisuudessa. Lisäksi tulee varmistaa luotsauksen toimivuus
            erilaisissa normaaliaikojen häiriötilanteissa
            ja poikkeusoloissa.
         
         
         Kielikysymys
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan eri kielten käyttö ja
            tätä kautta mahdollisesti syntyvät kommunikaatio-ongelmat
            ovat riskitekijöitä, jotka saattavat olla olennaisessa
            roolissa myös laivaonnettomuuksien synnyssä. 
         
         
         Hallituksen esityksen mukaan linjaluotsinkirjan voisi jatkossa
            saada myös siten, että hakija suorittaisi vaadittavan
            kirjallisen tutkinnon ja koeluotsauksen englannin kielellä.
            Lisäksi hakijan olisi hallittava tarvittavassa laajuudessa
            englannin kieli ja tunnettava tutkinnon kohteena olevan vesialueen
            navigoinnissa, alusliikennepalvelussa ja jäänmurtopalveluissa
            käytettävä paikannimistö suomeksi
            tai ruotsiksi. Englannin kielen hyväksyminen linjaluotsauskieleksi
            nostaisi valiokunnan saaman selvityksen mukaan linjaluotsauksen
            osuutta luotsausmarkkinoiden nykyisestä noin 60 prosentin
            tasosta lähelle 70 prosenttia. 
         
         
         Valiokunta on saanut asiantuntijakuulemisissa linjaluotsauksessa
            käytettävien kielten vaikutuksista turvallisuuteen
            varsin ristiriitaista tietoa esimerkiksi siltä osin, miten
            englannin kielen lisääminen ehdotetulla tavalla
            linjaluotsauskieleksi suomen ja ruotsin rinnalle vaikuttaisi luotsauksen
            ja merenkulun turvallisuuteen. Osa lausunnonantajista on myös
            esittänyt, että englannin kieli tulisi hyväksyä ainoaksi
            viralliseksi kieleksi merenkulun turvallisuuden kannalta parhaana
            ratkaisuna.
         
         
         Valiokunta pitää saamansa selvityksen perusteella
            hallituksen esityksen ehdotusta englannin kielen käyttöönotosta
            linjaluotsauskielenä perusteltuna. Valiokunta kuitenkin
            katsoo, että kielikysymyksen osalta on jatkossa olennaista hakea
            yhtenäistä lähestymistapaa kansainvälisesti
            ja erityisesti EU-tasolla. Valiokunta korostaa, että on
            erittäin tärkeää toimia aktiivisesti EU-tasolla
            yhtenäisten ja turvallisuuden kannalta hyvien käytäntöjen
            ja vaatimusten kehittämiseksi linjaluotsauksessa käytettävien
            kielten osalta. Tämä on tärkeää myös
            eri jäsenmaiden alusten yhtäläisten toimintaedellytysten
            turvaamisen kannalta. Käytettäviä luotsauskieliä koskevat
            ratkaisut tulee tehdä siten, että merenkulun turvallisuus
            varmistetaan ja että linjaluotsauksen turvallisuuden taso
            säilyy vähintään nykyisellä tasolla.
            Valiokunta korostaa tästä syystä myös
            riittävän tehokkaiden riskienhallintajärjestelmien
            merkitystä ja kehittämistarvetta merenkulun turvallisuuden
            varmistamiseksi.
         
         
         Luotsauksen tehokkuus ja maksut
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomen satamissa käyvistä aluksista
            noin 40 prosenttia käyttää luotsia. Alusten
            Luotsausliikelaitokselle maksamat luotsausmaksut ovat noin 40 miljoonaa
            euroa vuodessa. Luotsauksen hinnoittelu perustuu ns. verkostoperiaatteen
            mukaiseen yhtenäishinnoitteluun, joka mahdollistaa samanlaiset
            luotsaustaksat koko maassa (ristisubventio) riippumatta toiminnan
            kannattavuuden eroista eri satamissa. 
         
         
         Eräissä asiantuntijalausunnoissa on pidetty nyt
            käsittelyssä olevan hallituksen esityksen kanssa
            samanaikaisesti vireillä olevia luotsausmaksujen korotuksia
            kohtuuttoman suurina. Lisäksi on tuotu esille, että luotsauksen
            palveluaikatavoitteita ei ole kaikilta osin saavutettu. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että luotsauksen
            riittävästä tehokkuudesta ja maksutason
            kohtuullisuudesta huolehditaan asianmukaisesti jatkossa.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Johtolause. 
         
         Valiokunta ehdottaa johtolauseeseen tehtäväksi
            tarvittavista pykälämuutoksista johtuvat korjaukset
            ja eräitä muita lakiteknisiä korjauksia.
         
         
         4 §. Luotsaustoiminnan harjoittaminen. 
         
         Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan nyt käsittelyssä olevasta
            esityksestä antama lausunto ja valiokunnan saama selvitys
            huomioonottaen, että esitykseen lisätään
            uusi 4 §:n 2 momentti, jolla selkeytetään
            luotsaustoiminnan harjoittamista koskevaa oikeustilaa. Ehdotuksella
            ei muuteta voimassa olevaa oikeustilaa.
         
         
         5 §. Velvollisuus käyttää luotsia. 
         
         
              Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella,
            että 5 §:n 1 momenttiin ehdotettu luotsinkäyttövelvollisuutta
            väylien ulkopuolisilla luotsin otto- ja jättöalueilla
            koskeva muutos poistetaan. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            ehdotetun uuden käsitteen sisältö ei
            vastaa luotsauksessa käytössä olevia
            kotimaisia ja kansainvälisiä käsitteitä ja
            lisäksi ehdotettu säännös olisi
            käytännön kannalta ongelmallinen.
         
         
         12 §. Luotsin ohjauskirja. 
         
         Valiokunta ehdottaa 5 §:n 1 momenttia vastaavan
            muutoksen tekemistä 12 §:n 1 momentin
            johdantokappaleeseen sekä 1 momentin 3 ja 5 kohtaan.
         
         
         14 §. Linjaluotsinkirja. 
         
         Valiokunta ehdottaa 5 §:n 1 momenttia vastaavan
            muutoksen tekemistä 14 §:n 2 momentin 3 kohtaan
            ja 3 momentin johdantokappaleeseen. Esityksen mukaan englanninkielisen
            linjaluotsintutkinnon voi suorittaa ainoastaan sellaisilla väylillä,
            joilla on saatavissa alusliikennepalvelulain mukaiset navigointiapua
            ja alusliikenteen järjestelypalvelua koskevat palvelut.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettu rajaus on tulkinnanvarainen.
            Tästä syystä valiokunta ehdottaa 3 momentin
            johdantokappaletta täsmennettäväksi siten,
            että englanninkielisen linjaluotsaustutkinnon voisi saada
            sellaisilla väylillä, jotka sijaitsevat alusliikennepalvelulain
            (623/2005) 5 §:ssä tarkoitettuja
            tiedotuksia, 6 §:ssä tarkoitettua navigointiapua
            sekä 7 §:ssä tarkoitettua alusliikenteen
            järjestelypalvelua tarjoavan VTS-keskuksen alueella. 
         
         
         19 §. Luotsausrikkomus. 
         
         Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella 19 §:n
            rangaistussäännöstä täydennettäväksi
            ja täsmennettäväksi siten, että se
            koskee selkeästi myös ilman laissa säädettyä oikeutta
            luotsaavaa henkilöä, luotsauspalveluja tarjoavan
            tai luotsaustoimintaa harjoittavan toimijan lisäksi.
         
         
         21 §. Tarkemmat säännökset
            ja määräykset sekä yleispoikkeukset.
         
         
         Valiokunta ehdottaa 5 §:n 1 momenttia vastaavan
            muutoksen tekemistä 21 §:n 3 momentin
            valtuussäännökseen.