Perustelut
         
         Laajakaistatukilaissa (1186/2009)
            säädetään haja-asutusalueiden
            laajakaistahankkeisiin myönnettävän tuen
            myöntämisestä. Nyt käsittelyssä oleva
            esitys perustuu olennaisilta osin komission suuntaviivoihin valtion
            tuen myöntämisestä laajakaistaverkkojen
            rakentamiseen. 
         
         
         Valiokunta pitää hyvänä,
            että hyvin menestyvien laajakaistahankkeiden niin sanotun
            ylituoton palauttamista koskevia säännöksiä ehdotetaan
            lievennettäviksi olennaisesti. Jatkossa seuranta- ja palautusvelvoite
            koskisi vain yli 10 miljoonan euron hankkeita ja raja-arvoa
            arvioitaisiin nykyisestä poiketen jokaisen hankkeen osalta
            erikseen. Valiokunnan näkemyksen mukaan ehdotuksella voidaan
            osaltaan edistää pienten laajakaistahankkeiden
            toteuttamista vähentämällä näiden
            hankkeiden hallinnollista taakkaa.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan lyhennettäväksi
            hankkeiden toteuttajien velvoitetta vuokrata tuen avulla rakennettua
            verkkoa muille teleyrityksille nykyisestä kymmenestä vuodesta
            seitsemään vuoteen. Tänä aikana
            verkkoa ja sen kapasiteettia tulee vuokrata kohtuullisella hinnalla
            ja syrjimättömin ehdoin, millä pyritään
            varmistamaan tuen avulla rakennettujen verkkojen mahdollisimman
            tehokas hyödyntäminen. Asiantuntijakuulemisessa
            on osin myös kritisoitu aikarajan laskemista ja tuotu esille,
            että mm. rahoittajien kannalta on olennaista, että käyttöiältään
            pitkät viestintäverkot ovat riittävän
            kauan eri toimijoiden hyödynnettävissä.
            Valiokunta kuitenkin toteaa, että saadun selvityksen mukaan
            käytännössä on verkkoyritysten
            omien etujen mukaista vuokrata myös tämän
            aikarajan jälkeen verkkoja niitä haluaville, vaikkakin
            markkinaehtoiseen hintaan, ja tarvittaessa tuen saajalle on mahdollista
            asettaa käyttöoikeuden luovutusvelvollisuus, mikäli
            huomattavan markkinavoiman sääntely tätä edellyttää.
         
         
         Komission vaatimuksen mukaisesti edellä mainittu seitsemän
            vuoden aikaraja ei nykyisestä poiketen koskisi kuitenkaan
            kaapelikanavia ja mastoja, joiden vuokrausvelvoitteen kestolla ei siten
            olisi takarajaa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kaapelikanavalla
            tarkoitetaan säännöksessä maan
            alle asennettavaa kanavaa tai putkea, jonka sisälle on
            mahdollista sijoittaa esimerkiksi eri toimijoiden valokuitukaapeleita. Valiokunta
            kiinnittää yleisenä kysymyksenä huomiota
            siihen, että hyvin pitkäaikaiset käyttöoikeusvelvoitteet
            eivät ole välttämättä omiaan kannustamaan
            uusiin investointeihin.
         
         
         Esityksen mukaan tuen hakijan tulisi liittää tukihakemukseen
            analyysi hankkeeseen liittyvistä taloudellisista, toiminnallisista
            ja muista riskeistä. Analyysissä tulisi myös
            arvioida, miten näitä riskejä voidaan
            hallita. Valiokunta katsoo, että uudesta velvoitteesta
            aiheutuu hankkeiden toteuttajille lisätyötä,
            mutta ehdotetun arvion laatiminen jo riittävän
            aikaisessa vaiheessa on selkeästi hankkeiden toteutumisen
            ja niiden järkevän toteutuksen kannalta edullista.
         
         
         Voimassa olevan lain mukaan Viestintävirasto ei voi
            käsitellä maksuhakemusta, jos hakemus on viivästynyt
            tukipäätöksessä asetetusta määräajasta.
            Valiokunta pitää erittäin tervetulleena
            ehdotusta, jonka mukaan Viestintävirasto voisi tietyin
            säädetyin edellytyksin ottaa hankkeen maksuhakemuksen
            käsittelyyn ja päättää tuen
            maksamisesta, vaikka hakemus olisikin viivästynyt määräajasta.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotuksella saadaan aikaan tarpeellista
            joustavuutta tukien maksamiseen ja hankkeiden toteuttamiseen sellaisissa
            tilanteissa, joissa myöhästymiselle on selkeästi
            ollut painavat syyt. Valiokunta pitää hyvänä,
            että laajakaistatukien maksamiseen liittyviä menettelytapoja
            pyritään kehittämään
            ja joustavoittamaan hakijoiden yhdenvertainen kohtelu huomioon ottavilla
            tavoilla.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan myös eräiden
            muutosehdotusten soveltamista takautuvasti hankkeiden toteuttajille
            edullisella tavalla. Valiokunnan saaman selvityksen perusteella
            arvioituna näissä ehdotuksissa on asianmukaisesti
            otettu huomioon mm. hankkeiden toteuttajien yhdenvertaisen kohtelun
            ja perusteltujen odotusten suojaan liittyvät vaatimukset.
         
         
         Valiokunta on edelleen huolissaan laajakaistaverkon investointien
            kattavasta toteutumisesta, etenkin joidenkin valokuituverkkojen
            rakentamista koskevien hankkeiden etenemisestä. Valiokunnan
            mielestä yhteiskunnan tulee olla jatkossakin mukana edistämässä haja-asutusalueiden
            laajakaistainvestointeja ja hankkeiden toteuttamista mm. kansalaisten
            yhdenvertaisuuden ja palvelutason turvaamiseksi myös niillä haja-asutusalueilla,
            joille verkkoa on vaikeaa saada rakennettua puhtaasti kaupallisin
            perustein. Nopean laajakaistan edistämisellä ja
            hankkeiden toteutumisen esteiden purkamisella on mahdollista osaltaan
            pyrkiä lisäämään sekä yksityisen
            että julkisen sektorin tuottavuutta, investointeja ja talouskasvua.
         
         
         Valiokunta korostaa, että laajakaistahankkeen keskeisenä periaatteena
            on myös jatkossa välttämätöntä pitää teknologianeutraalisuutta
            ja sen mahdollistamaa joustavuutta myös teknologian kehittyessä.
            Eri teknologioita ja sekä kiinteitä että langattomia
            verkkoja täytyy pystyä myös kysynnän
            mukaan hyödyntämään tapauskohtaisesti
            tarkoituksenmukaisimmalla ja kustannustehokkaimmalla tavalla ja
            tarvittaessa toisiaan täydentäen. Molemmille teknologioille
            ja sekä langattomien että kiinteiden verkkojen
            rakentamiselle on olemassa selkeä tarve myös jatkossa.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa näin ollen lakiehdotuksen
            hyväksymistä.
         
         
         Valiokunta katsoo saamansa selvityksen mukaan, että lain
            on tarpeen mm. maksuhakemusten käsittelyyn liittyvistä käytännön
            syistä tulla voimaan jo esityksessä ehdotettua
            nopeammassa aikataulussa ja joka tapauksessa viimeistään 30.6.2014.