Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Valiokunta korostaa liikennelupajärjestelmän merkitystä sen
            varmistamiseksi, että tavaraliikenteessä noudatetaan
            lainsäädäntöä ja että liikenneturvallisuuden
            ja kestävän kehityksen vaatimukset voidaan ottaa
            huomioon. Liikenteenharjoittajien ammattiinpääsyä koskevissa
            EU:n säännöksissä on liikennöitsijöille
            asetettu koulutusta ja ammattitaitoa sekä vakavaraisuutta
            ja hyvää mainetta koskevia vaatimuksia. Liikennelupajärjestelmän
            avulla voidaan valvoa, että alalle hakeutuvat yrittäjät
            täyttävät nämä vaatimukset.
            Liikennelupajärjestelmällä on merkitystä myös
            harmaan talouden estämisessä.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että liikennetraktoreilla
            harjoitettava tavarankuljetus vapautetaan liikennelupavaatimuksesta.
            Luvanvaraisuutta on perusteltu lähinnä liikenneturvallisuussyillä.
            Siksi raskaat traktorikuljetukset, jotka ovat voineet kilpailla
            luvanvaraisen kuorma-autoliikenteen kanssa, on haluttu pitää lupavaatimuksen
            piirissä. Hallitus katsoo, että nämä perusteet
            eivät ole enää voimassa.
         
         
         Liikennevaliokunta katsoo, että traktorilla korvausta
            vastaan suoritettavat raskaat tavarakuljetukset ovat rinnastettavissa
            vastaaviin kuorma-autolla suoritettaviin kuljetuksiin. Liikenteenharjoittajan
            tulee täyttää samat vaatimukset niin
            luotettavuuden, ammattitaidon kuin vakavaraisuuden suhteen. Toisin
            kuin hallitus, liikennevaliokunta katsoo, että liikennelupavelvollisuutta
            voidaan perustella nimenomaan myös liikenneturvallisuussyillä.
         
         
         Lähtökohtaisesti liikennetraktori oli tavaran kuljettamiseen
            tarkoitettu, kuormaa kantava, nestepainetoimisella runko-ohjauksella
            varustettu traktori. Sen yleisin käyttötarkoitus
            on ollut lähinnä maanrakennukseen liittyvät
            lyhyehköt maa-aineskuljetukset. Myöhemmin
            liikennetraktorilla on alettu tarkoittaa myös muuta traktoria,
            jota käytetään tavaran kuljettamiseen kytkentämassaltaan
            yli 10 tonnin perävaunulla. Samalla liikennetraktorin käyttö on
            laventunut maa-aineskuljetusten ulkopuolelle. Hyvin varustettua
            liikennetraktoria on mahdollista käyttää lyhyehköillä etäisyyksillä,
            aina muutamaan kymmeneen kilometriin saakka, joiden suorittaminen
            kuorma-autolla edellyttää edelleenkin liikennelupaa.
         
         
         Valiokunta katsoo, että liikennelupavelvoitteen poistaminen
            käyttökustannuksiltaan kuorma-autoa oleellisesti
            edullisemmilta liikennetraktoreilta saattaisi ratkaisevasti lisätä liikennetraktoreiden
            käyttöä tavarakuljetuksiin. Kun traktorista
            ja usein itse valmistetusta perävaunusta yhteen kytkemällä valmistetun
            liikennetraktorin teknistä turvallisuutta ei ole asianmukaisin
            säädöksin varmistettu ja kun liikennetraktorin
            kuntoa ei valvota säännönmukaisessa katsastuksessa,
            liikennetraktorien lisääntyminen tavaraliikenteessä on
            liikenneturvallisuusriski.
         
         
         Liikennelupavelvoitteen poistaminen poistaisi samalla liikenteenharjoittajalta
            velvollisuuden liikenneyrittäjäkoulutukseen ja
            liikenneluvan uudistamisen yhteydessä uudistettavaan soveltuvuusarvioon,
            johon kuuluu muun ohessa yhteiskunnan asettaminen vero- ym. velvoitteiden
            täyttämisen varmistaminen. Pahimmassa tapauksessa
            liikennetraktoreiden vapauttaminen liikennelupavelvollisuudesta
            voi tuoda alalle ns. harmaata taloutta.
         
         
         Mainituista syistä valiokunta katsoo, että liikennetraktorilla
            korvausta vastaan suoritettavaan kuljetukseen tulee edellyttää lain
            3 §:ssä tarkoitettu liikennelupa.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan myös sellaisen
            tavarankuljetuksen poistamista luvanvaraisuuden piiristä,
            jossa on kysymys työ- tai virkaehtosopimukseen perustuvaa
            kilometrikorvausta vastaan suoritettavasta tavaroiden
            kuljetuksesta. Vaikka lakitekstien osalta muutos onkin merkittävä ja
            katkaisee tämän luvanvaraisuudesta säädetyn
            poikkeuksen yhteyden kunnan tuottamiin palveluihin, ei muutos aiheuta muutosta
            noudatettuihin käytäntöihin. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan kysymys on voimassa olevan maan tavan
            kirjaamisesta lakiin sekä mahdollisten tulkinnallisten
            epäselvyyksien poistamisesta. Lakitekstissä olevat määreet,
            jotka rajaavat poikkeuksen soveltamisen "työ- tai virkaehtosopimuksen
            mukaisiin korvauksiin" ja "työtehtäviin liittyvien
            tavaroiden kuljetuksiin", riittänevät estämään
            väärinkäytökset. Valiokunta
            huomauttaa, että lain 3 §:n 3 momentissa
            on myös säännös lain kiertämistarkoituksessa
            tehtyjen järjestelyiden estämiseksi.
         
         
         Luvanvaraisuudesta ehdotetaan vapautettavaksi myös
            alle 1 700 kiloa painavilla ajoneuvoilla harjoitettava
            tavaraliikenne. Euroopan unionin säännökset
            edellyttävät luvanvaraisuutta vain yli 3 500
            kiloa painavilla autoilla tapahtuviin kuljetuksiin, sitä kevyemmillä autoilla
            harjoitettavien kuljetusten luvanvaraisuudesta voidaan päättää kansallisella
            tasolla. Ehdotuksen toteuttaminen tarkoittaa valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan sitä, että noin 77 prosenttia
            ajoneuvorekisterissä olevista henkilöautoista
            olisi käytettävissä kuljetuksiin ilman
            liikennelupaa. Pakettiautojen osalta vastaava suhdeluku on 9 prosenttia.
            Selvityksen mukaan tällä hetkellä ei
            ole myynnissä pakettiautoja, jotka kokonaismassaltaan alittavat
            ehdotetun rajan. Ilmeisesti tyypillisintä kevyillä ajoneuvoilla
            harjoitettavaa toimintaa olisi lähetti- ja kuriiritoiminta.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan myös vastakkaiseen
            suuntaan eli lupajärjestelmän kiristämiseen
            vaikuttavia toimia. Elinkeinotoiminnan ja työurakoinnin
            yhteydessä harjoitettavien kuljetusten osalta sovellettua
            sääntelyä ehdotetaan täsmennettäväksi
            ja sovellettuja rajoja alennettaviksi. Voimassa olevan lain mukaan
            liikennelupaa ei tarvita, jos toiminnan "pääpaino"
            ei ole kuljetuksissa. Tämän on tulkittu tarkoittavan
            "50 prosentin sääntöä", toisin
            sanoen sitä, että jos työurakan arvosta
            alle 50 prosenttia on kuljetuksissa, liikennelupaa ei tarvita. Tämä on
            mahdollistanut erityisesti rakennusurakoiden yhteydessä sen,
            että maa-ainesta ja tarvikkeita on kuljetettu rakennusyrittäjän
            omalla kalustolla ilman liikennelupaa. Hallituksen esityksen mukaan
            rajaksi asetetaan 30 prosenttia.
         
         
         Muutoksen tarkoituksena on korostaa, että liikenneluvasta
            vapautetun elinkeinotoiminnan olisi entistä selkeämmin
            painotuttava muuhun kuin kuljetustoimintaan. Valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan 30 prosentin säännön perusteella
            päästäneen tulkinnallisesti siihen, mihin nykyistä lakia
            säädettäessä on pyritty. Noudatettu
            käytäntö on tulkintavaikeuksien vuoksi
            johtanut siihen, että kuljetusten osuus on joissakin tapauksissa
            noussut jopa 70 prosenttiin, ennen kuin on katsottu mahdolliseksi
            ryhtyä toimenpiteisiin.
         
         
         Valiokunta haluaa korostaa sitä, että muutoksen
            tarkoituksena ei ole estää elinkeinotoimintaan
            ja työurakoihin tarvittavia kuljetuksia. Tietyissä tapauksissa
            urakoitsijan on ilmeisesti hankittava liikennelupa toiminnalleen.
            Tämä on kuitenkin perusteltua lupajärjestelmän
            yleisten periaatteiden kannalta. Vaihtoehtona on siirtää kuljetustoiminta
            aliurakoisijalle, jolla on liikennelupa, tai eriyttää kuljetustoiminta
            omaksi yrityksekseen, jolle hankitaan liikennelupa. Tämä saattaa
            jopa edistää kuljetuskaluston tehokasta käyttöä.
            Valiokunta huomauttaa lisäksi, että konsernin
            tai vastaavan yhtymän sisäisiin kuljetuksiin omilla
            ajoneuvoilla ei tarvita liikennelupaa.
         
         
         Muilta osin valiokunta viittaa hallituksen esityksen perusteluihin.