6 § (Uusi)
Matkalippujen tarkastajat
Matkalippujen tarkastajan hyväksyy tehtäväänsä se
poliisilaitos, jonka toimialueeseen tarkastusmaksun perimisoikeuden
saanut kunta kuuluu taikka jonka toimialueella 1 §:n 1
momentissa mainitun muun julkisyhteisön kotipaikka on (poist.).
Tarkastajaksi hyväksytään
tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön (poist.) palveluksessa
virkasuhteessa oleva henkilö, joka:
1) on täyttänyt 18 vuotta;
2) on suorittanut hyväksytysti liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella tarkemmin säädetyn koulutuksen, joka
sisältää ainakin perehdyttämisen
asianomaiseen joukkoliikenteeseen ja sen maksujärjestelmään,
joukkoliikenteen tarkastusmaksua koskeviin säännöksiin
ja määräyksiin sekä tarkastajan
tehtäviin ja niiden toteuttamisessa tarvittaviin oikeuksiin
ja velvollisuuksiin ja niihin liittyvään vastuuseen;
sekä
3) tunnetaan rehelliseksi ja luotettavaksi ja joka on henkilökohtaisilta
ominaisuuksiltaan tehtävään sopiva.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tarkastaja on tehtävässään
poliisin valvonnan alainen. Jos tarkastaja toimii velvollisuuksiensa
vastaisesti tai osoittautuu muutoin tehtävään
sopimattomaksi, poliisi voi peruuttaa tarkastajan hyväksymisen
tai, jos peruuttaminen olisi oloihin nähden kohtuutonta,
antaa hänelle varoituksen. Hyväksyminen on peruutettava,
jos tarkastaja tai hänen työnantajansa sitä pyytää tai tarkastajan
virkasuhde päättyy taikka julkisyhteisön (poist.) oikeus
tarkastusmaksun perimiseen peruutetaan. Jos hyväksyminen
peruutetaan, tarkastajan on luovutettava tarkastuspassinsa poliisille.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6 a § (Uusi)
Tarkastuksessa apuna olevat järjestyksenvalvojat
Matkalipun tarkastuksessa voi olla apuna tarkastusmaksun perimisoikeuden
saaneen julkisyhteisön (poist.) toimeksiannosta
järjestyksenvalvoja, joka on järjestyslain (612/2003)
mukaisesti asetettu liikenneasemalle tai joukkoliikenteen kulkuneuvoon
ylläpitämään järjestystä ja turvallisuutta.
Järjestyksenvalvojan tulee olla suorittanut hyväksytysti
soveltuvin osin 6 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetun
koulutuksen.
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saanut julkisyhteisö (poist.) ja
järjestyksenvalvojan työnantaja sopivat matkalipun
tarkastuksessa avustavien järjestyksenvalvojien tehtävien
suorittamisesta.
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön (poist.) on
pidettävä luetteloa järjestyksenvalvojista,
joille se on antanut toimeksiannon avustaa matkalippujen tarkastuksessa.
Mitä 6 §:n 3 momentissa säädetään
tarkastuspassista, sovelletaan myös tarkastuksessa apuna
olevaan järjestyksenvalvojaan.
Tarkastusmaksun perimisoikeuden saaneen julkisyhteisön (poist.) on
peruutettava tarkastuksessa apuna olevan järjestyksenvalvojan
toimeksianto, jos tämä toimii velvollisuuksiensa
vastaisesti tai osoittautuu tehtävään
muutoin sopimattomaksi taikka jos toimeksiantajan oikeus tarkastusmaksun
perimiseen peruutetaan. Jos toimeksianto peruutetaan, järjestyksenvalvojan
on luovutettava tarkastuspassinsa poliisille.
7 § (Uusi)
Tarkastusmaksun perimisoikeuden peruuttaminen
Liikenne- ja viestintäministeriön
on peruutettava julkisyhteisön (poist.) oikeus
tarkastusmaksun perimiseen, jos:
1) julkisyhteisö (poist.) sitä pyytää;
tai
2) tarkastustoiminta on lopetettu.
Liikenne- ja viestintäministeriö voi
peruuttaa julkisyhteisön (poist.) oikeuden tarkastusmaksun
perimiseen, jos:
1) julkisyhteisö (poist.) on toiminut olennaisesti
vastoin tätä lakia tai sennojalla annettuja säännöksiä;
2) julkisyhteisö (poist.) on toiminut olennaisesti
vastoin oikeuden myöntämistä koskevaan päätökseen
liitettyjä keskeisiä ehtoja; taikka
3) tarkastusmaksutoiminnassa on ilmennyt muita vakavia epäkohtia
eikä julkisyhteisö (poist.) ole ryhtynyt
välittömästi toimenpiteisiin niiden korjaamiseksi
niistä tiedon saatuaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö voi 2 momentissa
tarkoitetuissa tapauksissa tarkastusmaksun perimisoikeuden peruuttamisen
sijasta antaa perimisoikeuden saaneelle julkisyhteisölle (poist.) huomautuksen,
jos perimisoikeuden peruuttaminen olisi tarkastusmaksujärjestelmän
tarkoitus ja tavoitteet huomioon ottaen kohtuutonta tai jos epäkohdat
on jo korjattu.
13 § (Uusi)
Muutoksenhaku tarkastusmaksua koskevaan päätökseen
Matkustaja, jolle on määrätty tarkastusmaksu,
saa vaatia tarkastajan päätökseen oikaisua
14 päivän kuluessa tarkastusmaksun määräämisestä tarkastusmaksun
perimiseen oikeutetun julkisyhteisön (poist.) tähän
tehtävään määräämältä toimielimeltä tai
virkamieheltä. Tarkastusmaksun määräämistä koskevaan
tarkastajan päätökseen ei saa hakea valittamalla
muutosta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Valitus tehdään sille hallinto-oikeudelle,
jonka tuomiopiirissä tarkastusmaksun perimisoikeuden saanut
kunta on taikka jossa 1 §:n 1 momentissa mainitun muun
julkisyhteisön kotipaikka on (poist.). Jos hallinto-oikeus
valituksen johdosta poistaa tarkastusmaksun, jäljennös päätöksestä on
lähetettävä asianomaiselle julkisyhteisölle (poist.) maksun
palauttamista varten.
13 a § (Uusi)
Muutoksenhaku muuhun päätökseen
Tässä laissa tarkoitettuun poliisin tai tarkastusmaksuoikeuden
saaneen julkisyhteisön (poist.) päätökseen
saa vaatia oikaisua 14 päivän kuluessa päätöksen
tiedoksisaamisesta. Oikaisua 6 §:n 2 ja 4 momentissa tarkoitettuun
päätökseen vaaditaan kirjallisesti poliisilta.
Oikaisua julkisyhteisön tai viranomaisen 6 a §:n
4 momentissa tarkoitettuun päätökseen
vaaditaan kirjallisesti julkisyhteisön (poist.) tähän
tehtävään määräämältä toimielimeltä tai
virkamieheltä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
(1 mom. kuten HE)
Rautatieviraston palveluksessa olevat junaliikenteen tarkastusmaksujen
perintää hoitavissa tehtävissä olevat
virkamiehet siirtyvät tämän lain voimaan
tullessa Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan
viranhaltijoiksi aikaisempaa vastaavaan tehtävään,
jos he eivät ole vastustaneet siirtoa viimeistään yhtä kuukautta
ennen siirtymistä. Heidän virkansa Rautatievirastossa
lakkaavat tämän lain tullessa voimaan. Virkojen
lakatessa niihin perustuneet virkasuhteet päättyvät
ilman irtisanomista.
(3 ja 4 mom. kuten HE)