Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 16 päivänä huhtikuuta 2013 lähettänyt liikenne- ja viestintävaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle Amerikan yhdysvaltojen sekä Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden välisen lentoliikennesopimuksen muuttamista koskevan pöytäkirjan hyväksymisestä ja laiksi sen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta (HE 39/2013 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
suunnittelija Timo Koskinen, liikenne- ja viestintäministeriö
osastonjohtaja Susanna Metsälampi, Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyy kesäkuussa 2010 allekirjoitetun Amerikan yhdysvaltojen sekä Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden välisen lentoliikennesopimuksen muuttamista koskevan pöytäkirjan. Pöytäkirja on luonteeltaan sekasopimus, jonka määräykset kuuluvat osittain unionin ja osittain jäsenvaltioiden toimivaltaan.
Pöytäkirjan tarkoituksena on luoda yhä kattavammat lentoliikennesuhteet Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen välille liberalisoimalla ensimmäisen vaiheen sopimusta ja edistää entisestään yhtäläistä markkinoille pääsyä, avata lentoliikennemarkkinoita ja vahvistaa transatlanttista lentoliikennejärjestelmää, mistä kuluttajat, lentoyhtiöt, työllisyys ja muut toimijat Atlantin molemmilla puolilla hyötyvät.
Esitykseen sisältyy lakiehdotus pöytäkirjan lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana samanaikaisesti pöytäkirjan kanssa. Pöytäkirja tulee voimaan sen jälkeen, kun kaikkien sopimuspuolten sisäiset oikeudelliset vaatimukset on täytetty. Sopimuspuolet ilmoittavat toisilleen tällaisten vaatimusten täyttämisestä diplomaattinootteja vaihtamalla. Pöytäkirja tulee voimaan kuukauden kuluttua viimeisimmän sellaisen diplomaattinootin päiväyksestä. Sopimuspuolet soveltavat pöytäkirjaa väliaikaisesti sen voimaantuloon saakka siinä määrin kuin se on kansallisen lainsäädännön nojalla mahdollista. Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää, että lakia sovelletaan ennen pöytäkirjan kansainvälistä voimaantuloa.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi pöytäkirjan, jolla muutetaan Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen välistä lentoliikennesopimusta. Kyseisellä lentoliikennesopimuksella pyritään edistämään markkinoillepääsyä vähentämällä liikennöintiä koskevia maakohtaisia, päiväkohtaisia ja kohdekohtaisia rajoituksia, vähentämällä byrokratiaa sekä syventämällä sääntely-yhteistyötä mm. turvallisuus- (Security) ja turva-asioissa (Safety) sekä ympäristökysymyksissä.
Hallituksen esityksessä tarkoitetulla pöytäkirjalla täydennetään edellä mainittua lentoliikennesopimusta. Pöytäkirja on luonteeltaan sekasopimus, eli sen määräykset kuuluvat osin unionin ja osin jäsenvaltioiden toimivaltaan ja se on neuvoteltu komission johdolla siten, että jäsenvaltiot ovat osallistuneet neuvotteluihin. Pöytäkirjalla kehitetään mm. lentoyhtiöiden vaatimuksenmukaisuutta ja kansalaisuutta koskevien viranomaisselvitysten tunnustamista. Lisäksi osapuolet mm. sitoutuvat kansainvälisen lentoliikenteen ympäristövaikutusten rajoittamiseen tai vähentämiseen taloudellisesti järkevällä tavalla. Pöytäkirjassa sopimusosapuolten väliselle jo olemassa olevalle sekakomitealle asetetaan velvollisuus kehittää sopimuksen puitteissa tarvittavaa yhteistyötä ja tarkastella kokonaisuutena sopimuksen soveltamista. Lisäksi lentokentillä, joilla on vuodessa yli 50 000 ääntä hitaampien suihkukoneiden siviilioperaatiota, tulee melurajoituksia asetettaessa ottaa toisen sopimusosapuolen näkemykset päätöksenteossa huomioon ja tiedottaa mahdollisista rajoituksista viimeistään 150 päivää ennen rajoitusten voimaantuloa.
Suomesta lennetään päivittäin suoraan Yhdysvaltoihin, mutta suorat lentoyhteydet eivät valiokunnan saaman selvityksen mukaan ole tällä hetkellä erityisenä painopisteenä suomalaisten lentoyhtiöiden toiminnassa. Valiokunta pitää kuitenkin erittäin hyvänä, että lentoliikennesopimus luo mm. vastavuoroisen tunnustamisen ja byrokratian vähenemisen kautta edellytyksiä lisätä tarvittaessa vuoroja tai reittejä selkeästi aiempaa helpommin. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sopimuksella voi olla pidemmällä tähtäimellä myös epäsuoria positiivisia vaikutuksia suomalaisten lentoyhtiöiden Aasian lentoihin sitä kautta, että sopimus saattaa kannustaa globaalisti myös muita keskeisiä maita solmimaan vastaavia sopimuksia. Sopimus myös parantaa muiden EU-maiden lentoliikennöintimahdollisuuksia Yhdysvaltoihin, mikä hyödyttää myös suomalaisia matkustajia. Esityksessä tarkoitettu pöytäkirja edistää osaltaan näiden lentoliikennesopimuksen tavoitteiden toteutumista.
Valiokunta ehdottaa hallituksen esityksessä tarkoitetun pöytäkirjan ja lakiehdotuksen hyväksymistä esityksessä ehdotetulla tavalla.
Edellä esitetyn perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa,
että eduskunta hyväksyy hallituksen esityksessä tarkoitetun pöytäkirjan siltä osin kuin se kuuluu Suomen toimivaltaan ja
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 2 päivänä toukokuuta 2013
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Juha Perttula