Perustelut
Yleistä
Käsittelyssä oleva Yleisradion hallintoneuvoston
kertomus on ensimmäinen kertomus, joka käsittelee
Yleisradio Oy:n (jäljempänä Yleisradion)
toimintaa vuonna 2012 hyväksytyn Yleisradion rahoitusuudistuksen
ja Yleisradion toimintaa ohjaavan Yleisradio Oy:stä annetun
lain (380/1993) muuttamisen jälkeen.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tärkeänä,
että eduskunta nyt pystyy ottamaan vuosittain kantaa Yleisradion
toimintaan hallintoneuvoston kertomuksen kautta.
Eduskunnan valitsema hallintoneuvosto ei toteuttanut vielä vuonna
2013 yhtään Yleisradiosta annetun lain 6 a §:n
mukaista toiminnan ennakkoarviointia. Ennakkoarviointi
on tehtävä sellaisista uusista palveluista ja
toiminnoista, joilla on vähäistä suurempaa
vaikutusta tarjolla olevien sisältöpalveluiden
kokonaisuuteen ja jotka ovat merkittävyydeltään,
ajalliselta kestoltaan ja kustannuksiltaan olennaisia. Arviointi voidaan
tehdä hallintoneuvoston harkinnan mukaan muutoinkin, jos
se on perustellusta syystä tarpeellista. Valiokunta pitää erittäin
hyvänä, että hallintoneuvosto on maaliskuussa
2013 valinnut tulevissa ennakkoarvioinneissa avustavan riippumattoman
asiantuntijan sekä tahon, joka arvioi Yleisradion uusien
palveluiden markkinavaikutuksia. Tämä mahdollistaa
ennakkoarviointien toteuttamisen itsenäisesti suhteessa
Yleisradioon ja tuo omalta osaltaan uskottavuutta koko ennakkoarviointijärjestelmään
ja hallintoneuvoston työhön. Ensimmäinen
Yleisradion toimintaa eräiltä osin koskeva ennakkoarviointi
on tehty vuonna 2014.
Valiokunta korostaa eduskunnan valitseman hallintoneuvoston
keskeistä asemaa yhtiön ylimpänä toimijana.
Hallintoneuvoston tulee ohjaus- ja valvontatehtävässään
huolehtia julkisen palvelun asianmukaisesta tarjonnasta ja painotuksista.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu ennakkoarviointien
tekemistä erityisesti yhtiön sellaisen toiminnan
osalta, jolla nähdään olevan kielteisiä vaikutuksia
kaupalliselta pohjalta toimiviin Yleisradion kilpailijoihin. Valiokunta
pitää tärkeänä, että hallintoneuvosto arvioi
ennakkoluulottomasti tarvetta ja mahdollisuuksia toteuttaa ennakkoarviointeja,
jotta hallintoneuvosto voi analyyttisesti ja avoimesti linjata niiden
kautta Yleisradion julkisen palvelun sisältöä ja
sen rajanvetoa suhteessa kaupallisiin toimijoihin.
Valiokunta pitää vuoden 2013 alusta voimaan
tullutta Yle-veroa hyvänä ratkaisuna, joka vakauttaa
Yleisradion tulopohjan mahdollistaen toiminnan pitkäjänteisen
kehittämisen. Valiokunta ei tässä mietinnössä ota
kantaa Yleisradion rahoituksen indeksisidonnaisuuteen vuonna 2015,
sillä asia ratkaistaan vuoden 2015 talousarvioesityksen
käsittelyn yhteydessä. Valiokunta on aiemmin mietinnössään
(LiVM 11/2013 vp) Yleisradion hallintoneuvoston
kertomuksesta eduskunnalle vuosilta 2011 ja 2012 (K 9/2013 vp)
katsonut, että säännöllisin
väliajoin tulee tarkastella mm. mahdollisista markkinoiden
tai palvelutarpeiden muutoksista aiheutuvia vaikutuksia Yleisradion
rahoituksen indeksisidonnaisuuteen sekä verotuksen tasapuolisuuden
ja oikeudenmukaisuuden toteutumista.
Yleisradion julkisen palvelun sisältö ja
ala
Yleisradion julkisen palvelun tehtävä määritellään
lain 7 §:ssä. Yhtiön tehtävänä on
tuoda monipuolinen ja kattava televisio- ja radio-ohjelmisto siihen
liittyvine oheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville
yhtäläisin ehdoin. Näitä ja muita
julkiseen palveluun liittyviä sisältöpalveluja
voidaan tarjota yleisissä viestintäverkoissa valtakunnallisesti
ja alueellisesti. Julkisen palvelun ohjelmatoiminnan tulee erityisesti:
-
tukea kansanvaltaa ja jokaisen
osallistumismahdollisuuksia tarjoamalla monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja
keskusteluja sekä vuorovaikutusmahdollisuuksia;
2) tuottaa, luoda, kehittää ja säilyttää kotimaista
kulttuuria, taidetta ja virikkeellistä viihdettä;
3) ottaa ohjelmistossa huomioon sivistys- ja tasa-arvonäkökohdat,
tarjota mahdollisuus oppimiseen ja itsensä kehittämiseen,
painottaa lapsille ja nuorille suunnattuja ohjelmistoja sekä tarjota
hartausohjelmia;
4) kohdella ohjelmatoiminnassa yhtäläisin perustein
suomen- ja ruotsinkielistä väestöä, tuottaa
palveluja saamen, romanin ja viittomakielellä sekä soveltuvin
osin myös maan muiden kieliryhmien kielellä;
5) tukea suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta sekä huolehtia
ohjelmatarjonnasta myös vähemmistö- ja
erityisryhmille;
6) edistää kulttuurien vuorovaikutusta ja
ylläpitää ulkomaille suunnattua ohjelmatarjontaa;
7) välittää asetuksella tarkemmin
säädettäviä viranomaistiedotuksia
ja varautua televisio- ja radiotoiminnan hoitamiseen poikkeusoloissa.
Valiokunta pitää aiempienkin kannanottojensa mukaisesti
tärkeänä, että Yleisradion julkinen palvelutehtävä säilyy
laajana kattaen ohjelmatoiminnan kaikki osa-alueet uutisista ja
asiaohjelmista aina kulttuuriin, urheiluun ja viihteeseen. Yleisradion
ohjelmistojen monipuolisuus mahdollistaa edelleen sen, että yhtiö tavoittaa merkittävän
osan katsojista ja kuulijoista.
Yleisradion hallintoneuvosto on vuodelle 2013 vahvistanut yhtiön
kolme strategista päätavoitetta. Niiden mukaan
yhtiön on palveltava kaikkia suomalaisia, sen on tuotettava
arvoa yhteiskunnalle ja yhtiöllä on oltava media-alan
paras osaaminen. Valiokunta pitää näitä tavoitteita hyvinä ja
kannatettavina.
Kertomuksen mukaan yleisön luottamus Yleisradioon on
kasvanut kaikissa väestön ikäryhmissä kertomusvuonna.
Yleisradioon tunnettu luottamus on vahva myös verrattuna
muihin suomalaisiin instituutioihin. Hallintoneuvoston kertomuksessa
esitetyt katsojien tyytyväisyys- ja luottamusmittaukset
sekä eri kanavien katsojaluvut osoittavat valiokunnan arvion
mukaan, että Yleisradio on täyttänyt
julkisen palvelun velvoitteensa varsin hyvin.
Toiminnan eräät painotukset ja kehittämistarpeet
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Yleisradio vakaan tulopohjan avulla kehittää toimintaansa vastaamaan
yleisön yhä monipuolistuvia palvelutarpeita ja
toiveita. Valiokunta on aiemmin kiinnittänyt huomiota mm.
yhtiön kanavakohtaisiin ohjelmaprofiilin muutoksiin, joiden
toteuttaminen aikoinaan aiheutti laajaa kansalaiskeskustelua. Kertomuksen
mukaan Yleisradion televisio- ja radiokanavia seuraavan yleisön
määrä on pysynyt hyvänä huolimatta
myös uusista markkinoille tulleista kanavista. Valiokunta
korostaa kuitenkin, että Yleisradion toiminnan uudistamisessa
on otettava huomioon myös katsojien ja kuuntelijoiden rajallinen
kyky omaksua nopeassa tahdissa laajoja muutoksia vakiintuneeseen
televisio- ja radio-ohjelmien tarjontaan.
Edellä todetussa vuoden 2012 Yleisradiosta annetun
lain uudistuksessa täydennettiin Yleisradion julkisen palvelun
tehtäviä eräiltä osin. Lakiin
lisättiin muun muassa myös maininta nuorille suunnatuista
ohjelmistoista. Kyseistä linjausta on tämän
kertomuksen käsittelyn yhteydessä kyseenalaistettu
valiokunnan asiantuntijakuulemisessa mm. sillä perusteella,
että kaupalliset kanavat tarjoavat tälle yleisöryhmälle runsaasti
ohjelmistoa ja että verovaroin kustannettu Yleisradio kilpailee
erityisesti tältä osin kaupallisten toimijoiden
kanssa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Yleisradio tavoittaa ohjelmistoillaan myös
lapset ja nuoret jo sen takia, että positiiviset kokemukset
Yleisradion tarjonnasta nuorella iällä kannustavat
Yleisradion tarjonnan seuraamiseen myös aikuisiällä.
Valiokunta korostaa kuitenkin myös, että Yleisradion
nuorille suuntaaman ohjelmatarjonnan tulisi erottua kaupallisesta
kilpailevasta ohjelmatarjonnasta esimerkiksi sisällöltään,
esittämistavaltaan tai laadullisin kriteerein siten, että sen
esittämistä voidaan kilpailutilanne huomioidenkin
perustella osana Yleisradion julkista palvelua.
Valiokunta korostaa maamme kaksikielisyyttä. Yleisradion
on turvattava molempien kieliryhmien tarvitsemat palvelut yhtäläisin
perustein. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota
puutteisiin ruotsinkielisten viranomaistiedotteiden, erityisesti
vaaratiedotteiden, sisällön ymmärrettävyydessä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että viranomaistiedotteet tavoittavat ymmärrettävällä tavalla
kaikki kohdealueella olevat kansalaiset.
Erilaisten erityis- ja vähemmistöryhmien palvelut
ovat luonnollinen osa Yleisradion julkista palvelua, sillä niiden
kysyntä ei luo markkinoita kaupallisille viestimille. Tämä koskee
myös esimerkiksi kaupallisesta valtavirrasta erottuvia kulttuuriohjelmia
ja harvinaisempia kotimaisia urheilulajeja. Valiokunta pitää tärkeänä,
että erityisryhmien tarvitsemia palveluja edelleen kehitetään
kattavammiksi ja monipuolisemmiksi. Erilaiset tekstityspalvelut,
viittomakieliset tulkkaukset ja kuvailutulkkaus sekä selkokielinen ohjelmisto
ovat elintärkeitä näitä palveluja
tarvitseville kansalaisille. Valiokunta pitää hyvänä,
että Yleisradio on kertomuksen mukaan pystynyt lisäämään
vuonna 2013 näitä palveluja.
Kertomuksen liitteenä on saamelaiskäräjien lausunto.
Valiokunta korostaa Yleisradion osuutta saamenkielisten uutis- ja
ohjelmapalvelujen järjestämisessä ja
tämän merkitystä saamen kielten elinvoimaisuuden
varmistamiselle.
Kotimaisten sisällöntuottajien osuus
Kertomuksessa on tuotu esiin Yleisradion asema suomalaisen elokuvan
rahoittajana ja kotimaisen elokuvan suurimpana jakelukanava. Lähes
puolet kotimaisista pitkistä elokuvista valmistuu osaltaan
Yleisradion ennakkorahoituksen turvin (yhteensä 12 elokuvaa).
Dokumenttielokuvan ja lyhytelokuvan alueella Yleisradio on käytännössä ainoa
rahoitukseen osallistuva tv-yhtiö. Yleisradion televisio-oikeuksien
ennakko-ostot vastaavat yleensä 10—30 prosentin osuutta
elokuvan kokonaisrahoituksesta.
Kertomuksen mukaan Yleisradion kokonaispanostus kotimaiseen
elokuvaan laski väliaikaisesti vuosina 2010—2012,
mutta panostusta on vuonna 2013 lähdetty jälleen
kasvattamaan, ja tarkoitus on nostaa se asteittain entiselle tasolleen
vuoteen 2015 mennessä.
Vuonna 2013 Yleisradio käytti riippumattomien kotimaisten
tuottajien ohjelmahankintoihin yhteensä 25,6 miljoonaa
euroa. Kasvua vuodesta 2012 oli 7,4 miljoonaa euroa. Kokonaisuutena
tämä merkitsee kertomuksen mukaan 30,0:tä prosenttia
kertomusvuoden kotimaisista ensilähetyksistä,
joita oli yhteensä 2 716 tuntia (pl. uutiset ja
urheilu). Osuus kasvoi 6,8 prosenttiyksiköllä vuodesta
2012.
Valiokunta korostaa Yleisradion suurta merkitystä suomalaisen
luovan sisältöliiketoiminnan kehittämiselle
ja kasvattamiselle. Yleisradion suunnitelmat kasvattaa kotimaisten
ohjelmien ostoja ovat tärkeitä alan kaikille toimijoille. Valiokunta
yhtyy kertomuksessa esitettyyn näkemykseen, että suomalaisen
median tärkein tulevaisuuden kysymys on, miten säilyttää kotimaisen
sisällön ja tuotannon kilpailukyky.
Muut huomiot
Yle Elävä arkisto vastaa Yleisradion laajan
arkistoaineiston julkaisemisesta internetpalvelussa. Ruotsin kielellä toimii
erillinen Yle Arkivet -sivusto. Yle Elävä arkisto — Yle
Arkivet toimittaa, taustoittaa ja julkaisee kokonaisia ohjelmia
tai näytteitä niistä ohjelmista, joihin
Yleisradiolla on internetoikeudet. Esimerkiksi vanhimmat videot
ovat sadan vuoden takaa. Kertomuksen mukaan Yleisradion tavoitteena
on avata arkistojaan mahdollisimman laajasti. Suurimpina esteinä mainitaan
kertomuksessa kuitenkin tekijänoikeuslainsäädäntö ja
siihen pohjautuen tehdyt tekijänoikeussopimukset, joissa
ei ole otettu aikoinaan huomioon internetiä. Kertomuksen
mukaan tekijänoikeussopimusten monimutkaisuus ja oikeuksista
maksettavat korvaukset estävät arkistojen laajan
avaamisen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Yleisradion laaja ja arvokas arkisto mahdollisimman
laajasti avataan yleisön käyttöön.
Valiokunta kannustaa Yleisradiota yhteistyöhön
eri toimijoiden kesken arkiston käyttöä rajaavien
ongelmien ratkaisemiseksi.
Valiokunta korostaa Yleisradion alueellisen televisio- ja radiotoiminnan
merkitystä alueen identiteetin vahvistajana ja monipuolisen
ja kattavan alueellisen viestinnän, sananvapauden ja tiedonvälityksen
takaajana. Valiokunta pitää erittäin
hyvänä, että syksyllä 2013 julkistettiin suunnitelma
alueuutisten siirtämisestä Yleisradion pääuutiskanavalle
Yle TV1:lle syksyllä 2014. Uudistus lisää kertomuksen
mukaan alueellisten tv-uutisten tavoitettavuutta merkittävästi.
Yleisradion panostus vuoden 2014 EU-vaalien ja vaalikamppailun
seurantaan ja raportointiin oli valiokunnan arvion mukaan erittäin
hyvä ja kattavampi kuin aiempien vaalien vastaava seuranta.
Valiokunta kannustaa Yleisradiota ja esimerkiksi politiiikan tai
viestinnän tutkijoita arvioimaan Yleisradion vuoden 2014
vaalikamppailun seurannan ja raportoinnin onnistuneisuutta ja vaikuttavuutta.