LISÄTALOUSARVIOALOITE 10/2002 vp

LTA 10/2002 vp - Lauri Oinonen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Suomenselkätien rakennus- ja parannustöihin

Eduskunnalle

Niin sanottu Suomenselkätie on kantatie 58 osuudella Keuruu—Multia—Pylkönmäki—Karstula/Humppi ja se jatkuu edelleen Kivijärven ja Kinnulan kautta Haapajärvelle yhtyen Kärsämäellä nelostiehen. Eteläpäässä tie on yhteys pääkaupungin teiltä ja Turusta Tampereen, Oriveden, Mäntän ja Keuruun kautta ns. Suomenselkätielle. Tie tunnetaan kantatienä 58 Orivedeltä Karstulan Humppiin saakka. Valitettavasti Keuruun pohjoispuolelta tie ei ole miltään osin rakenteellisesti kantatietasoa, jolla kesäaikana voisi olla ajonopeus 100 km/tunnissa. Kokonaisuutena tien voi todeta olevan kapea ja mutkainen sekä sisältävän monia näkemäesteitä, mm. niin kutsuttuja kuolleita kulmia on runsaasti.

Tiestä on olemassa erilaisia suunnitelmia sen liikennöitävyyden parantamiseksi, niitä on osaltaan toteutettu kuitenkin lähinnä seudullisen tien rakennustason mukaisesti.

Suomenselkätiellä on raskasta puutavaraliikennettä, turvekuljetuksia varsin mittavasti ja myös puuteollisuuden kuljetuksia Karstulan Honkarakenteen tehtailta ja Multian Sahalta. Suomenselkätie mahdollistaa suoran ja mielekkään reitin etelä-pohjoissuuntaiselle liikenteelle myös vaihtoehdoksi raskaasti liikennöidyille ja ruuhkautuneille valtateille 9 ja 4. Matkailullisesti tietä on markkinoitu kuntien yhteistoiminnan kautta "Vaihtoehto Pohjoiseen" -tienä. Suomenselkätien parempi kunto edistäisi niiden seutujen ja kuntien elinkeinoelämää, jotka ovat sen vaikutuspiirissä.

Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 lisätalousarvioon momentille  31.24.21 lisäyksenä 1 700 000 euroa Suomenselkätien kunnostamiseen alkaen liikenteellisesti vaarallisimmiksi katsotuista kohdista Keski-Suomen maakunnassa.

Helsingissä 17 päivänä toukokuuta 2002

  • Lauri Oinonen /kesk