LISÄTALOUSARVIOALOITE 138/2014 vp

LTA 138/2014 vp - Mauri Pekkarinen /kesk 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen valtatien 4 parantamiseen välillä Jyväskylä—Oulu

Eduskunnalle

Valtatie 4 on maamme lyhin ja keskeisin tieyhteys pääkaupunkiseudun ja Pohjois-Suomen välillä palvellen etenkin tavaraliikenteen merkittävimpänä pitkämatkaisten kuljetusten reittinä. Tie on osa EU:n komission ehdottamaa TEN-T-ydinliikenneverkkoa, jonka tulee olla kokonaisuudessaan valmis vuonna 2030. Yhteysväli Jyväskylä—Oulu sisältyy liikennepoliittisen selonteon vuosien 2016—2022 kehittämisohjelmaan.

Valtatien 4 yhteysvälin Jyväskylä—Oulu merkittävimmät puutteet kohdistuvat Jyväskylään osuudelle Kirri—Tikkakoski. Tiejakson ongelmina ovat erityisesti huono liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuutta haittaava ohitusmahdollisuuksien puute. Vilkkaan liikenteen aikaan valtatieltä kääntyvät autot synnyttävät jonoja ja vaaratilanteita; samaten tielle liittyminen on hankalaa. Väylän rakenteellinen kunto on heikko, eikä sen leveys ole liikennemäärän edellyttämällä tasolla. Liikenneturvallisuusriskiä kohottavat paikallisen liikenteen sekoittuminen pitkämatkaiseen liikenteeseen, kevyen liikenteen väylien puute ja runsas liittymien määrä. Jakson korkeat liikennemäärät (KVL noin 15 000—19 000 ajoneuvoa vuorokaudessa) ja pitkämatkaisen raskaan liikenteen suuri osuus edellyttävät moottoritietasoista väylää, jonka rakentaminen tulisi etenkin liikenneturvallisuussyistä käynnistää mahdollisimman pikaisesti.

Valtatien 4 osuus Kirri—Tikkakoski on osoitettu Keski-Suomen maakuntakaavassa moottoritieksi. Tiejakson pituus on noin 16 kilometriä, ja sen moottoritieksi rakentamisen kustannuksiksi on arvioitu noin 150 miljoonaa euroa. Koko lähes 340 kilometriä pitkän yhteysvälin Jyväskylä—Oulu parantamisen kustannusarvio on tässä vaiheessa noin 200 miljoonaa euroa. Kirri—Tikkakoski-moottoritien ohella yhteysvälihankkeeseen sisältyy useita muita erityisesti liikenneturvallisuuden kannalta välttämättömiä toimenpiteitä sekä Keski-Suomen että Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa.

Tieosuuden parantamisen kiirehtimiselle tuo suuret lisäperusteet Metsä Groupin suurinvestoinnin mahdollinen toteuttaminen Äänekoskelle. 4 miljoonan kuutiometrin kuitupuun ja noin kahden miljoonan kuutiometrin tukkipuun kuljetukset tapahtuvat valtaosaltaan logistiikkaketjun jossakin vaiheessa nelostietä pitkin. Raskaan liikenteen kuljetustarpeet tiellä tulevat kasvamaan valtavasti sekä raaka-aineiden että lopputuotteiden kuljetuksessa.

Välin Kirri—Tikkakoski aloittaminen mahdollisimman pian nopeuttaisi nelostien parannustöiden jatkamista myös Tikkakoskelta pohjoiseen. Suunnitelmat ovat valmiit.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2014 toiseen lisätalousarvioon momentille  31.10.77 lisäyksenä 4 000 000 euroa valtatien 4 yhteysvälin Jyväskylä—Oulu parantamiseen.

Helsingissä 9 päivänä syyskuuta 2014

  • Mauri Pekkarinen /kesk