LISÄTALOUSARVIOALOITE 16/2002 vp

LTA 16/2002 vp - Klaus Bremer /r ym.

Tarkistettu versio 2.1

Vuosaaren sataman liikenneväylien suunnitteluun ehdotetun määrärahan poistaminen

Eduskunnalle

Vuosaaren satamahanke perustuu 3 mrd:n mk:n laskuvirheeseen (LTT B136/97 s. 59). Sen jälkeen hinnasta on aina salattu suuria kustannuseriä. Ilmoitettu hinta on ollut (Mmk/vuosi): 600/1994, 800/1995, 200/1996, 2 000/1998, 2 400/2001, 2 606/10.5.2002. Hinnasta puuttuvat yhä 14 km:n tunnelin maaperätutkimus, EU:n tunneliturvadirektiivin vaatimukset, Savio—Kerava—Riihimäki-tavarajunaraide ja täysimittainen satamaväylä. Kukaan ei tiedä tänään, miten kalliiksi hanke tulee.

Satama-asiainneuvottelukunta (SANKA) lausuu: "Suomessa on satamakapasiteettia tarpeeksi valmiina ja saatavissa nykysatamiin. Valtion kannalta oleellinen tekijä uutta satamahanketta arvioitaessa on vaikuttavuusselvitys, joka käsittää hankkeen kaikki vaikutukset." — Valtiontaloudellista kokonaisselvitystä Vuosaari-hankkeesta ei ole.

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) lausuu (Vuosaaren satamahanke, 15.11.2001): "Valtiolla ei ole voimassa oleviin normeihin perustuvaa velvollisuutta osallistua Vuosaaren sataman liikenneväylien rakentamiseen. (s. 118); Jos kuitenkin niin tehdään, tulisi arvioida, mikä vaikutus sillä on valtion koko satamapolitiikalle asetettujen tavoitteiden toteutumiseen. (s. 119); Valtion intressissä on valvoa hankkeen yhteiskuntataloudellisen kannattavuuden selvittämistä. (s. 119)" — Yhteiskuntataloudellisen kannattavuuden selvitystä ei ole tehty.

VTV jatkaa: "Vuosaaren satamahanke on ennen muuta Helsingin kaupungin intressissä oleva kaupungin omalla alueella koskeva järjestely. (s. 91); Toiminta parantaa Helsingin Sataman kilpailukykyä suhteessa muihin satamanpitäjiin. (s. 95); Helsinki pystyy tarvittaessa yksin toteuttamaan hankkeen. (s. 97)".

Hankkeeseen on jo upotettu valtion rahaa yli 26,5 Mmk, EU-rahaa 7,8 Mmk ja helsinkiläisten rahoja yli 200 Mmk. Lopullista hintaa ei tiedä kukaan. Valtion- ja kansantaloudellista kokonaisarviota ei ole. Lisäksi KHO:ssa vireillä oleva ja EU-parlamenttiin osoitettu vetoomus antavat hyviä syitä epäillä, että ne pysäyttävät hankkeen jopa lopullisesti. Ei ole perusteltua sijoittaa lisää valtion rahaa hankkeeseen tässä epämääräisessä tilanteessa.

Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,

että eduskunta ei hyväksy valtion vuoden 2002 lisätalousarvioon momentille  31.99.77 ehdotettua 3 750 000 euron määrärahaa Vuosaaren sataman liikenneväylien suunnitteluun.

Helsingissä 17 päivänä toukokuuta 2002

  • Klaus Bremer /r
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Veijo Puhjo /vas
  • Katja Syvärinen /vas
  • Matti Kangas /vas
  • Klaus Hellberg /sd
  • Osmo Puhakka /kesk
  • Marjukka Karttunen /kok
  • Pertti Hemmilä /kok
  • Jyri Häkämies /kok
  • Anne Holmlund /kok
  • Tuija Brax /vihr
  • Anni Sinnemäki /vihr
  • Timo Kalli /kesk
  • Seppo Kääriäinen /kesk
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Kari Myllyniemi /kesk
  • Kyösti Karjula /kesk
  • Seppo Kanerva /kok
  • Juha Rehula /kesk
  • Mauri Salo /kesk
  • Seppo Lahtela /kesk
  • Ismo Seivästö /kd
  • Leea Hiltunen /kd
  • Leena Rauhala /kd
  • Mikko Elo /sd
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Mika Lintilä /kesk
  • Lauri Kähkönen /sd
  • Erkki Kanerva /sd
  • Nils-Anders Granvik /r
  • Kimmo Kiljunen /sd
  • Juha Korkeaoja /kesk
  • Marjatta Stenius-Kaukonen /vas
  • Pehr Löv /r
  • Petri Neittaanmäki /kesk
  • Esa Lahtela /sd
  • Hannu Aho /kesk
  • Esko Kurvinen /kok
  • Pekka Vilkuna /kesk
  • Aulis Ranta-Muotio /kesk
  • Pekka Nousiainen /kesk
  • Raimo Vistbacka /ps
  • Timo Ihamäki /kok