LISÄTALOUSARVIOALOITE 185/2014
         vp
      
      LTA 185/2014
            vp - Timo Kalli /kesk ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Määrärahan osoittaminen perusväylänpitoon
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Valtion ylläpitämällä väyläverkostolla
         ns. korjausvelka on kivunnut jo noin 2,3 miljardiin. Tilanne
         väyliemme kunnossapidon kannalta on vaikeutumassa entisestään
         hallituksen leikatessa perusväylänpidon rahoitusta
         ensi vuodelle.  Eduskunnan hyväksymän liikennepoliittisen
         selonteon vastaisesti hallitus on myös perunut vuodelle
         2016 luvatun 100 miljoonan euron tasokorotuksen perusväylänpitoon.
      
      
      Elokuun budjettiriihessä tekemillään
         päätöksillä ja siellä käynnistetyillä uusilla
         maankäyttöön, asumiseen ja liikenteeseen
         (MAL) suunnatuilla miljardien rakentamishankkeilla hallitus käytännössä sitoi
         myös seuraavan hallituksen käytettävissä olevat
         väylärahat. Käytännössä liikennepoliittisen
         selonteon linjaus, jossa väyläpolitiikan painopistettä oli
         tarkoitus muuttaa ensi vaalikaudella investointihankkeista perusväylänpitoon,
         käy ainakin erittäin vaikeaksi ellei jopa mahdottomaksi.
      
      
      On käsittämätöntä,
         että alueellisesti hyvin suppeidenkin uusien hankkeiden
         rahoittamiseen hallitus käyttää koko
         maata koskevia perusväylänpidon kunnossapitorahoja
         tilanteessa, missä väyläverkostomme kunto
         rapistuu yhä kiihtyvällä vauhdilla. Tämä on
         hallitukselta hyvin lyhytnäköistä liikennepolitiikkaa.
         Esimerkiksi jo tällä hetkellä useiden
         satojen siltojen kantokyvyt eivät vastaa rekka-autojen
         suurempia mittoja ja massoja, joista päätti hallitus
         viime vuonna. Tiestömme murenee puhumattakaan alempiasteisesta
         tieverkosta.
      
      
      Väylien kunnossapidon kannalta mitkään
         uudistukset ja työryhmät eivät kuitenkaan
         tuo ratkaisua, jollei poliittisessa päätöksenteossa
         kyetä kirkastamaan perusväylänpidon tärkeää merkitystä niin
         talouskasvun, työllisyyden kuin liikenneturvallisuudenkin
         kannalta. Esimerkiksi hallituksenkin kärkihankkeeksi nostama
         biotalous edellyttää kunnossa olevia väyliä.
      
      
      Liikenteeltä ja ajoneuvoilta on jatkuvasti ja eri muodoissa
         kerätty entistä korkeampia veroja ja maksuja,
         jotka ensisijaisesti ovat päätyneet valtion budjetin
         yleiskatteeksi, eivät liikenteen kehittämiseen
         ja väylien kunnossapitoon. Tämä kehitys
         on vain korostunut viime vuosina taloudellisen matalasuhdanteen
         aikana.
      
      
      Ulkomaiset kuljetusliikkeet hyödyntävät
         Suomen maksuttomia teitä, vaikka niiltä voisi
         kerätä jopa 10 miljoonan euron tiemaksut vuodessa. 
      
      
      Eurovinjetti on EU:ssa vuodesta 1999 alkaen käytetty
         aikaperusteinen kokonaismassaltaan yli 12-tonnisille kuorma-autoille
         suunnattu tiemaksujärjestelmä. Suomi on viimeisiä EU-maita, joissa
         järjestelmä ei ole käytössä.
      
      
      Eurovinjettejä voi jo nykyisellään
         ostaa määrätyiltä suomalaisilta
         huoltoasemilta ja internetistä, joten tienkäyttäjän
         kannalta järjestelmä toimii jo. Maksut kompensoidaan
         kotimaiselle ammattiliikenteelle veroratkaisuin, esim. polttoaineveron
         palautusjärjestelmällä. Näin
         toimitaan myös useissa muissa maissa, joissa järjestelmä on
         käytössä.  Kerätyt eurovinjettimaksut
         tulee korvamerkitä ja ohjata tiestön parannukseen
         ja ylläpitoon. Kotimaisille raskaan liikenteen toimijoille
         keskusta on puolestaan esittänyt polttoaineveron palautusjärjestelmää,
         joka keventäisi kustannusrasitetta.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2015 lisätalousarvioon
         momentille  31.10.20 lisäyksenä 50 000 000
         euroa perusväylänpitoon.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 17 päivänä helmikuuta
         2015
      
      
         - Timo Kalli /kesk
 
         - Eero Reijonen /kesk
 
         - Mikko Alatalo /kesk
 
         - Sirkka-Liisa Anttila /kesk
 
         - Lasse Hautala /kesk
 
         - Antti Kaikkonen /kesk
 
         - Anne Kalmari /kesk
 
         - Elsi Katainen /kesk
 
         - Inkeri Kerola /kesk
 
         - Esko Kiviranta /kesk
 
         - Katri Komi /kesk
 
         - Timo V. Korhonen /kesk
 
         - Seppo Kääriäinen /kesk
 
         - Paula Lehtomäki /kesk
 
         - Jari Leppä /kesk
 
         - Mika Lintilä /kesk
 
         - Markus Lohi /kesk
 
         - Eeva-Maria Maijala /kesk
 
         - Aila Paloniemi /kesk
 
         - Mauri Pekkarinen /kesk
 
         - Terhi Peltokorpi /kesk
 
         - Arto Pirttilahti /kesk
 
         - Tuomo Puumala /kesk
 
         - Antti Rantakangas /kesk
 
         - Juha Rehula /kesk
 
         - Markku Rossi /kesk
 
         - Simo Rundgren /kesk
 
         - Mikko Savola /kesk
 
         - Juha Sipilä /kesk
 
         - Ari Torniainen /kesk
 
         - Tapani Tölli /kesk
 
         - Mirja Vehkaperä /kesk
 
         - Anu Vehviläinen /kesk