LISÄTALOUSARVIOALOITE 26/2005 vp

LTA 26/2005 vp - Kari Uotila /vas 

Tarkistettu versio 2.1

Määrärahan osoittaminen perusradanpitoon

Eduskunnalle

Pääministeri Vanhasen hallituksen ohjelmassa todetaan, että hallituksen politiikka nojaa kestävään kehitykseen. Raideliikenne on vähän saastuttavana, energiataloudellisena ja turvallisena liikennemuotona kestävän kehityksen mukaista. Rataverkon perusparannusluonteisiin korvausinvestointeihin varattu rahoitus on tällä vuosikymmenellä vähentynyt merkittävästi. Huono kehitys on johtanut liikennerajoitusten uudelleen lisääntymiseen vastoin hallitusohjelman radanpidon palvelutason tavoitetta. Myös turvallisuuden kannalta on tapahtunut vakavia "läheltä piti" -tilanteita.

Rahoituksen puute hidastaa merkittävästi useiden rataosuuksien perusparannuksia, kasvattaa turvallisuusriskejä ja heikentää liikenteen täsmällisyyttä.

Heikkokuntoisilla rataosuuksilla joudutaan myös asettamaan paino- ja nopeusrajoituksia. On selvää, etteivät nämä heikennykset voi olla vaikuttamatta asiakastyytyväisyyteen ja junaliikenteen imagoon sekä rahti- ja matkustajamääriin ja VR:n kannattavuuteen.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 lisätalousarvioon momentille  31.40.21 lisäyksenä 20 000 000 euroa rataverkon perusparannusluonteisiin korvausinvestointeihin.

Helsingissä 24 päivänä toukokuuta 2005

  • Kari Uotila /vas