LISÄTALOUSARVIOALOITE 28/2005
vp
LTA 28/2005
vp - Lauri Oinonen /kesk
Tarkistettu versio 2.2
Määrärahan osoittaminen Haapamäki—Parkano—Pori-radan
ja rata-alueen raivaamiseen
Eduskunnalle
Haapamäki—Pori-rautatien varsinainen
liikenne on lopetettu vuonna 1985. Rataosuuksia (Aitoneva) Kihniö—Parkano—Kankaanpää,
pituudeltaan noin 70 km, käytetään edelleen
puutavaran ja puolustusvoimien kuljetuksiin. Lisäksi näille rataosuuksille
tehdään myös kunnostustoimina pölkynvaihtoja
kuluvanakin vuonna. Rakennettu rata on eräitä ylikulkusiltoja
lukuun ottamatta edelleen olemassa. Alueen maakunnat ja kunnat ovat
tekemässä radan matkailullisen hyödyntämisen
selvittämiseksi perusselvitystä.
Matkailuyrittäjät ovat useilla radanvarsipaikkakunnilla
ottaneet ohjelmistoihinsa resiinoilla tapahtuvat retkeilyt. Liikenteeltä poistettu
rautatie on kuitenkin kasvamassa umpeen, joten rata ja rata-alue
tulisi mahdollisimman nopealla aikataululla raivata. Tämä koskee
erityisesti rataosuuksia Haapamäki—Aitoneva ja
Kankaanpää— Ruosniemi. Hankkeen voisi
toteuttaa työllisyysmäärärahoin,
jolloin radanvarsipaikkakuntien pitkäaikaistyöttömiä ja
etenkin nuoria voisi työllistää. Projektiin
haetaan myös määrärahoja EU:lta.
Rata-alueen raivaus edesauttaisi matkailuyrittäjien mahdollisuuksia
ohjelmallisten matkailupalvelujen kehittämiseen. Samalla
rautatie säilyttäisi olemuksensa ja avaisi edellä kerrotun kaltaisia
mm. resiinoilla ja mahdollisesti junakalustolla tehtäviä turisti-,
elämys- ja luontomatkailumahdollisuuksia.
Kiireellisimmät kohdat radan raivauksessa ovat Virtain—Kurun
maantieltä länteen Aitonevalle ja Kankaanpäästä Ruosniemelle,
joilla puusto on kasvamassa radalle. Muilta osin rata on avoin resiina-
ja junaliikenteelle. Näiltäkin osin radanvarret
kaipaisivat kunnostusvesontaa.
Olennaista on myös se, että koko rataosuus Haapamäeltä Parkanon
kautta Poriin saataisiin näin avattua ja tämä mahdollistaisi
sisämaasta aina Pohjanlahden rannikolle suuntautuvat resiinamatkailutapahtumat.
Talvikaudella on jo nykyisin käytetty osia radasta hiihtolatujen
ja moottorikelkkojen reitistönä. Raivaus edesauttaisi
tätäkin toimintaa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2005
lisätalousarvioon momentin 31.40.21 perusteluihin
maininnan, että määrärahaa saa
käyttää Haapamäki—Parkano—Pori-radan
ja rata-alueen raivaamiseen.
Helsingissä 24 päivänä toukokuuta
2005