Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LTA 37/2003 vp - Lauri Oinonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Tiehallinnon PTS-suunnitelman mukaan pääteiden runkoverkkoon kuuluvasta Jyväskylä—Vaasa-valtatiestä (vt 18) puuttuu väli Ähtäri—Multia. Se on koko maassa ainoa valtatieverkon puuttuva osuus. Välillä on vain heikkotasoisia ja osin päällystämättömiä paikallis- ja maanteitä. Reitti on nyt viitoitettu tilapäisesti vanhoja, mutkittelevia maantieuria pitkin eikä se ole kilpailukykyinen kuljetuksille Suomen poikkisuunnassa Pietariin. Alueen kunnat eivät ole hyötyneet liikenteestä välillä Vaasa—Pietari. Seinäjoen ja Jyväskylän välillä on liikennettä vajaa kolmannes siitä määrästä, joka yleensä on vastaavanlaisten maakuntien keskusten välillä.
Hanke parantaa huomattavasti Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan välisiä liikenneyhteyksiä ja luo merkittäviä kehittymisedellytyksiä alueen kunnille. Hankkeella on merkitystä kansainväliselle liikenteelle keskisen Skandinavian ja Pietarin välillä.
Koko hankkeen kustannusarvio on 17 miljoonaa euroa. Tiejaksoon liittyvä Multian ohitus on rakennettu osin EU-rahoituksella.
Keuruu—Liesjärvi-tiellä on paikallisen liikennöintitarpeen lisäksi merkitystä myös yhdystienä Keuruun talousalueelta Jyväskylä—Vaasa-valtatielle. Tiepiiri on laatinut suunnitelmat tien perusparantamiseksi. Perusparannustyöt tiellä ovat valmiit Keuruulta Palvalammille. Tien perusparannustyöt välillä Palvalampi—Liesjärvi ja tien päällystäminen tulisi toteuttaa mahdollisimman nopeasti.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta lisää valtion vuoden 2003 lisätalousarvioon momentin 31.24.21 perusteluihin maininnan, että määrärahaa saa käyttää Jyväskylä—Vaasa-valtatien rakennustöiden jatkamiseen välillä Multia—Ähtäri ja maantien 261 perusparantamiseen välillä Keuruu—Liesjärvi.
Helsingissä 27 päivänä toukokuuta 2003