Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LTA 49/2004 vp - Pentti Tiusanen /vas
Tarkistettu versio 2.0
Rautatieverkoston kunto on heikentynyt vuosien kuluessa. Olemme menettäneet kansallisomaisuuttamme. Samalla junien painorajoituksia on lisätty ja nopeuksia vähennetty.
Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan kilpailukyvyn kannalta ratojen kunto on olennainen tekijä. On arvioitu, että vuoteen 2005 mennessä puun tuonti kaksinkertaistuu Venäjältä. Myös muussa tavaraliikenteessä odotetaan merkittävää kasvua.
Kuitenkin radan kunto ja taso on epätyydyttävä Kouvolan ja Imatran välillä. Rataliikenne vaatii uuden kulunvalvonnan ja turvalaitteiston vanhentuneen tekniikan tilalle. Uusi kulunvalvonta- ja turvalaitteisto parantaa läpäisykykyä ja turvallisuutta.
Joustamaton rataliikenne Suomen vilkkaimmalla yksiraiteisella radalla sallii vain yhden junaparin kulun kerrallaan. Radan nykyaikaistaminen parantaa nk. suojausväliä.
Radan korjaamisen jälkeen olisi mahdollisuus nostaa junien nopeutta Kouvolan ja Lappeenrannan välillä 140 kilometristä ja Lappeenrannan ja Imatran välillä 120 kilometristä aina 200 kilometriin tunnissa junatyypistä riippuen.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2004 lisätalousarvioon momentille 31.40.21 lisäyksenä 3 200 000 euroa Kouvola—Parikkala-radan turvalaitteiden hankkimiseen.
Helsingissä 31 päivänä toukokuuta 2004