Perustelut
Yleistä
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että valtioneuvoston
periaatepäätöksen kasvun uusien kärkien
cleantechin ja biotalouden vauhdittamisesta 8.5.2014 tavoitteena
on, että Suomessa luodaan kilpailukykyisiä ja
kestäviä biotalouden ratkaisuja maailmanlaajuisiin
ongelmiin ja synnytetään sekä kotimaahan
että kansainvälisille markkinoille uutta liiketoimintaa,
joka tuo hyvinvointia koko Suomelle. Biotalousstrategian tavoitteena
on nostaa biotaloutemme tuotos 100 miljardiin euroon vuoteen 2025
mennessä ja luoda 100 000 uutta työpaikkaa. Osaaminen, koulutus
ja tutkimus ovat keskeisiä mahdollistavia tekijöitä biotalouden
kehitykselle. Lisäksi maaseudun elinvoimaisuudesta ja infrastruktuurista
on huolehdittava. Biotalous ei ole uusi toimiala, vaan se yhdistää monia
alkutuotannon ja jalostustoiminnan aloja sekä lopputuotteiden markkinoita.
Biotalous liittyy keskeisesti valiokunnan toimialaan. Valiokunnan
toimialalla strategisena päämääränä on
peltojen, metsien, vesien, kotieläinten sekä kala-
ja riistakantojen elinvoimaisuus ja tuottavuus. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että biotalouden tarjoamia mahdollisuuksia maamme hyvinvoinnin
kasvattamiseen hyödynnetään.
Maatalouspolitiikka
Valiokunta toteaa, että maatalouspolitiikalla tulee
tukea aktiivitilojen toiminnan kannattavuutta, viljelijöiden
tulokehitystä ja kotimaisiin raaka-aineisiin perustuvaa
elintarviketuotantoa. Tärkeää on kehittää perheviljelmiin
perustuvaa maataloutta siten, että tavoitteena on sen tuottavuuden
nostaminen ja kilpailukyvyn parantaminen. Nuorten viljelijöiden
kannustaminen maatalouteen on keskeistä, koska viime vuosina
ainakin tuetut sukupolvenvaihdokset ovat olleet vähäisiä.
Rakennekehitystarve samoin kuin uusien yrittäjien tarve
onkin suuri. Maatilojen lukumäärän väheneminen
ei saa kiihtyä lähivuosina siten, että myös
elintarvikkeiden tuotanto vähenee tavoitellun säilymisen
sijaan.
Rakennekehityksessä valiokunta korostaa sitä,
että perheviljelmän kokoluokan tilojen tulee jatkossakin
saada toimeentulonsa tilalta. Lisäksi on kiinnitettävä erityistä huomiota
näkökohtiin, jotka turvaavat viljelijöiden
jaksamisen, kuten lomituksen järjestämiseen. Tulee
luoda edellytykset tuotannon kaikkien tulonmuodostusmahdollisuuksien,
mm. biokaasun, hyödyntämiseen. Luomu- ja lähiruoan
osuuden kasvattaminen nykyisestä tasosta on otettava Suomen
maatalouspolitiikan strategiseksi tavoitteeksi.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että vuonna
2015 kaikki merkittävät maataloutta ja kalataloutta
koskevat EU:n ja kansalliset tukijärjestelmät
uudistuvat. Tällöin otetaan käyttöön EU:n
maatalouspolitiikkauudistuksessa vuonna 2013 sovittu suorien tukien
järjestelmä sekä rahoituskauden 2014—2020
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.
EU:n yhteisen maatalouspolitiikan tukimuodot muodostavat Suomessa
maatalouspolitiikan perustan. Näitä tukia ovat
unionin kokonaan rahoittamat suorat tuet sekä unionin osaksi
rahoittamat luonnonhaittakorvaus ja maatalouden ympäristötuki.
Vuosina 2010—2014 yhteisen maatalouspolitiikan mukaista
tukea maksettiin Suomessa keskimäärin 1 327 miljoonaa
euroa vuodessa. Vuonna 2015 tukea maksetaan talousarvion mukaan
yhteensä 1 481 miljoonaa euroa. Tämä on
siten lähes 154 miljoonaa euroa eli 11 prosenttia enemmän
kuin vuosien 2010—2014 keskiarvo. Toisaalta vastaavasti
kansallinen tuen määrä vähenee
merkittävästi vuonna 2015. Maatalouden kansallista
tukea on maksettu Suomessa vuosina 2010—2014 keskimäärin 538
miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2015 tukea on budjetoitu maksettavaksi
enää 323 miljoonaa euroa.
Edellä kuvattu muutos selittyy suurelta osin sillä,
että luonnonhaittakorvauksen kansallinen lisäosa,
noin 119 miljoonaa euroa, siirtyy vuodesta 2015 alkaen osaksi EU:n ”normaalia” luonnonhaittakorvausjärjestelmää.
Lisäksi merkittävä osa Etelä-Suomen
maataloustuista siirtyy vuodesta 2015 alkaen osaksi EU:n kokonaan rahoittamia
suoria tukia. Tämän myötä Etelä-Suomen
maidon- ja naudanlihatuotantoa, lammas- ja vuohitaloutta sekä tärkkelysperunan
ja avomaanvihannesten viljelyä tuetaan jatkossa pääosin
EU-tukiin pohjautuvalla järjestelmällä. Etelä-Suomen
kansallinen tulotuki vastaavasti alenee tässä yhteydessä noin
62,9 miljoonan euron tasolta noin 29,2 miljoonaan euroon. Nykymuotoista
tulotukea Etelä-Suomessa maksetaan edelleen sika- ja siipikarjataloudelle
ja puutarhatuotannolle. Uudistuksen myötä Suomi
sai oikeuden maksaa tuotantoon sidottuja tukia aikaisemman 10 prosentin
sijaan 20 prosenttia, joka mahdollistaa kansallisten, tuotantoon
sidottujen tukien maksamisen EU-tukijärjestelmän
kautta.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että kokonaisuudessaan maatalouden viljelijätuet
laskevat ensi vuonna noin 22 milj. euroa eli noin 1 prosentin vuoteen
2014 verrattuna ja 42 milj. euroa eli noin 2 prosenttia vuoteen 2013
verrattuna. Tämä on jatkoa aiemmille pienille
vähennyksille viljelijätukien kokonaismäärässä.
Kansallinen tuki aleni 12 miljoonaa euroa ja EU-tuet noin 15 miljoonaa
euroa myös vuonna 2013 vuoteen 2012 verrattuna.
Valiokunta edellyttää, että maatalouden
tukimaksatukset vuosina 2015—2016 suoritetaan ajallaan
niitä myöhentämättä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että EU:n
maatalouspolitiikan uudistuksen seurauksena maatilojen saamien tukien
reaalinen määrä pienenee vuodesta 2015
eteenpäin. Lisäksi maatalouspolitiikan uudistuksen
yhteydessä osa EU:n tulotuesta muuttui ns. viherryttämistueksi, joka
ei ole aitoa tulotukea, koska viherryttämistuki edellyttää mm.
kesannointia osassa Suomea. Maatilojen on saatava entistä suurempi osuus
tuloistaan markkinoilta, ja tilojen on toimittava tehokkaammin nykyisen
kannattavuuden ja tuotannon jatkumisen turvaamiseksi. Yleisesti
ottaen suurien tilojen kannattavuus on parempi kuin pienien. Erityisesti
kotieläintilojen investointihalukkuus on tärkeää tuotannon tason
ylläpitämisen kannalta.
Hintojen epävarmuus korostaa investointituen merkitystä suurissa
investointipäätöksissä. Tämän
vuoksi rakennetukien (Makera) rooli on keskeinen tasapainoisen investointi-
ja rakennekehityksen kannalta. Jo 1—2 vuoden heikko investointikehitys
puuttuvan tukirahoituksen takia alentaisi todennäköisesti
useilla prosenteilla esimerkiksi maidontuotantoa, jossa rakennekehityksen
vauhti on kiivas, samoin sikataloudessa. Maatalouden rakennekehitys
parantaa erityisesti työn tuottavuutta, mutta kannattavuus
ja maataloustulo paranevat investoineella tilalla vasta viiveellä.
On keskeistä, että rakennetukien jatkuvuus ratkaistaan
ennen kuin määrärahojen puute estää niiden
käyttöä.
Tulotukien ja investointitukien tasoilla ja ehdoilla on keskeinen
merkitys maatalouden investointien kannattavuudelle. Ilman investointitukea
suurin osa kotieläintalouden investointihankkeista olisi
jäänyt toteutumatta. Korkeillakaan investointituen
tasoilla ei kuitenkaan voida ylläpitää tuotantoa
ja investointeja, jos markkinanäkymät ovat pitkään
huonot. Hintavaihtelu vaikuttaa suoraan myös investointien
riskiin. Markkinahintojen vaikutus viljelijöiden tuloihin
ja yritysten kannattavuuteen on entistä merkittävämpi.
Viime vuosina globaalit talouden suhdanteet ja säävaihtelut
ovat heiluttaneet maataloustuotteiden ja raaka-aineiden hintoja
ja markkinoita. Tämä on näkynyt erityisesti
tuotantopanosten hinnoissa.Varsinkin energian, lannoitteiden ja
rehujen hinnat ovat nousseet voimakkaasti.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maitotilojen
toimintaympäristö muuttuu vuoden 2014 jälkeen,
kun EU:n maitokiintiöistä luovutaan. Maidon hintavaihtelun
odotetaan lisääntyvän kiintiöjärjestelmästä luovuttaessa,
mikä heijastuu maidontuotannon kannattavuuteen ja investointihalukkuuteen
pitkällä aikavälillä. Suuren
uhan maidontuotannon kannattavuudelle aiheuttaa lisäksi
Venäjän asettama tuontikielto, joka näyttää pitkittyvän.
Vaikeimmassa asemassa ovat erityisesti maitotilat, jotka ovat investoineet
viime vuosina. Tämän vuoden toiseen lisätalousarvioon
(HE 113/2014 vp) on otettu kertaluonteisena 20 miljoonan
euron määräraha kohdennettuun tukeen
talouspakotteiden vaikutusten lieventämiseen. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että EU:ssa ja Suomessa varaudutaan taloudellisesti pakotteista
aiheutuvien maatalouden markkinahäiriöiden jatkumiseen
ensi vuonna. Venäjän asettaman erillisen tuontikiellon vuoksi
myös sianlihantuotanto on suurissa vaikeuksissa. On toimittava
aktiivisesti, jotta vientituotteille löydetään
uusia markkinoita.
Toimialan kannattavuuden ja houkuttelevuuden sekä viljelijöiden
jaksamisen kannalta valiokunta pitää välttämättömänä,
että maatilojen hallinnollista taakkaa kevennetään.
EU:n maatalouspolitiikassa tämä politiikkatavoite
ei ole toteutunut ennen uudistusta asetetuista tavoitteista huolimatta.
Maatalouteen liittyviä viranomaismääräyksiä annettaessa
on otettava huomioon myös niiden vaikutukset investointikustannuksiin
samoin kuin maatalouden yleiseen kustannustasoon. Byrokratiaa on
karsittava ja lupamenettelyjä kevennettävä jo
kustannussäästösyistä.
Maatilojen tilusjärjestelyt on merkittävä keino
tehostaa käytännön toimintaa tilatasolla
ja alentaa tuotantokustannuksia. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että tilusjärjestelyiden
toteuttamiseen osoitetaan riittävä määräraha.
Metsätalous
Valiokunta toteaa, että Kansallisen metsäohjelma
(KMO) 2015:n ja tulevan Kansallisen metsästrategia 2025:n
tavoitteena on kotimaisen puun käytön lisääminen.
Jotta nykyisiä metsävaroja pystytään
hyödyntämään paremmin, on metsäpolitiikan
keinoin edistettävä puun markkinoille tuloa ja
puumarkkinoiden toimintaa. Puunjalostuslaitosten raaka-ainehuollon
tulee toimia kaikissa suhdanteissa, jotta turvataan kotimaisen raaka-aineen
jalostushyödyt ja sektorin tuomat vientitulot kansantalouteen.
Nykyistä tehokkaammin tulee hyödyntää metsävaratietoja sekä muita
julkisin varoin kerättyjä tietovarantoja. Metsäkeskuksella
on keskeinen rooli metsävaratietojen hyödyntämisen
tehostamisessa. On tärkeää, että esimerkiksi
uusien sähköisten palvelujen rakentamiseen tarvittavat
resurssit turvataan. Lisäksi metsänomistusrakennetta
tulee parantaa tasolle, joka mahdollistaa ammattimaisen ja aktiivisen
metsätalouden harjoittamisen.
Valiokunta pitää välttämättömänä metsälainsäädännön
metsänhoidollisten tavoitteiden toteuttamista. Valiokunta
painottaa myös sitä, että puuntuotanto
on poikkeuksellisen pitkäjänteistä toimintaa,
jossa metsien hoitoon ja perusparannukseen tehtyjen investointien
tuoma hyöty realisoituu vasta vuosikymmenten päästä.
Vaikuttavuuden saamiseksi nuoren metsän hoidon tukea tulee
suunnata siten, että pääosa työstä suuntautuu
taimikonhoitotöihin. Kaikissa metsänhoidon ja
perusparannuksen työlajeissa on metsien inventointitulosten
perusteella merkittävää lisäystarvetta.
Metsätalouden eri tukimuodoissa tulee ottaa huomioon alueelliset
erityisolosuhteet. Luottamus kilpailukykyisen kotimaisen puun saatavuuteen
on ratkaiseva tekijä, kun tarkastellaan metsäteollisuuden
ja muunkin puun hyödyntämisen toimintaedellytyksiä ja
laajentamismahdollisuuksia Suomessa tulevaisuudessa. Toimiva tieverkosto
on puuntuotannon ja puunhankinnan perusedellytys. Maaseudun infrastruktuurista
tulee huolehtia.
Talousarvioesityksessä metsätalouteen budjetoidut
määrärahat supistuvat noin 16 miljoonaa euroa
vuoden 2014 talousarvioon (183 miljoonaa euroa) verrattuna. Vuodelle
2015 Kemera-varoihin (Tukipuutuotannon kestävyyden turvaamiseen)
esitetään 51,23 miljoonaa euroa. Valiokunta
pitää myönteisenä sitä,
että tämän hetken arvion mukaan määräraha
olisi käytettävissä lähes kokonaisuudessaan
uusiin hankkeisiin, koska kuluvalta vuodelta ei arvioida siirtyvän
maksatuksia ensi vuodelle. Vuodelle 2015 pienpuun energiatukea
esitetään 7 miljoonaa euroa, missä on
otettu huomioon vuodelta 2014 siirtyvät varat, noin 10
miljoonaa euroa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että metsähakkeen ja turpeen käyttöä edistetään
ratkaisuilla, jotka varmistavat niiden kilpailukyvyn suhteessa kivihiileen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotetun
Kemera-lainsäädännön (HE 138/2014 vp)
mukaan nykyisen lain mukaisia rahoituspäätöksiä voidaan
tehdä 30.6.2015 saakka. Maksatuksia voidaan tehdä vuoden
2019 loppuun. Lakiehdotuksen mukaan vanhan järjestelmän
mukaisia hakemuksia otetaan Suomen metsäkeskuksessa vastaan
20.3.2015 saakka, jotta sekä jälkirahoitteisten
hankkeiden päätökset että suunnitelmallisten
hankkeiden rahoituspäätökset ehditään
tehdä ennen 1.7.2015, mikä on uuden lain tavoitteellinen
voimaantuloaika. Uuden lain mukaisesti tulee kaikista työlajeista
tehdä hakemukset ennen työn aloittamista lain
voimassaolon alettua. Tämä voi vaikuttaa ensi
vuoden myöntämisvaltuuden määrään.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että tuen saannin jatkuvuus turvataan ilman katkoksia ja
turhaa byrokratiaa.
Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmassa
(METSO-ohjelma) maa- ja metsätalousministeriön
rahoittamat toimenpiteet kohdistuvat talousmetsiin. Lähes
90 prosenttia Suomen metsistä on talousmetsiä.
Siten niiden käsittely on keskeisessä asemassa
monimuotoisuuden turvaamisessa.
Metsähallitus
Valiokunta katsoo, että Metsähallituksen liiketoiminnalle
asetettavat tulostavoitteet vaarantavat Metsähallituksen
hallinnassa olevan omaisuuden järkiperäistä hoitoa
ja käyttöä. Tavoitteet sisältävät
hallituksen julkisen talouden suunnitelmassa päätetyn
tavoitteen myydä kiinteistöjä tulosvaikutukseltaan
25 miljoonalla eurolla. Suuruudeltaan yli 1 000 hehtaarin
metsäpalstojen myyntiä ei voida pitää pitkällä tähtäimellä kannattavana.
Onkin selvitettävä, voidaanko Metsähallituksen
peruspääomaa alentaa pääoman
palautuksella, jolloin myyntitavoitetta voitaisiin alentaa.
Tiet
Valiokunta kiinnittää tässäkin
yhteydessä huomiota siihen, että toimivalla tieverkostolla
on keskeinen merkitys niin biotalouden kuin maaseudun kaikkien toimintojen
kannalta. Se on myös puuntuotannon ja puunhankinnan perusedellytys,
mikä on todettu jo edellä. Tieverkoston heikentynyt
taso, kuten teiden ja siltojen ylläpidon puutteet, aiheuttaa
lisäkustannuksia ja siten mm. metsätilojen kannattavuuden
laskua. Myös yksityisteiden kunto on tärkeää maaseutuelinkeinoille
ja teiden varsilla asuville. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että teiden kunnostamisen suoritemääristä huolehditaan.
Lisäksi alempiasteisen tieverkoston taso on laskenut ja vaatii
kohentamista. Hallitusohjelman mukaan alempiasteisen tieverkon kunnosta
huolehditaan maaseutuelinkeinojen ja metsätalouden toimintaedellytykset
turvaavalla tavalla.
Tutkimuksen ja maaseudun neuvonnan rahoitus
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan tutkimustoimintaan
tulee muutos, kun Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus (MTT), Maa-
ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus (TIKE),
Metsäntutkimuslaitos (Metla) sekä Riista- ja kalatalouden
tutkimuskeskus (RKTL) fuusioituvat Luonnonvarakeskukseksi. Toimialan
tutkimuksen rahoitusta leikataan 11 prosenttia vuonna 2015. Luonnonvarakeskuksen toimintamenot
ovat vuonna 2015 noin 89 milj. euroa, kun vuonna 2014 neljän
fuusioituvan organisaation yhteenlasketut toimintamenot olivat noin
100 milj. euroa. Luonnonvarakeskuksen budjettirahoitus leikkautuu
hallituksen linjauksen perusteella asteittain vuosina 2015—2017. Julkisen
tutkimusrahoituksen määrä ei uudistuksen
takia vähene, mutta rahoitus siirtyy toimintamenomomentilta
uusiin rahoitusinstrumentteihin. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että sen toimialan
tutkimuksen voimavaroista huolehditaan.
Valiokunta pitää keskeisenä, että maaseutumaisilla
seutukunnilla on tarjolla kattavat, maaseutuyritysten tarpeita vastaavat
neuvontapalvelut, jotka luovat maaseudun kehittämiselle
vankan osaamispohjan. Näiden pitkäjänteinen
tarjonta ja kehittäminen on turvattava sekä kansallisin
että EU:n osarahoittamin toimin. Vuonna 2015 tukijärjestelmät
uudistuvat, mikä korostaa neuvontapalveluiden merkitystä.
Vesitalous
Valtion talousarviossa on esitetty yhdyskuntien isommille vesihuoltohankkeille
yhteensä vain 2,6 miljoonan euron tukirahoitusta (momentilta 30.40.31
vesihuollon ja tul vasuojelun tukeminen). Lisäksi keskeneräisiin
ympäristötyöhankkeisiin on varattu 4,4
miljoonaa euroa (momentilta 35.10.61 vesien- ja ympäristönhoidon
edistäminen).
Valiokunta kiinnittää huomiota määrärahojen alhaiseen
tasoon ja tarpeeseen aloittaa valtion rahoituksella myös
uusia vesihuoltohankkeita.
4H-toiminta
Valiokunta korostaa 4H-toiminnan merkitystä maaseudun
elinvoimaisuuden ja vetovoimaisuuden edistäjänä sen
tarjotessa monipuolista harrastus- ja palvelutoimintaa, työllistäessä nuoria ja
tarjotessa heille mahdollisuuksia yrittäjyyden kokeilemiseen
omalla kotiseudullaan.
Esityksessä momentille 30.10.55 (Valtionapu 4H-toimintaan)
ehdotetaan määrärahojen tason alentamista
kuluvan vuoden tasoon verrattuna. Edellä esitettyyn viitaten
valiokunta pitää tärkeänä,
että 4H-toimintaan osoitetaan riittävä määräraha.
Riistavahingot
Riistavahinkolain (105/2009) 9 §:n 2 momentin mukaan
riistaeläinten (mm. suurpedot) aiheuttamien vahinkojen
korvaaminen on mahdollista vain valtion talousarvion asettamissa
rajoissa. Valiokunta korostaa sitä, että korvausten
keskeytymättömän maksamisen turvaamiseksi
tulee tähän tarkoitukseen varata määräraha,
jonka voidaan arvioida kattavan jatkuvasti kasvussa olevat vahingot.
Suurpetovahinkojen vähentämiseksi toimiva ja tuloksellinen
petoeläinkantojen sääntely on välttämätöntä.
Valiokunta pitää myös tärkeänä korvausten
ripeää maksamista vahingon kärsijöille.
Yhteenveto
— Biotalouden tarjoamia mahdollisuuksia maamme hyvinvoinnin
kasvattamiseen tulee hyödyntää
— Perheviljelmiin perustuvaa maataloutta tulee kehittää siten,
että tavoitteena on sen tuottavuuden nostaminen ja kilpailukyvyn
parantaminen sekä nuorten viljelijöiden kannustaminen maatalouteen
— Maatalouden vuoden 2015 tukimaksatukset tulee suorittaa
ensi vuonna ajallaan niitä myöhentämättä,
jotta maatiloilla vältytään muun ohella
maksuvalmius- ja verotukseen liittyviltä ongelmilta
— Maatalouden rakennetukien jatkuvuus tulee ratkaista
ennen kuin määrärahojen puute estää niiden
käytön
— Maataloudessa on varauduttava Venäjän asettamasta
tuontikiellosta aiheutuvien markkinahäiriöiden
jatkumiseen ensi vuonna ja toimittava aktiivisesti, jotta vientituotteille
löydetään uusia markkinoita
— Maatilojen hallinnollista taakkaa tulee keventää välittömästi
— Uuden Kemera-lainsäädännön
voimaansaattamisen yhteydessä tuen saannin jatkuvuus tulee
turvata ilman katkoksia tai turhaa byrokratiaa.
— On välttämätöntä,
että metsähakkeen ja turpeen käyttöä energiantuotannossa
edistetään ratkaisuilla, jotka varmistavat niiden
kilpailukyvyn suhteessa kivihiileen
— Koska Metsähallituksen liiketoiminnalle asetettavat
tulostavoitteet vaarantavat Metsähallituksen hallinnassa
olevan omaisuuden järkiperäistä hoitoa
ja käyttöä, on selvitettävä,
voidaanko 25 miljoonan euron talousarviovaikutus saavuttaa jollakin
vaihtoehtoisella tavalla.
— Teiden kunnostamisen suoritemääristä tulee
huolehtia ja alempiasteisen tieverkoston tasoa kohentaa
— Valiokunnan toimialaan liittyvän tutkimuksen
voimavaroista ja maaseutuyritysten tarpeita vastaavista neuvontapalveluista
on huolehdittava.
— Huomiota tulee kiinnittää vesitalouden määrärahojen
alhaiseen tasoon ja tarpeeseen aloittaa valtion rahoituksella uusia
vesihuoltohankkeita
— 4H-toimintaan tulee osoittaa riittävä määräraha
— Riistavahinkokorvausten keskeytymättömään
maksamiseen tulee varata määräraha, jonka
voidaan arvioida kattavan jatkuvasti kasvussa olevat vahingot.