Perustelut
         
         Valiokunta toteaa, että maatalousyrittäjien
            tapaturmavakuutuslain (1026/1981) uudistaminen on osa lakisääteisen
            tapaturmavakuutusjärjestelmän kokonaisuudistusta.
            Ehdotettu maatalousyrittäjien tapaturmavakuutus
            vastaisi hallituksen esityksen mukaan pitkälti hallituksen
            esityksessä eduskunnalle työtapaturma- ja ammattitautilaiksi
            ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 277/2014
            vp) ehdotettua työtapaturma- ja ammattitautilakia, joka
            on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä.
         
         
         Nykyinen maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaki
            on jo keskeisiltä osin yhteneväinen tapaturmavakuutuslain
            (608/1948) kanssa ja sisältää lakiteknisesti
            paljon viittauksia tapaturmavakuutuslakiin. Valiokunta pitääkin
            tärkeänä esityksen tavoitetta nykyaikaistaa
            tapaturmavakuutuslainsäädäntöä vastaamaan
            tämän päivän lainsäädännöllisiä vaatimuksia.
            On tarpeen, että nyt oikeus- ja korvauskäytännön
            varassa olevia soveltamisratkaisuja ja -periaatteita säännellään laissa.
            Tämä selkeyttää lainsäädäntöä ja
            lisää järjestelmän avoimuutta.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan, että maatalousyrittäjien
            eläkelain (1280/2006) mukaiseen pakolliseen vakuutukseen
            perustuvan eläketurvan ja nyt säädettävän
            pakollisen työ- ja ammattiturvan soveltamisalat muodostuvat
            yhteneväisiksi. Esityksen mukaan maatalousyrittäjän
            työtapaturmalla tarkoitetaan tapaturmaa, joka on sattunut työssä,
            työntekopaikan alueella (ns. alueperiaate) tai työntekopaikan
            alueen ulkopuolella siten kuin erityisesti säädetään.
            Työntekopaikkana pidetään maatilaa, jossa
            työ tehdään. Työntekopaikka
            voi määräytyä myös
            työtehtävän perusteella. Koska maatalousyrittäjätyölle
            on ominaista, että maatalousyrittäjä usein
            asuu tilallaan, valiokunta pitää tärkeänä,
            että säännöksissä on
            otettu huomioon maatalousyrittäjän työntekopaikkaa
            koskevan alueen rajautumisen osalta se, että maatalousyrittäjällä asunto
            ja muut yksityiskäytössä olevat alueet
            eivät ole samalla tavalla erotettavissa työpaikasta
            tai työntekopaikasta kuin työntekijällä yleensä.
            On myös tärkeää, että säännöksissä huomioidaan
            tekniikan tuomat mahdollisuudet työn tekemiseen paikan sitä rajoittamatta.
         
         
         Valiokunta toteaa, että nykyisen lain mukaan ns. asiointimatkoina
            korvattavat matkat tulisivat esityksen mukaan korvattaviksi työnteon
            yhteydessä sattuneina. Esityksen mukaan työstä johtuva
            matkustaminen rinnastetaan työntekoon. Myös liikkuminen
            eri työntekopaikkojen välillä kuuluu
            suojan piiriin. Niinikään maatalousyrittäjätyöstä johtuva
            matka asunnosta työhön kuuluu korvaussuojan piiriin. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
            siihen, että korvattavia vahinkotapahtumia työtapaturman
            ja ammattitaudin lisäksi olisivat nykytilan mukaisesti
            myös työliikekipeytyminen, tapaturman tai ammattitaudin
            aiheuttama vamman tai sairauden olennainen paheneminen sekä pahoinpitely,
            johon liittyy syyhteys vahingoittuneen työtehtävään.
            Myös henkisiin järkytysreaktioihin nykyisin sovelletut
            korvausperiaatteet on esityksessä kirjattu lakiin.
         
         
         Valiokunta pitää myönteisenä,
            että oikeuskäytännön varassa
            ollut tapaturman määritelmä ehdotetaan
            esityksessä kirjattavaksi lakiin. Samoin tapaturmavakuutuksessa
            keskeinen lääketieteellisen syy-yhteyden vaatimus
            ja sen keskeinen sisältö ehdotetaan kirjattavaksi
            lakiin. Näiden säännösten kirjaaminen
            lakiin on korvausjärjestelmää selkeyttävää ja
            avoimuutta lisäävää. Esitykseen
            sisältyy myös mahdollisuus vapaaehtoiseen vakuuttamiseen
            niin työajan kuin vapaa-ajan osalta. Maataloudessa vapaa-ajan
            ja työn erottaminen voi olla vaikeaa työn sijaitessa kodin
            kanssa samassa pihapiirissä. Vapaa-ajan tapaturmavakuutus
            edellyttää esityksen mukaan joko pakollista tai
            vapaaehtoista työajan kattavaa vakuutusta.
         
         
         Esityksen mukaan korvauksina maksettaisiin, kuten nykyisin,
            päivärahaa ja eläkettä. Ammatillisen
            kuntoutuksen aikana maksettavan etuuden nimi olisi jatkossa kuntoutusraha.
            Sairaanhoidon korvauksia maksettaisiin nykyiseen tapaan kuitenkin
            niin, että säädösteknisesti
            lääkinnällinen kuntoutus on osa sairaanhoitoa. Välttämättömät
            matkakulut korvattaisiin lakiehdotuksen mukaan lähimpään
            tai maksusitoumuksen mukaiseen hoitopaikkaan julkisten kulkuneuvojen
            mukaan. Valiokunta pitää maaseudun yrittäjien
            kannalta tärkeänä, että esitykseen
            sisältyy myös säännös
            yksityisellä autolla tehtävien matkojen korvaamisesta.
            Välttämättömänä matkakuluna
            korvataan tällöin puolet verohallinnon vahvistamasta
            kilometrikorvauksesta. Esityksen mukaan muun ajoneuvon kuin julkisen
            kulkuneuvon tai yksityisen auton kulujen korvattavuus edellyttää erityistä perustetta
            joko tapaturmavammasta tai liikenneolosuhteista johtuen.
         
         
         Hallituksen esitykseen sisältyy säännös,
            jonka mukaan vahinkotapahtumasta on ilmoitettava kolmenkymmenen
            päivän kuluessa vahingon sattumisesta. Säännös
            on yhteneväinen tapaturmavakuutuslain yrittäjiä koskevan
            säätelyn kanssa. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että mm. määräajoista tiedotetaan
            maatalousyrittäjille riittävästi vakuutusta
            toimeenpanevan laitoksen toimesta, jotta vältytään
            etuuksien menetyksiltä.
         
         
         Valiokunta pitää erittäin myönteisenä,
            että esityksen mukaan korvausasioiden käsittelyn joutuisuutta
            parannetaan asettamalla viranomaisille useita määräaikoja.
            Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että käsittelyn joutuisuutta parannetaan yleisestikin
            laajentamalla vastaavia toimenpiteitä muiden sosiaalietuisuus-
            ja työkyvyttömyysasioiden käsittelyyn
            samoin kuin muille hallinnonaloille.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä.