Perustelut
Yleistä
Komission tiedonanto käynnistää EU:n
sisäisen keskustelun ilmasto- ja energiapolitiikan puitteista
vuosille 2020—2030. Komissio on esittänyt EU:lle
yleistä 40 prosentin päästövähennystavoitetta.
Valiokunta korostaa sitä, että EU:n ilmasto – ja
energiapolitiikalla on merkittäviä vaikutuksia
kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Ilmastotavoitteet vaikuttavat
erityisesti energiaintensiivisen metsäteollisuutemme kilpailukykyyn
sekä sitä kautta vahvasti Suomen talouskehitykseen,
joten kyse on kansallisesti tärkeistä linjauksista.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että EU panostaa voimakkaasti kansainvälisiin
ilmastoneuvotteluihin, jotta saadaan mahdollisimman nopeasti aikaan
kaikkia osapuolia tasapuolisesti sitova globaali ilmastosopimus.
Tällä tavoin voidaan tehokkaasti sekä hillitä globaalia
ilmastonmuutosta että varmistaa, ettei ilmastopolitiikka
vääristä kilpailua EU:n ja muiden maanosien toimijoiden
välillä. EU:n yksipuoliset ilmastotavoitteet eivät
riittävästi hidasta ilmastonmuutosta, mutta samalla
ne heikentävät merkittävästi teollisuuden
toimintaedellytyksiä Euroopassa ja Suomessa. EU:n osuus
maailman kasvihuonekaasupäästöistä oli
vuonna 2012 vain noin 11 prosenttia, ja vuonna 2030 osuus saattaa
arvioiden mukaan olla noin 6 prosenttia. EU voi omalla ilmastopolitiikallaan
aiheuttaa suuria ongelmia Euroopan teollisuudelle ja ruoantuotannolle,
ilman että toimilla olisi suurempaa merkitystä globaalien
kasvihuonekaasupäästöjen kannalta.
Suomessa hyödynnetään jo nyt runsaasti
kotimaista päästötöntä uusiutuvaa
energiaa, uhkana on kuitenkin kivihiilen käytön
voimakas kasvu, joka tulee pysäyttää.
Valiokunta toteaa, että päästövähennystavoitteeseen
ja sen toteuttamiseen liittyy monia epävarmuuksia sekä EU:ssa että kansainvälisellä
tasolla.
Päästövähennystoimien kustannustehokasta
jakoa sektoreiden välillä on vielä tarkasteltava.
Pitkän aikavälin tavoitteilla tulee kannustaa
biotalouteen siirtymistä sekä uusiutuvan energian
markkinoiden kehittymistä ja parantaa kansantaloutemme
energiaomavaraisuutta, työllisyyttä ja kilpailukykyä. Suomessa
tarvitaan tulevaisuudessa energian tuottamiseen laaja kirjo kotimaisia
uusiutuvia energiamuotoja sekä turpeen hyödyntämistä lähienergiana.
Metsäteollisuuden kilpailukyvyn turvaaminen ja parantaminen
Valiokunta painottaa maamme metsäteollisuuden asemaa
osana alan globaalia kilpailua, ja sitä kautta se on yksi
keskeisistä hiilivuotoriskialoista. Metsäteollisuutemme
toimintaedellytykset tulee turvata. EU:n ilmasto- ja energiapolitiikan puitteiden
jatkovalmistelussa on ehdottomasti varmistettava, että tulevat
päätökset parantavat ilmastoratkaisuja
tarjoavan metsäteollisuuden edellytyksiä kehittää tuotantoaan
ja toimintaansa. Mikäli EU päätyy jatkamaan
yksipuolista ilmastopolitiikkaansa, päästövähennystavoitteita ei
pidä asettaa kohtuuttoman tiukoiksi. EU:n ilmastopolitiikassa
on toimittava siten, että vähintään
samalla painoarvolla kuin ilmastopolitiikkaa, käsitellään
yhtäaikaisesti EU:n teollisuuspolitiikkaa kilpailukyvyn
parantamiseksi. Ainoastaan maailmanmarkkinoilla kilpailukykyinen
metsäteollisuus voi työllistää ja
tehdä tulevaisuudessakin ympäristö- ja
ilmastomyönteisiä investointeja.
Valiokunta toteaa myös, että Suomessa metsäteollisuuden
ympäristönsuojelun taso on maailmanlaajuisesti
arvioiden erittäin korkealla tasolla, ja metsäteollisuuden
siirtyminen EU:n ulkopuolelle merkitsisi monessa mielessä alan
ympäristönsuojelun tason laskua. Suomessa tulee hyödyntää biotalouden
mahdollisuuksia nykyistä tehokkaammin ja laaja-alaisemmin
esimerkiksi uusien biojalostamoiden avulla.
Metsäpolitiikka
Valiokunta korostaa voimakkaasti sitä, että päätökset
metsäasioissa tulee tehdä tulevaisuudessakin kansallisella
tasolla. Valiokunta painottaa myös sitä, että metsien
kestävän käytön periaatteet
tulee pitää erillään biopolttoaineiden
tuotannon aiheuttamasta epäsuorasta maankäytön muutoksesta,
koska Suomessa harjoitettava kestävä metsätalous
perustuu samoihin periaatteisiin puun loppukäytöstä riippumatta.
Kestävää metsien käyttöä Suomessa
voidaan ja sitä tulee lisätä.
Puubiomassan käyttö on Suomessa tällä hetkellä keskeisesti
kytköksissä metsäteollisuuden tuotantoon,
ja tätäkin kautta biomassaan liittyvät
kysymykset ovat keskeisiä Suomen kannalta. Metsäbiomassan
kestävän energiakäytön osalta
on tärkeää, ettei kestävälle
metsänhoidolle kehitetä energiasektorilla erillisiä kestävyyskriteerejä.
Kestävän metsänhoidon kriteerien on perustuttava
maamme nykyisiin kestävän metsänhoidon
järjestelmiin.
Suomen on tulevaisuudessa pidettävä erityistä huolta
siitä, ettei kansainvälinen ilmastopolitiikka
tai EU-päätöksenteko muodostu esteeksi kansallisen
metsätaloutemme kestävälle kehittämiselle.
Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että metsiä koskeva ilmastopolitiikka kannustaa
lisääntyvään kestävään
puunkäyttöön. Puupohjaisen raaka-aineen
tuotannon kestävyyskriteerien on oltava samat kaikille
puun loppukäyttömuodoille. Valiokunta painottaa
sitä, että Suomessa metsät toimivat tällä hetkellä merkittävänä hiilinieluna.
LULUCF-sektori
Suomen kannalta tärkeä tulevaisuuden kysymys on
se, miten maankäyttö-, maankäytön
muutos- ja metsätaloussektori (LULUCF-sektori) otetaan
huomioon EU:n ilmastopolitiikassa vuoden 2020 jälkeen.
LULUCF-sektorin päästöt ja nielut eivät
tällä hetkellä sisälly EU:n
sisäiseen päästövähennystavoitteeseen.
Komissio nostaa tässä vaiheessa esiin kaksi päävaihtoehtoa: LULUCF-sektorin
sisällyttäminen ei-päästökauppasektorin
päästöihin tai erillisen pilarin muodostaminen
sektorin tavoitetta varten, taikka näiden yhdistelmän.
Maatalous on osa LULUCF-sektoria, jolla raportoidaan hiilivaraston
muutoksia maaperässä ja biomassassa. Näille
päästöille tyypillistä ovat erittäin
suuret epävarmuudet, koska raportoinnin kohteena ovat pienet
muutokset isoissa kokonaisvarastoissa. Pellot ovat ominaisuuksiltaan
hyvin vaihtelevia, ja keskimääräisten
päästöjen perusteella tehdyt arviot ovat
aina epävarmoja. LULUCF-sektoriin liittyvien epävarmuuksien
ja riskien, kuten luonnontuhojen takia sen mahdollinen sisällyttäminen
osaksi velvoitteita vaatii kattavia lisätarkasteluja. Tiettyjen päästölähteiden
epävarmuudet voivat olla satoja prosentteja, mikä heikentää selkeästi
niille asetettujen määrällisten tavoitteiden
uskottavuutta.
Valiokunta ei edellä todettujen epävarmuuksien
vuoksi pidä kannatettavana LULUCF-sektorin sisällyttämistä EU:n
päästötavoitteisiin. Asia tulee analysoida
perinpohjaisesti ja samalla tulee arvioida mahdollisuuksia luoda
asiaankuuluvat hiilinielukannustimet. Valiokunta korostaa, että tavoitteena
tulee olla LULUCF-sektorin hiilensidontakyvyn lisääminen
erilaisten kannustinjärjestelmien keinoin. Metsillä on
suuri merkitys EU:n päästöjen sitojana,
ja metsäsektori toimii kokonaisuudessaan laajana hiilinieluna.
Mikäli LULUCF-sektori kuitenkin sisällytettäisiin
ei-päästökauppasektorin päästövähennystavoitteisiin,
niin tällöin metsien luonnontieteellinen nieluvaikutus
tulee vähentää täysimääräisenä päästöistä.
Maataloussektori
Valiokunta toteaa, että kansallisesti Suomen maataloussektorille
on asetettu 13 prosentin päästövähennystavoite
vuoteen 2020 mennessä. Maataloussektorilla raportoidut
kasvihuonekaasupäästöt ovat vähentyneet
noin 11 prosenttia vuodesta 1990, mutta vain 1 prosentin EU:n ilmastopolitiikan
mukaisesta vertailuvuodesta 2005 lähtien. Maa- ja elintarviketalouden
tutkimuskeskuksen mukaan tavoitetta ei saavuteta ilman kotimaisen
ruoantuotannon vähentämistä.
Valiokunta korostaa, että esitetyn ei-päästökauppasektorin
40 prosentin vähennystavoitteen toteutuminen vuoteen 2030
mennessä on maatalouden kannalta epärealistinen.
Esitetty vähennys vaatisi kotimaisen ruoantuotannon huomattavaa
alasajoa. Valiokunta korostaa kotimaisen ruoantuotannon omavaraisuutta äärimmäisen
tärkeänä huoltovarmuustekijänä,
joten päästöjen vähentäminen
kotimaista tuotantoa leikkaamalla ei ole vaihtoehto. Merkittävien päästövähennysten
aikaansaaminen merkitsee kotimaisen maataloustuotannon vähentämistä ja ruoan
tuonnin lisääntymistä. Tämä vähentää Suomen
omavaraisuutta ja huoltovarmuutta, mutta vain siirtää kasvihuonekaasupäästöjä muihin
maihin.
Valiokunta painottaa sitä, että maatalouden päästövähennysten
aikaansaaminen on erittäin haastavaa moniin muihin sektoreihin
verrattuna, koska päästöt muodostuvat
hajallaan olevista biologisista lähteistä. On
siis todennäköistä, että muut
ei-päästökauppasektorit (mm. liikenne,
rakennusten lämmitys ja jätehuolto) joutuvat osallistumaan
maataloutta enemmän tavoitteiden toteuttamiseen, jotta
omavaraisuutta voidaan pitää yllä ja
edistää. Maatalouden ilmastopolitiikka tulee nähdä laajemmasta
näkökulmasta siten, että viljelijän
maankäyttöön liittyvät ratkaisut lasketaan
tulevaisuudessa viljelijän eduksi. Vahvana argumenttina
on se, että maaperän hiilidioksidipäästöjen
vähentäminen ja uusiutuvan energian tuottaminen
on realistisempi vaihtoehto kuin karjan metaanipäästöjen
hillintä tai eloperäisten maiden dityppidioksidin
vähentäminen. Jatkossa maatalouden energiankäytön
tehostuminen ja uusiutuvien energiamuotojen lisääminen
tulee voida lukea maatalouden hyväksi energiasektorin sijaan.
Laskentaa on siis kehitettävä ja tavoitteiden
asettelua järkeistettävä.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta pitää maataloussektorin
osalta välttämättömänä,
että ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvät
toimet suunnitellaan ja toteutetaan niin, etteivät ne vaaranna
kotimaista maataloutta ja huoltovarmuutta. Omavaraisuuden takaamiseksi
Suomessa tulee tulevaisuudessa tuottaa vähintään
kotimaista kulutusta vastaava määrä maataloustuotteita.
Ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvien toimien suunnittelussa
ja toteutuksessa tulee varmistaa maataloustuotannon toimintaedellytykset
koko EU:n alueella. Valiokunta korostaa sitä, että orgaanisten
turvemaiden viljelyä tulee voida jatkaa myös tulevaisuudessa,
koska se vähentää esimerkiksi fossiilisilla
polttoaineilla valmistetun lannoitetypen käyttöä hehtaaria kohden.
Liikenteen biopolttoainetavoite
Valiokunta korostaa valtioneuvoston kannan mukaisesti sitä,
että päästökaupan ulkopuolisilla
sektoreilla, kuten liikenteessä, EU:n on tehtävä pitkäjänteistä politiikkaa
kehittyneiden biopolttoaineiden edistämiseksi myös
vuoden 2020 jälkeen. Valiokunta pitää tärkeänä kunnianhimoisen
liikenteen biopolttoainetavoitteen säätämistä sekä kannustaa
etsimään käytännön
keinoja biopolttoaineiden kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttamiselle.
Maassamme toteutetut biopolttoaineinvestoinnit ja markkinoiden kehittyminen
erityisesti pitemmällä aikavälillä tulee turvata.
Mahdollisimman kattava ja laaja-alainen kansainvälinen
ilmastosopimus tukee osaltaan myös kehittyneiden biopolttoaineiden
lisäämistavoitteita. Tulevassa lainsäädännössä on
varmistettava, että EU-säännöt
edistävät erityisesti toisen ja kolmannen sukupolven
biopolttoaineiden markkinoiden kehitystä Euroopassa. Valiokunta
korostaa sitä, että asia on Suomelle erittäin
keskeinen vähäpäästöisten
biopolttoaineiden valmistuksen edellyttämien investointien
luomiseksi ja turvaamiseksi.
Lopuksi
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi pitää esillä metsäteollisuuden
hiilivuodon riskiä, joka on olemassa niin kauan kuin kattavaa
globaalia ilmastosopimusta ei ole. EU:n yksipuoliset toimet heikentävät
EU:n ja Suomen metsäklusterin kilpailukykyä, jos
hiilivuodon seurauksena teollisuutta ja sähköntuotantoa
siirtyy EU:n ulkopuolelle. Tämä lisää pahimmillaan
myös kasvihuonekaasujen kokonaispäästöjä maapallonlaajuisesti.
Valiokunta korostaa sitä, että tarvitaan ennustettavaa
ja pitkäjänteistä kansainvälistä ilmastopolitiikkaa.
Valiokunta katsoo, että yksi yleinen ja yhteinen päästövähennystavoite
on sinänsä hyväksyttävissä.
Kansalliselle energiapolitiikalle ja kansallisten olosuhteiden mahdollisille muutoksille
pitää jäädä riittävästi
liikkumatilaa. Uusiutuvan energian käyttöä edistäviä toimia
tulee lisätä.
Valiokunta ei kannata LULUCF-sektorin sisällyttämistä EU:n
päästötavoitteisiin. Valiokunta korostaa
lisäksi sitä, että ilmastotavoitteet eivät
saa johtaa maataloustuotannon supistamiseen oloissamme, joissa ruoantuotanto
tulee edelleen olemaan mahdollista ilmastonmuutoksen edetessä.
Päinvastoin on kannustettava maatilojen kannattavuuteen,
energiankäytön tehokkuuteen sekä satotasojen
parantamiseen.
Metsäpolitiikan osalta ratkaisut pitää tehdä kansallisella
tasolla. Suomella on erityisesti vahvan metsä- ja puubiomassaan
perustuvan osaamisensa perusteella hyvät mahdollisuudet vastata
globaaleihin haasteisiin ja samalla luoda biotalouden avulla uutta
hyvinvointia. Suomen tulevaisuuden mahdollisuudet voivat perustua osin
cleantech-sektoriin ja biotalouteen, sillä tulevaisuudessa
on ratkaistava lukuisia globaaleja saastumiseen ja resurssien riittävyyteen
liittyviä ongelmia. Biotalouteen siirryttäessä on
mahdollista korvata uusiutumattomien luonnonvarojen käyttöä uusiutuvilla
luonnonvaroilla. Esimerkiksi puurakentamisessa on huomattavaa kasvupotentiaalia
myös viennin kannalta. Merkittäviä mahdollisuuksia
liittyy biotalousratkaisujen edistämiseen myös
julkisten hankintojen kautta.