Perustelut
         
         Valiokunta toteaa, että Euroopan unionin  yhteisen
            maatalouspolitiikan uudistamista koskevaan lainsäädäntökokonaisuuteen
            kuuluu kaikkiaan seitsemän Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta
            yhteisen maatalouspolitiikan eri osa-alueilta eli suorista tuista,
            yhteisistä markkinajärjestelyistä, maaseudun
            kehittämisestä, horisontaalisista asioista, maatalouden
            yhteiseen markkinajärjestelyyn liittyvien tiettyjen tukien ja
            vientitukien vahvistamista koskevien toimenpiteiden määrittämisestä,
            suorien tukien vuoden 2014 siirtymätoimenpiteistä sekä yhteisiä markkinajärjestelyjä
            koskevan
            asetuksen muuttamisesta tilatukijärjestelmää ja
            viininviljelijöiden tukea koskevilta osin.
         
         
         Edellä mainittuhin asetuksiin kuuluu yhteisen maatalouspolitiikan
            rahoituksesta, hallinnoinnista ja seurannasta ja neuvoston asetusten (ETY)
            N:o 352/78, (EY) N:o 165/94, (EY) N:o 2799/98,
            (EY) N:o 814/2000, (EY) N:o 1290/2005 ja (EY)
            N:o 458/2008 kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin
            ja neuvoston asetus (EU) N:o 1306/2013, jäljempänä horisontaaliasetus
            ja Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto)
            tuesta maaseudun kehittämiseen ja neuvoston asetuksen (EY)
            N:o 1698/2005 kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin
            ja neuvoston asetus (EU) N:o 1305/2013, jäljempänä maaseutuasetus.
            Horisontaaliasetukseen sisältyy säännökset
            muun muassa maatalousrahastoja koskevista yleisistä säännöksistä (kuten
            maksajavirasto ja todentamisviranomainen), maatilojen neuvontajärjestelmästä,
            rahastojen varainhoidosta, valvontajärjestelmistä ja
            seuraamuksista sekä täydentävistä ehdoista.
            Maaseutuasetus sisältää viljelijätukien
            osalta säännökset muun muassa maatilojen
            neuvontajärjestelmästä, luonnonhaittakorvauksesta,
            ympäristökorvauksesta, eläinten hyvinvointikorvauksesta
            ja korvauksesta luonnonmukaiselle tuotannolle.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Euroopan
            unionin yhteisen maatalouspolitiikan uudistamisen yhteydessä Suomessa
            on valmisteltu Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma
            2014—2020, jäljempänä maaseudun
            kehittämisohjelma, jonka valtioneuvosto on hyväksynyt
            huhtikuussa 2014 ja joka on toimitettu komission hyväksyttäväksi.
            Maaseutuasetuksen, horisontaaliasetuksen ja maaseudun kehittämisohjelman
            mukainen maatilojen neuvontajärjestelmä otetaan
            käyttöön vuoden 2015 alusta.
         
         
         Valiokunta toteaa, että nykyinen tilaneuvonta, joka
            koskee ainoastaan täydentäviä ehtoja,
            on rahoitettu kansallisesti. Korvausta maatilojen neuvontaan annetaan
            jatkossa Euroopan unionin osarahoitteisena tukena ja osana maaseudun
            kehittämisohjelmaa. Lisäksi vuoden 2015 alusta käyttöön
            otettava maatilojen neuvontajärjestelmä kattaa
            nykyistä laajemman aihealueen. Neuvojien valintamenettelyyn
            sovelletaan maaseutuasetuksen mukaan julkisia hankintoja koskevaa
            lainsäädäntöä. Maatilojen
            neuvontajärjestelmän mukainen korvaus maksetaan
            neuvojalle tai, jos neuvoja on toisen palveluksessa, tämän työnantajalle.
            Korvaus maatilojen neuvontapalvelusta maksettaisiin Euroopan unionin
            osarahoitteisena tukena, ja se muodostuisi maaseuturahaston rahoitusosuudesta
            ja kansallisesta rahoitusosuudesta.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hallituksen
            esitykseen sisältyy säännökset
            ainoastaan itse maatilojen neuvontajärjestelmästä.
            Nyt käsillä oleva hallituksen esitys haluttiin tuoda
            eduskunnan käsiteltäväksi kevätistuntokaudella
            2014 sen vuoksi, että Maaseutuvirastolla olisi mahdollisuus
            valita tulevassa maatilojen neuvontajärjestelmässä neuvontaa
            antavat henkilöt jo vuonna 2014, jotta uusi neuvontajärjestelmä voitaisiin
            ottaa käyttöön heti vuoden 2015 alusta.
            Korvauksesta maatilojen neuvontaan ja korvaukseen oikeuttavan neuvonnan
            eri  osa-alueista tullaan säätämään
            eduskunnalle syysistuntokaudella 2014 annettavassa hallituksen esityksessä,
            johon sisältyy säännökset Manner-Suomen
            maaseudun kehittämisohjelmaan 2020, jäljempänä maaseutuohjelma,
            sisältyvistä ohjelmaperusteisista viljelijätuista
            (ympäristökorvaus, luonnonhaittakorvaus, luonnonmukaisen tuotannon
            korvaus, eläinten hyvinvointikorvaus ja korvaus maatilojen
            neuvontaan).
         
         
         Esityksessä toimeenpanolain 9 lukua (Tilaneuvontajärjestelmän
            toimeenpano) ehdotetaan muutettavaksi muun muassa siten, että luvun säännökset
            muutetaan vastaamaan maaseutuasetuksen, horisontaaliasetuksen ja
            maaseudun kehittämisohjelman mukaista maatilojen neuvontajärjestelmää,
            joka otetaan edellä sanotun mukaisesti käyttöön
            vuoden 2015 alusta. Toimeenpanolain 44 §:ää (Tilaneuvontajärjestelmä)
            ehdotetaan muutettavaksi siten, että neuvontaa annettaisiin
            maaseutuasetuksen 15 artiklassa ja horisontaaliasetuksen 12 artiklassa
            tarkoitettuna neuvontana. Horisontaaliasetuksen 12 artiklan 2 kohdassa
            säädetään niistä seikoista,
            jotka jäsenvaltiossa perustettavan maatilojen neuvontajärjestelmän
            on katettava. Maatilojen neuvontajärjestelmä voi
            lisäksi kattaa maaseutuasetuksen 15 artiklan 4 kohdassa
            ja horisontaaliasetuksen 12 artiklan 3 kohdassa tarkoitettuja seikkoja. 
         
         
         Maaseudun kehittämisohjelman mukaan neuvontaa annettaisiin
            täydentävistä ehdoista, viherryttämistuen
            vaatimuksista, ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja muutokseen
            sopeutumisesta, luonnon monimuotoisuudesta, vesien ja maaperän
            suojelusta, innovaatioista, ympäristökorvauksista,
            maatalousmaan säilyttämisestä, luonnonmukaisesta
            tuotannosta, kasvinsuojelusta ja integroidusta torjunnasta, tuotantoeläinten
            hyvinvoinnista ja terveydestä sekä ympäristötehokkuuteen
            liittyvistä seikoista, kuten energian käytön
            tehostamisesta ja uusiutuvasta energiasta. 
         
         
         Esityksen mukaan Maaseutuvirasto olisi se toimielin, joka valitsisi
            neuvontaa antavat henkilöt, kuten nykyisinkin. Toimeenpanolain
            45 §:ää (Neuvojien hyväksyminen)
            ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan maaseutuasetuksen säännöksiä sekä maaseudun
            kehittämisohjelmaa. Pykälän 1 momentin
            mukaan neuvojat valittaisiin noudattaen mitä julkisista
            hankinnoista annetussa laissa (348/2007) säädetään.
            Tältä osin ehdotus perustuu maaseutuasetuksen
            15 artiklan 3 kohtaan, jonka mukaan neuvojat on valittava tarjouspyynnöillä ja
            valintamenettelyyn on sovellettava julkisia hankintoja koskevaa
            lainsäädäntöä. Edelleen
            ehdotuksen mukaan neuvojat valittaisiin ja hyväksyttäisiin
            maaseudun kehittämisohjelman voimassaoloajaksi. Maaseutuvirasto
            hoitaisi neuvojien valitsemisen. Maaseutuvirasto voisi ryhtyä neuvojien
            valitsemiseen liittyviin toimenpiteisiin jo vuonna 2014 sen jälkeen, kun
            ehdotettu laki on tullut voimaan. Tällöin uusi
            maatilojen neuvontajärjestelmä olisi mahdollista
            ottaa käyttöön heti vuoden 2015 alusta lukien.
         
         
         Peruslähtökohtana neuvojan pätevyydelle
            on lakiehdotuksen 46 §:n mukaan neuvottavan asiakokonaisuuden
            alaan soveltuva vähintään toisen asteen
            koulutus, kuten voimassa olevassa laissa. Toisen asteen koulutusta
            arvioitaessa tilannetta verrataan henkilön opiskeluajankohtana
            voimassa olleisiin koulutusjärjestelmiin. Mainitun koulutuksen
            lisäksi edellytyksenä olisi soveltuva neuvontakokemus.
            Ehdotettu pätevyysvaatimus perustuu myös valtioneuvoston
            hyväksymään esitykseen maaseutuohjelmaksi,
            jota on valmisteltu hyvin laaja-alaisesti eri työ- ja koordinaatioryhmissä.
            Maaseutuohjelma on edellä todetun mukaisesti jo toimitettu
            komission hyväksyttäväksi. Valiokunta
            pitää erittäin tärkenä,
            että valintamenettely toimeenpannaan siten, että neuvojien
            neuvontatehtävän laatuun ja laajuuteen nähden
            tarpeellinen asiantuntemus samoin kuin valinnan joutuisuus varmistetaan.
            Neuvojien valinnassa tulee lisäksi kiinnittää ammatillisen
            osaamisen ohella huomiota myös heidän elinkeinon
            tuntemukseensa ja mahdollistaa nykyisten neuvojien valituiksi tuleminen
            heidän laajentaessaan osaamistaan uusille neuvonnan osa-alueille. 
         
         
         
            Valiokunta pitää välttämättömänä,
               ettei esitys lisää byrokratiaa. On huolehdittava
               siitä, että sääntely muodostuu
               mahdollisimman yksinkertaiseksi ja kustannustehokkaaksi. Lisäksi neuvonnan
               käytännön toimeenpanon selkeys ja tehokkuus
               tulee varmistaa.
            
         
         
         Valiokunta toteaa, että päättyneellä ohjelmakaudella
            maatalouteen liittyvissä EU-rahoitteisissa hankkeissa pienryhmäneuvonta
            on valiokunnan saaman selvityksen mukaaan todettu erittäin
            tehokkaaksi tiedonvälitysmuodoksi. Pienryhmissä viljelijät
            voivat keskustella kyseiseen neuvontakokonaisuuteen kuuluvasta asiasta
            ja verrata omia toimiaan toisten viljelijöiden kanssa.
            Toimintatapa on myös tehokas, sillä ryhmässä tapahtuva
            keskinäinen oppiminen on niin viljelijöiden kuin
            neuvonnan resurssien kannalta tehokkaampaa kuin yksittäisen
            neuvojan yhdelle viljelijälle antama neuvonta. Valiokunta pitääkin
            hyvänä, että maaseutuohjelman mukaan
            neuvontaa voidaan jatkossakin perustelluissa tapauksissa antaa osittain
            myös ryhmässä ottaen huomioon yksittäisen
            neuvontapalveluiden käyttäjän tarpeet.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin
            huomautuksin.