Yleisperustelut
         
         Valiokunta toteaa, että esityksessä ehdotetaan eläintautilakiin,
            helposti leviävistä eläintaudeista annettuun
            lakiin, eläinten lääkitsemisestä annettuun
            lakiin, eläinlääkärinammatin
            harjoittamisesta annettuun lakiin, lääkelakiin,
            eläinsuojelulakiin ja eläinlääkinnällisestä rajatarkastuksesta
            annettuun lakiin muutoksia, joilla siirrettäisiin näissä laeissa
            tai niiden nojalla annetuissa säädöksissä maa-
            ja metsätalousministeriölle annetut toimeenpanotehtävät
            Elintarviketurvallisuusviraston tehtäväksi. Keskeisenä tavoitteena
            tehtävien kokoamisessa yhdelle toimijalle on hallinnon
            selkeyttäminen ja resurssien käytön tehostaminen.
            Ministeriön toimeenpanotehtävien siirron
            yhteydessä on samalla tarkoitus tehdä perustuslain
            edellyttämät välttämättömät muutokset
            asianomaisiin lakeihin.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että eläintautilain
            kokonaisuudistusta ei sen laajuuden vuoksi ole ollut mahdollista
            valmistella ja toteuttaa samassa aikataulussa kuin Elintarviketurvallisuusvirasto
            perustetaan. Kaikkien asetuksenantovaltuuksien ja elinkeinovapautta
            rajoittavien säännösten uudistaminen
            perustuslain vaatimukset täyttäviksi edellyttää koko
            soveltamisalan uudelleen arvioimista perustuslain näkökulmasta.
            Kokonaisuudistus on tarkoitus aloittaa vuonna 2007, ja se kestänee
            noin kolme vuotta.
         
         
         Eläinlääkintähuoltolakiin
            ehdotettujen muutosten osalta valiokunta toteaa, että voimassa olevan
            eläinlääkintahuoltolain 14 §:n
            1 momentin mukaan kunnaneläinlääkärillä on
            oikeus periä eläimen hoitajalta tai haltijalta
            virkaehtosopimuksissa määrätty palkkio
            ja matkakustannusten korvaus sekä korvaus käyttämistään
            lääkkeistä ja tarvikkeista aiheutuneista
            kustannuksista. Eläinlääkintahuoltolain
            muuttamisesta annetun lakiehdotuksen 14 §:n 2 momentissa
            ehdotetaan, että palkkioiden huomioon ottamisesta kunnaneläinlääkärin
            eläkkeen perusteena säädetään
            tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Nykyisinkin eläinlääkintähuoltolain
            nojalla palkkioiden huomioon ottamisesta on säädetty yksityiskohtaisesti
            eläinlääkintähuoltoasetuksessa.
            Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hallituksen
            esityksestä ei käy ilmi, onko tämä valtuus
            enää tarpeen kunnallisia eläkkeitä koskeneessa
            lainsäädännössä tapahtuneiden muutosten
            johdosta. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta katsoo, että muutoksia
            nykyiseen järjestelyyn ei kuitenkaan tule tehdä ilman
            valtuuksien tarpeen täsmällistä selvittämistä.
            Valiokunta katsookin, että valtuuksien tarve tulee selvittää ja
            arvioida erikseen käynnissä olevan eläinlääkintähuoltolain
            kokonaisuudistuksen yhteydessä.
         
         
         Ehdotettu eläinsuojelulain 48 §:n 1 momentti antaisi
            Elintarviketurvallisuusvirastolle ja lääninhallitukselle
            oikeuden määrätä virkaeläinlääkärit
            suorittamaan selvityksiä ja tutkimuksia muun muassa eläintenpitoyksiköissä.
            Tähän liittyen asiantuntijakuulemisessa on tuotu
            esiin, että lainmuutoksen yhteydessä tulisi laajemminkin
            tarkastella kunnaneläinlääkäreiden
            asemaa eläinsuojeluvalvonnassa, koska kunnaneläinlääkärit
            kokevat itsensä esteellisiksi valvoessaan omia asiakkaitaan.
            Valiokunta toteaa, että voimassa oleva eläinsuojelulain
            48 §:n 1 momentin säännös kattaa
            kaikki eläinlääkärit, myös
            virkaeläinlääkärit. Perustuslain
            124 §:n huomioon ottamiseksi säännöstä on
            hallituksen esityksessä ehdotettu täsmennettäväksi
            koskemaan vain virkaeläinlääkäreitä,
            joiden asemaan ehdotettu säännös ei siis
            toisi muutosta nykyiseen verrattuna. Hallintolaki (434/2003)
            sisältää säännökset
            muun muassa esteellisyydestä, esteellisyysperusteista ja
            esteellisyyden ratkaisemisesta. Valiokunta kiinnittää toisaalta
            huomiota siihen, että esteellisyysongelma voi ilmenetä myös maataloustukien
            maksatuksessa mm. eläinten hyvinvointikriteerien täyttymisen
            valvonnassa. Kun voimassa olevan eläinlääkintahuoltolain 9 §:ssä säädetään
            kunnaneläinlääkärin virasta, valiokunta
            pitää edellä esitetyn perusteella tarpeellisena,
            että kysymys kunnaneläinlääkäreiden
            esteellisyydestä tulee myös ottaa tarkasteltavaksi
            käynnissä olevan eläinlääkintähuoltolain kokonaisuudistuksen
            yhteydessä.
         
         
         Valiokunta toteaa, että voimassa olevan eläinsuojelulain
            eläinsuojelutarkastusta koskevassa 39 §:ssä ei
            ole erillistä säännöstä tarkastuksen tekemisestä kotirauhan
            piirissä. Tarkastusoikeuden rajaamiseksi uuden perustuslain
            tarkoittamalla tavalla eläinsuojelulain 39 §:ään
            ehdotetaan nyt lisättäväksi uusi 5 momentti,
            joka koskisi tarkastuksia kotirauhan piirissä. Perustuslakivaliokunta
            on hallituksen esityksestä antamassaan lausunnossa käsitellyt
            kyseisiä nyt ehdotettuja säännöksiä,
            joihin perustuslakivaliokunnalla ei ole ollut huomauttamista. Ehdotettujen säännösten
            mukaan valvontaviranomaisella olisi oikeus tehdä tarkastus
            kotirauhan piirissä, jos se olisi välttämätöntä tarkastuksen
            kohteena olevien seikkojen selvittämiseksi ja jos olisi
            aihetta epäillä sen omistajan tai haltijan syyllistyvän eläinsuojelulain
            sellaiseen rikkomiseen, joka on säädetty rangaistavaksi.
            Lähtökohtana voidaan pitää,
            että epäily on sellaista, että tapauksesta saatujen
            tietojen perusteella viranomaiselle syntyy järkevä ja
            perusteltavissa oleva epäily siitä, että kyseessä olevan
            eläimen tai eläinlajin pitoa koskevaa lainsäädäntöä rikotaan.
            Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on käytännön
            tilanteina tuotu esiin tapauksia, joissa eläinten hyvinvoinnin
            voidaan epäillä olevan vaarassa rehuntoimituksissa
            tai tuotettua maitoa noudettaessa ilmenneiden seikkojen vuoksi.
            Toisaalta valiokunta kiinnittää huomiota siihen
            käytännössä usein esille tulevaan
            ongelmaan, että vasta paikan päällä voidaan
            tosiasiallisesti todeta, onko eläinten hyvinvointia koskevaa
            lainsäädäntöä rikottu
            ja mikä on teon törkeysaste.
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan eläinlääkinnällisestä rajatarkastuksesta
            annettuun lakiin muutoksia, jotka koskevat rajatarkastuksen järjestämisen
            siirtoa maa- ja metsätalousministeriöltä Elintarviketurvallisuusvirastolle.
            Esitys ei sisällä muutoksia rajaeläinlääkäreiden
            tehtäviin. Rajaeläinlääkäreiden
            tehtävistä säädetään uuden
            elintarvikelain (23/2006) 34 §:ssä. Sekä elintarvikelaissa
            että eläinlääkinnällisestä rajatarkastuksesta
            annetussa laissa säädetään eläimistä saatavien
            elintarvikkeiden tuonnista EU:n ulkopuolelta. Elintarvikelain 34 §:n
            mukaan tulli huolehtii Suomeen tuotavien muiden kuin eläimistä saatavien
            elintarvikkeiden valvonnasta. Elintarvikelailla on pantu täytäntöön
            EU:n uusi elintarvikelainsäädäntö ja
            EU:n rajatarkastuslainsäädäntö.
            Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
            että eläimistä saatavan elintarvikkeen
            määritelmä on erilainen EU:n elintarvikelainsäädännössä verrattuna
            EU:n rajatarkastuslainsäädäntöön.
            Valiokunta pitää tarpeellisena, että asiassa
            ryhdytään mahdollisimman pikaisesti toimenpiteisiin
            viranomaisten työnjaon järjestämiseksi
            tarkoituksenmukaisella tavalla.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         4. Laki eläinsuojelulain muuttamisesta
         
         30 §.
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että eläinsuojelulain
            muuttamista koskevan lakiehdotuksen käsitteleminen tavallisessa
            lainsäätämisjärjestyksessä edellyttää lakiehdotuksen
            eläinkuljettajalupaa koskevan säännöksen
            täsmentämistä lisäämällä ehdotukseen luvan
            myöntämistä, epäämistä ja
            peruuttamista koskevat säännökset.
         
         
         Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on käynyt
            ilmi, että eläinten kuljetusta Euroopan yhteisössä sääntelee
            tällä hetkellä eläinten suojelusta
            kuljetusten aikana annettu neuvoston direktiivi (91/628/ETY).
            Direktiivin vaatimukset on Suomessa pantu täytäntöön
            eläinsuojelulain 29 ja 30 §:llä ja niiden
            nojalla annetulla valtioneuvoston asetuksella (491/1996).
            Yleisenä ongelmana sääntelyssä tällä hetkellä on
            säädöstaso, joka ei kaikilta osin vastaa
            perustuslain vaatimuksia. Neuvoston eläinkuljetusasetusta
            (EY) N:o 1/2005, joka kumoaa edellä mainitun direktiivin,
            ryhdytään soveltamaan 5.1.2007. Asetus aiheuttaa
            tarpeen uudistaa eläinten kuljetusta koskeva sääntely
            kokonaisuudessan. Maa- ja metsätalousministeriö on
            asettanut tätä tarkoitusta varten työryhmän.
            Tarkoituksena on, että hallituksen esitys eduskunnalle
            laiksi eläinten kuljetuksesta ja laiksi eläinsuojelulain
            muuttamisesta annetaan eduskunnalle syysistuntokaudella 2006. Lainmuutokset
            on tarkoitettu tulemaan voimaan samanaikaisesti neuvoston eläinkuljetusasetuksen
            kanssa eli 5.1.2007.
         
         
         Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan edellyttämän
            sääntelyn toteuttamista siten, että eläinsuojelulain
            30 §:ään sisällytetään
            edellä mainitun valtioneuvoston asetuksen (491/1996) eläinkuljettajaluvan
            myöntämistä ja peruuttamista koskevan
            21 §:n säännöstä sisällöltään vastaava
            säännös. Säännös
            ei sisällä tarkoituksenmukaisuusharkintaa, vaan
            lupa on myönnettävä, jos vaaditut edellytykset
            täyttyvät. Säännöstä täsmennettäisiin
            samalla perustuslain edellyttämällä tavalla
            siten, että luvan peruuttamismahdollisuus sidottaisiin
            olennaisiin rikkomuksiin sekä siihen, että luvanhaltija
            ei korjaisi puutteita valvontaviranomaisen asettamassa kohtuullisessa
            määräajassa. Uusi säännös
            ehdotetaan lisättäväksi pykälään
            uudeksi 2 momentiksi, jolloin esityksessä muutettu 2 momentti
            ja nykyinen 3 ja 4 momentti siirtyvät 3—5 momenteiksi.
         
         
         5. Laki eläinlääkärinammatin
            harjoittamisesta annetun lain muuttamisesta
         
         
         5 §.
         
          Eläinlääkäriksi laillistamisen
            eräänä edellytyksenä olisi,
            että henkilö on hankkinut riittävän
            suomen tai ruotsin kielen taidon. Valiokunta ehdottaa pykälän
            sanamuotoa tältä osin täsmennettäväksi.
         
         
         11 §.
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
            huomiota siihen, että eläinlääkärinammatin
            harjoittaja on lakiehdotuksen 11 §:n nojalla velvollinen
            noudattamaan ammattitoiminnassaan voimassa olevan lainsäädännön
            lisäksi Elintarviketurvallisuusviraston ja lääninhallituksen
            valvontaviranomaisina antamia käskyjä. Perustuslakivaliokunta
            on todennut, että käskyjen sisältöä ja
            alaa ei ole laissa mitenkään määritelty
            ja että hallinnollinen käskynalaisuus sopii huonosti
            perustuslain 18 §:n 1 momentin mukaiseen ammatinharjoittamisen
            perusoikeuteen. Perustuslakivaliokunnan mielestä säännös tulisi
            poistaa.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenevillä perusteilla
            valiokunta ehdottaa 11 §:n kumoamista. Pykälän
            kumoamisen johdosta valiokunta ehdottaa muutoksia lakiehdotuksen
            johtolauseeseen sekä myös lakiehdotuksen 23 §:n
            1 kohtaan ja 37 §:n 1 momenttiin.
         
         
         23 §.
         
          Valiokunta ehdottaa lain 11 §:n kohdalla esittämänsä perusteella
            1 momenttia tarkistettavaksi.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
            huomiota siihen, että Elintarviketurvallisuusvirasto voi
            lakiehdotuksen 23 §:n nojalla "rikkomuksen laadun ja laajuuden
            huomioon ottaen" antaa päätöksellään
            eläinlääkärinammatin harjoittajalle
            tarkempia määräyksiä ammattitoimintaa
            varten tai rajoittaa ammatinharjoittamisoikeutta toistaiseksi tai
            määräajaksi taikka poistaa ammatinharjoittamisoikeuden
            toistaiseksi tai määräajaksi, jos eläinlääkärinammatin harjoittaja
            on toiminut moitittavalla tai virheellisellä tavalla laissa
            määrätyissä tapauksissa.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on katsonut, että ehdotus mahdollistaa
            hyvin voimakkaan puuttumisen oikeuteen harjoittaa eläinlääkärinammattia (rajoittaminen
            tai poistaminen), vaikka ammatinharjoittajan menettelyn moitittavuus
            olisi suhteellisen lievää. Tätä on
            pidettävä ongelmallisena sääntelyn
            oikeasuhtaisuuden ja perustuslain 18 §:n 1 momentin mukaisen
            elinkeinovapauden kannalta. Perustuslakivaliokunta on edellyttänyt,
            että lakiin lisätään säännökset
            virheellisen menettelyn tai laiminlyönnin vakavuudesta
            ja toistuvuudesta ja että säännöksestä tulee
            käydä ilmi, että ammatinharjoittamisoikeuden
            rajoittamiseen tai oikeuden poistamiseen voidaan ryhtyä vasta,
            kun eläinlääkärinammatin harjoittajalle
            annetut huomautukset tai varoitukset eivät ole johtaneet
            toiminnassa esiintyneiden puutteiden korjaamiseen.
         
         
          Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa, että lakiehdotuksen
            23 §:ään lisätään
            uusi 2 momentti, jonka mukaan edellytyksenä ammatinharjoittamisoikeuden
            rajoittamiseksi tai poistamiseksi on, että virheellisyys
            tai laiminlyönti on vakavaa ja toistuvaa sekä ettei
            puutteita ole saatu korjatuiksi elintarviketurvallisuusviraston huomautuksista
            tai varoituksista huolimatta.
         
         
         26 §.
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että Elintarviketurvallisuusvirasto
            voi lakiehdotuksen 26 §:n perusteella "tarvittaessa" väliaikaisesti
            kieltää eläinlääkärinammatin
            harjoittajaa harjoittamasta ammattia tai väliaikaisesti
            rajoittaa oikeutta harjoittaa ammattia. Perustuslakivaliokunta on
            katsonut, että rajoitustoimenpiteitä on arvioitava
            perustuslain 18 §:n 1 momentin mukaisen elinkeinovapauden
            ja rajoitusten oikeasuhtaisuuden kannalta. Rajoitusten tulee olla
            välttämättömiä hyväksyttävän
            tarkoituksen saavuttamiseksi.  Perustuslakivaliokunnan mielestä lakiehdotuksen
            26 §:ää tulee muuttaa siten, että sana
            "tarvittaessa" poistetaan ja että kielto tai rajoitus on
            mahdollinen vain, jos se on "välttämätöntä".
         
         
         Valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi perustuslakivaliokunnan
            lausunnossa esitetyn mukaisesti.
         
         
         37 §.
         
          Valiokunta ehdottaa lain 11 §:n kohdalla esittämänsä perusteella
            1 momenttia tarkistettavaksi.
         
         
         6. Laki eläinlääkintähuoltolain
            muuttamisesta
         
         
         20 §.
         
          Perustuslakivaliokunta on katsonut, että lakiehdotukset
            mahdollistavat hyvin voimakkaan puuttumisen eläinlääkärinammatin
            harjoittamiseen (rajoittaminen tai poistaminen), vaikka ammatinharjoittajan
            kannalta menettelyn moitittavuus olisi lievää.
            Elintarviketurvallisuusvirasto voi eläinlääkintähuoltolain
            muuttamista koskevan lakiehdotuksen 20 §:n mukaan määrätä yksityisen
            eläinlääkintähuoltoon kuuluvan
            toiminnan keskeytettäväksi, kunnes siinä havaitut
            puutteet ja epäkohdat on korjattu. Rajoitusten tulee olla
            oikeasuhtaisia ja välttämättömiä hyväksyttävän
            tarkoituksen saavuttamiseksi. Perustuslakivaliokunta on todennut,
            että lakiehdotusta tulee muuttaa siten, että toiminta voidaan
            keskeyttää vain, jos se on välttämätöntä.
         
         
         Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa, että pykälään
            lisätään rajoitus, joka koskee toiminnan
            keskeyttämistä. Toiminta voitaisiin määrätä keskeytettäväksi
            vain, jos se on toiminnasta eläinten terveydelle tai hyvinvoinnille
            aiheutuvan vaaran vuoksi välttämätöntä.
         
         
         7. Laki eläintautilain muuttamisesta
         
         12 §.
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että eläintautien
            ennalta ehkäisemiseksi ja leviämisen estämiseksi
            sekä tautitilanteen selvittämiseksi on pykälän
            1 momentin nojalla mahdollista antaa lukuisia määräyksiä.
            Perustuslakivaliokunta on pitänyt sääntelyä melko avoimena,
            sillä pelkkä määräysten
            antamistarkoitus ei riitä täyttämään
            sääntelyltä vaadittavaa täsmällisyysvaatimusta.
            Perustuslakivaliokunta on katsonut, että säännöstä on
            aihetta tarkistaa ainakin niiden käyttötilanteiden
            kuvaamisella, joiden puitteissa määräyksiä voidaan
            antaa.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on myös kiinnittänyt huomiota
            siihen, että 2 momentin mukaan maa- ja metsätalousministeriön
            asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä 1
            momentissa tarkoitetuista toimenpiteistä, määräyksistä,
            kielloista, ehdoista ja rajoituksista. Pykälän
            4 momentin perusteella voidaan maa- ja metsätalousministeriön
            asetuksella antaa 2 momentin mukaisista toimenpiteistä päättäminen
            yksittäistapauksissa Elintarviketurvallisuusviraston sijasta
            läänineläinlääkärin,
            kunnaneläinlääkärin tai tarkastuseläinlääkärin
            päätettäväksi niille 5 §:ssä säädetyn
            toimivallan rajoissa. Asetuksella määrätään
            kyseisten viranomaisten päätöksentekoa
            koskevan toimivallan käytöstä. Perustuslakivaliokunta
            on todennut, että sääntely on epätäsmällistä,
            ja pitänyt tarpeellisena valtuutuksen tarkistamista siten,
            että siinä määritellään
            tarkemmin, milloin ja millä edellytyksellä toimivaltaa
            voidaan siirtää mainituille viranomaisille.
         
         
         Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa pykälän
            1 momentin johdantokappaleeseen lisättäväksi
            säännöksen siitä, että momentissa tarkoitettuja
            määräyksiä voitaisiin antaa
            vain, jos eläintaudin esiintymisestä tai leviämisestä voi
            aiheutua vaaraa ihmisten terveydelle, vakavaa vaaraa eläinten
            terveydelle taikka taloudellisia tappioita eläintuotannolle.
         
         
         Valiokunta ehdottaa myös pykälän
            4 momentin asetuksenantovaltuutta rajattavaksi siten, että toimivaltaa
            voitaisiin asetuksella siirtää ainoastaan läänineläinlääkärille.
            Valiokunta ehdottaa lisäksi valtuussäännöstä rajattavaksi
            ja muutettavaksi siten, että läänineläinlääkärille
            ei voitaisi enää siirtää toimivaltaa
            määrätä pykälän
            1 momentissa tarkoitetuista toimenpiteistä, ehdoista, rajoituksista
            ja kielloista, vaan ainoastaan toimivaltaa myöntää yksittäistapauksia
            koskevia poikkeuksia asetuksella säädettävistä kielloista ja
            rajoituksista silloin, kun kyseessä olevasta toiminnasta
            ei aiheudu eläintaudin leviämisen vaaraa. Valiokunta
            katsoo, että täsmennys merkitsisi valtuuden käyttöalan
            olennaista supistamista.
         
         
         8. Laki helposti leviävien eläintautien vastustamisesta
            annetun lain muuttamisesta
         
         
         2 §.
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että lakiehdotuksen
            1 momentissa säädettyä työvelvollisuutta,
            joka koskee alle 50-vuotiaita laillistettuja eläinlääkäreitä sekä eläinlääketieteen
            kandidaatteja ja eläinlääketieteen ylioppilaita,
            on arvioitava perustuslain 7 §:n 1 momentin mukaisen henkilökohtaisen
            vapauden ja perustuslain 18 §:n mukaisen elinkeinovapauden
            kannalta. Työvelvollisuus koskee lain 1 §:ssä määriteltyjä tilanteita,
            joissa muun muassa eläinkulkutauti esiintyy maassa
            tai on olemassa ilmeinen uhka sen maahan leviämisestä.
            Perustuslakivaliokunta on katsonut, että työvelvollisuuden
            kestoa ei ole laissa täsmällisesti rajattu ja
            sen ulottaminen eläinlääketieteen ylioppilaisiin
            vaikuttaa tarpeettoman pitkälle menevältä.
            Perustuslakivaliokunta on todennut, että sääntely
            ei täytä perusoikeusrajoitukselta edellytettävää täsmällisyyden
            ja tarkkarajaisuuden vaatimusta ja on myös oikeasuhtaisuuden
            näkökulmasta ongelmallinen. Lausunnon mukaan sääntelyä tulee
            täsmentää, jotta lakiehdotus voitaisiin
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa työvelvollisuuden
            rajaamista 1 momentissa sellaisiin eläinlääketieteen
            kandidaatteihin, joilla on oikeus harjoittaa eläinlääkärinammattia
            väliaikaisesti. Samalla työvelvollisuus täsmennettäisiin
            koskemaan eläintautitilanteen kannalta välttämättömiä eläinlääkärin
            tehtäviä, joita viranomaisten henkilöresurssit
            eivät riitä hoitamaan laajalle levinneen eläinkulkutaudin
            ollessa kyseessä. Työvelvollisuutta määrättäessä ehdotetaan
            lisäksi otettavaksi huomioon työvelvollisen koulutus,
            työkokemus, terveydentila ja perhesuhteet. Työvelvollisuus
            ehdotetaan rajattavaksi myös siten, että se voisi
            kestää yhteensä enintään
            kaksi kuukautta. Lisäksi valiokunta ehdottaa pykälään
            otettavaksi säännöksen, jonka mukaan
            työvelvollisen aikaisempi palvelussuhde ei katkeaisi työmääräyksen
            johdosta.
         
         
         5 §.
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että pykälän
            nojalla maa- ja metsätalousministeriön asetuksella
            voitaisiin säätää eläinkulkutaudin
            vastustamiseksi välttämättömistä rajoituksista
            ja kielloista, jotka koskevat liikkuvan eläinkaupan harjoittamista.
            Menettelyllä puututaan perustuslain 18 §:n 1 momentin mukaiseen
            elinkeinovapauteen. Perustuslakivaliokunta on myös katsonut,
            että kieltäminen tai rajoittaminen edellyttäisi
            perusoikeusrajoitusten yleisten edellytysten, kuten lailla säätämisen ja
            siihen liittyvän täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusvaatimuksen,
            täyttymistä. Perustuslain 80 §:n
            1 momentin mukaan myös yksilön oikeuksien
            ja velvollisuuksien perusteista tulee säätää lailla.
            Lausunnossa on katsottu, että eläintaudin vastustaminen
            ja välttämättömyyskriteeri eivät
            ehdotetun lain tasolla riittävästi ohjaa asetuksenantajan
            harkintavaltaa. Sen vuoksi sääntelyä on
            täsmennettävä, jotta lakiehdotus voidaan
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. 
         
         
         Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa, että pykälän
            sisältämää sääntelyä rajataan poistamalla
            pykälästä viittaukset liikkuvan eläinkaupan
            harjoittamiseen sekä eläinnäyttelyiden
            ja muiden vastaavien tilaisuuksien järjestämiseen.
         
         
         6 §.
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että pykälän
            nojalla voitaisiin antaa elintarvikelaista tai sen nojalla annetuista
            säännöksistä poikkeavia säännöksiä 7 §:ssä tarkoitetulta
            torjunta-alueelta peräisin olevien eläinten teurastuksesta
            ja lihantarkastuksesta maa- ja metsätalousministeriön
            asetuksella. Perustuslakivaliokunta on katsonut, että valtuutus
            on liian avoin, koska lakiin ei sisälly asetuksen antajan harkintavaltaa
            rajoittavia edellytyksiä. Ehdotettu sääntely
            ei täytä lailla säätämisen
            ja siihen liittyvän täsmällisyyden ja
            tarkkarajaisuuden eikä myöskään
            oikeasuhtaisuuden vaatimuksia. Lausunnon mukaan sääntelyä on
            täsmennettävä, jotta laki voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettu valtuutus ei
            ole enää tarpeen ottaen huomioon elintarvikelainsäädännön
            viimeaikainen kehitys. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa pykälän kumoamista.
         
         
         7 §.
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että lakiehdotuksen
            9—11 §:n nojalla tartunta-alueella, suojavyöhykkeellä ja
            torjunta-alueella ovat kiellettyjä tietyt toiminnot, kuten eläinkaupan
            harjoittaminen, henkilöliikenne alueelle ja sieltä pois
            ja julkisten huvien järjestäminen ilman kunnaneläinlääkärin
            tai läänineläinlääkärin
            lupaa. Asetuksella voidaan 7 §:n 2 momentin mukaan antaa
            tarkempia säännöksiä niistä edellytyksistä,
            joiden perusteella läänineläinlääkäri
            tai kunnaneläinlääkäri voi poiketa sovellettavista
            rajoituksista ja kielloista. Perustuslakivaliokunta on katsonut,
            että kiellolla ja rajoituksella on merkitystä paitsi
            perustuslain 18 §:n 1 momentin mukaisen elinkeinovapauden
            ja perustuslain 9 §:n 1 momentin mukaisen liikkumisvapauden
            myös perustuslain 13 §:n 1 momentin mukaisen kokoontumisvapauden
            kannalta. Erityisesti kokoontumisvapauteen kuuluu keskeisenä lupajärjestelmän
            kielto. Lupien myöntäminen on täysin
            harkinnanvaraista. Lupaedellytyksistä ei ole mitään
            säännöksiä laissa. Perustuslain
            80 §:n 1 momentin mukaan yksilön oikeuksien ja
            velvollisuuksien perusteista tulee säätää lailla.
            Lisäksi kiellot ja rajoitukset liittyvät pelkästään
            aluekäsitteeseen, joten sääntely on ongelmallista
            myös oikeasuhtaisuuden näkökulmasta.
            Rajoitukset eivät täytä perusoikeuksien
            yleisiin rajoitusedellytyksiin kuuluvan lailla säätämisen
            ja siihen liittyvien täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden
            vaatimuksia, minkä lisäksi lupaedellytysten olennainen
            sisältö ei ilmene suoraan laista. Jotta lakiehdotus
            näiltä osin voitaisiin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä,
            perustuslakivaliokunta on katsonut, että lakia on täsmennettävä ja
            siihen on lisättävä edellytykset, joiden
            perusteella lupa poikkeamiseen voidaan myöntää.
         
         
         Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa tartunta-alueen
            ja suojavyöhykkeen perustamista koskevien säännösten
            samoin kuin lupaedellytysten täsmentämistä.
            Luvan myöntäminen edellyttäisi, ettei
            luvan kohteena oleva toiminta aiheuta eläinkulkutaudin
            leviämisen vaaraa. Maa- ja metsätalousministeriön
            asetuksella annettaisiin tarkempia säännöksiä luvan
            myöntämisen edellytyksistä. Lisäksi
            valiokunta ehdottaa luvan myöntämisen rajaamista
            siten, että vain läänineläinlääkäri
            voisi myöntää luvan yksittäistapauksissa.
            Muutokset ehdotetaan toteutettaviksi muuttamalla pykälän
            2 momenttia ja lisäämällä pykälään
            uusi 3 momentti, jolloin hallituksen esityksen mukainen 3 momentti
            siirtyy 4 momentiksi. Uuden momentin lisäämisen
            ja 2 momentin muuttamisen johdosta muutoksia ehdotetaan tehtäväksi
            myös lakiehdotuksen 9 §:n 1 momentin johdantokappaleeseen,
            10 §:n 1 momentin johdantokappaleeseen sekä 11 §:n
            1 momenttiin.
         
         
         9 §.
         
          Valiokunta ehdottaa edellä 7 §:n kohdalla esitetyn
            perusteella 1 momenttia ja 5 momenttia tarkistettaviksi.
         
         
         10 §.
         
          Valiokunta ehdottaa edellä 7 §:n kohdalla esittämänsä perusteella
            pykälän 1 momenttia tarkistettavaksi.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että pykälän
            2 momentin nojalla voidaan säätää maa-
            ja metsätalousministeriön asetuksella eläinkulkutaudin
            vastustamiseksi välttämättömiä kieltoja
            ja rajoituksia, jotka koskevat postin kuljetusta tartunta-alueelta
            sen ulkopuolelle. Asetuksella puututaan perustuslain 12 §:n
            1 momentin mukaiseen sananvapauteen sisältyvään
            oikeuteen vastaanottaa tietoja ja muita viestejä kenenkään
            ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden
            kieltämisestä voidaan perustuslain mukaan antaa
            vain lailla. Perustuslakivaliokunta on katsonut, että lakiehdotusta
            on tältä osin täsmennettävä,
            jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on käynyt
            ilmi, että postin kuljetusta tartunta-alueelta
            ei välttämättä tarvitse erikseen
            rajoittaa tai kieltää. Valiokunta ehdottaa pykälän
            2 momentin poistamista.
         
         
         11 §.
         
          Valiokunta ehdottaa edellä 7 §:n kohdalla esittämänsä perusteella
            pykälän 1 momenttia ja 2 momenttia tarkistettaviksi.