Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Esityksessä ehdotetaan annettavaksi kokonaan uusi kestävän
            metsätalouden rahoituslaki. Voimassa oleva laki on vuodelta
            1996, ja sitä on muutettu useita kertoja. Ehdotetussa laissa
            säädettäisiin kestävän
            metsätalouden tukien myöntämisen keskeisimmistä edellytyksistä.
            Toisin kuin voimassa oleva laki, ehdotettu laki on määräaikainen.
            Lakiehdotukseen sisältyvä tukijärjestelmä on
            tarkoitus notifioida komissiolle maa- ja metsätalousalan
            sekä maaseutualueiden valtiontuen suuntaviivojen 2014–2020
            nojalla.
         
         
         Valiokunta toteaa, että Suomen kansantalous ja hyvinvointi
            perustuvat poikkeuksellisen vahvasti metsiin. Metsien kestävä hoito
            ja käyttö tulee olla kasvavan hyvinvoinnin lähde
            myös tulevaisuudessa. Valtioneuvoston periaatepäätös kasvun
            uusien kärkien cleantechin ja biotalouden vauhdittamisesta
            8.5.2014 sisältää tavoitteen, että Suomessa
            luodaan kilpailukykyisiä ja kestäviä biotalouden
            ratkaisuja maailmanlaajuisiin ongelmiin ja synnytetään
            sekä kotimaahan että kansainvälisille
            markkinoille uutta liiketoimintaa, joka tuo hyvinvointia koko Suomelle. Biotalousstrategian
            tavoitteena on nostaa biotaloutemme tuotos 100 miljardiin euroon
            vuoteen 2025 mennessä ja luoda 100 000 uutta työpaikkaa.
            Valiokunta korostaa sitä, että biotaloudessa metsätaloudella
            on erittäin keskeinen asema maassamme.
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan ehdotettavan kestävän
            metsätalouden rahoituslain tavoitteena on kannustaa yksityisiä maanomistajia
            metsiensä kestävään hoitoon
            ja käyttöön tavalla, jolla yksityistalouden
            tavoitteiden ohella voidaan saavuttaa myös yhteiskunnan
            metsäpolitiikalle ja metsien käytölle
            asettamat tavoitteet. Tukijärjestelmällä kannustetaan
            maanomistajia tekemään taloudellisesti ja metsien
            biologisen monimuotoisuuden säilyttämisen kannalta
            tarkoituksenmukaisia toimenpiteitä, joilla edistetään
            metsävarojen suotuisaa kehittymistä, metsien biologisen
            monimuotoisuuden turvaamista sekä ilmastonmuutokseen sopeutumista
            pitkäjänteisesti.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että metsäpolitiikka
            ja metsätalouden tukijärjestelmä ovat
            osaltaan vaikuttaneet siihen, että metsät kasvavat
            Suomessa enemmän puuta kuin koskaan. Arvion mukaan metsien
            nykyisestä vuosittaisesta kasvusta noin 15–20
            miljoonaa kuutiota on aikaisemman metsänparannustoiminnan
            ansiota. Samalla vuotuinen markkinahakkuiden määrä on
            noussut alle 40 miljoonasta kuutiometristä keskimäärin
            yli 53 miljoonaan kuutiometriin.
         
         
         Esityksen perusteluista käy kuitenkin ilmi, että nykyisellä tukijärjestelmällä ei
            ole juurikäävän torjunnan tukea lukuun
            ottamatta saavutettu metsäohjelmassa (Kansallinen metsäohjelma 2015)
            ja siihen sisältyvässä Etelä-Suomen
            metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmassa (METSO) asetettuja tavoitteita.
            Voimassa olevan lain mukaisten rahoitettavien töiden vuotuiset
            suoritetavoitteet ovat osoittautuneet liian suuriksi. Edellä esitettyyn
            viitaten valiokunta korostaa kuitenkin sitä, että rahoituksen
            niukkuudesta huolimatta kestävän metsätalouden
            rahoituksella on ollut suuri merkitys metsän- ja luonnonhoidollisten
            töiden toteuttamisessa sekä energiapuun markkinoille
            saamisessa. Metsätalouden töillä on ollut
            myös huomattava aluepoliittinen merkitys. Esitykseen sisältyvän
            arvion mukaan niiden työllistävä vaikutus
            on ollut noin 20 000 henkilötyövuotta.
         
         
         Esityksen perusteluissa on todettu, että yksityismetsissä keskimääräinen
            tilakoko on hieman yli 30 hehtaaria, ja kerrallaan toimenpiteen
            kohteena oleva metsikkökuvio on keskimäärin
            1—2 hehtaaria. Tuen saajien suuri määrä ja
            toimenpidekuvioiden koko vaikuttaa tukien hallinnointiin. Metsänomistusrakenteen
            muutokset ovat hitaita: noin 347 000 metsätilasta vajaa
            10 000 vaihtaa vuosittain omistajaa, kuudessa tapauksessa seitsemästä perintönä tai
            sukulaisten välisellä kaupalla. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että viime aikoina metsänomistusrakenne on hitaasti
            pirstaloitunut lisää, vaikka toisaalta myös
            suurten metsätilojen määrä on
            kasvanut. Metsänomistusrakenteeseen on pyritty vaikuttamaan
            lähinnä yhteismetsien toimintaedellytyksiä edistämällä.
            Valiokunta painottaa, että toimia metsänomistusrakenteen
            parantamiseksi tulee tehostaa ammattimaisen ja aktiivisen metsätalouden
            harjoittamisen edellytysten parantamiseksi konkreettisesti nykytilaan
            verrattuna.
         
         
         Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
            siihen, että merkittävä osa metsien hakkuumahdollisuuksista
            on eri syistä passiivisessa omistuksessa ja puumarkkinoiden
            ja aktiivisen metsän hoidon ulkopuolella. Metsäntutkimuslaitoksen tutkimusten
            mukaan 5 miljoonalla hehtaarilla (noin neljännes metsäpinta-alasta)
            ei ole tehty mitään metsänhoitotoimenpiteitä viimeiseen
            30 vuoteen. Näistä kohteista kiireellinen hakkuu-/hoitotarve
            on noin 1,6 miljoonalla hehtaarilla.
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on lisäksi
            todettu, että nykyisen tukijärjestelmän voidaan
            katsoa toimineen epätyydyttävästi, kun tarkastellaan
            järjestelmän mukaisten työlajien vaikuttavuutta.
            Valtakunnan metsien inventoinnin (VMI) tulosten mukaan taimikoiden
            (pienet taimikot, varttuneet taimikot) metsänhoidollinen
            tila on heikentynyt. Taimikonhoidon (tuettu työlaji) osalta
            myös kustannuskehitys on noussut viime vuosien aikana selvästi
            verrattuna esimerkiksi istutukseen (ei tuettu työlaji pl.
            Pohjois-Suomi) tai puunkorjuuseen. Yhtenä syynä kustannuskehitykselle
            on esitetty sitä, että nykyinen tukijärjestelmä on
            ohjannut tekemään taimikonhoidon aiempaa myöhemmin,
            mikä toisaalta on esitetty myös syynä metsien
            metsänhoidollisen tilan huonontumiselle. Tässä suhteessa
            myös nykyinen tukijärjestelmä on ohjannut
            epätoivottuun käyttäytymiseen taimikonhoidon
            osalta.
         
         
         Valiokunta toteaa, että kustannustehokkain kasvatusketju
            koostuu oikeaan aikaan tehdystä pienten taimikoiden varhaishoidosta
            ja sitä seuraavasta varttuneemman taimikon harvennusvaiheesta.
            Näillä työvaiheilla luodaan edellytykset hyvärakenteisen
            ja hyväkasvuisen nuoren metsän kehittymiselle,
            jossa seuraava toimenpide on markkinaehtoinen ensiharvennushakkuu
            ilman tuen tarvetta. On välttämätöntä,
            että tukijärjestelmä kannustaa järjestelmälliseen
            metsänhoitoon. Edellä esitetystä käy
            ilmi, että metsiimme on kuitenkin nyt kertynyt merkittävä määrä nk. nuoren
            metsän rästikohteita, jotka ovat seurausta taimikkovaiheen
            hoitotöiden tekemättä jättämisestä.
            Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että muun muassa uuden tukijärjestelmän
            avulla rästikohteet saadaan kunnostettua pikaisesti ja
            ettei uusia rästikohteita muodostu.
         
         
         Metsien hoidon ohella valiokunta painottaa voimakkaasti hyväkuntoisen
            tieverkoston ratkaisevaa merkitystä metsätaloudelle.
            Hyvä tieverkko on välttämätön
            ja elintärkeä metsä- ja energiateollisuudelle
            raakapuukuljetusten, työkoneiden kuljetusten ja työmatkakulkemisen vuoksi.
            Metsäteollisuuden osuus koko tieliikenteen kuljetussuoritteesta
            on lähes 30 prosenttia. Puun kuljetukset alkavat lähes
            poikkeuksetta vähäliikenteiseltä tieverkolta.
            Tieverkko on tärkeä myös muille maaseudun
            elinkeinoille, palo- ja pelastustoimelle sekä monimuotoiselle
            virkistyskäytölle. Kunnossa oleva tieverkko takaa
            häiriöttömän toiminnan ympärivuotisesti.
            Tällä hetkellä uhkana on vähäliikenteisen
            tieverkon liikennöitävyyden heikkeneminen. Tieverkoston heikentynyt
            taso, kuten teiden ja siltojen ylläpidon puutteet, aiheuttavat
            jo nyt lisäkustannuksia ja siten mm. metsätilojen
            kannattavuuden laskua. Valiokunta pitää ehdottoman
            välttämättömänä,
            että teiden kunnostamisen suoritemääristä huolehditaan.
         
         
         Valiokunta korostaa sitä, että metsiin perustuvan
            kasvun on oltava paitsi ekologisesti myös sosiaalisesti
            kestävää. Toiminnan hyväksyttävyys
            luo pohjan tuotteiden ja palveluiden kysynnälle. Metsäalan
            tulee kehittää toimintamallejaan siten, että toimintaketjujen
            kaikissa vaiheissa toimijat, alihankkijat mukaan luettuna, kantavat
            vastuun yhteiskuntavelvoitteistaan eivätkä tavoittele
            kilpailuetua lainvastaisin menettelyin. Tämä tulee
            turvata lainsäädännössä ja
            valvonnassa. Lakia tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta
            ulkopuolista työvoimaa käytettäessä (1233/2006)
            on noudatettava.
         
         
         Muutostarpeet
         
         Esityksen perusteluista käy ilmi, että myös
            Euroopan unionin uudet valtiontukisäännöt
            edellyttävät nykyisen tukijärjestelmän
            uudelleentarkastelua. Kun nykyisessä tukijärjestelmässä ovat painottuneet
            puuntuotannolliset näkökohdat, unionin valtiontukisäännöissä painottuvat
            ympäristönäkökohdat. Unionin
            valtiontukisäännöt tosin sallivat unionin
            maaseutuasetuksen kaltaisten metsätaloustoimenpiteiden
            osalta sen, että maanomistaja saa pidemmän ajanjakson
            aikana toimenpiteestä taloudellista hyötyä.
            Tuella tulee kuitenkin olla muita yleishyödyllisiä tavoitteita.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotetussa
            laissa tarkoitettu rahoitus kuuluu valtionavustuslain soveltamisalaan.
            Esityksen perustelujen mukaisesti valiokunta pitää epätarkoituksenmukaisena,
            että metsätalouden rahoituslainsäädännössä on
            valtionavustuslain kanssa päällekkäistä sääntelyä liittyen
            tuen myöntämiseen, maksamiseen, valvontaan, takaisinperintään
            ja metsäkeskuksen tietojensaantioikeuksiin. Valiokunta
            painottaa kuitenkin sitä, että metsätalouden
            rahoituksen erityispiirteiden vuoksi on tarpeen säätää myös
            erityislainsäädäntöä.
            Esityksen perusteluissa on tuotu esiin erityissääntelyn
            tarve muun muassa sen vuoksi, että rahoituksen saaja voi
            teettää toimenpiteet ulkopuolisella. Erityissääntely
            on tarpeen myös sillä perusteella, ettei valtionavustuslaissa
            ole menettelysäännöksiä niihin
            tilanteisiin, joissa tuen saaminen perustuu sopimukseen. Tästä voidaan
            mainita esimerkkinä kestävän metsätalouden
            rahoituksesta annetun lain 19 §:ssä tarkoitetut
            ympäristötukisopimukset.
         
         
         Valiokunta toteaa myös, että vuoden 2014 alusta
            voimaan tulleet metsälain säännökset edellyttävät
            metsätalouden rahoituksen tarkistamista. Tuolloin metsälaista
            poistuivat uudistamisen ikä- ja järeysrajat ja
            metsien käsittelymenetelmät monipuolistuivat.
            Samoin kasvatettavan puulajin valintaa säädellään
            nykyisin aikaisempaa vähemmän. Metsälain
            uusissa säännöksissä on otettu
            huomioon eri-ikäisrakenteisen metsänkasvatuksen
            vaatimat edellytykset sekä metsäluonnon monimuotoisuuden
            turvaaminen aikaisempaa laajemmin ja metsän uudistamisen velvoitteita
            ja taimikon määrittelyä on myös
            tarkennettu. Lisäksi maanomistajan omaa päätösvaltaa
            metsiensä hoidossa on lisätty, minkä seurauksena
            myös hänen vastuunsa omaisuutensa hoitajana voidaan
            katsoa kasvaneen. Esityksen perustelujen mukaan tavoitteena onkin
            myös tarkistaa metsätalouden rahoitusta siten,
            että tukijärjestelmässä otetaan
            huomioon metsälain uudet säännökset.
            Valiokunta korostaa erityisesti sitä, että taimikon
            varhaishoidon lisääminen tuettaviin työlajeihin
            tukee metsälain muutoksen toimeenpanoa. Edellä esitetyistä käy
            ilmi, että taimikon oikea-aikaiseen hoitamiseen tulee kannustaa
            nykyistä enemmän, jotta maamme metsävarojen
            kehitys voidaan turvata.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että valtiontaloudelliset
            lähtökohdat rajoittavat mahdollisuuksia lisätä rahoitusta.
            Siten edellä mainitut tavoitteet voidaan saavuttaa vain
            lisäämällä tukien vaikuttavuutta.
            Niukoilla resursseilla on saatava aikaan entistä enemmän
            hyvin hoidettuja metsiä. Esityksen perustelujen mukaan
            tukien vaikuttavuutta pyritään parantamaan erityisesti resurssien
            käytön kannalta merkittävimmissä työlajeissa.
            Siten tukien ohjaaminen nuoren metsän hoidossa entistä enemmän
            kustannuksiltaan edullisempaan ja tuloksiltaan tehokkaampaan taimikon
            varhaishoitoon on tältäkin osin perusteltua. Muutenkin
            valiokunta pitää välttämättömänä metsätalouden
            tukijärjestelmän kehittämistä siten,
            että rahoitus tulee metsäpolitiikan tavoitteiden
            kannalta vaikuttavammaksi ja kustannustehokkaammaksi. Valtion rahoitusta
            tulee ohjata metsävarojen ja metsien monimuotoisuuden kehityksen
            kannalta mahdollisimman tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.
         
         
         Esityksen perusteluista käy ilmi, että nykyinen
            kestävän metsätalouden rahoitusjärjestelmä on
            moninainen ja noin 65 miljoonalla eurolla rahoitetaan kymmeniä tuhansia
            hankkeita vuosittain. Yhdellä hankkeella voi lisäksi
            olla useita edunsaajia ja maksutapahtumia. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että rahoitusjärjestelmän moninaisuus
            vaikuttaa myös tukien hallinnointiin ja vaadittavien resurssien
            määrään. Hallinnolliset kustannukset
            ovat miljoonia euroja niin toimijoille kuin viranomaisillekin. Esityksen
            perusteluissa on todettu, että rahoitusjärjestelmää voidaan
            yksinkertaistaa luopumalla vaikutuksiltaan vähäisten
            töiden rahoittamisesta, kasvattamalla tuettavien kohteiden
            pinta-alaa ja pyrkimällä nykyistä isompiin
            hankekokonaisuuksiin. 
         
         
         Viitaten esityksen perusteluihin valiokunta toteaa, että nykyjärjestelmässä nuoren
            metsän hoitohankkeiden hallinnollinen käsittelykustannus
            on 80 euroa päätöstä kohden
            ja sen arvioidaan nousevan 120 euroon päätöstä kohden. Vuonna
            2013 nuoren metsän hoidon työtuki oli 21,9 miljoonaa
            euroa ja hallinnollinen käsittely 2,3 miljoonaa euroa (28 877
            päätöstä, á 80 euroa/päätös).
            Tämä on yli 10 prosenttia työtuesta. Esityksen
            perustelujen mukaan jatkossa taimikon varhaishoidon ja nuoren metsän
            hoidon hallinnollinen kustannus on 3,5 miljoonaa euroa oletuksella,
            että päätösten määrä ei
            muutu. Tämä olisi yli 16 prosenttia työtuen
            määrästä, mikäli työtuki
            säilyy samalla tasolla. Esityksen perustelujen mukaan työmäärä tulee
            lisääntymään, kun kaikista hankkeista
            on tehtävä ennen työn aloittamista EU:n
            valtiontukisäännösten edellyttämä hakemus.
            Mikäli hanke ei toteudu alkuperäisen rahoituspäätöksen
            mukaisesti, tehdään toteutumisilmoituksen jälkeen
            toinen rahoituspäätös.
         
         
         Viitaten edellä todettuihin hallinnollisiin kustannuksiin
            valiokunta pitää ehdottoman välttämättömänä,
            että tukijärjestelmän hallinnointia yksinkertaistetaan.
            Hallinnollisia menettelyjä tulee keventää ja
            nykyistä tehokkaammin tulee hyödyntää metsävaratietoja
            ja sähköisiä palvelujärjestelmiä.
            Metsänomistajan tulee voida tehdä kaikki tukijärjestelmään
            liittyvät ilmoitukset sähköisesti. Tukiehtoja
            tulee olla mahdollisimman vähän, niiden tulee
            olla selkeitä ja niiden noudattamisen todentaminen mahdollisimman helppoa. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että ennakkohakemusmenettelystä on
            luotava mahdollisimman joustava ja siinä on hyödynnettävä mahdollisimman
            pitkälle olemassa olevia tietojärjestelmiä ja
            sähköisiä palvelujärjestelmiä.
            Suomen metsäkeskuksen Metsään.fi-järjestelmästä on
            luotava metsäomistajan palveluportaali, joka sisältää mm. helppokäyttöisen
            ennakkohakujärjestelmän. Hakemuksessa vaadittujen
            tietojen osalta tulee erillisen selvityksen sijaan voida suoraan
            viitata metsäkeskuksen metsävaratietojärjestelmän
            sisältämiin tietoihin.
         
         
         Tukimuodot
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotetut tuet jaettaisiin laissa
            kolmeen ryhmään: ekologiset ja metsän kasvua
            edistävät tuet, tieverkosto sekä metsien biologisen
            monimuotoisuuden ylläpitäminen ja metsäluonnon
            hoito. Ekologisia ja metsän kasvua edistäviä tukia
            voitaisiin myöntää taimikon varhaishoitoon,
            nuoren metsän hoitoon, terveyslannoitukseen, juurikäävän
            torjuntaan ja suometsien hoitoon. Tieverkoston tuki koskisi yksityisteiden
            perusparannusta ja uuden metsätien rakentamista. Metsien
            biologisen monimuotoisuuden ylläpitämiseksi myönnettäisiin
            ympäristötukea. Metsäluonnon hoidon tuen
            säännökset ehdotetaan sisällytettäväksi
            ympäristötuen kanssa samaan lukuun.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että voimassa
            olevassa laissa Suomi on jaettu kolmeen rahoitusvyöhykkeeseen,
            joista ensimmäisellä vyöhykkeellä eteläisessä Suomessa
            tuki on alhaisin. Tuki kasvaa pohjoista kohti. Esityksen perusteluista
            käy ilmi, että voimassa olevasta vyöhykejaosta
            on luovuttava, koska verotusjärjestelmä ei enää tuota
            siinä tarvittavaa tietoa. Sen vuoksi on päädytty
            siihen, että kestävän metsätalouden
            rahoituslainsäädännössä käytetään
            metsälain kanssa samaa vyöhykejakoa. Metsälain
            vyöhykejako kuvastaa myös metsän kasvuolosuhteita.
            Metsälaissa vyöhykejako on pohjoinen Suomi, keskinen
            Suomi ja eteläinen Suomi. Valiokunta pitää myönteisenä,
            että tukijärjestelmässä on säilytetty
            mahdollisuus tukien eriyttämiseen alueittain metsätaloudellisten
            olosuhteiden mukaan. Vyöhykejaon soveltamisessa tulee paikkatietojärjestelmää hyödyntää.
            Taimikon varahaishoidossa runkomäärä ja
            nuoren metsän hoidossa hehtaarilta kertyväksi
            edellytettävä puumäärä tulee
            määritellä siten, että kasvuolosuhteet
            maan eri osissa otetaan huomioon.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että metsänuudistamisen
            tukeminen kaupallisen hakkuun jälkeen ei ylipäätään
            ole mahdollista maa- ja metsätalousalan sekä maaseutualueiden
            valtiontuen suuntaviivojen perusteella. Esityksen perusteluista
            käy ilmi, että maa- ja metsätalousministeriö on
            tiedustellut asiaa erikseen komission valtiontukiasiantuntijoiden
            kanssa järjestetyssä tapaamisessa. Uusien suuntaviivojen
            mukaan tukea ei ole mahdollista myöntää uudistamiseen,
            jos sen tarkoituksena on uudistaa vastaavanlainen metsä hakatun
            metsän tilalle. Komission näkemyksen mukaan uudistamisen
            tukea voidaan tällöin myöntää vain
            niissä tapauksissa, joissa uudistamisen kustannukset ylittävät hakkuutulot.
            Esityksen perusteluista käy lisäksi ilmi, että luonnontuhojen
            jälkeisen metsänuudistamisen rahoittamista valtion
            varoin ei ole pidetty perusteltuna, koska maanomistajat voivat hankkia
            vakuutuksen luonnontuhojen varalle. Kun valtion tuki rajataan vain
            metsätalousmaalle, jää myös
            pellonmetsitys pois rahoitettavista toimenpiteistä. 
         
         
         Edellä esitettyynkin viitaten valiokunta pitää erittäin
            tarpeellisena, että tukijärjestelmään
            on lisätty uusi työlaji, taimikon varhaishoito.
            Metsänomistajia tulee kannustaa tekemään
            metsänhoitotyöt oikeaan aikaan ja nykyistä kustannustehokkaammin.
            Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
            siihen, että taimikon varahaishoidossa taimikon pituuden
            alaraja tulee vahvistaa sellaiseksi, että myös
            koneellinen taimikonhoito on mahdollista.
         
         
         Esityksen mukaan pienpuun korjuuta rahoitetaan taimikon varhaishoidon
            ja nuoren metsän hoitotyön yhteydessä.
            Sen sijaan energiapuun korjuun tuesta esitetään
            luovuttavaksi. Pienpuun energiatukea koskeva notifiointiasia on
            ollut pidemmän ajan komissiossa vireillä. Esityksen
            perusteluista käy ilmi, että tukijärjestelmän käyttöönotosta
            tai siitä luopumisesta ei vielä notifiointimenettelyn
            ollessa vireillä ole tehty poliittista ratkaisua. Valiokunta
            korostaa metsien energiapuun merkitystä metsähakkeen
            raaka-aineena. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan viime vuonna
            korjattiin tuetuista kohteista 1,7 miljoonaa kuutiometriä pienpuuta
            polttoon, kun rankapuuta käytettiin energiantuotannossa yhteensä 3,6
            miljoonaa kuutiometriä. Tukijärjestelmän
            kohteiden pienpuulla on suuri merkitys energiantuotannossa.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hoito-
            ja kunnossapitovelvoite tulee nykyistä laajemmaksi. Velvoite
            liittyy taimikon varhaishoidon lisäksi nuoren metsän
            hoidon, terveyslannoituksen, suometsän hoidon ja metsätien
            tekemisen tukiin. Velvoite on voimassa kymmenen vuotta. Taimikon
            varhaishoidon osalta velvoite on kuitenkin voimassa seitsemän vuotta.
            Velvoitteen mukaisiin töihin ei saa käyttää ehdotetun
            lain mukaista rahoitusta.
         
         
         Valiokunta toteaa, että kantojen nostoa on tuettu keinona
            torjua juurikääpää. Esityksen
            perusteluissa on todettu, että kannoille on syntynyt markkinat
            metsähakkeen tuotannossa, minkä vuoksi kantojen
            noston tukeminen ei ole perusteltua. Muuten juurikäävän
            torjunnan tukialuetta, torjunta-aikaa ja tuen saajien määritelmää ehdotetaan
            laajennettavaksi. Ehdotuksen mukaan tukea juurikäävän
            torjuntaan saavat yksityisten maanomistajien lisäksi myös
            yhteisöt paitsi Metsähallitus. Tuki kohdistettaisiin
            eteläisen ja keskisen Suomen alueella toukokuun alun ja marraskuun
            lopun välisenä aikana tehtyyn juurikäävän
            torjuntaan. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kunnostusojituksen
            tuki korvataan suometsän hoidon tuella. Suometsän
            hoidon tuessa tuettavat toimenpiteet ovat samoja kuin nykyisinkin kunnostusojituksessa.
            Hoitohankkeissa ojitetun alueen kunnostusojitustarvetta, ravinnetilannetta,
            kulkuyhteyksien järjestämistä sekä metsien hoitoa
            ja hakkuutöitä on kuitenkin tarkoitus tarkastella
            aikaisempaa kokonaisvaltaisemmin. Ympäristövaliokunna
            lausuntoonkin viitaten valiokunta pitää ehdotusta
            hyvänä.
         
         
         Ympäristötukeen ehdotuksessa ehdotetaan tehtäväksi
            metsälain muuttamisesta johtuvat tarkistukset. Tuen määrän
            laskennassa noudatettaisiin samoja periaatteita kuin nykyisinkin.
            Metsäluonnon hoitohankkeina tuettavat toimenpiteet olisivat
            myös pääosin nykyisen kaltaisia. Uutta olisi,
            että tukea voitaisiin kohdistaa metsäluonnolle
            haitallisten vieraskasvilajien hävittämiseen ja
            niiden leviämisen estämiseen metsätalousmaalla.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että esityksessä tukien
            määrästä ehdotetaan säädettäväksi
            valtioneuvoston asetuksella. Tukien määrä voitaisiin
            eriyttää alueittain metsätaloudellisten
            olosuhteiden ja hallinnollisten rajojen perusteella sekä sen
            mukaan, onko kyseessä yhden tilan hanke vai yhteishanke.
            Tuki myönnettäisiin prosenttiosuutena hyväksyttävistä kustannuksista
            tai laskennallisen perusteen mukaan. Uutta olisi myös se,
            että laissa säädettäisiin tuensaajakohtaisesti
            yhteen hankkeeseen myönnettävän tuen
            enimmäismäärästä.
         
         
         Valiokunta on edellä tuonut esiin tieverkoston suuren
            merkityksen metsätaloudelle. Ehdotetussa laissa tieverkoston
            tuen myöntämisen edellytykset säilyisivät
            pääosin ennallaan. Valiokunta korostaa sitä,
            että kasvava kuljetuskalusto on tuonut runsaasti painorajoitteita 
            teille etenkin
            siltojen ja rumpujen osalta. Tämä koskee samalla
            tavalla myös metsätieverkostoa. Tieverkoston huono
            kunto vaikeuttaa teollisuuden puuhuoltoa, lisää metsätalouden
            kustannuksia ja uhkaa lisätä metsätalouden
            kannattamattomia ns. 0-alueita.
         
         
         Erityiskysymyksiä
         
         Valiokunnassa on ollut esillä vajaatuottoisten metsien
            uudistamiseen liittyvät kysymykset. Ylä-Lapissa
            ja muualla Pohjois-Suomessa metsänuudistamisen tukeminen
            on kohdistunut nimenomaan vajaatuottoisten ja vajaapuustoisten metsien
            uudistamiseen ja uuden puuston aikaansaamiseen. Valtion tuella kyseisten
            metsien uudistamiselle on suuri merkitys metsätalouden kannattavuudelle.
            Vajaatuottoisten metsien osuus Inarin ja Enontekiön alueella
            on 32 prosenttia ja Pohjois-Suomessa keskimäärin
            10 prosenttia. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on
            todettu, että tuen poistaminen heikentää metsätalouden
            kannattavuutta Pohjois-Suomessa ja saattaa joissakin tapauksissa
            tehdä metsänuudistamisen täysin kannattamattomaksi.
         
         
         Edellä esitettyyn viitaten valiokunta toteaa, että metsänuudistamisen
            jättäminen tukijärjestelmän
            ulkopuolelle perustuu valtiontuen suuntaviivoihin sisältyvään
            linjaukseen. Uusien suuntaviivojen mukaan tukea ei ole mahdollista myöntää uudistamiseen,
            jos sen tarkoituksena on uudistaa vastaavanlainen metsä hakatun
            metsän tilalle. Myöskään lakisääteisten
            velvoitteiden täyttämistä ei voida katsoa
            sallituksi valtion tueksi. Toisin sanoen lakisääteistä velvoitetta
            pitää muutoinkin noudattaa eikä näin
            ollen kannustinta pidetä tarpeellisena. Kun metsälaissa (1093/1996)
            on säädetty metsänomistajan velvollisuudeksi
            saada päätehakkuun jälkeen aikaan taimikko,
            ei metsänuudistamisen tukemista voida siten katsoa hyväksyttäväksi
            toimenpiteeksi. Jos hakkuutulot ylittävät metsänuudistamisen
            kustannukset, komission linjauksen mukaan tuelle ei ole tarvetta. 
         
         
         Asiantuntijakuulemisissa on esitetty metsänuudistamisen
            tukemisen jatkamista vähämerkityksisenä eli
            de minimis -tukena. Vähämerkityksisen tuen säännöt
            sallivat tuen toimenpiteisiin, joiden nojalla tuensaajalle myönnetään
            kolmen toisiaan seuraavan kalenterivuoden aikana valtiontukea enintään
            200 000 euroa. Koska kyseisessä määrässä otetaan
            huomioon kaikki eri viranomaisten vähämerkityksisenä tukena
            kyseisenä ajanjaksona tuensaajalle myöntämä rahoitus,
            vähämerkityksisen tuen käyttöönotto
            rajoittaisi ainakin niiden maatalousyrittäjien tuensaantia,
            jotka ovat jo saaneet sallitun enimmäismäärän
            yleistä tai muuta vähämerkityksistä tukea
            (esimerkiksi yrityksen käynnistystuki, yrityksen investointituki
            ja yrityksen tai yritysryhmän kehittämistuki). 
         
         
         Valiokunnalle on myös tuotu esiin, ettei metsänuudistamistoimenpidettä varten
            säädettävä erillinen vähämerkityksisen
            tuen tukijärjestelmä edistäisi tavoitetta
            yksinkertaistaa ja selkeyttää metsätalouden
            tukijärjestelmää, sillä Suomen
            metsäkeskuksen hallinnollinen taakka lisääntyisi
            kahden erilaisen tukijärjestelmän toimeenpanossa.
            Koska Suomessa ei ole katsottu tarkoituksenmukaiseksi perustaa kaikkia
            viranomaisia kattavaa vähämerkityksisen tuen myöntämistä koskevaa
            rekisteriä, metsäkeskus joutuisi eri viranomaisilta
            tiedustelemaan tuensaajan mahdollisesti muusta toiminnasta saamaa
            vähämerkityksistä tukea. Tarkastustoiminta
            on aina pistokoeluontoista, joten tuen myöntämisessä jouduttaisiin
            pitkälti luottamaan tuen saajan omaan ilmoitukseen. Lisäksi
            on huomioitava, että komissiolla on oikeus vaatia jäsenvaltiolta 20
            päivän kuluessa kaikki tarpeelliset tiedot sen arvioimiseksi,
            onko vähämerkityksisen tuen säännöksiä noudatettu
            asianmukaisesti. 
         
         
         Valiokunnassa on myös ollut esillä työllisyysehtoisen
            taimikonhoidon poistamisen kompensoimista muilla toimenpiteillä,
            jotta muun muassa valtion tukemien töiden työllistävä vaikutus
            voitaisiin turvata. Tältä osin on kuitenkin käynyt
            ilmi, että valtiontuen suuntaviivat edellyttävät
            tuen myöntämistä vain toteutettaviin toimenpiteisiin.
            Niistä aiheutuvat lisäkustannukset voidaan rahoittaa
            valtiontuella. Myös valtionavustuslaki edellyttää tuen
            määrän suhteuttamista aiheutuneisiin
            kustannuksiin. Vaikka maa- ja metsätalousalan sekä maaseutualueiden valtiontuen
            suuntaviivoissa viitataankin yhteisen maatalouspolitiikan tavoitteisiin,
            joista yksi on "maaseudun elinkeinoelämän
            ja maaseutuyhteisöjen tasapainoisen aluekehityksen saavuttaminen,
            mukaan lukien työpaikkojen luominen ja säilyttäminen",
            suuntaviivoissa yksilöityjen metsätoimenpiteiden
            ensisijaisena tavoitteena ei kuitenkaan ole työllisyyden
            edistäminen. Työllisyyden edistämistä koskevat
            eri valtiontukisäännöt. Toisaalta on
            todettu, että taimikon varhaishoidon lisääminen
            tukijärjestelmään parantaa koko maassa
            metsätalouden työllistämismahdollisuuksia
            ja on siten edellä mainitun tavoitteen mukainen.
         
         
         Edelläkin esitettyyn viitaten valiokunta pitää välttämättömänä,
            että vajaatuottoisten ja vajaapuustoisten metsien uudistaminen
            Pohjois-Suomessa turvataan. Valiokunta edellyttääkin,
            että tuki Pohjois-Suomen vajaatuottoisten ja vajaapuustoisten
            metsien uudistamiselle otetaan erillisen valmistelun jälkeen
            mahdollisimman pikaisesti käyttöön ja
            että samassa yhteydessä luodaan eri viranomaiset
            kattava vähämerkityksisen tuen myöntämistä koskeva
            rekisteri. (Valiokunnan lausumaehdotus)
            
         
         
         Lopuksi
         
          Kumottavassa esityksen 2. lakiehdotuksessa asetetaan määräaika,
            johon mennessä metsäkeskuksen on viimeistään
            myönnettävä kumottavan lain mukaiset
            tuet. Ehdotettu määräaika eli 30. kesäkuuta
            2015 perustuu Euroopan unionin valtiontukisääntöihin.
            Valtiontukisäännöt eivät kuitenkaan
            rajoita tuen maksamista myöhemmin. Valiokunnalle toimitetussa
            selvityksessä on todettu, että metsäkeskus
            tarvitsee aikaa näiden ns. jälkirahoitteisten
            töiden rahoitushakemusten käsittelemiseksi ja
            päätösten tekemiseksi kesäkuun
            2015 loppuun mennessä. Toisaalta uuden lain nojalla töitä ei
            voida aloittaa ennen rahoitushakemusten jättämistä metsäkeskukseen.
         
         
         Kiinnittäen huomiota töiden keskeytymisestä aiheutuviin
            tuotanto- ja yritystaloudellisiin vaikutuksiin samoin kuin työllisyysvaikutuksiin
            valiokunta
            pitää välttämättömänä,
            ettei voimassaolevan lain päättymisen ja uuden
            tukijärjestelmän voimaan tulon väliin
            jää sellaista siirtymävaihetta, jolloin
            uusia tukikelpoisia töitä ei voida aloittaa. Metsäkeskus
            onkin esityksen antamisen jälkeen ilmoittanut maa- ja metsätalousministeriölle,
            että jälkirahoitteisia hakemuksia voidaan ottaa
            vastaan 17.4.2015 asti ehdotetun 20.3.2015 sijasta ja että mahdolliset
            lisäselvitykset pyydetään 8.5.2015 mennessä.
            Lisäselvitykset ja hakemusten täydennykset tulee
            toimittaa metsäkeskukselle 5.6.2015 mennessä.
            Jotta toimijoille jää esityksessä ehdotettua
            enemmän aikaa hakemusten jättämiseen,
            valiokunta ehdottaa jäljempänä, että esityksen
            2. lakiehdotuksen 2 §:n 3 ja 4 momenttia muutetaan edellä todetut päivämäärät
            huomioon ottaen. 
         
         
         Valiokunta toteaa myös, että laki, jolla vuoden
            1996 rahoituslaki kumotaan, on tarkoitus saattaa voimaan mahdollisimman
            pian sen jälkeen, kun eduskunta on sen hyväksynyt.
            Laki tulee siten voimaan tammikuun aikana 2015. Jos siis komission
            hyväksyntä uudelle tukijärjestelmälle
            saadaan esimerkiksi huhtikuun 2015 alusta ja uusi rahoituslaki saatetaan
            voimaan 18.4.2015, tukijärjestelmän vaihtumisesta
            ei aiheudu taukoa tukikelpoisiin töihin.
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt esityksen käsittelyn
            yhteydessä huomiota siihen, että tietämys muun
            ohella Suomen luonnonolosuhteista, ilmastosta ja metsätaloudesta
            on Euroopan unionissa puutteellista. Sen vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä,
            että Suomi perustaa erityisen toimen (ns. metsäattasea)
            kyseisen tietämyksen lisäämiseksi Euroopan
            unionissa.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä edellä olevin
            huomautuksin ja jäljempänä esitettävin
            muutosehdotuksin.