Yleisperustelut
Yleistä
Esityksen perustelujen mukaisesti valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että kiinteistötoimituskäytännössä on
tullut esiin useita sellaisia lainsäädännön
muutostarpeita, joihin puuttumalla toimitusmenettelyä voidaan
kehittää asiakkaiden ja viranomaisten kannalta
yksinkertaisemmaksi ja joustavammaksi sekä samalla tehostaa toimitustuotantoa.
Laissa säädetyn toimitusmenettelyn tulee ensisijaisesti
varmistaa asianosaisten oikeusturvan toteutuminen. Samalla tulee
kuitenkin pyrkiä tekemään menettelystä mahdollisimman
kevyt ja tehokas.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kiinteistönmuodostamislakiin (554/1995)
ehdotetut muutokset tehostavat toimitustuotantoa ja vähentävät
toimituksista hallinnolle ja asianosaisille aiheutuvia kustannuksia
sekä parantavat kiinteistötietojärjestelmän
luotettavuutta. Tässä tarkoituksessa esityksessä ehdotetaan
tarkistettaviksi ja täydennettäviksi voimassa
olevan kiinteistönmuodostamislain säännöksiä muun
muassa toimitusmiehistä, kiinteistön liittämisestä yhteiseen
alueeseen, toimitusmenettelyn eräistä erityispiirteistä ja
toimituksista johtuvista korvauksista. Edellä mainittujen
asiakokonaisuuksien lisäksi esitykseen sisältyy
myös eräitä yksittäisiin pykäliin
liittyviä muutosehdotuksia.
Osittamisrajoitusten asema
Esityksen perusteluissa on todettu, että voimassa olevan
kiinteistönmuodostamislain 32—36 §:ään
sisältyvät lohkoamisen rajoittamista koskevat
säännökset, joiden tarkoituksena on ohjata
uusien kiinteistöjen muodostamista. Toimituksessa tapahtunut
kiinteistön muodostaminen ei kuitenkaan takaa maankäyttö-
ja rakennuslain (132/1999) mukaisten rakentamisen edellytysten
täyttymistä, vaan se tutkitaan erikseen maankäyttö-
ja rakennuslain mukaisessa menettelyssä. Esityksen perustelujen
mukaan ehdotukseen sisältyvistä muutoksista kiinteistötietojärjestelmän
luotettavuuden kannalta merkittäviä ovat lohkomis-
ja halkomistoimituksia koskevien osittamisrajoitusten tarkistaminen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kiinteistönmuodostamislain
kanssa samanaikaisesti tuli voimaan uusi maakaari (540/1995). Merkittävin
uudistus kiinteistönmuodostamislain kannalta tällöin
oli, että määräalalle tulee hakea
ja myöntää lainhuuto ja se voidaan pantata
jo ennen kuin se kiinteistötoimituksessa muodostetaan kiinteistöksi.
Esityksen perusteluissa on todettu, että kymmenen vuotta
kiinteistönmuodostamislain ja maakaaren voimaantulon jälkeen
on mahdollista saatujen kokemusten valossa tarkastella näiden
lakien sekä maankäyttö- ja rakennuslain
keskinäisiä suhteita uudelleen. Valiokunta korostaa
esityksen perustelujen mukaisesti sitä, että maanomistusta
ja kiinteistöjaotusta koskevien rekistereiden ajantasaisuus
ja luotettavuus on kiinteistönmuodostamislain ja kiinteistötoimitusten
itsenäinen ja ensisijainen tavoite. Valiokunta toteaa,
että esityksessä on käsitelty laajasti
kiinteistötietojärjestelmän luotettavuuden
kannalta merkittäviä lohkomis- ja halkomistoimituksia
ja niitä koskevien osittamisrajoitusten tarkistamista.
Esityksen perusteluissa on todettu, että kiinteistötietojärjestelmän luotettavuuden
turvaaminen on ensi sijassa sellainen yleinen etu, josta huolehtiminen
kuuluu viranomaisille ja erityisesti Maanmittauslaitokselle.
Valiokunta painottaa sitä, että kiinteistötietojärjestelmään
merkityillä tiedoilla on julkinen luotettavuus ja niillä on
erittäin keskeinen merkitys kiinteistöjen vaihdannassa
ja kiinteistöjen käytössä vakuutena.
Luotettava ja hyvin hoidettu kiinteistöjärjestelmä,
jonka tietojen ylläpidossa keskeisen osan muodostavat kiinteistöjen
kirjaamisasiat ja kiinteistötoimitukset, on perusedellytys
maamme vakuusjärjestelmän toimivuudelle.
Valiokunta pitää kiinteistöjärjestelmän
kannalta erittäin ongelmallisena sitä, että osittamisrajoitukset
johtavat ns. pysyvien määräalojen syntymiseen.
Esityksen perusteluista käy ilmi, että selvitysten
mukaan yksistään Uudenmaan maanmittaustoimiston
toimialueella on vuosina 1997—2006 vireille tullut 151
sellaista määräalan lohkomistoimitusta,
joissa osittamisrajoitusten vuoksi ei ole voitu muodostaa määräaloista
kiinteistöjä. Koska määräalan
fyysistä ja oikeudellista ulottuvuutta ei ole käsitelty
kiinteistötoimituksessa, sitä koskevat tiedot
perustuvat ainoastaan luovutuskirjaan, eivätkä kiinteistörekisteriin
merkityt tiedot määräalasta ole täsmällisiä ja
riittäviä rekisterijärjestelmän
luotettavuuden kannalta.
Valiokunta painottaa sitä, että jos edellä kuvattu
tilanne jatkuu nykyisellään, se johtaa vähitellen
väistämättä aukkoihin kiinteistötietojärjestelmässä ja
vähentää tietojärjestelmän
luotettavuutta ja käyttökelpoisuutta perusrekisterinä. Kaupan
fyysisen ja oikeudellisen ulottuvuuden määrittely
vaikeutuu ajan kulumisen myötä erityisesti niissä tilanteissa,
joissa määräala on luovutuskirjassa määritelty
tulkinnanvaraisesti eikä ulottuvuutta voida kiinteistötoimituksessa
määrittää. Kiinteistön
ulottuvuuden tarkka määrittäminen kiinteistötoimituksessa
on myös tulevia jatkoluovutuksia ajatellen kaupan osapuolten etu.
Rakentamisen ja muun maankäytön ohjaaminen
kuuluu maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön
alaan ja sanotuista tehtävistä huolehtiminen rakennuslupa-
ja kaavoitusviranomaisille eli pääasiassa kunnille.
Kiinteistönmuodostamislain tarkoituksena on puolestaan
alueen maankäyttötilanteesta riippumatta yksilöidä maanomistajan
omistukseen kuuluva alue siten, että se voidaan rekisteröidä kiinteistönä kiinteistörekisteriin.
Maanomistusta ja kiinteistöjaotusta koskevien rekistereiden
ajantasaisuus ja luotettavuus on kiinteistönmuodostamislain
ja kiinteistötoimitusten itsenäinen ja ensisijainen
tavoite.
Maa- ja metsätalousvaliokunnalle annetuissa asiantuntijalausunnoissa
on noussut erityisesti esille ehdotetun kiinteistönmuodostamislain 33 §:n
sisältö ja osittamisrajoituksia koskevat säännökset
asemakaava-alueen ulkopuolella. On laajasti esitetty osittamisrajoitusten
poistamista asemakaava-alueiden ulkopuolisilta alueilta, koska ne
heikentävät kiinteistön omistajan oikeusturvaa
ja johtavat kiinteistörekisterin ja sitä kautta
myös lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin luotettavuuden heikkenemiseen
ja ylläpidon vaikeutumiseen.
Valiokunta toteaa, että kiinteistön kauppaa koskevat
säännökset ovat maakaaressa. Määräalan
kaupalle myönnetään ensiksi lainhuuto, jonka
jälkeen kirjaamisviranomainen käynnistää automaattisesti
kiinteistötoimituksen lähettämällä lainhuutopäätöksen
kiinteistönmuodostamisviranomaiselle (maanmittaustoimisto
tai kunta). Kiinteistönmuodostamista koskevat säännökset
ovat puolestaan kiinteistönmuodostamislaissa. Säännösten
avulla maakaaren menettelyssä laillistuneet omistusyksiköt
viedään sijainniltaan rekisteriin eli kiinteistötietojärjestelmään.
Maanmittaustoimituksen alkaessa luovutus on jo tapahtunut ja saanto
lainhuudatettu. Näitä toimia kiinteistönmuodostamisviranomainen
ei voi mitenkään muuttaa. Rakennusluvan myöntämistä koskevat
säännökset ovat maankäyttö-
ja rakennuslaissa (132/1999), eikä rakennusluvan
myöntäminen ole riippuvainen maakaaren tai kiinteistönmuodostamislain
säännöksistä tai niissä tehtävistä toimenpiteistä.
Ainoa poikkeus ovat asemakaava-alueen sitovan tonttijakoalueen tontit.
Kiinteistönmuodostamislain 32 § käsittelee osittamisrajoituksia
asemakaavan sitovan tonttijaon alueella. Tonttijaon mukaiselle tontille
ei voida maankäyttö- ja rakennuslain 81 §:n
mukaan myöntää rakennuslupaa ennen tontin
merkitsemistä kiinteistörekisteriin. Sitovan tonttijaon
alueella rakentamisella ja kiinteistönmuodostamisella on
näin ollen selkeä yhteys, ja tästä näkökulmasta
katsottuna osittamisrajoituksia voidaan pitää asemakaava-alueen
sitovan tonttijaon alueella perusteltuina.
Kiinteistönmuodostamislain 33 § käsittelee osittamisrajoituksia
asemakaava-alueen ulkopuolella. Näillä alueilla
kiinteistönmuodostamistoimituksella ja määräalan
merkitsemisellä kiinteistörekisteriin ei ole merkitystä rakennusluvan
myöntämismenettelyssä. Rakennuspaikka voi
muodostua kiinteistöjaotuksesta riippumatta kiinteistöstä tai
sen osasta, useasta kiinteistöstä, määräalasta
tai sen osasta, useasta määräalasta tai
niiden osista jne. Rakennusluvan myöntäminen on
täysin maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen
viranomaisen eli kunnan päätettävissä kiinteistöjaotuksesta
riippumatta. Näin ollen kun rakennusluvan myöntäminen
ei ole sidoksissa kiinteistöjaotukseen ja kun kiinteistönmuodostaminen
ei luo rakennusoikeutta, kiinteistönmuodostaminen ja yhdyskuntarakenteen
muotoutuminen ovat toisistaan riippumattomia. Osittamisrajoituksilla
ei siis voida rajoittaa määräalojen omistusoikeuksien
siirtoja, vaan vasta rakentaminen luo yhdyskuntarakenteen.
Osittamisrajoitukset kuitenkin estävät lainhuudon
omaavan omistusyksikön ulottuvuuden merkitsemisen maastoon
ja sijainnillisen merkitsemisen julkiseen kiinteistörekisteriin.
Seurauksena on, ettei ole täsmällistä tietoa
määräalan sijainnista. Muun muassa erinäisistä syistä tarvittavat
yhteydenotot määräalan omistajaan vaikeutuvat,
kun ei ole tietoa siitä, missä määräala tosiasiassa
sijaitsee. Samasta syystä määräalan (omistusyksikön)
kiinnityskelpoisuus myös heikkenee.
Valiokunta painottaa erityisesti sitä, että kun ajan
myötä suuri määrä määräaloja
jää lohkomistoimitusten ulkopuolelle, se johtaa
aukkoihin kiinteistöjärjestelmässä ja
vähentää edellä esitetyin haitallisin
seurauksin koko tietojärjestelmän luotettavuutta
ja käyttökelpoisuutta perusrekisterinä.
Jo todettuun viitaten valiokunta katsoo, että kiinteistönmuodostamislain
33 §:ää on perusteltua tarkistaa. Samalla
tulee ottaa huomioon maakaareen sisältyvien kaupan purkuoikeuden
rajoitussäännösten vaikutus, sillä maakaaren
2 luvun 34 §:n 3 momentin mukaan "Kauppaa ei saa purkaa,
ellei sitä koskevaa kannetta ole pantu vireille kymmenen
vuoden kuluessa siitä, kun kiinteistön hallinta
on luovutettu." Maakaaren säännösten
vaikutuksesta kauppaa ei siten voida enää purkaa
kymmenen vuoden kuluttua. Jos osittamisrajoitusten vuoksi tällaiseen
kauppaan perustuvaa lainhuudatettua määräalaa
ei voida myöskään lohkoa, määräala
jää pysyvästi kiinteistörekisterijärjestelmän
ulkopuolelle, ja samalla sen rajat jäävät
määräämättä sanotuin
haitallisin vaikutuksin.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että nyt
säädettävän lain vaikutuksia
seurataan ja että seurannan tuloksista toimitetaan maa-
ja metsätalousvaliokunnalle selvitys vuoden 2013 loppuun
mennessä. (Lausumaehdotus)
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin
huomautuksin ja jäljempänä esitettävin
muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki kiinteistönmuodostamislain muuttamisesta
5 §.
Teknillinen korkeakoulu yhdistyi Helsingin kauppakorkeakoulun
ja Taideteollisen korkeakoulun kanssa Aalto-yliopistoksi vuoden 2010
alusta. Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin
muuttamista tältä osin.
Pykälän 3 momentissa on viittaus 2 momentin
1—8 kohdassa tarkoitettuihin toimituksiin. Valiokunnalle
toimitetun selvityksen mukaan tarkoitus on ollut kuitenkin viitata
2 momentin 1—10 kohtien mukaisiin toimituksiin, joissa
pykälässä mainitut kunnan viranhaltijat
ovat toimitusinsinööreinä. Valiokunta
ehdottaa viittauksen korjaamista.
17 §.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta katsoo, että pykälän
2 momenttiin tulee kunnan puhevallan osalta ottaa viittaus myös
lakiehdotuksen 33 §:n 1 momentin 1—4
kohtaan, koska nämä asiat saattavat koskea kuntaa. Valiokunta
ehdottaa momentin täydentämistä viittauksella.
20 §.
Valiokunta katsoo, että eri aikoina samasta kiinteistöstä luovutetut
määräalat voivat olla rasitettuina eri
kiinnityksistä, jolloin määräalojen
lohkominen yhdeksi kiinteistöksi vastaa yhteislohkomista.
Valiokunta ehdottaakin pykälän 2 momentin tarkentamista.
22 §.
Valiokunta toteaa, että vuoden 2010 alusta on tullut
voimaan laki kiinteistönmuodostamislain muuttamisesta (575/2009),
jossa kiinteistönmuodostamislain 22 §:n
2 momenttia on muutettu viranomaisjärjestelmän
osalta. Muutosta ei ole otettu huomioon esityksessä. Tämän vuoksi
valiokunta ehdottaa pykälän 2 momentin muuttamista.
33 §.
Pykälän 4 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa
asia siirretään nyt voimassa olevan ja hallituksen
esityksessä kumottavaksi ehdotettavan 36 §:n mukaan
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Viitaten lisäksi asiassa saatuun selvitykseen valiokunta
ehdottaa momentin muuttamista nykytilanteen mukaiseksi.
Edellä yleisperusteluissa osittamisrajoituksista esitettyyn
viitaten valiokunta ehdottaa pykälään
lisättäväksi uusi 5 momentti siten, että siinä viitataan
suoraan maakaaren 2 luvun 34 §:n 3
momentissa säädettyyn kaupan purkuoikeuden rajoitussäännökseen.
Tällöin osittamisrajoitusten erittäin
haitalliset vaikutukset kiinteistörekisterin tasoon eivät
jäisi pysyviksi.
134 §.
Valiokunta toteaa, että vuoden 2010 alusta on tullut
voimaan laki kiinteistönmuodostamislain muuttamisesta (575/2009),
jonka 22 §:n nojalla lohkomistoimitus tulee vireille pääsääntöisesti,
kun määräalaan on myönnetty
lainhuuto. Kiinteistönmuodostamislain 134 §:n
1 momentissa tarkoitettu toimitus, johon sovelletaan lohkomistoimitusta
koskevia säännöksiä, tulee vireille
kiinteistönmuodostamislain 22 §:n mukaisesti.
Tämän johdosta valiokunta ehdottaa 1 momentin
viimeisen virkkeen poistamista.
Pykälän 3 momentin viimeisessä virkkeessä tarkoitetussa
tilanteessa on kiinnitysten selvyyden ja etuoikeusjärjestyksen
toteuttamiseksi edellytettävä yhteislohkomiselle
lain 24 §:ssä säänneltyjen edellytysten
täyttymistä. Kiinteistö tai määräala,
johon kohdistuu kiinnityksiä, voidaan muodostaa osakastilojen
yhteiseksi vain 24 §:ssä säädetyin
edellytyksin. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa
momentin täydentämistä asiaa koskevalla
lisäyksellä.
165 §.
Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on käynyt
ilmi, että pykälän 1 momentin tarkoittamissa
tapauksissa kiinteistörekisterin pitäjän olisi
voitava ratkaista asia päätöksellään
myös silloin, kun kysymys on yksityistietoimituksesta.
Valiokunta ehdottaa asiaa koskevan lisäyksen tekemistä momenttiin.
168 §.
Pykälän 4 momentin mukaan kunnalle lähetettäisiin
kutsu vain toimitukseen, joka suoritetaan asemakaava-alueella. Valiokunta
kuitenkin toteaa, että lakiehdotuksen 33 §:n mukaan osittamisrajoituksia
ei kaikilta osin poistettaisi asemakaavoitettujen alueiden ulkopuolelta.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että 4
momentti jätetään sellaiseksi kuin se
on voimassa olevassa laissa.
203 §.
Valiokunta toteaa, että vuoden 2010 alusta on tullut
voimaan laki rahan, arvo-osuuksien, arvopaperien tai asiakirjain
tallettamisesta velan maksuna tai vapautumiseksi muusta suoritusvelvollisuudesta
annetun lain muuttamisesta (1389/2009), jossa lääninhallituksen
tilalle on säädetty aluehallintovirasto. Pykälän
4 momentissa viitataan edellä mainittuun lakiin. Valiokunta
ehdottaa momentin muuttamista siten, että lainmuutos tulee
huomioon otetuksi.
231 §.
Pykälän 2 momentissa on viittaus muun muassa
lain 32 §:ään. Valiokunta ehdottaa momentissa
viitattavaksi myös 33 §:ään,
koska siinä luetellut asiat saattavat koskea 32 §:n
tavoin kuntaa.
260 §.
Valiokunta toteaa, että vuoden 2010 alusta on tullut
voimaan laki kiinteistönmuodostamislain muuttamisesta (575/2009),
jossa kiinteistönmuodostamislain 260 §:n 2 momenttia
on muutettu mainitsemalla siinä kirjaamisasiat. Valiokunta
ehdottaa lain johtolauseen ja momentin tarkentamista tältä osin.
3. Laki yksityisistä teistä annetun lain
muuttamisesta
89 a §.
Valiokunta ehdottaa 5 momentin kielellistä tarkentamista.
4. Laki kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien
lunastuksesta annetun lain muuttamisesta
16 §.
Valiokunta ehdottaa 1 momentin kielellistä täsmentämistä.
Johtolause.
Lakiehdotuksen johtolauseessa oleva lakiehdotuksen 84 §:n
2 momentin muutossäädös (1032/2003)
on muuttunut hallituksen esityksen antamisen jälkeen, minkä vuoksi
valiokunta ehdottaa sen korjaamista voimassa olevaa lakia vastaavasti
viittaukseksi lakiin 1394/2009.