Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan uudistamisesta
            tehtiin ratkaisu 26 päivänä kesäkuuta
            2003, kun uudistuksen päälinjoista syntyi neuvoston
            määräenemmistön hyväksymä kompromissi.
            Keskeinen osa uudistusta on uuden suorien tukien järjestelmän
            luominen, joka tuli välttämättömäksi
            EU:n WTO-neuvotteluihin valmistautumisen vuoksi. Suoriin tukiin
            kuuluu muun muassa uusi tuotannosta irrotettu tilatuki, johon pääosa
            EU:n kokonaan rahoittamista tuista sisällytetään.
            Jäsenvaltioilla on oikeus jättää osa
            tuista edelleen tuotantoon sidotuiksi.
         
         
         EU:ssa uudistukselle on asetettu monia merkittäviä tavoitteita.
            Maatalouden on oltava tavoitteiden mukaan kilpailukykyinen sekä sisä- että maailmanmarkkinoilla.
            Lisäksi on edistettävä elintarvikkeiden
            laatua ja turvallisuutta sekä eläinten hyvinvointia
            ja ympäristöystävällisiä tuotantotapoja.
            Viljelijöillä on oltava kohtuullinen elintaso
            ja vakaat tulot. Yhteiseen maatalouspolitiikkaan on kytkettävä erityisesti
            luonnonvarojen hoitoon sekä maaseudun kehittämiseen
            liittyviä ympäristötavoitteita. Politiikkaa on
            myös yksinkertaistettava ja vastuuta jaettava komission
            ja jäsenmaiden kesken. Viljelijöille on maksettava
            kohtuullinen taloudellinen korvaus yhteiskunnan heiltä odottamista
            erityispalveluista. Lisäksi maaseutuväestölle
            on luotava vaihtoehtoisia toimeentulomahdollisuuksia sekä turvattava
            alueiden kehitysmahdollisuudet.
         
         
         Uudistuksen yhteydessä luotiin uusi suorien tukien
            järjestelmä. Sen keskeinen osa on tilatukijärjestelmä,
            johon sisällytetään pääosa
            nykyisistä EU:n kokonaan rahoittamista CAP-tuista. Tilatukijärjestelmään
            kuuluvista tuista muodostetaan tukioikeuksia. Tilatuen saamiseksi
            riittää tukikelpoisen pellon hallinta ja ns. täydentävien ehtojen
            noudattaminen. Niihin sisältyy hyvään maatalouteen
            ja ympäristöön, elintarvikkeiden turvallisuuteen
            sekä eläinten terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä vaatimuksia. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että uuden
            tilatukijärjestelmän päälinjoista
            on säädetty neuvoston ja komission asetuksilla,
            jotka ovat sellaisenaan jäsenmaita sitovaa lainsäädäntöä.
            Uudistuksessa jäsenmaille jätettiin kuitenkin
            mahdollisuus päättää yhteisölainsäädännön antamissa
            rajoissa eräistä tilatukimallin toimeenpanoon
            liittyvistä kysymyksistä. Tällaisia ovat
            muun muassa tilatuen hallinnoinnissa käytettävän
            tukimallin valinta, järjestelmän käyttöönottovuosi,
            aluejako, yhdistelmämallin lisäosat, niiden kesto
            ja mahdollinen alenema sekä tuotantosidonnaiset tuet. 
         
         
         Jäsenmaat voivat toteuttaa tilatuen kolmella eri päävaihtoehdolla:
            viitevuosien 2000—2002 EU:n tulotukeen oikeuttavan tuotannon
            perusteella laskettuna tilakohtaisena tukena, alueellisena tasatukena
            tai näiden kahden perusmallin yhdistelmänä,
            jossa tasatukea täydennetään tilakohtaisilla
            lisäosilla. Jokaisessa vaihtoehdossa tilatuen ulkopuolelle
            jäävät tuotantoon sidotut tuet, joiden
            merkitys vaihtelee tuotantosuunnittain ja tilojen välillä.
         
         
         	Esityksessä ehdotetaan valittavasta tilatukimallista
            ja käyttöönottovuodesta säädettäväksi lakiehdotuksen
            3 §:ssä. Valtion ja tuottajajärjestöjen
            yhdessä 1.3.2005 tekemän tilatukiuudistusta koskevan
            kansallisen ratkaisun keskeisinä osina ovat maidon ja naudanlihan
            tuotantoedellytyksiä turvaavat tilakohtaiset lisäosat
            sekä naudanliha-alan tuotantoon sidotut tuet. Ehdotuksen
            mukaan tilatukijärjestelmä toteutettaisiin yhdistelmämallin
            pohjalta vuoden 2006 alusta lukien. 	Yhdistelmämalliin
            perustuvan tilatukijärjestelmän on esityksen perustelujen
            mukaan arvioitu muun tukijärjestelmän osana vastaavaan
            parhaiten tavoitteeseen, jonka mukaan tukijärjestelmä kokonaisuudessaan
            kohdentuu eri alueille ja eri tuotantosuuntiin mahdollisimman tasapuolisesti.
            Pelkkä tasatukimalli olisi kotieläintiloille epäoikeudenmukainen,
            osin jopa kohtuuton, tulojen pudotessa voimakkaasti.
         
         
         	Tilatukiasetuksen 58 artiklan mukaan jäsenvaltiot
            voivat päättää soveltaa tilatukijärjestelmää alueellisella
            tasolla. Alueet tulee määritellä objektiivisten
            perusteiden mukaisesti. Lakiehdotuksen 4 §:n 3 momentissa
            ehdotetaan, että Suomessa käytettävät
            alueet määriteltäisiin valtioneuvoston
            asetuksella. Esityksen perustelujen mukaan aluejakona on tarkoitus
            käyttää nykyisiä peltokasvien
            viitesatoalueita, jotka ovat A, B—C1 ja C2—C4.
         
         
         CAP-tukioikeuksien vahvistamisen jälkeen niitä voidaan
            eräin rajoituksin myydä joko pellon kanssa tai
            ilman sitä. Tukioikeuksia vuokrattaessa viljelijän
            tulee vuokrata vastaava määrä tukikelpoista
            peltoa. Lakiehdotuksen 10 §:n 2 momentissa valtioneuvostolle
            ehdotetaan annettavaksi valtuus päättää tukioikeuksien
            kauppa-alueista, joina on tarkoitus käyttää tukialueita. Valiokunta
            toteaa, että perustuslakivaliokunta on lausunnossaan pitänyt
            tarpeellisena, että lakiehdotukseen tältä osin
            lisätään säännökset joko
            kauppa-alueista tai ainakin niiden muodostamisen yleisistä perusteista,
            jotta lakiehdotus voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
            Valiokunta tulee jäljempänä ehdottamaan
            tältä osin lisäyksiä lakiin.
         
         
         Yhdistelmämalli tarkoittaa tilatuen ja tasatuen
            yhdistelmää. Yhdistelmämallissa kaikille tukikelpoisille
            hehtaareille lasketaan ensin tasatuki. Tasatukeen ei käytetä koko
            tilatuen kansallista tai alueellista enimmäismäärää,
            vaan osa siitä jätetään tasatuen
            ulkopuolelle. Tämä erotus voidaan jakaa tukioikeuden
            lisäosana tietyille viljelijöille, esimerkiksi
            tietyn tuotantosuunnan viljelijöille. Lisäosa
            voidaan säilyttää muuttumattomana tai
            sen määrää voidaan ajan mittaan alentaa.
            Alenevasta lisäosasta vuosittain vapautuvat rahat on jaettava
            kaikille tasatukeen oikeutetuille viljelijöille tasatuen
            korotuksena. Esityksessä lisäosat ehdotetaan kohdistettaviksi sellaisille
            sektoreille, joilla tukimenetykset olisivat tuotantosidonnaiset
            tuet ja tasatuki huomioon ottaen kaikkein merkittävimmät. 
         
         
         	Lakiehdotuksen 3 §:n perusteella tilakohtaisina lisäosina
            olisivat 100 prosenttia maitopalkkiosta (69 prosenttia
            maidon EU-tuesta), 30 prosenttia sonni- ja härkäpalkkioista
            sekä 40 prosenttia tärkkelysperunan tuotantoon
            sitomattomasta tuesta (16 prosenttia tärkkelysperunan EU-tuesta).
            Tilakohtainen lisäosa muodostetaan viitekaudella 2000—2002
            sonni- ja härkäpalkkiota saaneille tiloille,
            viitekaudella 2000—2002 tärkkelysperunan tukea
            saaneille tiloille, 31 päivänä maaliskuuta
            2006 maitopalkkioon oikeutetuille tiloille sekä tiloille,
            jotka ovat oikeutettuja saamaan tilakohtaisen lisäosan
            kansallisesta varannosta. 	EY-asetusten mukaan tilakohtaisten lisäosien
            saaminen ei edellytä tuotantoa. Rakennekehityksen jatkuessa
            erityisesti maidon ja naudanlihan tuotannossa on katsottu, että mikäli
            lisäosina maksettava tuki olisi pysyvää,
            se suuntautuisi ajan kuluessa yhä enemmän sellaisille
            tiloille, jotka ovat jo luopuneet maidon tai naudanlihan tuotannosta.
            Siksi on pidetty välttämättömänä,
            että siirtymävaiheen jälkeen tilakohtaisista
            lisäosista luovutaan. 
         
         
         	Lakiehdotuksen 3 §:n 3 momentin mukaan lisäosien
            ehdotetaan säilyvän vuoden 2006 tasolla vuoteen
            2010 saakka. Vuosina 2011—2013 lisäosien suuruus
            olisi 70 prosenttia ja vuosina 2014 ja 2015 niiden suuruus olisi
            35 prosenttia alkuperäisestä tasosta. Vuodesta
            2016 alkaen lisäosia ei maksettaisi. Tilakohtaisten lisäosien alenemaa
            vastaavasti alueellista tasatukiosaa korotettaisiin. Siirtymävaiheen
            jälkeen tilatukijärjestelmää sovellettaisiin
            alueellisen tasatukimallin pohjalta, missä tukialueen kaikkien
            tukikelpoisten hehtaarien tukioikeuden arvo olisi samansuuruinen.
         
         
         	Vaikka uudistuksen tavoitteena on irrottaa tukien ja tuotannon
            välinen yhteys, voidaan osa CAP-tuista edelleenkin maksaa
            tuotantosidonnaisena (tilatukiasetuksen 66—68 artiklat). Näistä tukimuodoista
            ehdotetaan lakiehdotuksen 3 §:n 5 momentin perusteella
            säädettäväksi valtioneuvoston
            asetuksella. Tuotantosidonnaisina tukina on tarkoitus maksaa pääosa
            nykyisistä sonnipalkkioista, 50 prosenttia uuhipalkkiosta
            ja sen lisäpalkkioista, 60 prosenttia tärkkelysperunan
            EU-tuesta sekä 100 prosenttia timotein siementuotannon
            EU-tuesta. Lisäksi tilatukiasetuksen artiklan 69 mukaisena
            tukena on tarkoitus maksaa tuotantosidonnaista tukea emolehmille,
            raskaille sonneille sekä mahdollisesti myös teurashiehoille.
            Peltokasveista tätä tukea pyritään
            maksamaan ensisijaisesti öljykasveille ja rukiille. Artiklan
            69 mukaisen tuen käyttö edellyttää joko
            ympäristöön tai laatuun ja markkinoihin
            liittyviä perusteita ja vaatii komission hyväksynnän.
            Asia on valmisteltavana.
         
         
         	Alkuvaiheessa yhdistelmämallin tasatukena maksettaisiin
            80 prosenttia, tilakohtaisina lisäosina 13 prosenttia
            ja tuotantosidonnaisina tukina sekä tilatukiasetuksen 69
            artiklan mukaisena tukena 7 prosenttia tilatukeen käytettävissä olevasta
            määrärahasta. Siirtymävaiheen
            aikana lisäosien osuus alenisi ja tasatuen osuus vastaavasti kasvaisi
            edellä todetun mukaisesti.
         
         
         Uudistuksen arvioidut vaikutukset eri tuotantoaloilla
         
         	Valiokunnalle on korostettu, että tehtyjen linjausten
            tavoitteena on ollut aikaansaada kansallisen päätäntävallan
            rajoissa eri tuotantosuuntien ja alueiden kesken mahdollisimman
            tasapainoinen ja nykyiset kokonaistukisuhteet säilyttävä tukikokonaisuus.
            On katsottu, että nyt valittu malli toteuttaa nämä vaatimukset
            parhaalla mahdollisella tavalla, joka yhteisön säännösten
            ehdoilla voitiin saavuttaa. Samalla on kuitenkin todettu, että tilatasolla
            ei voida välttää merkittäviäkään
            muutoksia vertailuvuotena käytetyn vuoden 2003 tilanteeseen
            verrattuna. Vuosi 2003 on valittu vertailuvuodeksi, koska myöhempiä eli
            vuoden 2004 tilakohtaisia rekisteritietoja ei ole ollut kattavasti
            käytettävissä ennen loppukevättä 2005.
            Muutoksia arvioitaessa on otettu huomioon myös muissa tukijärjestelmissä tapahtuvat
            muutokset vuosien 2003 ja 2006 välillä. Tehdyt
            arviot perustuvat kuitenkin staattiseen ennustemalliin, eikä niissä ole
            siten voitu ottaa huomioon tilojen omaehtoista sopeutumista tilanteeseen.
         
         
         	Esityksen perusteluista käy ilmi, että maitotiloilla
            EU:n suorien tukien on arvioitu säilyvän maidon
            tukijärjestelmän muutokset huomioon ottaen lähes
            vuoden 2003 tasolla ja nautatiloilla suorat tuet alenevat keskimäärin
            vajaat 4 prosenttia. Sika- ja siipikarjatiloilla EU-tulotuet alenevat
            arviolta prosentin verran, kun taas viljatiloilla ne eivät
            keskimäärin juurikaan muutu vuodesta 2003, mikä pitää sisällään
            olosuhteista johtuvan merkittävänkin keskimääräisen
            vaihtelun.
         
         
         	Valitussa tilatukimallissa maitotiloilla ja muilla nautatiloilla
            kokonaistukien (tilatuki, ympäristötuki, luonnonhaittakorvaus
            ja kansalliset tuet) arvioidaan säilyvän kokonaisuudessaan suunnilleen
            vuoden 2003 tasolla. Nautatilojen tilaryhmässä tukimalli
            soveltuu kuitenkin emolehmätiloille keskimäärin
            paremmin kuin sonnitiloille. Sika- ja siipikarjatiloilla kokonaistuet alenevat
            keskimäärin vajaat 5 prosenttia, ja viljatiloilla
            kokonaistuet puolestaan lisääntyvät arviolta
            runsaat 3 prosenttia. Sika- ja siipikarjatilojen kokonaistukimuutos
            johtuu pääosin kansallisten tukien alenemasta.
         
         
         	On arvioitu, että kokonaistukien muutokset vuosien
            2003 ja 2006 välillä olisivat pääosalla tiloista
            melko vähäisiä. Tiloista 73 prosentilla kokonaistuet
            lisääntyvät tai vähenevät
            enintään 10 prosenttia. Tiloja, joilla kokonaistukien
            arvioidaan alenevan yli 10 prosenttia, arvioidaan olevan
            tuotantosuunnasta riippuen 0—18 prosenttia tilamäärästä.
            Sika- ja siipikarjatiloilla osuus on suurin, mikä selittyy
            pääosin kansallisten tukien muutoksella. Toisaalta
            osalla tiloista tukien kokonaismäärä voi
            kasvaa merkittävästikin.
         
         
         On arvioitu, että
         
         
            - maitotiloista 85 prosenttia on sellaisia, joilla
               tukimenetys tai -lisäys olisi enintään
               10 prosenttia vuoteen 2003 verrattuna, ja että tiloista
               5 prosenttia on sellaisia, joilla tukimenetys olisi yli 10 prosenttia;
            
- nautatiloista on yhteensä 75 prosenttia sellaisia,
               joilla tukimenetys tai -lisäys olisi enintään
               10 prosenttia, ja että sonnitiloista 6 prosenttia ja emolehmätiloista
               yksi prosentti on sellaisia, joilla tukimenetys olisi yli 10 prosenttia;
            
- sika- ja siipikarjatiloista 78 prosenttia on sellaisia,
               joilla tukimenetys tai -lisäys olisi enintään
               10 prosenttia, ja että tiloista 18 prosenttia on sellaisia,
               joilla tukimenetys olisi yli 10 prosenttia;
            
- viljatiloista 85 prosenttia on sellaisia, joilla tukimenetys
               tai -lisäys olisi enintään 10 prosenttia,
               ja että tiloista yksi prosentti on sellaisia, joilla tukimenetys
               olisi yli 10 prosenttia, sekä että 14 prosenttia
               olisi sellaisia, joilla tukilisäys olisi yli 10 prosenttia.
            
Hallituksen esityksestä käy ilmi, että vaikka
            uudistuksen keskimääräiset muutokset
            jäävät suhteellisen vähäisiksi,
            kohdentuu uudistus tilatasolla yksittäisille tiloille varsin
            eri tavoin riippuen muun muassa tilan pellonkäytöstä sekä kokonaispeltoalan
            ja eläinmäärän välisestä suhteesta.
            Valiokunta edellyttää, että hallitus
            seuraa uudistuksen tilakohtaisia, alueellisia ja tuotantosuuntakohtaisia
            vaikutuksia ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin epäkohtien
            poistamiseksi kansallisin toimin, jotta tukimenetykset eivät
            johda tilanteisiin, joissa tilojen toimeentulo ja kehittäminen
            vaarantuvat (Valiokunnan lausumaehdotus 1).
         
         
         Yleisiä näkökohtia uudistuksesta
         
         Valiokunta toteaa, että uudistuksen sisältöön ovat
            vaikuttaneet vahvasti myös muut kuin maatalouspoliittiset
            syyt, jotka ilmenevät tarkasteltaessa uudistuksen taustaa.
            Berliinin Eurooppa-neuvosto 24.—25.3.1999 päätti
            yhteisen maatalouspolitiikan uudistamisesta osana Agenda 2000 -ratkaisua.
            Agenda 2000 -päätösten myötä jatkettiin
            vuonna 1992 toteutettua markkinapolitiikan uudistusta ja vahvistettiin
            maaseudun kehittämispolitiikan asemaa. Komissio antoi 10.7.2002
            tiedonannon Euroopan parlamentille ja neuvostolle yhteisen maatalouspolitiikan
            välitarkastelusta. Tiedonannosta käytiin tiivis
            keskustelu kesällä ja syksyllä 2002.
            Jäsenvaltioiden mielipiteet komission linjausten suhteen
            hajaantuivat varsin paljon. Ongelmallisimmiksi linjauksiksi osoittautuivat
            ehdotukset suorien tukien pakollisesta modulaatiosta sekä ehdotus uudesta
            maatilakohtaisesta tulotukijärjestelmästä.
            Keskeistä uudistuksen kannalta oli seuraavaa WTO-kierrosta
            koskevien neuvottelujen eteneminen vaatimuksineen tuen irrottamisesta
            tuotannosta ja EU:n laajentumisneuvottelujen saattaminen päätökseen
            sekä siihen liittyvä rahoituskehysten hyväksyminen
            laajentuneen yhteisön (EU-25) maatalousmenojen markkinatoimenpiteisiin
            vuoteen 2013 saakka. Komissio teki 22.1.2003 esitykset yhteisen
            maatalouspolitiikan uudistamisesta. Suurimmat muutokset jo mainittuun
            komission tiedonantoon verrattuna koskivat ehdotettua suorien tukien
            leikkaustapaa sekä maitosektorille ehdotettuja muutoksia. Kun
            EU:n maatalousministerit päättivät EU:n yhteisen
            maatalouspolitiikan uudistamisen päälinjoista
            26.6.2003, päätös oli määräenemmistön
            hyväksymä kompromissi.
         
         
         Edellä esitettyyn viitaten valiokunta toteaa, että tilatukijärjestelmän
            muotoutumiseen ovat vaikuttaneet monet syyt varsinaisen maatalouspolitiikan
            ulkopuolelta kaventaen maatalouspoliittisten näkökohtien
            huomioon ottamista. Maamme mahdollisuudet vaikuttaa uudistuksen lopputulokseen
            ovat olleet rajalliset. Toisaalta maataloutemme asema on maamme
            luonnonolosuhteista johtuvien korkeampien tuotantokustannusten vuoksi
            erityisen ongelmallinen. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että tilatukijärjestelmän
            täytäntöönpanon yhteydessä huolehditaan
            siitä, että maataloutemme muiden tukijärjestelyjen
            tukitasot säilyvät ja että niitä tarvittaessa
            tarkistetaan tilatukijärjestelmän täydentämiseksi.
         
         
         Edellä on selostettu uudistuksen vaikutuksia maataloutemme
            eri tuotantoaloilla. Valiokunta korostaa sitä, että maamme
            maatalous muodostaa elintarviketaloutemme perustan. Maataloudessa,
            elintarviketeollisuudessa ja näille panoksia tuottavilla
            aloilla syntyvien tulojen käyttö laajentaa taloudelliset
            kytkennät kansantalouden muille aloille. Siten maataloudessa
            tapahtuvan tuotannonmuutoksen vaikutukset tuntuvat koko taloudessa.
            Pelkästään elintarvikkeita jalostavan
            teollisuuden osuus elintarvikeketjun työvoimasta on vajaat
            40 000 henkilöä.
         
         
         Valiokunta painottaa myös sitä, että kotimaisen
            raaka-aineen saatavuus on välttämätöntä maamme
            elintarviketeollisuudelle. Tuontiraaka-aineeseen liittyvät
            ylimääräiset logistiset kustannukset,
            kuten laivarahti ja satamien käsittelymaksut, tekevät
            siitä liian kalliin raaka-ainevaihtoehdon, mikä korostuu
            polttoaineiden hintojen kohotessa. Valiokunta edellyttääkin,
            että elintarvikeomavaraisuuden ja teollisuuden kotimaisen
            raaka-aineen saannin turvaaminen on jatkossakin keskeinen tavoite
            maamme hallituksen maa- ja elintarviketaloutta koskevassa päätöksenteossa (Valiokunnan
               lausumaehdotus 2). Samalla valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että edellä selostettu toimintaympäristön
            jatkuva muutos ja sen luoma epävarmuus heikentää raaka-ainetarjonnan
            ennustettavuutta. Tukijärjestelmän täytäntöönpanossa
            hallinnon onkin noudatettava niin laajalti kuin mahdollista joustavuuden
            periaatteita, mikä omalta osaltaan edesauttaa elintarviketeollisuuden
            kotimaisen raaka-ainehuollon jatkumista tasaisena ja tukee koko ketjun
            kilpailukykyä.
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
            että keskeisenä päämääränä yhdessä tuottajajärjestöjen
            kanssa 1.3.2005 sovitussa kansallisessa tukiratkaisussa on mahdollisimman
            tasapainoinen tukijärjestelmä eri tuotantoalojen
            ja alueiden kannalta. Edellä on jo todettu, että CAP-tukien
            ohjautuminen entistä voimakkaammin hehtaarien perusteella
            maksettavaksi on keskeinen osa EU:n tasolla päätettyä tukiuudistusta.
            Tämä hehtaarikohtaisen tuen merkityksen kasvu
            on yleinen maailmankaupan vapautumisen mukanaan tuoma ja valittavissa
            olleista tilatukivaihtoehdoista riippumaton suuntaus. Valiokunta
               pitää kuitenkin erittäin tärkeänä sitä, että uudistusta
               täytäntöön pantaessa tuotannosta
               irrotettuun tukeen liittyvät haitat voidaan mahdollisimman
               kattavasti estää. Muun muassa tukien pääomittumisella
               maan hintaan on erityisen haitallisia vaikutuksia kokonaan pellosta riippuvaiselle
               tuotannolle.
            
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on myös
            kiinnitetty huomiota siihen, että viljojen keskimääräiset
            hehtaarisadot eivät ole nousseet Suomessa EU-jäsenyytemme
            aikana, vaan ne ovat jopa laskeneet. Samanaikaisesti hehtaarisadot
            ovat kasvaneet muissa EU-maissa. EU:n kokonaan rahoittamien tukien
            irrottaminen tuotannosta saattaa edelleen voimistaa Suomessa vallinnutta
            kehitystä. Tukien irrottaminen tuotannosta aiheuttaakin
            erityisiä ongelmia EU:n äärialueiden
            maataloustuotannossa. Tämän vuoksi valiokunta
            pitää välttämättömänä,
            että hyödynnetään kaikki mahdollisuudet
            laadukasta tuotantoa kannustavien tukien säilyttämiseksi
            ja niiden edelleen kehittämiseksi.
         
         
         Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            siihen, että ehdotetut muutokset tilatukijärjestelmään saattavat
            kohtuuttomasti nopeuttaa maidontuottajien luopumishaluja ja siten
            huomattavasti vaikeuttaa kotimaisen raaka-aineen saantia, josta maidonjalostuksemme
            on erittäin riippuvainen. Erityisen huolen aiheena ovat
            ne tuottajat, jotka ovat viime vuosina voimakkaasti investoineet tuotantonsa
            tehostamiseen ja lisäämiseen. Näiden
            tuottajien mahdollisuudet selviytyä kiristyvässä kilpailutilanteessa
            tuotantoon sidottujen tukien samanaikaisesti vähentyessä saattavat ratkaisevasti
            heikentyä.
         
         
         Meijeriteollisuus joutuu huolehtimaan sen maitoraaka-aineen
            jalostuksesta ja viennistä, joka ei ole myytävissä Suomen
            markkinoille. Nopealla aikataululla maidontuotannon sopeutumista
            ei voi järkevästi toteuttaa. Sen vuoksi valiokunta
            pitää erittäin tärkeänä,
            että päätetyt muutokset toteutetaan suunnitellusti
            ja mahdollisimman pitkällä aikajänteellä,
            jotta myös yksittäinen maidontuottaja voi kehittää toimintaansa pitkäjänteisesti
            ja suunnitelmallisesti. Tuotannon hallitsematon pienentyminen johtaisi
            mittaviin sopeutumisvaikeuksiin jalostuksen rakenteessa, mikä vaarantaisi
            maidontuottajien toimeentulon.
         
         
         Valiokunta on edellä pitänyt erittäin
            tärkeänä sitä, että mahdollisimman
            hyvin turvataan kehittyvien maatilojen toimintaedellytykset, joissa keskeisiä ovat
            tuotantoon sidotut tuet. Tilatukijärjestelmä mahdollistaa
            tuet muun muassa naudanlihatuotannon kannustavuuden turvaamiseksi
            sekä tilakohtaiset viiteajankohtaan perustuvat lisäosat
            tukimenetysten välttämiseksi erityisesti nautakarjatalouteen
            panostaneilla tiloilla, joilla uudistuksen vaikutukset ovat eläinpalkkioiden muutoksen
            takia merkittävimpiä. Lisäksi kansallisesta
            varannosta on mahdollista myöntää tietyin
            edellytyksin tuotantoaan laajentaneille tiloille tilakohtaisiin
            lisäosiin oikeuttavia tukioikeuksia.
         
         
         Valiokunnalle toimitetun selvityksen mukaan tilatukijärjestelmän
            mukaisten tukien maksaminen vuoden 2006 tuotannolle voi hyvin suureltakin
            osalta tiloja siirtyä seuraavan vuoden puolelle. Sen vuoksi
            esillä on ollut kysymys ennakon käytöstä.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan komissio on vastannut jäsenmaiden
            kyselyihin ennakoiden maksamisesta, että niiden maksaminen
            on periaatteessa mahdollista nykyasetusten perusteella, mutta maksatukset
            tulisi silti suorittaa annetun maksuaikavälin sisällä eli 1.12.—30.6.
            Ennakkomaksu olisi siten nykyisen maksuajan sisällä tehtävä tuenmaksatus
            kahdessa erässä. Tämä olisi
            mahdollista komission näkemyksen mukaan kahdessa tapauksessa:
            ennakko voitaisiin maksaa sen jälkeen, kun valvonnat on
            suoritettu tai ennakko voitaisiin maksaa vakuuksien perusteella.
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on kuitenkin
            todettu, että ennakkomaksujärjestelmän
            valvontavaatimusten täyttäminen saattaisi kestää lähes
            yhtä kauan kuin yhden maksukerran järjestelmässä,
            jolloin seurauksena olisi se, että ennakko saataisiin maksettua
            samaan aikaan kuin yhden maksukerran järjestelmässä ja loppuosan
            maksatus siirtyisi tämän erillisen työvaiheen
            takia entistä myöhäisemmäksi.
            Myöskään vakuusjärjestelmää ei
            ole pidetty mielekkäänä niiden kokemusten
            perusteella, joita vakuusjärjestelmistä on saatu.
            Järjestelmä lisäisi huomattavasti byrokratiaa,
            eivätkä viljelijät todennäköisesti
            haluaisi antaa vakuuksia. Lisäksi on kiinnitetty huomiota
            siihen, että ensimmäisenä tilatukijärjestelmän
            soveltamisvuonna asiaa vaikeuttaisi tilatukioikeuksien vahvistamismenettely.
            Oikeuksien lopullinen vahvistaminen tulee suorittaa viimeistään
            31.12.2006 mennessä. Edellä esitettyyn viitaten
               valiokunta pitää tärkeänä,
               että tukien maksatuksen viivästymisen varalta
               varaudutaan huolehtimaan viljelijöiden maksuvalmiuden turvaamisesta
               myös muulla tavoin kuin ennakkomaksumenettelyä käyttäen.
            
         
         
         Valtiovarainvaliokunnan lausunnossa on tuotu esiin uudistukseen
            liittyvän ns. modulaation taloudelliset vaikutukset. Modulaatiolla
            EU:n kokonaan rahoittamia, viljelijöille maksettavia suoria
            tukia on tarkoitus leikata ja siirtää näin leikattu
            osa maaseudun kehittämisvaroihin. Viitaten valtiovarainvaliokunnan
            lausuntoon maa- ja metsätalousvaliokunta katsoo, että palautusta jaettaessa
            kaikkien maaseutuasetuksen mukaisten toimien tulee olla käytettävissä.
            Palautettavat varat on kohdennettava ensisijaisesti niille tiloille,
            joilta leikkaukset on tehty.
         
         
         Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            niihin tilatukijärjestelmän täytäntöönpanoon
            liittyviin verotuksellisiin näkökohtiin, joita
            on käsitelty valtiovarainvaliokunnan lausunnossa. Valiokunta
            tulee jäljempänä ehdottamaan lausunnon
            mukaisesti muutoksia verolainsäädäntöön.
         
         
         Valiokunta toteaa, että uudistuksen valmisteluissa
            eräänä keskeisenä tavoitteena
            oli tukijärjestelmän yksinkertaistaminen. Lopputuloksena on
            kuitenkin tukijärjestelmä, jonka kokonaisuus on
            vaikeasti hahmoteltavissa ja säännöstö vaikeasti
            tulkittavissa. Järjestelmä on yhteisötasolla
            hyvin yksityiskohtaisesti säännelty aiheuttaen
            kuitenkin viljelijätason soveltamistilanteissa ongelmia,
            joiden ratkaisemiseen kansallisella tasolla ei ole valtuuksia. Valiokunta
            toteaa, että ongelmat ajoittuvat erityisesti ajanjaksoon,
            joka ulottuu vuoteen 2016. Mainittuna vuonna maamme valitsema tilatukijärjestelmän
            yhdistelmämalli vastaa käytännössä tasatukimallia.
            Valtiovarainvaliokunnan lausumasta käy lisäksi
            ilmi, että järjestelmän toimeenpano edellyttää TE-keskusten
            maaseutuosastoilla vuositasolla yhteensä 45 henkilötyövuoden
            lisäystä vuosina 2005—2007 ja 40 henkilötyövuoden
            lisäystä vuodesta 2008 lähtien. Lausunnon
            mukaisesti maa- ja metsätalousvaliokunta korostaa neuvonnan
            tehostamista ja valvontaresurssien tarkoituksenmukaista käyttöä.
            Valiokunta edellyttää, että Euroopan
            yhteisön päätöksenteossa Suomen
            kannanottojen eräänä keskeisenä tavoitteena
            on maataloushallinnon byrokratian karsiminen ja että tilatukijärjestelmän
            toimeenpanon edellyttämiin organisaatio- ja henkilöstökustannuksiin
            osoitetaan varat siten, etteivät kustannukset rasita maataloustuottajille
            kohdennettavia tukivaroja (Valiokunnan lausumaehdotus 3).
         
         
         Uutta tilaneuvontajärjestelmää valmisteltaessa
            valiokunta pitää tärkeänä,
            että järjestelmän mukaista neuvontapalvelua
            voidaan yhdistää muuhun tilan kannalta tarpeelliseen
            neuvontaan.
         
         
         Tukioikeuksien vahvistaminen ja niiden siirrot
         
         Suomen valitsemassa yhdistelmämallissa tukioikeudet
            vahvistetaan viljelijän järjestelmän
            ensimmäisenä toimeenpanovuotena ilmoittamien, hallinnassaan
            olevien tukikelpoisten hehtaarien mukaan. Tukioikeuksien arvo muodostuu
            tasatukiosasta ja tilakohtaisesta lisäosasta. Tukioikeudet
            muodostetaan aina ns. aktiiviviljelijälle, joka voi olla
            myös vuokraviljelijä. Tukioikeus määräytyy
            siten järjestelmän voimaantuloajankohdan mukaan,
            ja se kuuluu tuolloin pellon viljelijälle eikä välttämättä pellon
            omistajalle. Hallituksen esityksessä on ehdotettu, että tukioikeus säilyy
            viljelijällä ja hän voi myydä sen
            eteenpäin kun vuokra-aika on päättynyt.
         
         
         Hallituksen esityksessä on myös todettu, että vuokramarkkinoiden
            häiriöttömän toiminnan takaamiseksi
            on tärkeää, että vuokraviljelijälle vahvistettu
            tukioikeus voidaan siirtää vuokraviljelijältä maanomistajalle
            osapuolten keskinäisellä sopimuksella. Tähän
            liittyen lakiin on ehdotettu otettavaksi lahjaverotukseen liittyvä säännös
            (10 §:n 5 momentti). Viljelijän luovuttaessa vastikkeetta
            maanomistajalle tukioikeuden, joka hänelle on vahvistettu
            vuokralle otetun tukikelpoisen maatalousmaan perusteella, luovutusta
            ei ehdotetun säännöksen mukaan pidettäisi
            perintö- ja lahjaverolaissa (378/1940) tarkoitettuna
            lahjana silloinkaan, kun luovutus täyttäisi lahjan
            tunnusmerkistön. Pohjoismaiseen oikeuskäsitykseen
            vedoten valiokunta katsoo, että vuokralaisen tulee palauttaa
            CAP-tilatukioikeudet vuokranantajalle vuokrasopimuksen päättyessä.
            Tuottajajärjestöt ovatkin valmistelleet sopimusmallin
            CAP-tilatukioikeuksien palauttamisesta vuokranantajalle ja niihin
            liittyvien mahdollisten lisäosien korvaamisesta pellon
            vuokraajalle. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Tanskassa vastaavaa
            sopimusjärjestelmää on noudatettu lähes
            sataprosenttisesti pellonvuokrauksessa.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että vuokranantajan
            näkökulmasta ongelmalliseksi muodostuu tilanne,
            jossa maanvuokrasopimusta ei vuokrakauden päätyttyä jatketa eikä sopimusta
            tukioikeuden siirtämisestä tehdä. Joissakin
            tapauksissa vuokranantaja voi ryhtyä itse aktiiviviljelijäksi
            ja hakea tukioikeutta lakiehdotuksen 5 §:ssä tarkoitetusta
            kansallisesta varannosta. Mahdollisuus myöntää tukioikeus
            kansallisesta varannosta riippuu tosin varannon koosta ja sieltä annettavien
            tukioikeuksien tarkemmista myöntämisedellytyksistä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on todennut, että sääntely
            voi edellä esitetyn perusteella yksittäistapauksessa
            johtaa vuokranantajan oikeusaseman merkittäväänkin
            heikentymiseen vuokrasopimusta tehtäessä vallinnaisiin
            olosuhteisiin verrattuna. Sen vuoksi valiokunta on pitänyt
            valtiosääntöoikeudellisista syistä tärkeänä,
            että tilatukijärjestelmän toimeenpanosta
            johtuvat vaikutukset ennen käsiteltävänä olevan
            lain voimaantuloa tehdyn maanvuokrasopimuksen vuokranantajaosapuolen
            oikeusasemaan otetaan siirtymäjärjestelyissä huomioon.
            Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti valiokunta tulee jäljempämä ehdottamaan
            lakiehdotuksen 20 §:ään tehtäväksi
            asiaa koskevan lisäyksen, jonka mukaan ennen lain voimaantuloa
            tehdyn maanvuokrasopimuksen perusteella maatalousmaata hallinnassaan
            pitävälle viljelijälle lain mukaan myönnetty
            tukioikeus siirtyy vuokranantajalle vuokrakauden päättyessä,
            jollei vuokrasuhdetta jatketa taikka vuokralaisen ja vuokranantajan
            välillä ole muuta sovittu tai sovita eikä vuokranantaja
            itsestään riippumattomista syistä saa
            tukioikeutta kansallisesta varannosta.
         
         
         Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            siihen, että tilakohtainen lisäosa jakaantuu aina
            tasan kaikille ensimmäisenä toimeenpanovuotena vahvistettaville
            tukioikeuksille pois lukien kesanto-oikeusalat, mistä voi
            myös aiheutua ongelmallisia tilanteita vuokrasopimusten
            päättyessä. Maanomistaja ja vuokralainen
            voivat näissäkin tilanteissa tehdä keskenään
            yksityisoikeudellisen sopimuksen tukioikeuksien siirtämisestä maanomistajalle
            vuokrakauden päätyttyä. Sopimuksessa
            voidaan sopia myös korvauksesta, jonka maanomistaja maksaa
            vuokralaiselle, jos tukioikeuksiin liittyy tilakohtaista lisäosaa,
            jonka vuokralainen menettää tukioikeuksien siirtyessä maanomistajalle.
            Tilakohtaiset lisäosat eivät aiheuta vuokraviljelijälle
            tilakohtaisen tuen menetyksiä, jos maanomistaja ja vuokralainen
            jatkavat pellon vuokrasopimusta vuoteen 2016 asti, jolloin tilakohtaiset
            lisäosat poistuvat kokonaan.
         
         
         Jos vuokrasuhdetta ei jatketa tai jos vuokralainen ja vuokranantaja
            eivät voi sopia tukioikeuksien siirrosta, myös
            lisäosallinen tukioikeus siirtyy edellä todetun
            mukaisesti vuokranantajalle. Valiokunta tulee jäljempänä ehdottamaan
            lakiehdotukseen lisättäväksi säännökset vuokranantajan
            velvollisuudesta korvata vuokralaiselle siirrettävään
            tukioikeuteen sisältyvän lisäosan arvo.
         
         
         Tukioikeuksien myöntäminen kansallisesta varannosta
         
         Tukioikeuksia ja tilakohtaisia lisäosia voidaan myöntää kansallisesta
            varannosta neuvoston asetuksessa (EY) N:o 1782/2003 säädetyin
            edellytyksin.
         
         
         Tukioikeuksia tai niiden arvonkorotuksia on myönnettävä ns.
            erityistilanteissa oleville viljelijöille. Nämä erityistilanteet
            on yksilöity komission asetuksen (EY) N:o 795/2004
            artikloissa 19—23a. Tämän lisäksi
            jäsenvaltiot voivat päättää myöntää tukioikeuksia
            uusille viljelijöille, jotka ovat aloittaneet maataloustuotannon viitekauden
            jälkeen tai vuonna 2002 saamatta mitään
            suoraa tukea kyseisenä vuotena ((EY) N:o 1782/2003
            42 artiklan 3 kohta) sekä viljelijöille, jotka
            osallistuvat julkiseen interventioon perustuvaan rakenneuudistus-
            ja/tai kehitysohjelmaan ((EY) N:o 1782/2003 42
            artiklan 5 kohta).
         
         
         I. Tukioikeuksien myöntäminen erityistilanteissa
            oleville viljelijöille; EY (N:o) 795/2004 artiklat
            19—23a.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan viljelijä voi
            saada varannosta tukioikeuksia enintään
            määrän (komission asetus 795/2004
            18 artikla), joka vastaa hänen tilatukijärjestelmän
            ensimmäisenä soveltamisvuonna ilmoittamiensa hehtaarien
            määrää. Komission asetuksen
            varantoa koskevia säädöskohtia on kuitenkin
            sovellettava käyttöön otettavan tilatukimallin
            näkökulmasta. Suomessa käyttöön
            otettavassa yhdistelmämallissa kansallisesta varannosta
            voidaan myöntää sekä tilakohtaisia
            lisäosia että tukioikeuksia erityistilanteissa
            oleville viljelijöille.
         
         
         Maidontuottajat (artikla 19). 
         
         Tilakohtaista lisäosaa myönnetään
            yhdistelmämallissa viljelijöille, jotka ovat ylivoimaisen
            esteen takia vuokranneet tilan maitokiintiön tai osan siitä pois kiintiökaudella
            2005/2006.
         
         
         Vuokratun maan siirrot (artikla 20). 
         
          Tukioikeuksia myönnetään
            viljelijöille, jotka saavat ilmaiseksi tai symbolisella
            hinnalla ostamalla tai vähintään kuuden
            vuoden vuokrasopimuksella tai 	 perintönä taikka
            ennakkoperintönä tilan tai sen osan, jonka maat
            oli vuokrattu kolmannelle osapuolelle viitejakson aikana. Tila tai
            tilan osa saadaan viljelijältä, joka jää eläkkeelle
            tai kuolee ennen ensimmäisen toimeenpanovuoden tukioikeuksien
            hakupäivää. Viljelijälle voidaan myöntää enintään
            haltuunsa saaman tilan tai sen osan hehtaarimäärää vastaava
            määrä tukioikeuksia. Myönnettävien
            tukioikeuksien arvo on määritettävä objektiivisin
            perustein ja siten, että varmistetaan viljelijöiden
            tasapuolinen kohtelu ja vältytään markkinoiden
            ja kilpailun vääristymiseltä. Valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan tukioikeuksia myönnetään
            tämän artiklan perusteella esimerkiksi silloin,
            kun henkilö perii vuokrattuna olevaa maata ennen vuoden
            2006 tukioikeuksien hakua. Vuokrasopimuksen on pitänyt
            alkaa viimeistään 2002, ja sen tulee jatkua vuoden
            2006 tukioikeuksien viimeisen hakupäivän yli.
         
         
         Investoinnit (artikla 21). 
         
         Tilakohtaista lisäosaa myönnetään
            viljelijälle, joka on aloittanut naudanlihantuotanto-investoinnin
            tai laajentanut tärkkelysperunan tuotantoa viimeistään 15.5.2004.
            Tukioikeuksien arvo perustuu jäsenvaltion määrittelemiin
            objektiivisiin perusteisiin.
         
         
         Vuokratun maan vuokraaminen ja ostaminen (artikla 22). 
         
         Tukioikeuksia myönnetään tämän artiklan
            perusteella viljelijälle, joka on ostanut viitekaudella
            tai viimeistään 15.5.2004 tilan tai tilan osan,
            jonka maa-ala on ollut vuokrattuna viimeistään
            vuodesta 2002 alkaen ja vuokrasopimus jatkuu vuoden 2006 tukioikeuksien
            viimeisen hakupäivän yli. Peltojen vuokrasopimus
            on ollut vähintään kuusivuotinen eikä vuokrasopimusta
            ole muutettu tai jatkettu tänä aikana. Viljelijä voi
            saada tukioikeuksia varannosta, jos hänen tarkoituksenaan
            on maataloustoiminnan aloittaminen tai laajentaminen yhden vuoden
            kuluessa vuokrasopimuksen päättymisestä.
         
         
         Tuotantosuunnan muuttaminen (artikla 23). 
         
         Tilakohtaista lisäosaa myönnetään
            yhdistelmämallissa viljelijälle, joka on vaihtanut
            tuotantosuuntaa viitekaudella tai viimeistään
            15.5.2004 maidontuotannosta naudanlihantuotantoon tai tärkkelysperunan
            tuotantoon.
         
         
         Hallinnolliset määräykset ja tuomioistuimen päätökset
            (artikla 23a).
         
         
         Tukioikeuksia tai tilakohtaista lisäosaa myönnetään
            tämän artiklan perusteella viljelijälle,
            joka saa tuomioistuimen lopullisen päätöksen
            tai jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen lopullisen
            hallinnollisen määräyksen nojalla oikeuksia
            tukioikeuksiin tai olemassa olevien tukioikeuksien korotuksen.
         
         
         
         Valiokunta toteaa, että edellä selostettu
            menettely, jonka mukaan tukioikeuksia tai niiden arvonkorotuksia
            tulee myöntää kansallisesta varannosta
            ns. erityistilanteissa oleville viljelijöille, ei tule
            menettelyn soveltamisen edellytyksenä olevien yksityiskohtaisten
            ehtojen vuoksi kattamaan kaikkia niitä tapauskohtaisia
            tilanteita, joissa tukioikeuden myöntäminen tulee
            olemaan perusteltua ja välttämätöntä oikeusmenetysten ehkäisemiseksi.
            Sen vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä menettelyn
            täydentämistä jäljempänä selostettavin
            menettelyin.
         
         
         II. Tukioikeuksien myöntäminen uusille viljelijöille;
            ((EY) N:o 1782/2003 42 artiklan 3 kohta). 
         
         
         Komission asetuksen (EY) N:o 795/2004 2 artiklassa
            uusi viljelijä määritellään
            luonnolliseksi henkilöksi tai oikeushenkilöksi,
            joka ei ole harjoittanut minkäänlaista maataloustoimintaa omissa
            nimissään ja omaan lukuunsa tai joka ei ole vastannut
            maataloustoimintaa harjoittavan oikeushenkilön toiminnasta
            maataloustoiminnan aloittamista edeltäneiden viiden vuoden
            aikana.
         
         
         Tukioikeuksia ei voida myöntää neuvoston asetuksen
            (EY) N:o 1782/2003 42 artiklan 3 kohdan perusteella viljelijälle,
            joka laajentaa maataloustuotantoaan. Tämän artiklan
            perusteella voidaan myöntää tukioikeuksia
            kokonaan uusille viljelijöille, jotka aloittavat maataloustoiminnan
            vuoden 2006 tukihaun jälkeen eikä maataloustuotannosta
            luopuvalle viljelijälle ole vahvistettu tukioikeuksia,
            jotka voitaisiin siirtää jatkajalle sekä tietyin
            rajoituksin viljelijöille, jotka aloittavat uudestaan maataloustuotannon vähintään
            viiden vuoden tauon jälkeen. 
         
         
         Edellä todetun mukaisesti valiokunta pitää tämän
            menettelyn käyttöön ottamista välttämättömänä täydentämään
            edellä selostettua menettelyä tukioikeuksien myöntämisestä erityistilanteissa
            oleville viljelijöille.
         
         
         III. Tukioikeuksien myöntäminen rakenneuudistus-
            ja kehitysohjelmiin osallistuville viljelijöille; ((EY)
            N:o 1782/2003 42 artiklan 5 kohta). 
         
         
         Jäsenvaltio voi halutessaan myöntää varannosta tukioikeuksia
            viljelijöille, joihin sovelletaan johonkin julkiseen interventioon
            liittyvää rakenneuudistus- ja/tai kehitysohjelmaa
            maan viljelemättä jättämiseksi,
            ja/tai korvatakseen näillä alueilla toimiville
            viljelijöille koituvia erityisiä haittoja. Rakenneuudistus-
            ja kehitysohjelmia ei ole erikseen tarkemmin määritelty,
            joten kyseeseen voi tulla joko tällä hetkellä käytössä oleva ohjelma
            tai kokonaan uusi ohjelma. Artiklan perusteella esimerkiksi Tanskassa
            on jatkossa tarkoitus myöntää tukioikeuksia
            alueille, joilla viljeltiin tukioikeuksien vahvistamishaun aikaan pysyviä kasveja
            ja jotka olivat siten tukioikeuksiin oikeuttamatonta alaa.
         
         
         Edellä esitettyyn viitaten valiokunta katsoo, että perusteettomien
            oikeudenmenetysten välttämiseksi kyseistä artiklaa
            ja siinä edellytettyjä rakenneuudistus- ja kehitysohjelmia
            tulee tarvittaessa hyödyntää siten,
            että ne täydentävät edellä selostettuja
            menettelyitä tukioikeuksien myöntämisestä erityistilanteissa
            oleville viljelijöille ja uusille viljelijöille.
         
         
         Erityiskysymyksiä.
         
          Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että mainittujen
            komission asetuksen (EY) N:o 795/2004 artikloiden 19—23a
            mukaisissa erityistilanteissa oleville viljelijöille on aina
            myönnettävä tukioikeudet. Jäsenvaltio
            ei voi päättää, mitkä erityistilanteet
            oikeuttavat tukioikeuksien saamiseen eikä asettaa näitä erityistilanteita
            etusijajärjestykseen. Neuvoston asetuksen (EY) N:o 1782/2003
            42 artiklan 3 kohdan mukaisille uusille viljelijöille on
            myönnettävä tukioikeudet kansallisesta
            varannosta, mutta tämän vaihtoehdon käyttöönotto
            on jäsenvaltiolle vapaaehtoista.
         
         
         Kansalliseen varantoon leikataan alkuvaiheessa enintään
            kolme prosenttia tukioikeuksien muodostamiseen käytettävissä olevasta kansallisesta
            enimmäismäärästä. Kansallisella enimmäismäärällä tarkoitetaan
            neuvoston asetuksen (EY) 1782/2003 liitteessä VIII
            Suomelle vahvistettua enimmäismäärää vähennettynä tuotantoon
            sidottavilla tuilla. Ennen leikkauksen tekemistä tarvetta
            arvioidaan kansalliseen varantoon jätettyjen lisäosahakemusten
            perusteella. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on
            lisäksi kiinnitetty huomiota siihen, että kansallisen
            varannon hyväksi on tehtävä lineaarinen leikkaus,
            jos kansallinen varanto ei riitä tukioikeuksien myöntämiseksi
            edellä tarkoitetuille erityistilanteissa oleville viljelijöille
            ja uusille viljelijöille. Leikkaus tehdään
            viljelijöiden hallinnassa olevien tukioikeuksien arvosta.
            Leikkauksen seurauksena tilatuen tukitaso laskee.
         
         
         Edellä selostettuihin rakenneuudistus- ja kehitysohjelmiin
            osallistuville viljelijöille voidaan myöntää tukioikeuksia
            kansallisesta varannosta, jos varannossa on jaettavaa. Kansallisen varannon
            riittävyys rakenneuudistus- ja kehitysohjelmiin riippuu
            käyttöön otettavista ohjelmista. Valiokunta
            kiinnittää myös huomiota siihen, että tukioikeuksien
            myöntämismahdollisuuksiin vaikuttaa merkittävästi
            se, kuinka paljon tukioikeuksia tulee jatkossa siirtymään
            kansalliseen varantoon käyttämättömyyden
            takia. Kansalliseen varantoon siirtyvät tukioikeudet, joita
            viljelijä ei ole käyttänyt kolmeen vuoteen.
         
         
         Valiokunta edellyttää, että hallitus
            ryhtyy toimenpiteisiin, joilla uusille, tuotantoaan laajentaville
            ja tuotantosuuntaansa vaihtaville viljelijöille taataan
            yhteisön säännösten puitteissa
            mahdollisuudet saada tukioikeuksia siten, että viljelijöiden
            yhdenvertaisuus toteutuu (Valiokunnan lausumaehdotus 4).
         
         
         Satunnaisten voittojen leikkaus
         
         Neuvoston asetuksen 1782/2003 42 artiklassa ja komission
            asetuksen 795/2004 10 artiklassa säädetään
            satunnaisten voittojen leikkauksesta. Satunnaisten voittojen leikkauksella
            tarkoitetaan tukioikeuksien leikkausta kansalliseen varantoon ennen
            tukioikeuksien vahvistamista tilanteissa, joissa maataloustuotannosta
            kokonaan tai osittain luopunut viljelijä voisi saada ansaitsematonta
            hyötyä tukiuudistuksesta. Valiokunnalle toimitetussa
            selvityksessä on todettu, että satunnaisten voittojen
            leikkaus soveltuu parhaiten historiaan perustuvaan tilakohtaisen
            tuen malliin. Suomessa toimeenpantavassa yhdistelmämallissa
            satunnaisten voittojen leikkaus voi kohdentua tilakohtaiseen lisäosaan.
            Tasatukimallissa ei satunnaisten voittojen leikkausta voida soveltaa
            lainkaan.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on käynyt ilmi, että Suomessa
            ei ole tarkoitus ottaa käyttöön satunnaisten
            voittojen leikkausta, koska leikkaus olisi hallinnollisesti raskas
            toteuttaa eikä sitä voitaisi kohdentaa tasapuolisesti
            kaikkiin tuotantoa vähentäneisiin viljelijöihin.
            Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tuotantoaan
            15.5.2004 jälkeen vähentäneiden tai merkittävässä määrin lopettaneiden
            viljelijöiden tilakohtaisia lisäosia ei yhteisön
            säännöksen mukaan olisi mahdollista leikata,
            vaan ne on myönnettävä täysimääräisinä.
            Koska Suomi ottaa käyttöön tilatuen vuoden
            siirtymäajan jälkeen vuonna 2006, jäisivät noin
            puolentoista vuoden aikana tuotantoaan vähentäneet
            tilat joka tapauksessa kokonaan satunnaisten leikkausten ulkopuolelle.
         
         
         Suomessa toimeenpantavassa yhdistelmämallissa satunnaisten
            voittojen leikkaukset voisivat kohdentua lähinnä viitejakson
            tuotantoon perustuviin sonni- ja härkäpalkkiosta
            ja tärkkelysperunatuotannosta muodostettaviin tilakohtaisiin lisäosiin.
            Sonni- ja härkäpalkkion perusteella tilakohtaista
            lisäosaa on saamassa noin 15 000 tilaa, ja tärkkelysperunatuotannon
            perusteella tilakohtaista lisäosaa muodostetaan noin 800
            tilalle. Maitopalkkioon perustuvaan tilakohtaiseen lisäosaan
            satunnaisten voittojen leikkausta ei voitaisi soveltaa, koska maitopalkkion
            määräytymisajankohta on 31.3.2006. Satunnaisten
            voittojen leikkausta ei myöskään voitaisi
            tehdä tapauksissa, joissa viljelijän
            maataloustuotanto on vähentynyt kestoltaan alle kuuden
            vuoden vuokrasopimukseen perustuvan peltojen poisvuokrauksen takia.
            Merkittävä osa tuotannon vähenemisistä jäisi
            tällöin ulkopuolelle, koska esimerkiksi ympäristötuen
            ja luonnonhaittakorvauksen sitoumuskausien pituuden takia
            yleinen pellon vuokra-aika on Suomessa viisi vuotta.
         
         
         Luomutuotanto
         
         Valiokunta toteaa, että artiklan (EY) N:o 1782/2003
            55 mukaan kesannointivelvoite ei koske viljelijää,
            jos hänen koko tilansa tuotantoa kokonaisuudessaan hoidetaan
            maataloustuotteiden luonnonmukaisesta tuotantotavasta ja siihen
            viittaavista merkinnöistä maataloustuotteissa
            ja elintarvikkeissa annetussa neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 2092/91
            säädettyjen velvoitteiden mukaisesti. Komission
            asetuksen (EY) N:o 795/2004 34 artiklan mukaan kesannointivelvoitteesta
            vapautus ei kuitenkaan koske luonnonmukaisesti hoidetuilla maatiloilla
            kesannointioikeuksia, jotka viljelijä on myöhemmin
            hankkinut ilman maata. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ensiksi
            mainittu säännös ei mahdollista sitä,
            että kesannointivelvoitteesta vapautettaisiin maatiloja,
            joiden maataloustuotantoa ei kokonaisuudessaan hoideta maataloustuotteiden
            luonnonmukaisesta tuotantotavasta säädettyjen
            velvoitteiden mukaisesti. Tämän vuoksi maatiloja,
            joiden peltoviljelyä toteutetaan luonnonmukaisesti, mutta
            kotieläinten kasvatus tapahtuu tavanomaisella tavalla,
            ei voida vapauttaa kesannointivelvoitteesta. Näin ollen
               valiokunta pitääkin tärkeänä,
               että nykyinen käytäntö, jossa
               luomutilat voivat korjata niittäen nurmirehusadon
               velvoitekesantoalalta, jatkuu tilatukijärjestelmän
               käyttöönoton jälkeen.
            
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tilatukea koskevien säännösten
            mukaan viherlannoitusnurmet ovat tukikelpoisia. Selvityksessä on
            lisäksi tuotu esiin, että kesannointioikeusalojen
            sekä muiden viljelemättömien, täydentävien ehtojen
            mukaisesti hoidettujen alojen tukikelpoisuudesta muissa tukijärjestelmissä (ympäristötuki
            ja luonnonhaittakorvaus) tehdään kansallisia linjauksia
            loppuvuoden aikana osana ohjelmakauden 2007—2013 Manner-Suomen
            maaseudun kehittämisohjelman valmistelua. Samanaikaisesti
            selvitetään myös kesantojen ja muiden
            viljelemättömien alueiden tukikohtelu vuonna 2006
            ympäristötuessa ja luonnonhaittakorvauksessa.
            Luomutilojen viherlannoitusala on viljelykierron olennainen osa,
            jossa palkokasveilla sidotaan ilmakehän typpeä ja
            maaperän kivennäisaineita kasvimassaan, joka maasta
            hajotessaan vapauttaa ravinteet tulevien vuosien viljelykasvien
            käyttöön. Tämän
               vuoksi valiokunta katsoo, että luomutilojen viherlannoitusalaa
               ei tule rinnastaa viljelemättömiin alueisiin vaan viherlannoitus
               tulee katsoa nurmen käyttömuodoksi, jolle voidaan
               maksaa luonnonhaittakorvaus kahtena peräkkäisenä vuotena
               ja siten edistää myös tukijärjestelmällä tarkoituksenmukaisten
               ja maaperän rakennetta ja viljavuutta parantavien viljelykiertojen
               käyttöä.
            
         
         
         Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä on käynyt
            ilmi, että ruokohelven kaltaisten monivuotisten energiakasvien
            tuotanto luomutiloilla on nykyisin voimassa olevien luomutuotantoa koskevien
            säännösten johdosta käytännössä mahdotonta.
            Suurin yksittäinen estävä tekijä on luomutuotannon
            säännöissä oleva määräys
            siitä, että viljelykiertoon saa kuulua enintään
            neljä satovuotta samalla paikalla kasvatettavia kasveja. Ruokohelven
            kannattava tuotanto vaatii kuitenkin noin kymmenen vuoden viljelykierron
            noudattamista. Valiokunta korostaa sitä, että bioenergian
            tuotannon tavoite ympäristön tilaa edistävänä tuotantona
            on yhdensuuntainen luomutuotannon tavoitteiden kanssa. Siten monivuotisten
            energiakasvien viljely luomutiloilla tulee olla mahdollista. Valiokunta
            edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin
            ruokohelven ja muiden monivuotisten kasvien energiaviljelyn saattamisksi
            tukikelpoiseksi tuotantomuodoksi luonnonmukaisen tuotannon yhteydessä tavanomaisella
            viljelymenetelmällä (Valiokunnan lausumaehdotus
               5).
         
         
         Puutarhatalous
         
         Valiokunta toteaa, että puutarhatuotanto on aikaisemmin
            ollut CAP-tukien ulkopuolella. Tilatukijärjestelmän
            täytäntöönpanon jälkeen
            myös valtaosa puutarhatuotannosta sekä myös
            muu perunantuotanto kuin tärkkelysperunantuotanto tulee
            tilatuen piiriin.
         
         
         Tilatuen toimeenpanon yhteydessä tarkastellaan tukijärjestelmiä kokonaisuutena,
            myös kansalliset tuet huomioon ottaen. Puutarhatuotannon
            sekä perunantuotannon osalta tukikokonaisuutta tarkasteltaessa
            on otettava huomioon alan kilpailukyky suhteessa muihin kilpailijamaihin. Useissa
            kilpailijamaissa vihannesten- sekä perunantuottajat ovat
            jo saaneet tilatuen käyttöönsä entisten
            tukien lisäksi. Jotta puutarhakasvien ja perunan tuotannon
            kilpailuasema ei Suomessa heikentyisi, valiokunta pitää tärkeänä,
            ettei kansallisia tukia tilatuen vuoksi alenneta.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esiin, että tilatukijärjestelmään
            sisältyvien tukien hakumenettely on ongelmallinen puutarhatalouden
            kannalta. Monet ongelmista johtuvat maatalouspolitiikan uudistusta
            koskevista neuvoston ja komission asetuksista. Näiltä osin
            tilannetta on pyritty parantamaan saattamalla komission tietoon
            havaitut epäkohdat. Näin on toimittu muun muassa taimitarhaviljelmien
            vuokralohkoja koskevassa ongelmassa, joka johtuu siitä,
            että taimitarhatuotannossa pellon vuokraus tai maan vaihto
            on olennainen osa viljelykiertoa, koska laadukas viljely edellyttää 3—5
            vuoden lepojaksoja varsinaisen taimitarhatuotannon lomassa. Lisäksi
            taimitarhaviljelyssä lohkot ovat pysyvien kasvien viljelyssä usein
            yli kolme vuotta kerrallaan. Tukioikeudet, joita viljelijä ei
            ole käyttänyt kolmeen vuoteen, siirtyvät
            kansalliseen varantoon. Selkeää toimintaohjetta
            asian korjaamiseksi ei komissiolta ole toistaiseksi saatu. Valiokunta edellyttää,
            että komissiolta saadaan selkeä soveltamisohje
            ongelmien poistamiseksi.
         
         
         Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            ongelmaan, joka aiheutuu pienten peruslohkojen muodostamistarpeesta
            puutarhaviljelmillä, joilla viljellään
            rinnan eri tilatukiominaisuuksien kasveja. Koska tältä osin
            tilanne vaihtelee tilakohtaisesti, on ongelmaa valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan pyritty ratkaisemaan antamalla kunnille ja TE-keskuksille
            lohkojen digitointia koskevia yleisohjeita ja tarvittaessa myös
            tapauskohtaisia tulkintaohjeita. Ohjeissa on muun muassa todettu,
            että sellaisilla peruslohkoilla, joilla kasvaa esimerkiksi
            vuororiveissä kahta tai useampaa kasvia, voidaan kullekin
            kasville muodostaa yksi peruslohko, joka vastaa ko. kasvin kokonaisviljelyalaa
            kyseisellä alueella. Näin ollen esimerkiksi hehtaarin
            lohko, jonka koko alalla kasvaa vuorotellen rivi vadelman taimia
            ja rivi omenapuun taimia, voidaan ilmoittaa kahtena puolen hehtaarin
            peruslohkona. Valiokunta pitää tältäkin
            osin tärkeänä, että eri tilanteisiin annetaan
            selkeä ja mahdollisimman kattava ohjeistus.
         
         
         Puutarhakasvien ja perunan viljelyyn tilatukialalla oikeuttavien
            lupien ((EY) N:o 1782/2003 60 artikla) eli ns. tarralappujen
            maa- ja aluekohtainen kiintiö määräytyy
            vuosien 2000—2002 puutarhakasvien ja perunan keskimääräisen
            viljelyalan mukaan. Tilakohtaiset mainitun asetuksen 60 artiklan
            mukaiset tukioikeudet määräytyvät
            kyseisten kasvien vuoden 2003 viljelyalan mukaan. Tukioikeuksien
            säilyminen viljelijällä ei edellytä sitä,
            että viljelijä viljelee tällä alalla tilatukeen
            oikeuttavia puutarhakasveja. Tukioikeudet säilyvät
            myös esimerkiksi viljeltäessä ohraa tai
            silloin, kun maata hoidetaan täydentävien ehtojen
            mukaisesti. Vuonna 2003 puutarhakasvien sekä perunan yhteinen
            viljelyala oli 2 069 hehtaaria pienempi kuin vuosina 2000—2002
            keskimäärin. Tämän vuoksi "ylimääräisiä" tukioikeuksia
            voidaan jakaa viljelijöille vuosien 2005 ja 2006 viljelyalojen
            perusteella. Ylimääräisiä tukioikeuksia
            jaetaan viljelijöille vuosien 2003 ja 2005 sekä vuosien
            2005 ja 2006 välisen tuotantoalan kasvun mukaan.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan valmistelun aikana tutkittiin
            erilaisia vaihtoehtoja toteuttaa edellä kosketeltujen lisäoikeuksien
            jako. Edellä selostettuuun menettelyyn päädyttiin kyseisessä neuvoston
            asetuksessa määriteltyjen ehtojen perusteella.
            Valiokunta katsoo, että soveltuvin osin jaossa tulee etusijalle
            asettaa ne viljelijät, jotka ovat investoineet esimerkiksi
            nykyaikaisiin varastotiloihin ja lisänneet tilojensa tuotantopinta-alaa
            sen mukaisesti. Puutarhatuotannon ja perunantuotannon markkinoiden
            toimivuuden kannalta on tärkeää, että tilatuen
            toimeenpano ei aiheuta viljelyalan hallitsemattomasta kasvusta johtuvia
            markkinahäiriöitä.
         
         
         Edellä on todettu, että valiokunta tulee jäljempänä ehdottamaan,
            että ennen lain voimaantuloa tehdyn maanvuokrasopimuksen
            perusteella maatalousmaata hallinnassaan pitävälle
            viljelijälle lain mukaan myönnetty muu kuin tilatukiasetuksen
            60 artiklan mukaisen oikeuden sisältävä tukioikeus
            siirtyy vuokranantajalle vuokrakauden päättyessä,
            jollei vuokrasuhdetta jatketa taikka vuokralaisen ja vuokranantajan
            välillä ole muuta sovittu tai sovita eikä vuokranantaja
            itsestään riippumattomasta syystä saa
            tukioikeutta kansallisesta varannosta. Säännöksen
            soveltamisalan ulkopuolelle ehdotetaan siten rajattavaksi tilatukiasetuksen
            60 artiklassa tarkoitetun oikeuden sisältävät
            tukioikeudet.
         
         
         Tilatukijärjestelmä ja vakuudet
         
         Valiokunta toteaa, että nykyisin käytössä oleva maataloustukien
            panttaus on lähinnä katsottava saatavan panttaukseksi,
            jolloin panttaus kohdistuu tuleviin maksueriin. Saatavan panttaus
            voidaan oikeudellisesti toteuttaa velalliselle (tukiviranomainen)
            tehtävällä panttausilmoituksella.
         
         
         Tilatukijärjestelmässä tuotannon
            ja tuen erottaminen toisistaan on toteutettu EY:n asetuksella. Tukioikeus
            on itsenäinen ja siirtokelpoinen varallisuusesine, joka
            ei kuulu kiinteistöön sen ainesosana. Suomessa
            on lähtökohtana, että siirtokelpoinen
            omaisuus on panttauskelpoista. Sääntö ei
            kuitenkaan ole ehdoton. Nimenomaisen kiellon ohella panttauskelvottomuus
            voi perustua siihen, ettei ole siihen soveltuvaa oikeudellista mekanismia.
         
         
         Yhteisöasetuksissa säädetään
            tukioikeuden siirron ja vuokrauksen edellytyksistä. Yhteisöasetuksissa
            ei sitä vastoin ole säännöksiä tukioikeuden
            panttaamisesta tai sen kieltämisestä.
         
         
         Panttioikeuden perustaminen edellyttää julkivarmistusta,
            joka tukioikeuden kaltaisen "aineettoman esineen" osalta voidaan
            toteuttaa rekisteröimisellä. Rekisteröimisen
            lisäksi sääntelyä edellyttäviä kysymyksiä ovat
            muun muassa tukioikeuden suhde  yrityskiinnitykseen ja maksuerien
            panttaukseen, velkojan oikeus saada suoritus maksueristä sekä realisoinnin
            edellytykset ja -tavat.
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että tukioikeuksien panttaamiseen liittyvät oikeudelliset kysymykset
            selvitetään tarpeellisen lainsäädännön
            luomiseksi. Lisäksi valiokunta edellyttää sen
            selvittämistä, aiheutuuko tilatukijärjestelmän
            tukioikeuksien siirtokelpoisuudesta vaikutuksia jo kiinnitettyjen
            maatalouskiinteistöjen vakuusarvoihin siten, että vakuuksien
            riittävyydestä syntyy epävarmuutta (Valiokunnan
               lausumaehdotus 6).
         
         
         Tukioikeusrekisteriin merkittävät tiedot
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotetun lain 15 §:n
            2 momentin mukaan tukioikeusrekisteriin voitaisiin tallettaa myös
            muita kuin pykälän 1 momentissa mainittuja tietoja.
            Tietojen tallettamisen edellytyksenä olisi, että Euroopan
            yhteisön säännökset edellyttävät
            tietojen tallettamista ja tiedot ovat välttämättömiä tukioikeusrekisterin hallinnoinnin
            kannalta. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että momentista tai sen perusteluista ei ilmene, voisivatko
            nämä tiedot olla myös henkilötietoja.
            Valiokunta katsookin, että kyseiset "muut kuin 1 momentissa
            tarkoitetut tiedot" voivat olla henkilötietoja tai tiettyjen, Euroopan
            yhteisön säännöksissä nimettyjen
            henkilötietojen tarkennuksia vain, mikäli Euroopan yhteisön
            säännökset nimenomaisesti velvoittavat
            tällaisten tietojen tallettamiseen tukioikeusrekisteriin.
            Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on kiinnitetty
            huomiota siihen, että yhteisöasetuksissa on tällä hetkellä säädetty
            niistä tiedoista, joita tulee tallettaa rekisteriin sen
            perustamisvaiheessa, mutta uudistuksen toteuduttua käytännössä ja
            myöhemmässä vaiheessa uudistuksesta saatujen
            kokemusten perusteella saattaa ilmetä tarvetta tallettaa
            rekisteriin vielä joitakin sellaisia henkilötiedoiksikin
            katsottavia tietoja, joita ei uudistuksen alkuvaiheessa ole osattu
            ottaa huomioon. Tällöin näistä rekisteriin
            alkuperäisten tietojen lisäksi talletettavista
            tiedoista tullaan säätämään
            yhteisöasetuksessa ja näitä tietoja tai
            näiden tietojen tarkennuksia voitaisiin tämän
            jälkeen tallettaa jäsenvaltioiden tukioikeusrekistereihin.
         
         
         Ehdotetun lain 13 §:stä käy ilmi,
            että tukioikeusrekisterin perustamista varten voitaisiin käyttää maaseutuelinkeinorekisterissä
            olevia tietoja.
            Maaseutuelinkeinorekisteri muodostuu maaseutuelinkeinohallinnon
            tehtävien, erityisesti EU:n yhteisen maatalouspolitiikan
            hoidossa käytettävistä tietojärjestelmistä.
            Tärkeimpiä tietojärjestelmiä ovat
            muun ohella yhdennetty hallinto- ja valvontarekisteri kuntaohjelmineen ja
            tukimaksurekisteri. Maaseutuelinkeinorekisterin tiedot ovat pääsääntöisesti
            salassa pidettäviä ja niiden käsittelyyn
            osallistuvat ovat vaitiolovelvollisia. Valiokunnalle toimitetussa
            selvityksessä on todettu, että maaseutuelinkeinorekisterilain
            uudistamista varten on perustettu työryhmä, jonka
            tehtävänä on mm. saattaa laki vastaamaan
            perustuslain, julkisuuslain ja henkilötietolain vaatimuksia.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä jäljempänä
            esitettävin muutosehdotuksin.
         
         
         Koska valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen hyväksymistä hallituksen
            esityksen pohjalta valiokunta ehdottaa lakialoitteen hylkäämistä.