Yleisperustelut
Turkiselinkeino
Valiokunta toteaa, että tällä hetkellä Suomessa on
960 turkistilaa. Kyseessä on perheyrityspohjainen elinkeino.
Maatalouslaskennan (2010) yhteydessä tuotetun viimeisimmän
tilaston mukaan 327 maatilalla (1/3 kaikista turkistiloista) harjoitettiin
turkistarhausta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kyseessä on
voimakas vientiala: nahoista menee vientiin 98 prosenttia ja vientitulot
olivat 280 miljoonaa euroa vuonna 2008 ja n. 643 miljoonaa euroa
vuonna 2012 eli viennin arvo on yli kaksinkertaistunut kyseisellä aikavälillä.
Lisäksi turkistuotannon rehujen raaka-aine on pääosin
kotimaista alkuperää ja rehu- ja palkkauskustannukset
muodostavat n. 70 prosenttia turkistarhauksen kustannuksista, jolloin
tuotantopanokset ovat pääosin kotimaisia. Turkiselinkeinon
kotimaisuusaste onkin korkea.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että elinkeinon työllistävyys on 4 300 henkilötyövuotta
(PTT:n selvitys 5/2013), josta suoraan työllistyviä n.
3 000. Välillinen, muiden tuotantopanosten ja palvelujen
kautta tuleva työllistävyys on 1 300 henkilötyövuotta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tuotanto
on keskittynyt Pohjanmaalle (maakunnista lähinnä Pohjanmaa,
Keski-Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa, mutta myös
Pohjois-Pohjanmaa), jossa on n. 90 prosenttia tuotannosta. Viiden
suurimman turkistuotantokunnan (Uusikaarlepyy, Kalajoki, Kauhava,
Kaustinen ja Pedersöre) osuus on koko maan turkistuotannosta
noin puolet. Keskittymisestä johtuen elinkeino on alue-
ja paikallistaloudellisesti merkittävä: Vuonna
2012 tehdyn tutkimuksen (Huovari & Pyykkönen)
mukaan Suomessa oli vuonna 2011 kymmenen kuntaa, joissa turkiselinkeinon
osuus kunnan verotuloista oli yli 4 prosenttia. Eniten verotuloja
syntyi Uudessakaarlepyyssä, jossa osuus oli lähes
20 prosenttia.
Lainsäädännön nykytila
Valiokunta toteaa, että turkiseläinten kasvatusta,
hoitoa, kohtelua ja käsittelyä säädellään eläinsuojelulailla
(247/1996), joka sisältää yleiset
eläinten pitoon liittyvät vaatimukset. Niitä on täsmennetty
yleisellä eläinsuojeluasetuksella (valtioneuvoston
asetus, 396/1996), ja kaikkein yksityiskohtaisimmat eläinsuojeluvaatimukset on
annettu turkiseläinten suojelua koskevalla valtioneuvoston
asetuksella (1084/2011). Siinä säädetään
yksityiskohtaisista pitopaikkaa, häkkejä ja häkkikokoja,
käytettäviä laitteita ja välineitä,
turkiseläinten hoitoa ja käsittelyä sekä varusteita
koskevista vaatimuksista. Vaatimukset pohjautuvat neuvoston direktiiviin
(98/58/EY) tuotantoeläinten suojelusta
sekä Euroopan neuvoston tuotantoeläinten suojelua
koskevan eurooppalaisen yleissopimuksen (ETS N:o 47, 1992) turkiseläinten
pitoa koskevaan suositukseen vuodelta 1999. Turkiseläinten
lopettamisesta puolestaan säädetään
neuvoston asetuksessa (EY) N:o 1099/2009 eläinten
suojelusta lopetuksen yhteydessä.
Turkiseläinten pitoa koskee myös eläintunnistusjärjestelmästä annetun
lain (238/2010) nojalla annettu maa- ja metsätalousministeriön
asetus eräiden eläinten tunnistamisesta (1123/2011),
jossa velvoitetaan turkiseläinten pitäjät
ilmoittamaan toiminnastaan ja eläinten pitopaikasta Elintarviketurvallisuusviraston
pitämään rekisteriin. Rekisterin tarkoituksena
on muun muassa varmentaa eläinten hyvinvointiin liittyvien
tarkastusten kohdentuminen riskiperusteisesti.
Viranomaisvalvonta
Eläinsuojelulain noudattamisen viranomaisvalvonnasta
säädetään eläinsuojelulaissa.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu, että tarkastuksia
turkistarhoille tehdään sekä epäilyn
perusteella että ilman epäilyä otantaan perustuvina
tarkastuksina (ns. EU-eläinsuojelutarkastukset). Jos laiminlyöntejä havaitaan,
viranomainen antaa määräyksen epäkohtien
korjaamiseksi ja varmistaa seurantakäynnillä,
että määräyksiä on
noudatettu. Tarvittaessa voidaan ryhtyä myös kiiretoimenpiteisiin
eläinten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Turkistarhoja on tarkastettu
EU-eläinsuojelutarkastuksissa vuodesta 2000 lähtien.
Turkiseläintilojen tarkastuksilla vuosina 2000—2012
havaitut puutteet eläinsuojelusäädösten
noudattamisessa ovat kohdistuneet yleisemmin eläinten lääkinnällisestä hoidosta
tai tarhalla kuolleiden eläinten lukumäärästä pidettävään
kirjanpitoon, tarhan pakovarmuuteen, virike- ja pureskelumateriaalin
saatavuuteen sekä lepohylly- ja tilavaatimuksiin. Valiokunnalle toimitetun
selvityksen mukaan vuonna 2012 tarkastettiin 37 turkistarhaa, joista
20 tarhalla todettiin epäkohtia. Neljällä tarhalla
havaittiin sairaita eläimiä, joita ei ollut hoidettu
asianmukaisesti. Valiokunta toteaa, että nykyinen eläinsuojelulaki
on tullut voimaan 1.7.1996 eikä se kaikilta osin enää täytä nykyajan
vaatimuksia eikä myöskään perustuslain
vaatimuksia. Maa- ja metsätalousministeriö onkin
asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on
valmistella hallituksen esityksen muotoon laadittu ehdotus eläinsuojelulain
uudistamiseksi. Työryhmän toimikausi päättyy
31.12.2014. Lisäksi maa- ja metsätalousministeriö on
asettanut uudistamishankkeelle ohjausryhmän, jonka tehtävänä on
linjata lainsäädäntöä valmistelevan
työryhmän työskentelyä. Eläinsuojelulain
kokonaisuudistuksen ohella maa- ja metsätalousministeriö on
asettanut toisen työryhmän edellä tarkoitetun
turkiseläinten suojelua koskevan valtioneuvoston asetuksen
uudistamiseksi. Työryhmän tehtävänä on
uudistaa turkiseläinten pitoa koskevan asetuksen vaatimukset
siten, että ne vastaavat paremmin nykyistä tietämystä turkiseläinten
hyvinvoinnille asetettavista vaatimuksista turkistarhoilla. Tämänkin
työryhmän toimikausi päättyy 31.12.2014.
Tutkimustoiminta
Turkiseläinten, erityisesti kettujen hyvinvointia koskevalla
tutkimuksella on vahvat perinteet Suomessa. Alan johtava tutkimuslaitos
on Itä-Suomen yliopisto. Tutkimuksilla on pyritty selvittämään
turkiseläinten käyttäytymistä sekä eläinten
hyvinvoinnin perusedellytyksiä. Tutkimuksilla on myös
etsitty tarhausolosuhteisiin sopivia keinoja eläinten hyvinvoinnin
parantamiseen. Suomi on mukana eurooppalaisessa WelFur-tutkimushankkeessa,
jossa kehitetään uusia turkiseläinten
hyvinvoinnin mittareita. WelFur-hankkeessa kehitetään
Suomessa mittareita myös Suomen supille. Tavoitteena on
käyttää tutkimustoiminnassa kertyvää uutta
tietoa hyväksi myös edellä tarkoitetussa
lainsäädännön uudistamisessa.
Hanke on aloitettu vuonna 2009, ja sen kettuja koskevasta osuudesta
on Suomessa päävastuussa Itä-Suomen yliopisto.
Alkuvaiheen hyvinvointimittareiden kehittämisen jälkeen
on parhaillaan meneillään vaihe, missä käydään
mittaamassa hyvinvointimuuttujia tiloilla ja annetaan ohjeita tuottajille.
Hanketta rahoittavat elinkeino ja MTT ja sen toteutumista valvovat
European Fur Breeders’ Association sekä riippumattomat
tieteelliset asiantuntijat. Hankkeessa kehitetään
mittareita hyvälle ruokinnalle, hyvälle kasvatusympäristölle,
hyvälle terveydelle ja eläinten tarkoituksenmukaiselle käyttäytymiselle.
Turkiseläinten hyvinvointi
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä (Eläinten
hyvinvoinnin tutkimuskeskus & Kliinisen tuotantoeläinlääketieteen
osasto / Helsingin Yliopisto) on todettu, että eläinten
hyvinvointi -termillä kuvataan eläimen kokemusta
sen ympäristöstä ja sisäisestä tilasta.
Eläin pyrkii sopeutumaan ympäristöönsä ensisijaisesti
muuttamalla käyttäytymistään,
minkä vuoksi sekä eläinten hyvinvointitieteessä että eläinten
pidossa korostuu eläimen käyttäytymisen
havainnointi ja lajityypillisen käyttäytymisen
tuntemus. Eläimen hyvinvoinnin tasoa alentavat muun muassa
sairaudet, kipu, kärsimys, turhautuminen ja voimakas stressi.
Eläinten hyvinvointitasoon vaikuttavat kuitenkin keskeisesti
myös eläimen kokemat positiiviset tunnetilat,
eli tilanteet, jossa eläin kokee mielihyvää.
Valiokunnalle toimitetun selvityksen perusteella valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että eläinten
hyvinvointi on hyvin monisyinen kysymys. Luonnontieteen keinoin
on mahdollista selvittää, mistä eläin
pitää, mitä se valitsee tai miten eri
pito-olosuhteet vaikuttavat eläimeen. Luonnontieteen keinoin
ei ole mahdollista selvittää mikä on
tarpeetonta kärsimystä, kipua tai tuskaa. Siihen
tarvitaan eettistä ja moraalista keskustelua, joita selventämään
on olemassa oman eläineettisen ajattelun tunnistamiseen
auttavia työkaluja.
Valiokunta toteaa, että turkiseläinten hyvinvointikeskustelussa
on korostunut kysymys turkiseläinten domestikaatioasteesta.
Domestikaatio-termillä tarkoitetaan eläinlajin
tai -populaation periytyvää kesyyntymistä,
niiden ihmisarkuuden vähenemistä. Domestikaatio
eroaa perinnöllisenä siten villieläinten
kesyttämisestä tai tarhaamisesta. Domestikaatio-termillä tarkoitetaan
eläinlajin sopeutumista osaksi ihmisten yhteisöä,
periytyvää kykyä sosiaaliseen vuorovaikutukseen
ihmisen kanssa.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että domestikaation tärkein hyvinvointitekijä on
sen ihmisarkuutta vähentävä vaikutus. Domestikoituneen
eläimen on helpompi sopeutua ihmisen läsnäoloon.
Sosiaaliset domestikoituneet lajit lisäksi sietävät
oman lajinsa yksilöitä usein lähempänä kuin
villit sukulaislajit. Tämä mahdollistaa domestikoituneiden
eläinten pitämistä ihmisen rajaamissa
pito-olosuhteissa, usein suurissa eläintiheyksissä.
Domestikaatio ei kuitenkaan poista eläinlajien keskeisiä synnynnäisiä tarpeita.
Selvityksessä on katsottu, että eläinten
hyvinvoinnin kannalta on olennaista pohtia, miten hyvin nykyiset
pito-olosuhteet vaikuttavat kyseisen eläinlajin mahdollisuuksiin
tyydyttää niiden tärkeimmät
lajityypilliset tarpeet ja siten sopeutua pitoympäristöönsä.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tuotu esiin,
että virikkeet muodostuvat ympäristötekijöistä,
jotka mahdollistavat eläinten tarpeiden tyydyttymisen keinotekoisessa
ja rajallisessa kasvatusympäristössä.
Virikkeet ovat keino kompensoida tietyn eläinlajille olennaisen
asian puuttumista sen pito-olosuhteista. Virikkeet mahdollistavat
sen, että eläinlajit voivat tyydyttää voimakasta
tekemisen motivaatiotaan sellaisenaan tai virikkeen tarjoaman sijaistoiminnan kautta.
Eläinten virikkeet voidaan luokitella ruokaan liittyviin,
fyysistä aktivaatiota lisääviin, aistiympäristöä kohentaviin,
sosiaalisiin ja älyllisiin virikkeisiin. Oikeanlaiset virikkeet
edistävät eläinten hyvinvointia vähentämällä mm. eläinten
turhautumista, turhaumiin liittyvää häiriökäyttäytymistä ja
pelokkuutta.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että olemassa olevan tutkimustiedon perusteella turkiseläinten
hyvinvoinnin riskitekijöitä ovat pito-olosuhteiden
yksipuolisuus (virikkeettömyys, monikäyttöisen
tilan puute). Tämä on erityisen kriittinen hyvinvoinnin
riskitekijä siitoseläimillä, jotka ovat
tarhalla useita vuosia. Sen vuoksi niiden elinympäristön
virikkeellistämiseen olisi erityisesti panostettava.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen valiokunnalle
toimitetussa selvityksessä todettuun, että huolimatta
viime vuosikymmeninä tehdyistä tutkimuksista perustutkimuksen
tarve on edelleen suurta: turkiseläinten tärkeimmistä käyttäytymistarpeista
ei tiedetä riittävästi. Tämä hankaloittaa
pito-olosuhteiden kehittämistä niiden hyvinvointia
edistäväksi. Suomen supi on erityisesti tarhattu
laji, jonka tarpeista ei ole juurikaan tutkimuksia. Selvityksessä on
myös todettu, että kasvuhäiriöiden
vaikutus kettujen hyvinvointiin on selvitettävä ja
eläinsuojelusyistä on vältettävä toistaiseksi
vakava-asteisten kasvuhäiriöistä kärsivien
kettujen käyttöä siitoseläiminä.
Ympäristövaikutukset
Valiokunta toteaa, että keskeiset turkistuotannon ympäristönsuojelua
koskevat säädökset ovat ympäristönsuojelulaki
(86/2000) ja -asetus (169/2000), nitraattiasetus
(931/2000) sekä jätelaki (646/2011).
Turkistarhaus on ympäristönsuojelulain mukaan
luvanvaraista toimintaa. Edellä mainittujen säädösten
määräykset täsmentyvät
ympäristölupamääräyksiksi
toimintaa koskevassa ympäristöluvassa.
Valiokunnalle toimitetun selvityksen mukaan turkistuotannon
aiheuttamaksi vesistöjen ravinnekuormitukseksi on arvioitu
koko Suomessa noin 45 tonnia fosforia ja 430 tonnia typpeä vuodessa.
Turkistuotannon osuus kokonaiskuormituksesta on melko vähäinen
(noin 1 prosenttia mutta Etelä-Pohjanmaan ELY:n alueella
paikoin merkittävämpi). Alueen vesienhoitosuunnitelmassa
turkistuotannon osuus (vuoden 2006—2007 tiedot) kokonaisfosforista
on ollut noin 9 prosenttia ja kokonaistypestä noin 6 prosenttia.
Turkistuotannosta voi aiheutua pohjavesien laadulle riskejä etenkin
tuotantoalueilta huuhtoutuvista typpiyhdisteistä. Aikaisemmin
turkistarhat sijoitettiin usein alueille, jotka ovat hyvin vettä läpäiseviä.
Monet näistä hiekka- ja sora-alueista ovat myös
merkittäviä pohjaveden muodostumisalueita. Tästä johtuen
turkistuotannosta on aiheutunut maaperän ja pohjaveden
pilaantumista. Valiokunta huomauttaa, että pohjavesialueilla
aikaisemmin sijainneet suuren riskin turkistarhat on pääosin
siirretty muualle tai ovat paraikaa siirtymässä muualle
jo tehdyillä päätöksillä,
taikka niiden toiminta on lopetettu. Valiokunta korostaa, että ympäristölupapäätöksillä
pyritään
nykyään ohjaamaan turkistarhojen sijoittumista
siten, ettei uusien tarhojen toiminnasta aiheudu vesistöjen
ja pohjavesien pilaantumisvaaraa.
Valiokunta toteaa, että turkistuotannon vesistövaikutusten
vähentämistä on kehitetty voimakkaasti
viime vuosikymmenten aikana. Tarkemmat määräykset
hule- ja jätevesien käsittelystä annetaan
ympäristönsuojelulain mukaisessa ympäristöluvassa.
Turkiseläinten kasvatus on vesistökuormituksen
vähentämisen kannalta tehokkainta järjestää tiiviillä pohjarakenteella
siten, että sade- ja sulamisvesien vaikutus on eliminoitu.
Vesienkäsittelyn peruselementit turkistarhoilla ovat
yleensä ympärysojitus, vesien peruskuivatusjärjestelyt
ja tasausaltaat. Varjotalojen rakenteisiin on kiinnitetty huomiota
mm. räystäillä ja korotetuilla lanta-alustoilla.
Tarhoilla on jatkuvasti kehitetty vesien peruskuivatusta ja vesien
johtamista ojitusjärjestelyillä. Jätevesien käsittelyä on
parannettu vesitiiviillä lanta-alustoilla, kemiallisilla
vesienkäsittelyjärjestelmillä ja sorasuodattimilla.
Ruokintalaitteiden pesuvedet kerätään
nykyään yleensä tiiviisiin säiliöihin ja
kuljetetaan viranomaisen hyväksymään
paikkaan. Pääosa turkistarhoilla syntyvästä lannasta hyödynnetään
lannoitteena maataloudessa.
Valtioneuvosto on joulukuussa 2009 hyväksynyt alueelliset
vesienhoitotavoitteet vuosille 2010—2015. Turkistilojen
osalta vesienhoidon suunnittelussa on erityistä huomiota
kiinnitetty tiiviiden alustojen rakentamiseen, valumavesien käsittelyjärjestelmien
rakentamiseen ja käsittelyn tehostamiseen. Lisäksi
on ehdotettu tilakohtaista neuvontaa ja pohjavesien suojelun tehostamista.
Arviointia ja johtopäätös
Valiokunta toteaa, että aloitteen tueksi on esitetty
turkistarhauksen kieltäminen yksiselitteisesti kokonaan
yhä useammassa Euroopan maassa eettisen keskustelun seurauksena.
Aloitteessa on katsottu, että turkistarhausta voidaan pitää eläinsuojelunkin
hengen vastaisena toimintana. Lisäksi aloitteessa on muun
ohella todettu, että turkistuotanto aiheuttaa eläinten
hyvinvointihaittojen lisäksi merkittäviä ympäristöhaittoja.
Aloitteen mukaan turkistarhauksesta voidaan luopua siten, että nykyisille
tarhaajille etsitään keino siirtyä muille
aloille.
Hallitusohjelman mukaan hallitus tukee edelleen turkistuotannon
kehittämistä vastuuta tuntevana elinkeinona. Lisäksi
ohjelman mukaan hallitus selvittää turkistarhauksesta
muuhun elinkeinoon vaapaaehtoisen siirtymisen kannustamisen mahdollisuuksia.
Valiokunnalle nyt toimitetun selvityksen mukaan hallituksen
tavoitteena on eettisen kotieläintuotannon edistäminen.
Keskeisenä tavoitteena siinä on tuotantoeläinten
hyvinvoinnin parantaminen. Selvitykseen viitaten valiokunta katsoo,
että eläinsuojelulain ja turkiseläinten
hyvinvoinnille asetettavia vähimmäisvaatimuksia koskevan
valtioneuvoston asetuksen uudistaminen, turkistarhojen valvonnan
tehostaminen ja oikea kohdentaminen sekä eläinten
hyvinvointitutkimuksen tukeminen ovat omalta osaltaan toimenpiteitä turkiseläinten
hyvinvoinnin kehittämisessä.
Edellä on todettu, että maa- ja metsätalousministeriö on
asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on
valmistella hallituksen esityksen muotoon laadittu ehdotus eläinsuojelulain
uudistamiseksi. Eläinsuojelulain kokonaisuudistuksen ohella maa-
ja metsätalousministeriö on asettanut toisen työryhmän
turkiseläinten suojelua koskevan valtioneuvoston asetuksen
uudistamiseksi. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että huolimatta viime vuosikymmeninä tehdystä tutkimuksesta
perustutkimuksen tarve on edelleen suurta: turkiseläinten
tärkeimmistä käyttäytymistarpeista
ei tiedetä riittävästi, mikä hankaloittaa
pito-olosuhteiden kehittämistä niiden hyvinvointia
edistäviksi. Valiokunta korostaakin tarvetta alan tutkimustoiminnan
lisäämiseksi.
Edellä esitetystä käy ilmi, että olemassa
olevan tutkimustiedon perusteella turkiseläinten hyvinvoinnin
riskitekijöihin kuuluu pito-olosuhteiden yksipuolisuus,
kuten virikkeettömyys ja monikäyttöisen
tilan puute. Tämä on erityisen kriittinen hyvinvoinnin
riskitekijä siitoseläimillä, jotka ovat
tarhalla useita vuosia. Valiokunta katsoo, että viimeksi
mainittujen eläinten olosuhteiden korjaamiseen on erityisesti
panostettava ja toimenpiteitä on edistettävä investointituilla.
Viimeisin tilavaatimuksia koskeva maa- ja metsätalousministeriön
päätös tuli voimaan 1.9.1999. Päätös
sisälsi 10 vuoden siirtymäajan, joka päättyi
vuoden 2010 lopussa. Edellä esitettyyn viitaten valiokunta
katsoo myös, että kasvuhäiriöiden
vaikutus kettujen hyvinvointiin on selvitettävä suunnitelmallisesti
ja eläinsuojelusyistä on vältettävä toistaiseksi
vakava-asteisista kasvuhäiriöistä kärsivien
käyttöä siitoseläiminä.
Valiokunta katsoo, että siitoseläinten vienti
EU-alueen ulkopuolelle tulee saattaa luvanvaraiseksi. Siten voidaan
estää vienti sellaisiin maihin, joissa ei voida
taata eläinten hyvää hoitoa ja kohtelua.
Edellä selostetun viranomaisvalvonnan ohella valiokunta
pitää erittäin tärkeänä turkiseläinten
hyvinvoinnin kannalta turkistarhaajien omavalvonnan, mm. sertifioinnin
kehittämistä entisestään. Tärkeä on
myös turkiseläinten terveydenhuoltojärjestelmä,
jota turkiselinkeino on parhaillaan luomassa muille tuotantoeläimille laadituista
järjestelmistä (SIKAVA ja NASEVA) saatujen hyvien
kokemusten perusteella. Tässä yhteydessä valiokunta
kiinnittää lisäksi erityistä huomiota
maamme julkisten eläinlääkäripalveluiden
riittävyyteen ja niiden resursoinnin turvaamiseen.
Tämän mietinnön ympäristövaikutuksia
koskevassa osiossa on selostettu turkistuotannon ympäristönsuojelua
koskevia säännöksiä ja viranomaismenettelyitä.
Valiokunta pitää erittäin tarpeellisena,
että muun muassa vesiensuojeluun liittyviä toimenpiteitä toteutetaan
suunnitelmallisesti.
Edellä esitetystä käy ilmi turkiselinkeinon merkittävät
taloudelliset vaikutukset. Valiokunta korostaa erityisesti elinkeinon
merkitystä maamme vientitulojen kerryttäjänä ja
maaseudun yritystoiminnan toimeentulon lähteenä,
jolla on laajoja taloudellisia ja työllistäviä vaikutuksia
alueellisella tasolla. Myös tuotantopanosten hankinnan,
turkisten jatkojalostuksen ja myyntitoiminnan kautta syntyy laajoja
taloudellisia vaikutuksia. Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
siihen, että maassamme syntyvä teurastus- ja kalasivutuote,
noin 250 miljoonaa kiloa vuodessa, ostetaan turkiseläinten
rehuksi. Lisäksi hoito- ja poistokalastuksen saaliita käytetään
turkistarhauksessa.
Valiokunta toteaa, että Euroopassa on käyty poliittista
keskustelua turkistuotannon oikeutuksesta. Maakohtaiset kiellot
ovat johtaneet tuotannon siirtymiseen muihin maihin.
Valiokunta toteaa, että jokaisella on perustuslain
18 §:n 1 momentin mukaan oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa
valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla.
Siten oikeutta elinkeinon harjoittamiseen voidaan rajoittaa lailla.
Perustuslakivaliokunnan lausunnosta käy ilmi, että perusoikeuksien
rajoitusten oikeasuhtaisuusvaatimus edellyttää,
että rajoitus on välttämätön
hyväksyttävän tarkoituksen saavuttamiseksi
eikä tavoite ole saavutettavissa perusoikeuteen vähemmän
puuttuvin keinoin.
Viitaten edellä tässä mietinnössä esitettyihin näkökohtiin
valiokunta toteaa, että turkistuotannolla on huomattava
taloudellinen ja työllistävä merkitys
ja että kansalaisaloitteen tavoitteisiin, muun muassa eläinten
hyvinvoinnin huomioon ottaminen, voidaan päästä turkistarhausta
kehittämällä. Valiokunta katsoo, että kansalaisaloite tulee
hylätä.