Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 7 päivänä lokakuuta 2003 lähettänyt maa- ja metsätalousvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa noudatettavasta menettelystä annetun lain muuttamisesta (HE 83/2003 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
vanhempi hallitussihteeri Susanna Paakkola, maa- ja metsätalousministeriö
erityisasiantuntija Marietta Keravuori, oikeusministeriö
lakimies Marica Twerin, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto ry
Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa noudatettavasta menettelystä annetun lain takaisinperintää koskevia säännöksiä siten, että takaisinperittävälle määrälle maksettava korko lasketaan takaisinperintäpäätöksen tiedoksisaannista lukien. Lakia ehdotetaan myös täsmennettäväksi muutoksenhaun johdosta myönnetyn tuen osalta siten, että laista kävisi yksiselitteisesti ilmi velvollisuus maksaa korkoa niissä tilanteissa, joissa hakijalle myönnetään muutoksenhaun johdosta tuki tai tukea myönnetään lisää. Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi hakijoiden velvollisuudesta tehdä hakemuksensa kirjallisena sekä allekirjoittaa hakemus.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta toteaa, että pykälässä säädettäisiin hakemuksen kirjallisesta vireillepanotavasta sekä hakijan velvollisuudesta allekirjoittaa hakemus. Asiantuntijakuulemisessa esille on noussut kysymys siitä, tuleeko hakijan allekirjoittaa hakemus. Valiokunnalle toimitetusta selvityksestä (EMOTR:n tukiosaston yhteenvetokertomus varainhoitovuoden 1995 tilien tarkastamiseksi ja hyväksymiseksi tehtyjen tarkastusten tuloksista; Bryssel 12.01.1999) käy Ranskan osalta ilmi, että hakija ei ollut allekirjoittanut yhtä vuonna 1994 jätettyä palkkiohakemusta, mutta se oli kuitenkin läpäissyt hallinnollisen tarkastuksen. Kertomuksen mukaan tällaisia hakemuksia ei voida hyväksyä, vaan kysymys on palkkiohakemusten riittämättömästä hallinnollisesta valvonnasta. Kertomukseen viitaten valiokunta pitää esitystä tältä osin tarpeellisena. Samalla valiokunta kuitenkin toteaa, että kirjallisen muodon vaatimusta voidaan pitää allekirjoittamisvaatimuksen luonnollisena lähtökohtana. Siinä vaiheessa kun on mahdollista siirtyä hakemuksen jättämiseen sähköisessä muodossa, tulevat sovellettavaksi sähköisestä asioinnista hallinnossa annettu laki (13/2003), jonka 8 §:n mukaan viranomaiselle toimitettu sähköinen asiakirja täyttää kirjallisen muodon vaatimuksen ja allekirjoitusvaatimuksen täyttää sähköisistä allekirjoituksista annetun lain (14/2003) mukainen sähköinen allekirjoitus. Ehdotettu säännös ei valiokunnan saaman selvityksen mukaan siten estä siirtymistä sähköiseen asiointiin.
Pykälän 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että perimättä voidaan jättää sellainen määrä, joka ilman korkoja on enintään 50 euroa tuen saajaa sekä maksujen takaisinperintään johtanutta tukihakemusta kohti. Voimassa olevassa laissa kyseinen määrä on 300 markkaa. Valiokunta toteaa, että maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista annetun lain (1559/2001) 7 §:n 3 momentissa on säädetty, että tukea ei makseta, jos myönnetty määrä tukivuodelta on hakijaa ja tukimuotoa tai tukityyppiä kohti pienempi kuin 84 euroa. Ottaen tämän lisäksi huomioon komission asetuksen (EY) N:o 2419/2001 ja sen, että takaisinperinnästä aiheutuu kustannuksia, valiokunta pitää taloudellisesti järkevänä ehdottaa, että lainkohdassa tarkoitettu määrä olisi 100 euroa.
Edellä esitetyn perusteella maa- ja metsätalousvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muutoin hallituksen esityksen mukaisena, paitsi 7 §:n 3 momentti muutettuna (Valiokunnan muutosehdotus).
Takaisinperintä
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos tuen saajalta peritään takaisin 1 momentin nojalla perusteettomasti tai liikaa myönnetty määrä, voidaan takaisin perittävälle määrälle määrätä suoritettavaksi korkoa kuuden prosentin vuotuisen koron mukaan. Korko lasketaan sen ajan perusteella, joka kuluu takaisinperintäpäätöksen tiedoksi saannin ja joko tosiasiallisen palautuksen tai, jos maksu on vähennetty myöhemmin maksettavasta erästä, vähennyksen välillä. Perimättä voidaan kuitenkin jättää sellainen määrä, joka ilman korkoja on enintään 100 euroa tuen saajaa sekä maksujen takaisinperintään johtanutta tukihakemusta kohti.
_______________
Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 2003
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Carl Selenius