Perustelut
         
         Valiokunta toteaa, että esityksessä ehdotetaan nykyinen
            maanmittauslaitoksesta 3.3.1991 annettu laki (505/1991)
            kumottavaksi ja Maanmittaushallinnosta annettavaksi uusi laki, jossa Maanmittauslaitoksen
            toiminta järjestetään valtakunnallisella
            toimialueella keskushallinnon alaisuudessa toimivien tuotantotoiminnan,
            tukitoimintojen ja hallinnon yksiköiden kautta. Uudistuksessa
            Maanmittauslaitoksen lakisääteisten tehtävien
            sisältö säilyy entisenä.
         
         
         Uudessa laissa säädetään
            Maanmittauslaitoksen organisatorisesta hallintoasemasta, tehtävistä,
            sisäisen organisaation määräytymisperusteista,
            Maanmittauslaitoksen valtakunnallisista toimintayksiköistä ja
            niiden tehtävistä sekä työjärjestyksistä.
            Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Maanmittauslaitoksen
            uuteen organisaatiorakenteeseen ei kuulu enää hallinnollisesti itsenäisiä piirihallinnon
            toimintayksikköjä ja hallinto-organisaatio muuttuu
            nykyisestä kaksiportaisesta organisaatiosta yksiportaiseksi.
            Piirihallinnon alueellisina toimintayksikköinä toimivat
            maanmittaustoimistot kuuluvat palvelupisteverkoston osina Maanmittauslaitoksen
            toimialueeltaan valtakunnalliseen tuotantotoimintayksikköön.
            Kun tuotantotoimintayksikön toimialueena on koko
            maa, asiakirja katsotaan määräajassa
            jätetyksi, jos se on jätetty mihin tahansa Maanmittauslaitoksen
            palvelupisteeseen määräajan kuluessa.
            Koska toimivaltaiseksi hallinto-oikeudeksi tai käräjäoikeudeksi
            on yleensä säädetty se hallinto- tai
            käräjäoikeus, jonka tuomiopiiriin se
            kunta, jonka alueella ko. kiinteistö sijaitsee, kuuluu,
            ei piirihallinnosta luopuminen ja siirtyminen yhteen valtakunnalliseen
            tuotantotoimintayksikköön aiheuta muutostarvetta Maanmittauslaitoksen
            hallintopäätöksiä tai kiinteistötoimituksia
            koskevaan muutoksenhakumenettelyyn. 
         
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että uudistuksen jälkeenkin tulee palveluita saada
            samantasoisina eri puolilla maata kattavaa palveluverkostoa hyödyntäen.
            Lisäksi Maanmittauslaitoksen hallinnon ja johdon sijoittumisessa
            tavoitteena tulee olla alueellistaminen. (Valiokunnan lausumaehdotus)
            
         
         
         Esityksen mukaan Maanmittauslaitos siirtyy ehdotettuun uuteen
            hallintomalliin ja valtakunnalliseen toimialueeseen vuoden 2014
            alusta. Esityksen perusteluissa on todettu, että organisaatiomuutoksen
            jälkeisenä siirtymäkautena on mahdollista
            vähentää eläköitymisen
            kautta Maanmittauslaitoksen henkilöstön kokonaismäärää sekä kohdentaa
            rekrytointia uudenlaisiin tulevia tarpeita vastaaviin osaamisiin.
            Hallintorakenteiden keventyminen, tehtävien päällekkäisyyksien
            poistuminen ja toiminnan rationaalinen järjestäminen
            tulevat tuottamaan siirtymäkauden jälkeen arviolta
            noin kolmen miljoonan euron määräiset
            vuotuiset kustannussäästöt. Säästöt
            on huomioitu Maanmittauslaitoksen 30.70.01 momentin rahoituskehyksessä kolmen miljoonan
            euron vuotuisena lisäsäästönä vuodesta
            2015 alkaen.
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
            että kartasto- ja paikkatietotehtävissä Maanmittauslaitoksen
            ja kuntien yhteistyötä ollaan lisäämässä.
            Tavoitteena on tarjota kuntien maankäytön prosesseissa
            syntyvää paikkatietoa tehokkaasti ja mahdollisimman
            ajantasaisena osana valtakunnallisia paikkatietopalveluja, jotka
            ovat Maanmittauslaitoksen vastuulla. Keskeinen haaste on löytää toimiva
            rahoitusmalli paikkatietoaineistojen ylläpidolle sekä jakelulle
            tietopalveluverkkojen kautta. Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
            että turvataan voimavarat kyseisille pyrkimyksille edistää hallinnon
            avoimuutta ja jakaa julkista tietoa kaikkien käyttöön.
         
         
         Esityksen perusteluissa on katsottu, että muutos keventää hallintoa
            ja ammattimaistaa entisestään johtamista. Tuottavuuden
            nousua saadaan johtamisen ja hallinnon tehostumisesta. Aikaisempaa
            suurempi osuus yhteenlasketusta työpanoksesta voidaan toisaalta
            kohdentaa substanssitoimintaan, jolloin tuottavuus paranee. Toisaalta
            taas tuottavuuden ylläpito edellyttäisi osaamisen
            ylläpitoa tarvittavalla tasolla, jolloin osaamisen varmistamiseen
            ja ennakoiviin toimenpiteisiin on varauduttava aikaisempaa suuremmalla
            panostuksella. 
         
         
         Esityksessä on kiinnitetty huomiota siihen, että uskotulle
            miehelle voi tehtävässään sattua tapaturma
            itse tehtävän hoidossa toimituskokouksessa
            tai toimituskatselmuksessa taikka tehtävästä johtuvissa
            olosuhteissa, kuten matkalla toimituskokoukseen tai sieltä takaisin.
            Erityisesti maaoikeuden jäseninä lautamiehet ja maanmittaustoimitusten
            uskotut miehet hyvin usein kulkevat runsaasti maastossa katselmuksilla.
            Tämä tehtävä voi olla tapaturma-altis.
            On myös mahdollista ja sattunutkin, että lautamies tai
            uskottu mies joutuu tehtävässään
            rikollisen teon, erityisesti asianosaisen taholta tulevan väkivaltaisen
            hyökkäyksen kohteeksi. Valiokunta katsookin, että asian
            järjestämiseksi ja korvauksen saamiseksi tapaturmasta,
            joka aiheutuu uskotun miehen tehtävän hoitamisessa,
            on tarpeen esityksen mukaisesti ottaa erillinen säännös kiinteistönmuodostamislakiin.
            
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.