Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina
            seuraavin huomautuksin.
         
         
         EU:n tulvariskien arviointia ja hallintaa koskeva direktiivi
            (2007/60/EY) edellyttää tulvariskien
            alustavaa arviointia ja sen perusteella nimetyillä alueilla
            tulvavaara- sekä tulvariskikarttojen sekä tulvariskien
            hallintasuunnitelmien laatimista. Direktiivin velvoitteet kattavat
            myös jäsenvaltioiden rajat ylittävät
            vesistöt. Kukin jäsenvaltio määrittelee
            kansallisesti tulvariskien hallinnan tavoitteet, joiden tulee perustua
            paikallisiin ja alueellisiin olosuhteisiin.
         
         
         Valiokunta toteaa, ettei tulvariskien hallinnasta ole säännöksiä nykylainsäädännössä,
            vaikka tulvavahinkoja on pyritty ennustamaan, ehkäisemään
            ja torjumaan Suomessa jo pitkään. Lakiehdotuksen
            mukaan tulvariskit arvioidaan maassamme tulevaisuudessa kokonaisvaltaisemmin
            ja niiden hallinta suunnitellaan nykyistä järjestelmällisemmin
            ja valtakunnallisesti yhdenmukaisin perustein. Tähän
            saakka maassamme on varauduttu ennen muuta vesistöjen tulvimiseen
            ja siitä aiheutuvien haittojen torjumiseen. Valiokunta
            pitää hyvänä sitä,
            että jatkossa varautumisen kohteena ovat kattavammin myös merenpinnan
            noususta ja taajamien rankkasateista aiheutuvat merkittävät
            tulvariskit. 
         
         
         Lakiehdotus muodostaa osan laajempaa lainsäädäntökokonaisuutta,
            jonka tarkoituksena on parantaa yleistä varautumista mahdolliseen
            sateisuuden lisääntymiseen ja tulvien yleistymiseen.
            Valiokunta pitää hallituksen esitystä kannatettavana
            ja erityisesti ilmastonmuutokseen sopeutumisen kannalta välttämättömänä tulviin varautumisen
            edistämiseksi, tulvariskien vähentämiseksi
            ja tulvista aiheutuvien menetysten pienentämiseksi. 
         
         
         Ilmastonmuutoksen ennakoidaan lisäävän edelleen
            poikkeuksellisia vesioloja, erityisesti talvitulvia sekä rankkasateista
            johtuvia hulevesitulvia, jotka on tarpeen ottaa huomioon nykyistä kattavammin
            alueiden käytön suunnittelussa, rakentamisessa
            ja pelastustoiminnassa. Valiokunta katsoo, että yhdenmukaisin
            perustein laadituissa tulvariskien hallintasuunnitelmissa voidaan
            tarpeellisia toimenpiteitä arvioida koko vesistöalueen
            vesiolot huomioon ottaen sekä sovittaa yhteen tulvariskien
            hallinnan tavoitteet muiden vesien käyttöön
            liittyvien tavoitteiden kanssa yhtenä kokonaisuutena.
         
         
         Tulvariskien arviointi
         
         Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen mukaan tulvariskiä voidaan
            pitää merkittävänä,
            jos tulvasta voi aiheutua yleiseltä kannalta vahingollisia
            seurauksia, kuten vaaraa ihmisten terveydelle tai turvallisuudelle,
            pitkäaikainen keskeytys vesi- tai energiahuollossa taikka
            laaja-alaista ympäristön pilaantumisen vaaraa.
            Koko maan kattavassa alustavassa arvioinnissa tunnistetaan alueet,
            joilla tulvista aiheutuva riski on merkittävä tai
            joilla riskin voidaan esimerkiksi ilmastonmuutoksen vaikutuksesta
            ennakoida kehittyvän merkittäväksi. Valiokunta
            korostaa, että tällaisille alueille tulee laatia
            tulvien todennäköistä leviämistä ja
            tulville alttiita riskikohteita kuvaavat riittävän
            tarkat kartat sekä yksityiskohtaiset suunnitelmat tulvariskien
            hallitsemiseksi. 
         
         
         Valiokunta pitää keskeisenä sitä,
            että suunnittelussa otetaan kokonaisvaltaisesti huomioon olosuhteet
            paikallisesti ja koko vesistöalueella. Tulvariskien arviointi
            tulee kyetä tekemään riittävän
            kattavasti, jotta sitä voidaan luotettavasti hyödyntää esimerkiksi
            maankäytön suunnittelussa. 
         
         
         Tulvariskien hallinnan suunnittelu
         
         Useat Suomen yhdyskunnista on aikanaan rakennettu vesistöjen
            varsille. Nämä alueet tulevat kärsimään
            eniten ilmastonmuutoksen myötä todennäköisesti
            lisääntyvistä tulvista. Rakentamisen
            yhteydessä ei ole menneinä vuosikymmeninä kaikilta
            osin riittävästi varauduttu vedenpinnan nousuihin.
            Yhdyskuntien tulvasuojelun kustannusten ja pohjaveden pinnanvaihtelun
            aiheuttaman perusinfrastruktuurin vaatima investointitarve saattaa
            pitkällä aikavälillä olla jopa miljardien
            eurojen luokkaa, mutta tarkkoja arvioita ei ole vielä olemassa.
            Tulevaisuuden suuren investointitarpeen vuoksi valiokunta katsoo, että tulvariskien
            hallinnan tulee olla hyvin suunniteltua ja perustua parhaaseen mahdolliseen käytettävissä
            olevaan
            tietoon. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että lailla tulvariskien hallinnasta
            säädetään erityisesti tulvariskien
            hallinnan suunnittelun sisällöstä ja
            suunnittelussa noudatettavista menettelyistä. Tulvariskien
            hallintasuunnitelmassa esitetään toimenpiteet,
            joiden avulla tulvariskien hallinnan tavoitteet pyritään
            saavuttamaan, mutta toteutettavia toimenpiteitä ei sitovasti
            ratkaista tässä menettelyssä. Valiokunta
            korostaa, että käytännössä toteutettavien
            toimenpiteiden edellytyksistä päätetään
            aikanaan esimerkiksi vesilain tai ympäristönsuojelulain
            perusteella asianomaisen lupaviranomaisen päätöksellä.
            Hallintasuunnitelmassa ei siten aseteta yksityisiin tahoihin saakka
            ulottuvia velvoitteita, vaan kysymys on viranomaisen suunnittelu-
            ja yhteistyön järjestämisestä.
            Valiokunta kuitenkin huomauttaa, että viranomaisten tulee
            ottaa hyväksytyt tulvariskien hallintasuunnitelmat soveltuvin
            osin huomioon päätöksenteossaan
            lakiehdotuksen 23 §:n mukaisesti. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että suunnittelun tulee perustua
            tiiviiseen vuorovaikutukseen alueen asukkaiden, maanomistajien ja
            toiminnanharjoittajien sekä muiden intressitahojen kanssa, koska
            tavoitteena on saada mahdollisimman yhdenmukainen käsitys
            tulvariskien hallinnan parhaasta järjestämistavasta.
            Tulvariskien hallinnan suunnittelussa haasteellista on monitavoitteisuus
            ja useiden osapuolien erilaiset intressit. Tämän
            vuoksi hallinnan suunnittelussa tulee edetä laaja-alaisen
            valmistelun kautta. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että lakiin perustuva tulvariskien
            hallinnan suunnittelu merkittävillä tulvariskialueilla
            vastaa tulvadirektiivin vaatimuksia. Tulviin varautumista on kuitenkin
            tarkoitus parantaa myös sellaisilla tulville alttiilla
            alueilla, joilla aiheutuvaa tulvariskiä ei voitaisi pitää edellä kuvatulla
            tavalla merkittävänä. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
            että tällaisen varautumisen vaatima suunnittelu
            perustuu sisällöltään ja menettelyiltään
            kansalliseen harkintaan sekä jo aiemmin vakiintuneiden
            käytäntöjen soveltamiseen. 
         
         
         Vesienhoitosuunnitelmat
         
         Tulvariskien ja vesienhoidon hallinnan yhteensovittamista koskevat
            säännökset sisältyvät
            lakiehdotuksen 12 §:ään. Tulvariskien
            hallintatoimet tulee suunnitella niin, että ne ovat sopusoinnussa
            ja edistävät vesienhoidon tavoitteiden saavuttamista.
            Valiokunta toteaa, että koko Suomen kattavat ensimmäiset
            vesienhoitosuunnitelmat valmistuivat joulukuussa 2009. Niissä on esitetty
            toimenpiteitä vesien hyvän tilan saavuttamiseksi.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että seuraavien vuoden 2015 lopussa valmistuvien vesienhoitosuunnitelmien
            ja tulvariskien hallintasuunnitelmien tavoitteet ja toimenpiteet
            suunnitellaan yhtenäisillä perusteilla toisiaan
            tukeviksi.
         
         
         Valiokunta katsoo, että tulvariskien hallintasuunnitelmissa
            ja vesienhoitosuunnitelmissa tulee etsiä toimenpiteitä,
            jotka mahdollisuuksien mukaan edistävät samanaikaisesti
            sekä tulvariskien hallinnan että vesienhoidon
            tavoitteita. Tällaisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi
            vesistöjen kunnostukset, kosteikot ja laskeutusaltaat sekä suojavyöhykkeet
            ja -kaistat, jotka vesien tilan parantamisen lisäksi lisäävät
            tulvavesien viipymää ja edistävät
            siten myös tulvariskien hallintaa. 
         
         
         Tulvaryhmä
         
         Vesistö- ja meritulvariskien hallintasuunnitelmien
            laatimiseksi tarvittava viranomaisyhteistyö järjestetään
            lakiehdotuksen 15 §:n mukaan uudessa yhteistyöelimessä,
            tulvaryhmässä. Tulvaryhmässä ovat
            esityksen mukaan edustettuina vesistöalueen viranomaistahot,
            kuten elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
            tai -keskukset, kunnat, maakunnan liitot ja alueiden pelastustoimet. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksen perustelujen
            mukaan tulvaryhmä huolehtii riittävien vuorovaikutusmahdollisuuksien
            järjestämisestä esimerkiksi maa- ja vesialueiden
            omistajille, elinkeinonharjoittajille ja vesien käyttäjiä edustaville
            tahoille. Alueen asukkaita ja eri intressitahoja kuullaan tulvariskialueiden
            nimeämisestä ja ehdotuksesta tulvariskien hallintasuunnitelmaksi.
            Valiokunta korostaa, että koska esityksen tavoitteena on
            parantaa kansalaisten, maanomistajien ja yhteisöjen mahdollisuuksia vaikuttaa
            asuin- ja toimintaympäristönsä tulvariskien
            selvittämiseen ja tulvariskien hallinnan tavoitteisiin
            ja keinoihin, on aidot vuorovaikutusmahdollisuudet turvattava. 
         
         
         Vesienhoitosuunnitelmien valmistelussa on saatu myönteisiä kokemuksia
            yhteistyön järjestämisestä ja
            eri intressitahojen osallistumisesta vesienhoidon yhteistyöryhmien
            työhön. Tulvariskien hallintasuunnitelmat ja vesienhoitosuunnitelmat
            ovat samantyyppisiä hallinnollisia suunnitelmia, joten
            näitä jo muotoutuneita yhteistyötä edistäviä käytäntöjä tulee
            hyödyntää. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tulvaryhmän
            kokoonpano on lakiehdotuksen mukaan varsin joustava ja puheenjohtajan
            nimeää maa- ja metsätalousministeriö.
            Eri tulvaryhmien toiminta voi siten muodostua alueellisesti jonkin
            verran vaihtelevaksi, mikä on kuitenkin perusteltua alueiden
            tulvariskien erilaisuudesta johtuen. Valiokunta katsoo, että maakunnan
            liitoilla on tulvaryhmän työskentelyssä tärkeä yhteen
            sovittava rooli.
         
         
         Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on vastuuviranomainen
            tulvariskien hallintasuunnitelmien laatimisessa, mutta tulvaryhmä hyväksyy
            keskuksen valmisteleman ehdotuksen tulvariskien hallintasuunnitelmaksi.
            Valiokunta korostaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
            ympäristövastuualueen asiantuntemuksen hyödyntämistä tulvariskien
            hallinnan suunnittelussa ja katsoo, että tässä yhteydessä on
            turvattava myös työhön tarvittavat resurssit.
            Käytettävissä oleviin resursseihin tulee
            kiinnittää erityistä huomiota, koska
            hallintasuunnitelman hyväksyy muu kuin suunnitelman valmistelusta
            vastaava taho.
         
         
         Tavoitteet ja toimenpiteet tulvariskien hallinnaksi ovat tärkeä osa
            maankäytön ja alueiden suunnittelua. Maanomistajilla
            on sekä taloudellinen että asuinympäristöään
            koskeva intressi tulvariskien minimointiin. Valiokunta toteaa, etteivät
            tulvariskisuunnitelmat ratkaise sitovasti sitä, mitä toimenpiteitä tulvariskien
            hallitsemiseksi toteutetaan. Käytännössä maanomistajat kuitenkin
            monissa tapauksissa ryhtyvät tarvittaviin toimenpiteisiin
            omaisuutensa suojaamiseksi. Vaikuttamismahdollisuuksien turvaamiseksi on
            hyvin tärkeää, että maa- ja
            vesialueen omistajat voivat osallistua tulvariskien hallintasuunnitelmien
            laadintaan. 
         
         
         Hulevesitulvien hallinta
         
         Hulevedellä tarkoitetaan sateesta ja lumen sulamisesta
            peräisin olevia taajama- ja tiealueiden valumavesiä.
            Taajamien rankkasateista aiheutuvien tulvariskien eli niin sanottujen
            hulevesitulvariskien arvioinnista ja hallinnan suunnittelusta vastaa
            lakiehdotuksen 19 §:n mukaan kunta. Valiokunta katsoo kuntatason
            muodostavan tarkoituksenmukaisen vastuutahon, koska hulevesitulvien
            syntytapa, vaikutukset ja niiden hallitsemiseksi tarvittavat toimenpiteet
            ovat yleensä hyvin paikallisia sekä sidoksissa
            kiinteästi maankäytön ja rakentamisen
            ratkaisuihin. Valiokunta pitää myös välttämättömänä,
            että hulevesien sisältämien haitallisten
            aineiden vesistövaikutuksista hankitaan pikaisesti lisää tutkimustietoa. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että tärkein keino taajamien
            rankkasadevesistä aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi
            on hulevesien hallinnan huolellinen suunnittelu ja toteutus. Paikkakohtaisin
            ratkaisuin hulevesiä tulee imeyttää,
            haihduttaa, viivyttää ja puhdistaa nykyistä tehokkaammin.
            Hulevesien käsittelyn parantamiseen liittyy olennaisesti
            myös se, että niiden hallinta tapahtuu mahdollisimman
            lähellä niiden syntypaikkaa. Hulevesien tulee
            jatkossa muodostua vesitasapainon kannalta kierrätettäviksi
            luonnonvaroiksi eikä kiertäviksi jätevesiksi.
         
         
         Yksi tulvariskin lisääntymisen syistä on maankäytön
            muuttuminen, jonka yhteydessä päällystettyjen
            alueiden pinta-alan kasvaminen lisää hulevesitulvien
            toistuvuutta ja niiden voimakkuutta. Tulvavesien viipymää edistävät
            toimenpiteet voivat yleensä helpottaa tulvariskien hallintaa.
            Lisäksi viherrakentamisen yhteydessä voidaan ottaa
            huomioon hulevesitulvien estäminen. Hulevesien hallinta
            on erityisen haastavaa sellaisilla kaupunkialueilla, joissa rakentamattomia
            alueita on jäljellä vähän eikä imeytymispintaa
            siten enää ole. Kaavoituksen keinoin voidaan vähentää hulevesitulvia,
            joiden riskiä tiivistyvä yhdyskuntarakenne osaltaan
            lisää päällystettyjen alueiden
            lisääntyessä. 
         
         
         Yhdyskuntajätevesien ylivuotojen ja ohijuoksutusten
            määristä ei ole tehty viime vuosina kokoavaa
            selvitystä. Velvoitetarkkailuihin sisältyvien
            kuormitustarkkailutietojen perusteella arvioituna niiden
            merkitys vesistöjen kokonaiskuormituksesta ei ole suuri,
            mutta paikallisesti on aiheutunut merkittäviäkin
            ongelmia. Valiokunta korostaa, että jatkossa on erityisen
            tärkeää huolehtia yhdyskuntajätevedenpuhdistamoiden ohijuoksutusten
            estämisestä erityisesti tulvatilanteissa nykyistä paremmin.
            Valiokunta pitää myös tärkeänä,
            että ylivuotojen ja ohitusten määrä selvitetään
            kokonaisuudessaan.
         
         
         Valiokunta toteaa, että valtiolle kuuluu yleinen maankäytön
            suunnittelun ohjaus, jonka avulla voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi
            tulvariskeihin. Valtio ohjaa alueidenkäyttöä valtakunnallisilla
            alueidenkäyttötavoitteilla, joita on tarkistettu
            valtioneuvoston päätöksellä 13.11.2008
            ilmastonmuutoksen hillitsemisen tavoitteiden tehostamiseksi korostamalla,
            että sään ääri-ilmiöihin
            ja muihin ilmastonmuutoksen vaikutuksiin on varauduttava ennalta.
            Tarkistettujen valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden
            mukaan alueidenkäytössä on otettava huomioon
            viranomaisten selvitysten mukaiset tulvavaara-alueet ja pyrittävä ehkäisemään
            tulviin liittyvät riskit. 
         
         
         Alueidenkäytön suunnittelussa uutta rakentamista
            ei tule sijoittaa tulvavaara-alueille. Tästä voidaan
            poiketa vain, jos tarve- ja vaikutusselvityksiin perustuen osoitetaan,
            että tulvariskit pystytään hallitsemaan
            ja että rakentaminen on kestävän kehityksen
            mukaista. Alueidenkäyttötavoitteiden mukaan alueidenkäytön
            suunnittelussa on tarvittaessa osoitettava korvaavat          alueidenkäyttöratkaisut
            yhdyskuntien toimivuuden kannalta erityisen tärkeille toiminnoille,
            joihin liittyy huomattavia ympäristö- tai henkilövahinkoriskejä.
            Valiokunta katsoo, että yleis- ja asemakaavoituksessa on
            varauduttava jatkossa nykyistä laajemmin lisääntyviin
            myrskyihin, rankkasateisiin ja taajamatulviin. 
         
         
         Tulvakorvausjärjestelmä
         
         Nykyisin vesistön poikkeuksellisesta tulvimisesta muun
            muassa rakennuksille ja niissä olevalle irtaimistolle aiheutuneita
            vahinkoja korvataan valtion varoista. Meri- ja hulevesitulvavahinkoja
            sen sijaan korvataan vain osittain eräistä kiinteistöjen
            vahinkovakuutuksista. Valiokunta katsookin, että voimassa
            oleva tulvakorvausjärjestelmä on varsin
            puutteellinen. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että tulvan aiheuttamista vahingoista
            ovat viime aikoina joutuneet kärsimään
            useat kiinteistönomistajat, jotka ovat rakentaneet kaavan
            ja rakennusluvan mukaisesti, kun näissä ei ole
            aikaisemmin riittävästi ennakoitu tulvariskejä.
            Kaavoituksessa tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomiota
            siihen, että kaavoissa ja rakennusluvissa huomioidaan aina
            tulvariskit asianmukaisesti. Kiinteistönomistajien tietoisuuden
            lisääntyminen ja osallistuminen tulvasuunnittelutyöhön
            edistää osaltaan vahinkojen ennaltaehkäisemistä ja
            toimenpiteiden suorittamista tulvariskeiltä suojautumiseksi.
            Näiden varautumistoimenpiteiden kehittämisen lisäksi
            tarvitaan kuitenkin myös kattava tulvakorvausjärjestelmä. 
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa mainitaan valmisteilla oleva
            tulvakorvausjärjestelmän uudistaminen. Tämän
            tavoitteena on vesistö-, meri- ja hulevesitulvista aiheutuvien
            rakennus- ja irtaimistovahinkojen kattava korvaaminen. Valiokunta
            pitää välttämättömänä uuden kaikkia
            tulvatyyppejä koskevan tulvakorvausjärjestelmän
            kiireellistä perustamista. Lähtökohtana
            tulee olla, että rakennuksille ja niissä olevalle
            irtaimistolle aiheutuvat tulvavahingot korvataan tulvan aiheutumistavasta
            riippumatta yhdenmukaisin ja kansalaisia tasapuolisesti kohtelevin
            perustein.