Perustelut
Voimassa olevan vakuutusyhtiölain (1062/1979) 8
luvun 5 §:n 2 momentin ensimmäisen virkkeen mukaan
yhtiökokouksessa saa omasta puolesta tai toisen valtuuttamana äänestää enintään yhdellä
kymmenesosalla
kokouksessa edustetusta äänimäärästä.
Tätä osakkeisiin liittyvän äänioikeuden
käyttämisen rajoitusta nimitetään äänileikkuriksi.
Vastaavaa säännöstä ei enää ehdoteta
otettavaksi uuteen vakuutusyhtiölakiin. Perusteluna tälle
esitetään se, että osakeyhtiölain
muutosten vuoksi tällainen äänimäärän
rajoittaminen on vakuutusosakeyhtiössä käynyt tarpeettomaksi. Äänileikkurin
poistaminen tulisi voimaan heti uuden vakuutusyhtiölain
tullessa voimaan ja vaikuttaisi näin ollen myös
nykyisten yhtiöiden yhtiökokousten äänestyssääntöihin.
Valtiosääntöiseltä kannalta
ehdotusta on arvioitava suhteessa perustuslain 15 §:ssä taattuun omaisuudensuojaan.
Perustuslakivaliokunnan vakiintuneessa käytännössä omaisuuden
perustuslainsuojan on katsottu turvaavan myös sopimussuhteiden
pysyvyyttä, joskaan kielto puuttua taannehtivastikin sopimussuhteiden
koskemattomuuteen ei valiokunnan käytännössä ole muodostunut
ehdottomaksi. Mainitussa perustuslakivaliokunnan käytännössä arvioinnin
kohteena ovat olleet mm. kuluttajien sähkösopimukset
(PeVL 63/2002 vp), takaus- ja panttaussitoumukset
(PeVL 37/1998 vp) ja asuinhuoneistojen vuokrasuhteet
(PeVL 28/1994 vp). Nyt esillä oleva
järjestely ei valiokunnan mielestä kuitenkaan
rinnastu tällaisiin yksilöiden sopimussuhteisiin. Äänileikkurin
poistaminen vaikuttaa siihen, miten osakkeenomistajat saavat käyttää osakkeisiinsa
liittyvää määräysvaltaa
vakuutusosakeyhtiön yhtiökokouksessa. Kyse on
siten järjestelystä, joka lähinnä koskee
osallistumista yhtiön hallintoon. Perustuslaissa turvatusta omaisuudensuojasta
ei valiokunnan mielestä tämän kaltaisissa
tilanteissa voida johtaa kovinkaan pitkälle meneviä rajoituksia
lainsäätäjälle sen pyrkiessä asianomaisen
alan kulloisiakin tarpeita vastaavaan, ajanmukaiseen sääntelyyn. Äänileikkurin
poistaminen laista ei estä sitä, että vakuutusosakeyhtiön
yhtiöjärjestyksessä säilytetään
vastaavat määräykset tai otetaan siihen uusia
tällaisia määräyksiä.
Vakuutusyhtiölakiehdotuksen 5 luvun 6 §:n mukaan
vakuutusyhtiöön sovelletaan mm., mitä osakeyhtiölain
5 luvun 12 §:ssä säädetään.
Mainitun pykälän mukaan jokainen saa yhtiökokouksessa äänestää edustamiensa
osakkeiden koko äänimäärällä, jollei
yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
Uutta vakuutusyhtiölakia koskevan hallituksen esityksen
perustelujen mukaan tällaiset määräykset voivat
olla, kuten nykyäänkin, esimerkiksi äänileikkureita
tai erilaisia äänestysasteikkoja.
Ehdotetun järjestelyn oikeasuhtaisuuden osalta valiokunta
huomauttaa jo aiemmin yleisesti todenneensa, että osakkeen
kaltaiseen juridistekniseen instrumenttiin perustuvassa
toiminnassa on aiheellista varautua myös lainsäädännöllisiin muutoksiin
(ks. PeVL 1/2003 vp, s. 3/II).
Osakkeenomistajien kannalta nyt ehdotetun äänileikkurin
poistamisen vaikutukset ovat puolestaan kahtalaiset. Suurten osakkeenomistajien
kohdalla muutos merkitsee sitä, että osakkeisiin
liittyvän määräysvallan käyttämiseen
aiemmin kohdistunut rajoitus poistetaan. Pien- ja vähemmistöosakkaiden
kannalta kyse on puolestaan siitä, että heillä ei
vakuutusosakeyhtiön yhtiökokouksessa enää jatkossa
ole äänileikkuriin perustuvia vaikutusmahdollisuuksia.
Muutoksen jälkeenkään enemmistö ei
yhtiökokouksessa voi kuitenkaan tehdä millaisia
päätöksiä hyvänsä,
sillä ensinnäkään ehdotetun
vakuutusyhtiölain 5 luvun 9 §:n mukaan yhtiökokouksessa
ei saa tehdä 1 luvun 22 §:ssä tarkoitetun
yhdenvertaisuusperiaatteen vastaista päätöstä.
Kyseisen pykälän 2 momentin mukaan mm.
yhtiökokouksen on kiellettyä tehdä päätöstä tai
ryhtyä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan tuottamaan
osakkaalle tai muulle epäoikeutettua etua vakuutusyhtiön
tai toisen osakkaan kustannuksella. Esityksen perustelujen mukaan
säännöksellä kielletään
kaikenlaisen epäoikeutetun taloudellisen edun antaminen
esimerkiksi enemmistöosakkaalle vähemmistöosakkaan
kustannuksella. Toiseksi valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että ehdotetun 5 luvun 20 §:n mukaan tietyt
päätökset edellyttävät
yhtiökokouksessa edelleen määräenemmistöä ja
että saman luvun 21 §:n mukaan osakkaalta on eräissä tapauksissa
saatava suostumus yhtiöjärjestyksen muuttamiseen. Valiokunnan
mielestä nykyisen äänileikkurin poistaminen
ei kokonaisuutena arvioiden muodostu vähemmistöosakkaiden
kannalta kohtuuttomaksi.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta katsoo, että äänileikkurin
poistamisessa on kyse sellaisesta yhtiön hallintoon osallistumista
koskevan lainsäädännön uudistamisesta,
joka ei ole ristiriidassa perustuslain 15 §:ssä turvatun
omaisuudensuojan kanssa. Lisäksi valiokunta toteaa, että omaisuudensuojasta
ei myöskään johdu vaatimusta, jonka mukaan äänileikkurin
ehdotettu poistaminen voisi tulla sovellettavaksi lain voimaan tultua
vasta tietyn siirtymäajan jälkeen. Toisaalta valiokunta
pitää tällaisen siirtymäsäännöksen
ottamista uuden lain voimaanpanolakiin asianmukaisena, koska se
antaa yhtiöiden nykyisille osakkaille paremman mahdollisuuden
varautua muutoksen jälkeiseen uuteen tilanteeseen.