Perustelut
         
         Yleistä
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioinut sekä lakia henkilötietojen
            käsittelystä poliisitoimessa (PeVL 51/2002
               vp) että lakia henkilötietojen käsittelystä rajavartiolaitoksessa
            (PeVL 19/2005 vp) ennen niiden voimaantuloa.
            Nyt näitä lakeja ehdotetaan eräin osin
            täsmennettäviksi erityisesti tietojen käyttötarkoituksen
            ja tietosisältöjen osalta. Samalla ehdotetaan
            lakeihin sisällytettäviksi eräitä uusia
            sallittuja tallennuskohteita, kuten niin sanotut havaintotiedot
            ja salaisilla tiedonhankintakeinoilla saadut ylimääräiset
            tiedot. Lisäksi ehdotetaan muun muassa tietojen poistamista
            koskevien säännösten muutoksia.
         
         
         Sääntely on merkityksellistä yksityiselämän ja
            henkilötietojen suojaa koskevan perustuslain 10 §:n
            kannalta. Sen 1 momentin mukaan henkilötietojen suojasta
            säädetään tarkemmin lailla. Perustuslakivaliokunnan
            vakiintuneen käytännön mukaan lainsäätäjän
            liikkumavaraa rajoittaa tämän säännöksen
            lisäksi myös se, että henkilötietojen
            suoja osittain sisältyy samassa momentissa turvatun yksityiselämän
            suojan piiriin. Kysymys on kaiken kaikkiaan siitä, että lainsäätäjän
            tulee turvata tämä oikeus tavalla, jota voidaan
            pitää hyväksyttävänä perusoikeusjärjestelmän
            kokonaisuudessa. Valiokunta on käytännössään
            pitänyt henkilötietojen suojan kannalta tärkeinä sääntelykohteina
            ainakin rekisteröinnin tavoitetta, rekisteröitävien
            henkilötietojen sisältöä, niiden
            sallittuja käyttötarkoituksia mukaan luettuna
            tietojen luovutettavuus sekä tietojen säilytysaikaa
            henkilörekisterissä ja rekisteröidyn
            oikeusturvaa. Näiden seikkojen sääntelyn lain
            tasolla tulee lisäksi olla kattavaa ja yksityiskohtaista.
            Nämä näkökohdat soveltuvat henkilötietojen
            käytön sääntelyyn laajemminkin
            (ks. esim. PeVL 14/2009 vp, s. 2, PeVL
               11/2008 vp, s. 3/I ja PeVL
               51/2002 vp, s. 1—2). 
         
         
         Henkilötietojen suojaa käsitellään
            myös Euroopan unionin perusoikeuskirjan 8 artiklassa
            ja Euroopan neuvostossa vuonna 1981 tehdyssä yleissopimuksessa
            yksilöiden suojelusta henkilötietojen automaattisessa
            tietojenkäsittelyssä. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
            on oikeuskäytännössään
            katsonut yksityiselämään liittyvien henkilötietojen
            rekisteröinnin kuuluvan Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            yksityiselämän suojaa koskevan 8 artiklan soveltamisalaan.
            Tuomioistuin on todennut 8 artiklan tulleen loukatuksi muun muassa
            sen vuoksi, että kansallinen lainsäädäntö ei
            ollut sisältänyt säännöksiä tietosisällöistä,
            tietojen säilytysajoista ja niistä henkilöryhmistä,
            joista tietoja saatiin kerätä (ks. esim. Euroopan
            ihmisoikeustuomioistuimen tuomio tapauksessa Rotaru v.
            Romania 4.5.2000, tuomion kohdat 45—63).
         
         
         Henkilötietojen sisältö
         
         Poliisiasiain tietojärjestelmään
            talletettavista henkilöllisyyttä koskevista tiedoista
            säädetään 1. lakiehdotuksen
            2 luvun 2 §:n 2 momentissa. Säännöksen
            kattamaa henkilöryhmää sekä tietosisältöjä ehdotetaan
            eräiltä osin täydennettäviksi.
            Valiokunnalla ei sinänsä ole huomautettavaa näistä täydennyksistä.
            Sen sijaan valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että voimassa olevasta säännöksestä poiketen
            ehdotetun säännöksen muotoilu ("Tietojärjestelmään
            saadaan tallettaa...tietojärjestelmän käyttötarkoituksen
            kannalta tarpeelliset tiedot kuten...") näyttää merkitsevän
            sitä, että sallittujen henkilöllisyyttä koskevien
            tietojen luettelo jää ainakin jossain määrin avoimeksi.
            Esityksen perustelujenkin mukaan kysymyksessä olisi esimerkkiluettelo
            tiedoista, jotka olisivat käyttötarkoituksen kannalta
            tarpeellisia. Ehdotettu sääntelytapa jättää siten
            rekisteröitävien henkilötietojen sisällön
            viime kädessä paljolti viranomaisen omin toimin
            määriteltäväksi. Voimassa olevaa
            säännöstä arvioidessaan valiokunta
            nimenomaan totesi, että tällaista vaaraa ei ole,
            koska tietojärjestelmiin talletettavat tiedot on yksilöity
            riittävän tarkasti (PeVL 51/2002
               vp, s. 2). Valiokunta pitää tärkeänä,
            että rekisteröitävien henkilöllisyyttä koskevien
            tietojen sisällöstä säädetään
            yksityiskohtaisesti, minkä vuoksi 1. lakiehdotuksen 2 luvun 2 §:n
            2 momentti on edelleen tarpeen muotoilla tyhjentäväksi
            luetteloksi. Sama huomio koskee myös 1. lakiehdotuksen
            2 luvun 3 §:n 2 momenttia, 4 §:n 3 momenttia,
            5 §:n 3 momenttia sekä  2. lakiehdotuksen
            1 luvun 7 §:n 2 momenttia, 8 §:n 2 momenttia,
            9 §:n 2 momenttia, 10 §:n 2 momenttia,
            11 §:n 2 momenttia ja 12 §:n 2 momenttia.
         
         
         Tietojärjestelmään saadaan 1. lakiehdotuksen 2
            luvun 2 §:n 3 momentin nojalla tallettaa edellä mainittujen
            henkilöllisyyttä koskevien tietojen lisäksi
            myös momentissa lueteltuja muita tarpeellisia tietoja.
            Kyseisen 3 momentin 6 kohdan mukaan tallettaa saa henkilön
            oman turvallisuuden tai viranomaisen työturvallisuuden
            kannalta välttämättömät
            tiedot. Tässäkin säännöksessä muotoilu
            jää aiemmin mainitulla tavalla avoimeksi ("Tietojärjestelmään
            saadaan lisäksi tallettaa...henkilön oman turvallisuuden
            tai viranomaisen työturvallisuuden kannalta välttämättömät
            tiedot, kuten tieto..."). Valiokunta huomauttaa, että säännöksessä on
            ainakin osittain kysymys niin sanotuista arkaluonteisista tiedoista. Tämän
            vuoksi on erityisen tärkeää, että sallitut tietosisällöt
            ilmenevät säännöksestä tyhjentävästi.
            Ehdotus näyttää lisäksi edelleen
            tekevän mahdolliseksi terveystietojen ja sosiaalihuollon toimenpiteiden
            rekisteröinnin hyvin laajasti (ks. PeVL 51/2002
               vp, s. 2/II ja PeVL 37/2002
               vp, s. 4/II). Valiokunnan mielestä säännöstä on
            vielä syytä täsmentää määrittelemällä tarkemmin sallitut
            terveydentilatiedot ja sosiaalihuollon toimenpiteet, vaikka välttämättömyysvaatimus
            sinänsä asianmukaisesti rajoittaakin talletettavien tietojen
            alaa. Samat huomiot koskevat myös 2. lakiehdotuksen 8 §:n
            3 momentin 5 kohtaa.
         
         
         Ensimmäisen lakiehdotuksen 2 luvun 2 §:n 3 momentin
            3 kohdassa ehdotetaan säädettäväksi
            kadonneiksi ilmoitettujen henkilöiden löytämiseksi
            ja tunnistamattomina löytyneiden vainajien tunnistamiseksi
            tarpeellisista tiedoista. Vastaava säännösehdotus
            sisältyy 2. lakiehdotuksen 1 luvun 8 §:n 3 momentin
            3 kohtaan. Tällaisia tietoja ovat säännösten
            mukaan muun muassa sormenjäljet ja DNA-tunnisteet. Valiokunta huomauttaa,
            että ehdotetut säännökset näyttäisivät
            mahdollistavan tietojen tallettamisen periaatteessa kenestä tahansa,
            jos se tapahtuu kadonneen henkilön löytämiseksi
            tai vainajan tunnistamiseksi. Tällaisena säännös
            on henkilötietojen perusoikeussuojan kannalta selvästi
            liian väljä. Hallituksen esityksen perustelujen (s. 16/II)
            mukaan säännösten tarkoituksena on mahdollistaa
            tietojen tallettaminen kadonneiksi ilmoitettujen henkilöiden
            ja tunnistamattomina löytyneiden vainajien lähisukulaisista.
            Lisäksi perusteluissa todetaan, että lähisukulaisten
            tietojen tallettaminen olisi mahdollista ainoastaan asianomaisen
            henkilön suostumuksella. Tällä tavoin
            rajattuna säännöksiä voidaan
            pitää hyväksyttävinä sekä riittävän
            täsmällisinä ja tarkkarajaisina. Säännöksiä on
            siten täsmennettävä näillä perusteluista
            ilmenevillä edellytyksillä.
         
         
         Havaintotiedot
         
         Poliisiasiain tietojärjestelmään
            saa 1. lakiehdotuksen 2 luvun 2 §:n 3 momentin 11 kohdan
            perusteella tallettaa poliisimiesten havaitsemia tai poliisille
            ilmoitettuja tietoja eli niin sanottuja havaintotietoja. Kysymys
            on potentiaalisesti hyvin laajasta ihmisten yksityiselämään
            puuttuvasta tietojoukosta. Lisäksi havaintotiedot ovat usein
            luonteeltaan epävarmoja ja niiden käyttämiseen
            sisältyy leimautumisen riski. Perustuslakivaliokunta on
            tämänluonteisten tietojen käsittelyssä kiinnittänyt
            edellä mainittujen yleisten seikkojen lisäksi
            huomiota tarpeeseen varmistaa tietojen virheettömyys ja
            luotettavuus (PeVL 27/2006 vp, s. 2/II)
            ja liittää tietoon arviot tietojenantajan luotettavuudesta
            ja tietojen oikeellisuudesta (PeVL 51/2002 vp,
            s. 2/II).
         
         
         Havaintotietojen sisältöä on säännöksessä rajoitettu
            edellyttämällä, että tallettaa
            saa vain tietoja sellaisista tapahtumista tai henkilöistä,
            joiden voidaan olosuhteiden taikka henkilön esittämien
            uhkausten vuoksi perustellusti arvioida liittyvän rikolliseen
            toimintaan. Tietoja talletettaessa niihin on lakiehdotuksen 12 §:n
            2 momentin mukaan liitettävä arvio tietojen antajan
            luotettavuudesta ja tietojen oikeellisuudesta, jos se on mahdollista.
            Havaintotietoja ei saa lakiehdotuksen 16 §:n 3 momentin
            perusteella käyttää päätettäessä tai
            annettaessa lausuntoa luvan myöntämisestä tai
            voimassaolosta. Lisäksi havaintotietojen säilytysaika
            on varsin lyhyt, vain kuusi kuukautta. Tällä tavoin
            tietosisältöjen, käyttötarkoituksen
            ja säilytyajan osalta rajoitettuna sääntely
            ei valiokunnan mielestä muodostu henkilötietojen
            suojan kannalta ongelmalliseksi. Havaintotietojen luonteen vuoksi
            on kuitenkin tärkeää, että tietojen
            tallettamisen edellytyksiä tulkitaan suppeasti ja etenkin
            niin, että havaintotieto voidaan tallettaa vain, jos on
            olemassa epäilys rikollisesta toiminnasta. Lisäksi
            talletettavat tiedot on pyrittävä mahdollisuuksien mukaan
            tarkastamaan ja tietoihin on liitettävä arvio
            niiden luotettavuudesta ja oikeudellisuudesta aina, kun se on mahdollista.
         
         
         Salaisilla tiedonhankintakeinoilla saadut ylimääräiset
            tiedot
         
         
         Salaisilla tiedonhankintakeinoilla saatujen ylimääräisten
            tietojen tallettaminen on 1. lakiehdotuksen 11 §:n 1 momentin
            nojalla sallittua, jos tieto koskee sellaista rikosta, jonka estämisessä tai
            paljastamisessa olisi saatu käyttää sitä tiedonhankintakeinoa,
            jolla tieto on saatu. Ylimääräinen tieto
            saadaan lisäksi tallettaa, jos tieto on tarpeen rikoslain
            15 luvun 10 §:ssä tarkoitetun rikoksen estämiseksi.
            Säännöksessä tarkoitettu rikos
            on törkeän rikoksen ilmoittamatta jättäminen.
            Sääntely vastaa tältä osin perustuslakivaliokunnan
            myötävaikutuksella (PeVL 67/2010
               vp) säädetyn uuden poliisilain 55 §:n
            sääntelyä. 
         
         
         Muita seikkoja
         
         Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että poliisin ja rajavartiolaitoksen henkilörekistereihin
            talletetaan jo nykyisellään runsaasti sellaisia
            tietoja, joiden suojaaminen oikeudettomalta käytöltä on
            erittäin tärkeää. Nyt käsiteltävinä olevien
            lakiehdotusten myötä tietosisältöjen
            määrä edelleen kasvaa ja niihin sisältyy muun
            muassa sisällöltään epävarmoja
            havaintotietoja. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että tällaisessa tilanteessa tietoturvajärjestelmien
            toimivuuteen ja tietojen käytön valvontaan kiinnitetään korostettua
            huomiota.
         
         
         Valiokunta toteaa, että laki henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
            on muun muassa siihen tehtyjen lukuisien muutosten vuoksi muodostunut
            rakenteeltaan ja sisällöltään
            varsin monimutkaiseksi. Siihen sisältyy myös tarpeettomia
            päällekkäisyyksiä henkilötietolain
            ja viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain kanssa. Valiokunnan
            mielestä valtioneuvoston piirissä on syytä harkita
            poliisin henkilötietolain kokonaisuudistusta viimeistään
            siinä vaiheessa, kun EU:n valmisteilla olevan uuden tietosuojasääntelyn
            lopullinen sisältö on selvillä. Tässä yhteydessä tulee
            esille esimerkiksi erityisen etnisen profiloinnin kiellon sisällyttäminen lainsäädäntöön.