Perustelut
         
         Yleistä
         
         Ehdotetussa laissa säädetään
            suomalaisista merellä toimivista kalastus- ja vesiviljelyaluksista pidettävästä rekisteristä
            siltä osin
            kuin asiasta ei säädetä Euroopan yhteisön
            lainsäädännössä. Rekisteriä käytetäänkin
            ensisijaisesti Euroopan yhteisön yhteisen kalastuspolitiikan
            täytäntöönpanoon liittyviin
            tehtäviin ja toissijaisesti kansallisiin tarpeisiin. Rekisterin
            käyttötarkoituksena on yhtäältä yhteisen
            kalastuspolitiikan mukainen kalastuksenvalvonta ja toisaalta yhteisön
            lainsäädäntöön perustuvien
            tiedonkeruuvelvoitteiden täyttäminen.
         
         
         Elinkeinovapaus
         
         Lakiehdotuksen 7 §:n mukaan kalastusalus on rekisteröitävä ennen
            kuin sitä saa käyttää kaupalliseen
            kalastukseen. Jos rekisterissä olevan kalastusaluksen kapasiteettia
            lisätään, myös tämä lisäys
            on rekisteröitävä ennen kuin kalastusaluksen
            käyttöä kaupalliseen kalastukseen saa
            jatkaa. Niin ikään vesiviljelyalus on rekisteröitävä ennen
            kuin sitä saadaan käyttää vesiviljelyssä.
         
         
         Koska aluksen rekisteröinti on edellytyksenä sille,
            että alusta voidaan käyttää kaupalliseen
            kalastukseen, ehdotus on merkityksellinen perustuslain 18 §:n
            1 momentissa turvatun elinkeinovapauden kannalta. Perustuslakivaliokunta
            on pitänyt elinkeinovapautta perustuslain mukaisena pääsääntönä,
            mutta katsonut elinkeinotoiminnan luvanvaraisuuden olevan mahdollista
            poikkeuksellisesti. Ehdotetun kaltainen rekisteröitymisvelvollisuus
            on valtiosääntöoikeudellisesti rinnastettu
            luvanvaraisuuteen (PeVL 15/2008 vp,
            s. 2, PeVL 45/2001 vp, s. 2/I
            ja PeVL 24/2000 vp, s. 2/I).
            Tällaisen sääntelyn tulee täyttää myös
            muut perusoikeutta rajoittavalta lailta vaadittavat yleiset edellytykset.
            Elinkeinovapauden rajoitusten tulee olla täsmällisiä ja tarkkarajaisia.
            Niiden olennaisen sisällön, kuten rajoitusten
            laajuuden ja edellytysten, tulee ilmetä laista. Sääntelyn
            sisällön kannalta on tärkeää, että säännökset
            rekisteröinnin edellytyksistä ja pysyvyydestä antavat
            riittävän ennustettavuuden viranomaistoiminnasta.
            Merkitystä on myös sillä, missä määrin
            viranomaisten toimivaltuudet määräytyvät
            niin sanotun sidotun harkinnan mukaisesti (PeVL 15/2008
               vp, s. 2, ja PeVL 33/2005 vp,
            s. 2).
         
         
         Kansalliset kalastusalusrekisterit ovat osa Euroopan yhteisön
            kalastuslaivastorekisteriä, jonka avulla yhteisö pyrkii
            sääntelemään kalastuskapasiteettia
            yhteisön tasolla. Vesiviljelyalusten rekisteröintivelvollisuus
            on yhteisössä säädetty sen vuoksi,
            että kaikki merellä jonkin tyyppistä elollisten
            luonnonvarojen pyyntiä harjoittavat alukset olisivat rekisterissä.
            Kyse on pyrkimyksestä kestävään
            kalastukseen sekä kalastuskapasiteetin ja kalavarojen väliseen
            tasapainoon. Tällaiset viime kädessä myös
            perustuslain 20 §:n 1 momenttiin kiinnittyvät
            tavoitteet muodostavat epäilyksettä hyväksyttävän
            perusteen rekisteröimisvelvollisuuden säätämiselle.
         
         
         Edellytyksenä kalastusaluksen rekisteröinnille
            on lakiehdotuksen 9 §:n mukaan, että kalastusalus
            on suomalainen ja että rekisterissä on riittävästi
            rekisteritilaa rekisteröitävälle alukselle.
            Viimeksi mainittu edellytys liittyy edellä mainittuun kalastuskapasiteetin
            sääntelyyn. Jos kalastusalus kalastaa yhteisön
            lainsäädännön mukaan kiintiöityjä kalalajeja,
            kalastuksella on oltava riittävä taloudellinen
            yhteys suomalaiseen kalastuselinkeinoon. "Riittävän
            yhteyden" muodostavat tekijät luetellaan säännöksessä erikseen.
            Vaikka luetellut edellytykset eivät täyttyisikään,
            rekisterinpitäjä voi kuitenkin ottaa huomioon
            muitakin aluksen omistajan esittämiä seikkoja,
            jotka osoittavat, että aluksen harjoittamalla kalastuksella
            on riittävä yhteys suomalaiseen kalastuselinkeinoon.
         
         
         Ehdotettu rekisteröinnin edellytysten sääntely
            on valiokunnan mielestä tarkkarajaista. Säännöksen
            sanamuodosta ei kuitenkaan käy ilmi se hallituksen esityksen
            perusteluissa mainittu seikka, että rekisteröinnin
            edellytyksiä koskevan harkintavallan on tarkoitettu olevan
            sidottua. Perustuslain 18 §:n 1 momenttiin liittyvistä syistä tämän
            on kuitenkin tarpeen käydä selvästi ilmi
            myös lain sanamuodosta. Tällainen täsmennys
            on toteuttavissa esimerkiksi lisäämällä pykälän
            3 momentin alkuun maininta siitä, että kalastusalus
            "on rekisteröitävä myös silloin",
            jos omistaja esittää momentissa tarkoitetun selvityksen. 
         
         
         Kalastusaluksen rekisteristä poistamisesta säädetään
            lakiehdotuksen 13 §:ssä. Pykälän 1 momentissa
            on tyhjentävä luettelo niistä tilanteista,
            joissa rekisterinpitäjällä on tähän
            velvollisuus. Pykälän 3 momentin mukaan alus poistetaan
            rekisteristä myös, jos omistaja sitä pyytää. Säännökset
            riittävät valiokunnan mielestä takaamaan
            viranomaistoiminnan ennustettavuuden rekisteristä poistamistilanteissa.
         
         
         Henkilötietojen suoja
         
         Kalastus- ja vesiviljelyaluksista pidettävä rekisteri
            on tietosisältönsä perusteella henkilörekisteri.
            Tällöin sitä koskeva sääntely
            on merkityksellinen perustuslain 10 §:n 1 momentin
            kannalta. Sen mukaan henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin
            lailla.
         
         
         Lakiehdotuksen 17—25 § sisältävät
            kattavat ja yksityiskohtaiset säännökset
            rekisteriin merkittävistä tiedoista, niiden ilmoittamisesta, oikeudesta
            saada tietoja, tietojen luovuttamisesta ja siitä päättämisestä sekä tietojen
            säilyttämisajasta. Sääntely
            täyttää pääosin valiokunnan
            vakiintuneessa käytännössä henkilörekistereille
            asetetut vaatimukset (ks. esim. PeVL 3/2009 vp,
            s. 2—3, PeVL 35/2008 vp, s.
            3/I ja PeVL 2/2008 vp, s. 2/II). 
         
         
         Valiokunta huomauttaa kuitenkin kahdesta yksityiskohdasta. Ensinnäkin
            lakiehdotuksen 21 §:n mukaan rekisteriin merkittyjä tietoja
            voidaan luovuttaa myös teknisen käyttöyhteyden avulla.
            Hallituksen esityksen perusteluista käy ilmi, että tämä tarkoittaa
            esimerkiksi suorakäyttöyhteyttä rekisterin
            niihin tietoihin, jotka voivat olla luovutuksen kohteena. Kun otetaan
            huomioon muun muassa se, että tämä mahdollisuus koskee
            pykälän 12 kohdan mukaan tietojen luovuttamista
            myös yksityisoikeudellisille kalatalousalan neuvonta-
            ja edunvalvontajärjestöille, valiokunta pitää henkilötietojen
            suojan kannalta tarpeellisena, että säännöstä täydennetään
            maininnalla, jonka mukaan tietoja pyytävän on
            ennen teknisen käyttöyhteyden avaamista esitettävä selvitys
            tietojen asianmukaisesta suojaamisesta (ks. esim. PeVL
               51/2002 vp, s. 2—3, PeVL 14/2002
               vp, s. 5/II ja PeVL 12/2002
               vp, s. 5/II).
         
         
         Toiseksi valiokunta on kiinnittänyt huomiota henkilötietojen
            säilyttämisaikaa koskevaan 25 §:ään.
            Sen mukaan säädettävän lain
            nojalla rekisteriin tallennetut henkilötiedot poistetaan rekisteristä kolmen
            vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä,
            jona ne ovat tulleet rekisterin käyttötarkoituksen
            kannalta tarpeettomiksi. Säännöksen sanamuoto
            on ongelmallinen, koska se antaa ymmärtää,
            että rekisterissä voitaisiin säilyttää sen
            käyttötarkoituksen kannalta tarpeettomia tietoja
            pitkähkönkin aikaa. Hallituksen esityksen perusteluista
            käy kuitenkin ilmi, että myös tällaisten
            niin sanottujen historiatietojen säilyttäminen
            on tietyn ajan tarpeen, jotta voidaan täyttää Suomea
            sitovaan yhteisön lainsäädäntöön
            sisältyvät velvoitteet eräiden tietojen
            toimittamisesta komissiolle. Säännöstä on
            aiheellista täsmentää tämän
            mukaisesti.
         
         
         Rekisterinpitäjiä koskeva sääntely 
         
         Lakiehdotuksen 4 §:n 1 momentin mukaan kalastus- ja
            vesiviljelyaluksista rekisteriä pitävät maa-
            ja metsätalousministeriö ja ne työ- ja
            elinkeinokeskukset, joiden toimialue sijaitsee Itämeren
            rannikolla. Pykälän 2 momentin mukaan maa- ja
            metsätalousministeriön asetuksella voidaan "määrättyjä"
            rekisterin pitämiseen liittyviä tehtäviä säätää "joidenkin"
            työ- ja elinkeinokeskusten tehtäväksi.
            Säännöksen sanamuodosta ei selviä,
            onko tarkoitus siirtää rekisterin pitämiseen
            liittyviä teknisiä tehtäviä vai
            onko kysymys rekisterin pitämiseen yleisesti liittyvän
            toimivallan siirrosta. Niin ikään epäselväksi
            jää, onko säännöksessä mainittuja
            "määrättyjä tehtäviä"
            mahdollista antaa vain 1 momentin mukaan toimivaltaiselle työ-
            ja elinkeinokeskukselle vai tulevatko tehtävien saajina
            kyseeseen työ- ja elinkeinokeskukset yleensä. 
         
         
         Mainitun 4 §:n 2 momentin perustelut ja 5 §:n 1
            momentin sanamuoto viittaavat lähinnä siihen,
            että kyseessä olisi maa- ja metsätalousministeriölle
            annettava toimivalta poiketa ministeriön asetuksella pykälän
            1 momentin mukaisesta toimivaltajärjestelystä.
            Ehdotetulla tavalla muotoiltu valtuus poiketa asetuksella lain säännöksistä on
            lähtökohtaisesti ongelmallista lain ja asetuksen
            välisten hierarkkisten suhteiden näkökulmasta
            (ks. PeVL 51/2006 vp, s. 9/II
            ja PeVL 14/2006 vp, s. 2/II).
            Perustuslakivaliokunta on perustuslain 2 §:n 3
            momentin ja 21 §:n 1 momentin säännösten
            takia suhtautunut pidättyvästi mahdollisuuteen
            poiketa toimivaltaista viranomaista koskevista lain säännöksistä.
            Valiokunta on etenkin perusoikeuskytkentäisen sääntelyn yhteydessä pitänyt
            välttämättömänä,
            että toimivaltainen viranomainen ilmenee laista yksiselitteisesti
            tai muuten täsmällisesti tai että ainakin viranomaisten
            toimivaltasuhteiden lähtökohdat samoin kuin toimivallan
            siirtämisen edellytykset ilmenevät laista riittävän
            täsmällisesti (PeVL 51/2006
               vp, s. 9/II, PeVL 24/2006 vp,
            s. 3/I, PeVL 17/2004 vp, s.
            2/I; ks. myös näissä lausunnoissa
            viitattua valiokunnan lausuntokäytäntöä). 
         
         
         Toimivaltaista viranomaista koskevat säännökset
            vaikuttavat läheisesti kalastuselinkeinonharjoittajan elinkeinovapauden
            käyttämiseen. Siksi tällaisen sääntelyn
            on oltava mahdollisimman selkeää. Perustuslain
            2 §:n 3 momenttiin, 18 §:n 1
            momenttiin ja 21 §:n 1 momenttiin liittyvistä syistä säännöstä on
            edellä mainituissa suhteissa olennaisesti selvennettävä,
            jotta lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt huomiota myös 5 §:ään
            sisältyvään sääntelyyn
            toimivaltaisesta rekisterinpitäjästä.
            Sen 1 momentin mukaan toimivaltainen rekisterinpitäjä on
            se työ- ja elinkeinokeskus, jonka toimialueella aluksen
            omistajan kotipaikka on. Pykälän 2 momentissa
            on säännös niitä tapauksia varten,
            joissa omistajan kotikunta on muun kuin 4 §:n 1 ja 2 momentin mukaisen
            työ- ja elinkeinokeskuksen toimialueella. Tällöin
            toimivaltainen rekisterinpitäjä on muutoin toimivaltaisista
            työ- ja elinkeinokeskuksista se, jonka aluksen omistaja
            ilmoittaa rekisterinpitäjäksi.
         
         
         Valiokunta pitää erikoisena, että viranomaisen
            toimivalta säännöksen sanamuodon mukaan perustuisi
            omistajan omaan ilmoitukseen eikä objektiivisesti todennettavissa
            olevaan tosiseikkaan, jollainen voisi liittyä esimerkiksi
            rekisteröintihakemuksen vastaanottaneeseen viranomaiseen.
            Säännöksen sanamuotoa on aiheellista
            tarkistaa.