Perustelut
Opetuksen maksuttomuus
Eurooppalaisen koulun oppilaaksi otetaan lakiehdotuksen 11 §:n
1 momentin mukaan ensisijaisesti Euroopan yhteisöjen Suomessa
sijaitsevan viraston Suomessa työskentelevän henkilöstön
ja eurooppalaisen koulun henkilöstön lapsia (ns.
ensimmäinen oppilaskategoria). Mahdollisuuksien mukaan
kouluun voidaan ottaa myös muita lapsia (ns. toinen oppilaskategoria).
Koulussa annettava opetussuunnitelman mukainen opetus on lakiehdotuksen
15 §:n 1 momentin nojalla maksutonta ensimmäisen
kategorian oppilaille. Toisen kategorian oppilailta peritään 15 §:n
2 momentin perusteella opetuksesta lukukausimaksuja. Lisäksi
kaikilta oppilailta voidaan periä materiaalimaksuja.
Sääntely on merkityksellistä perustuslain 16 §:n
1 momentin kannalta. Sen ensimmäisen virkkeen mukaan jokaisella
on oikeus maksuttomaan perusopetukseen. Säännöksessä jokaiselle turvattu
subjektiivinen oikeus maksuttomaan perusopetukseen merkitsee sitä,
että opetusta on voitava saada ilman oppilaalle aiheutuvia
kustannuksia. Opetuksen ohella on myös välttämättömien
opetusvälineiden, kuten oppikirjojen, oltava ilmaisia (HE
309/1993 vp, s. 64/I). Lisäksi maksuttomuus
kattaa tarpeelliset koulukuljetukset ja riittävän
ravinnon (PeVM 25/1994 vp, s. 9/II).
Oppivelvollisuudesta säädetään
perustuslain 16 §:n 1 momentin toisen virkkeen mukaan lailla.
Momentin virkkeet ovat säännöksen esitöiden
mukaan tarkoitetut olemaan siten yhteydessä toisiinsa,
että perusopetukseksi on katsottava se opetus, joka kuuluu
oppivelvollisuuteen. Näin ollen oppivelvollisuutta esimerkiksi
laajennettaessa laajenee myös velvollisuus antaa
maksutonta opetusta (HE 309/1993 vp,
s. 64/I).
Kaikki Suomessa vakinaisesti asuvat lapset ovat perusopetuslain
25 §:n 1 momentin perusteella oppivelvollisia. Oppivelvollisuus
alkaa sinä vuonna, jona lapsi täyttää seitsemän
vuotta, ja päättyy, kun perusopetuksen oppimäärä on suoritettu
tai kun oppivelvollisuuden alkamisesta on kulunut 10 vuotta. Helsingin
eurooppalaiseen kouluun otettava oppilas voi siten olla Suomessa
oppivelvollinen riippumatta siitä, kuuluuko hän
ensimmäiseen tai toiseen oppilaskategoriaan. Suomessa oppivelvollisen
lapsen katsotaan lakiehdotuksen 39 §:n 1 momentin mukaan suorittavan
oppivelvollisuuttaan opiskellessaan Helsingin eurooppalaisessa koulussa.
Kaikilta Suomessa oppivelvollisuuden piiriin kuuluvilta Helsingin
eurooppalaisessa koulussa opiskelevilta lapsilta voidaan periä materiaalimaksuja.
Jos lapsi kuuluu toiseen oppilaskategoriaan, häneltä peritään
opetuksesta lisäksi lukukausimaksuja. Tällainen
opetuksen ja oppimateriaalien maksullisuus on lähtökohtaisesti
ongelmallista perustuslain 16 §:n 1 momentin kannalta.
On kuitenkin huomattava, että kysymyksessä on
koulu, joka perustetaan erityiseen tarkoitukseen eli Suomeen sijoitetun
EU:n kemikaaliviraston henkilöstön lasten koulutusta
varten. Koulun tehtävänä on tarjota ensi
sijassa näille lapsille Eurooppa-koulujen opetussuunnitelmiin
perustuvaa koulutusta, joka poikkeaa perusopetuslain
mukaisista opetuksessa noudatettavista valtakunnallisesti yhtenäisistä perusteista.
Koulun opetus jakaantuu kieliosastoihin. Koulun opetuskielinä on
tarkoitus käyttää muita kieliä kuin
perusopetuslain 10 §:n 1 momentissa mainittuja opetuskieliä.
Eurooppa-koulujen rakenne, opetusjärjestelyt ja hallinto
on määritelty Eurooppa-kouluja koskevassa yleissopimuksessa.
Se, että eurooppalaiseen kouluun voidaan ottaa Suomessa
oppivelvollisia oppilaita maksulliseen opetukseen, ei perustuslakivaliokunnan mielestä
tällaisessa
erityisessä sääntely-yhteydessä merkitse
puuttumista oikeuteen saada maksutonta perusopetusta.
Esityksen perustelujen mukaan ensimmäisen kategorian
oppilaan maksuttomuuden piiriin eivät kuulu esimerkiksi
ateriat. Koulukuljetusten tai toiseen oppilaskategoriaan kuuluvien
lasten aterioiden maksullisuudesta ei ole mainintaa perusteluissa.
Lakiin ei ole ehdotettu otettavaksi nimenomaisia säännöksiä kumpaankaan
kategoriaan kuuluvien lasten koulukuljetusten tai aterioiden
maksullisuudesta. Perustuslaista johtuvista syistä tämä merkitsee
sitä, että kouluateriat ja tarpeelliset
koulukuljetukset ovat ainakin Suomessa oppivelvollisille lapsille
maksuttomia, jos toisin ei säädetä.
Asetuksenantovaltuudet
Lukukausimaksujen ja materiaalimaksujen perusteista säädetään
lakiehdotuksen 15 §:n 4 momentin nojalla opetusministeriön
asetuksella noudattaen soveltuvin osin, mitä valtion maksuperustelaissa
julkisoikeudellisista suoritteista perittävistä maksuista
säädetään. Valtion viranomaisten
virkatoimien, palvelujen ja muun toiminnan maksullisuuden sekä maksujen
suuruuden yleisistä perusteista säädetään
perustuslain 81 §:n 2 momentin mukaan kuitenkin lailla.
Valtuutussäännöksen sanamuoto ei ole
tämän perustuslain säännöksen
kannalta onnistunut. Sitä on syytä tarkistaa esimerkiksi
siten, että maksujen perusteiden osalta viitataan valtion
maksuperustelain julkisoikeudellisista suoritteista perittäviä maksuja
koskevaan säännökseen. Tämän
lisäksi opetusministeriölle voidaan antaa valtuutus
tarkempien säännösten antamiseen asetuksella.
Helsingin eurooppalaisen koulun rehtorin kelpoisuusvaatimuksista
säädetään lakiehdotuksen 33 §:n
mukaan valtioneuvoston asetuksella. Sääntelyä on
asianmukaista täsmentää luonnehdinnoin
siitä, millaista kelpoisuutta rehtorilta edellytetään
(PeVL 74/2002 vp, s. 6/II).
Muita seikkoja
Suomessa oppivelvollisen lapsen oppivelvollisuus katsotaan lakiehdotuksen
39 §:n 1 momentin mukaan suoritetuksi, kun oppilas on saanut yläkoulu-lukion
neljännen vuosiluokan päätteeksi annettavan
todistuksen. Säännöksestä ei käy
ilmi, päättyykö oppivelvollisuus perusopetuslain
25 §:n 1 momentissa mainitulla tavalla myös siinä tapauksessa,
että oppivelvollisuuden alkamisesta on kulunut 10 vuotta.
Lisäksi epäselväksi jää,
antaako koulu perusopetuksen jatko-opintokelpoisuutta vastaavan
kelpoisuuden. Kelpoisuuden saaminen olisi perusteltua perustuslain
16 §:n 2 momentin sen säännöksen
näkökulmasta, jonka mukaan julkisen vallan on
turvattava jokaiselle yhtäläinen mahdollisuus
saada kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaisesti myös
muuta kuin perusopetusta. Sivistysvaliokunnan on syytä arvioida,
onko näistä seikoista lisättävä lakiehdotukseen
asianomaiset säännökset.
Ehdotetun lain nimike on laki Helsingin eurooppalaisesta koulusta.
Lakiehdotuksen 1 §:n mukaan laissa säädetään
eurooppalaisen koulun perustamisesta Helsinkiin. Näiden
kanssa ei ole hyvin sopusoinnussa se, että lakiehdotuksen 2 §:n
perusteella opetusministeriö voi päättää koulun
sijaintikunnasta.