Perustelut
         
         Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus
         
         Aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta tehdyn
            yleissopimuksen 26 artikla velvoittaa sopimusosapuolen maksamaan
            vähintään joka toinen vuosi sopimuksessa
            perustettuun aineetonta kulttuuriperintöä edistävään
            rahastoon summan, joka on suuruudeltaan enintään
            yksi prosentti jäsenvaltion Unescolle maksamasta vuotuisesta jäsenmaksusta.
            Suomen osalta rahastoon joka toinen vuosi maksettava summa on tämän
            mukaisesti noin 16 000 euroa. Esityksen perusteluissa todetaan,
            että vaikka jäsenmaksuvelvollisuus sinänsä sitoo
            eduskunnan budjettivaltaa, eduskunnan suostumus ei ole tarpeen määräykseen
            sitoutumiselle, koska jäsenmaksusta aiheutuu Suomelle vain
            vähäisiä toistuvia kustannuksia, jotka
            voidaan rahoittaa valtion talousarviossa olevan nykyisen määrärahan
            puitteissa. Eduskunnan suostumus katsotaan esityksessä sen
            sijaan tarpeelliseksi sopimuksen täytäntöönpanoon
            tarvittaviin arviolta 124 000 euron vuotuisiin kustannuksiin
            (s. 12). 
         
         
         Eduskunnan suostumuksen tarvetta ja suostumusta edellyttävien
            sopimusmääräysten alaa on arvioitava
            perustuslain 94 §:n 1 momentin säännöksen
            perusteella. Eduskunta hyväksyy sen mukaan sellaiset valtiosopimukset
            ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät
            lainsäädännön alaan kuuluvia
            määräyksiä tai ovat muutoin
            merkitykseltään huomattavia taikka vaativat perustuslain
            mukaan muusta syystä eduskunnan hyväksymisen.
            Muusta syystä eduskunnan hyväksymistä edellyttäviä määräyksiä ovat
            käytännössä lähinnä Suomen
            alueen muuttamista koskevat sopimukset ja eduskunnan budjettivaltaa
            sitovat kansainväliset velvoitteet (HE 1/1998 vp,
            s. 149/I). Yleissopimus ei sisällä lainsäädännön
            alaan kuuluvia määräyksiä, eikä se
            ole muutoin merkitykseltään huomattava. Eduskunnan suostumuksen
            tarpeellisuutta on arvioita yleissopimuksen eduskunnan budjettivaltaa
            sitovan vaikutuksen kannalta.
         
         
         Valiokunta on perustuslakiuudistuksen jälkeen muutamaan
            otteeseen katsonut kansainvälisen sopimuksen edellyttävän
            eduskunnan suostumusta myös sillä perusteella,
            että sopimus sisältää eduskunnan
            budjettivaltaa sitovia määräyksiä.
            Osassa kansainvälisten velvoitteiden budjettivaltaa sitovat
            vaikutukset ovat olleet huomattavia (ks. PeVL 11/2003
               vp, s. 2/I, PeVL 14/2005 vp,
            2/I), kun taas joissain tapauksissa ne ovat olleet vähäisempiä.
            Kansainvälisen rikostuomioistuimen perussäännön
            hyväksyminen edellytti eduskunnan suostumusta myös
            perussäännön eduskunnan budjettivaltaa
            sitovan vaikutuksen vuoksi, sillä tuomioistuimen rahoitus perustuu
            pääasiallisesti sopimusvaltioiden maksuosuuksille
            (PeVL 45/2000 vp, s. 2).Hallituksen
            esityksen mukaan vaikeasti arvioitavissa oleva Suomen maksuosuus
            oli alkuvaiheessa 58 644 dollarin eli noin 367 616
            markan ja 510 963 dollarin eli noin 3 203 023
            markan välillä (HE 161/2000 vp, s. 9—10).  Ihmishengen
            turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen
            yleissopimuksen liite kuului eduskunnan hyväksyttäviin
            velvoitteisiin myös sen budjettivaikutusten vuoksi, vaikka tällaiset
            vaikutukset olivatkin välillisiä (PeVL 18/2002
               vp, s. 3/I).Näiden velvoitteiden
            suuruuden arvioitiin hallituksen esityksessä olevan vähemmän
            kuin aikaisemmin voimassa olleen sopimuksen vuosittaisten 10 000—15 000
            euron kustannusten (HE 22/2002 vp, s. 4). Myös
            Suomen ja Ruotsin välillä tehty rajajokisopimus
            vaati eduskunnan hyväksymisen eduskunnan budjettivaltaa
            sitovan vaikutuksen vuoksi (PeVL 14/2010 vp).Sopimuksen
            kustannusvaikutusten arvioitiin olevan samaa suuruusluokkaa — 125 000
            euroa vuodessa — kuin voimassa olleen sopimuksen (HE 264/2009
            vp, s. 17). Valiokunta ei kuitenkaan ole lausunnoissaan
            nimenomaisesti tarkastelut taloudellisen velvoitteen suuruutta sen
            kannalta, onko eduskunnan suostumus tarpeen velvoitteen hyväksymiselle.
            Sen sijaan valiokunta on katsonut, toisin kuin hallituksen esityksessä,
            ettei sopimus vaatinut eduskunnan hyväksymistä budjettivaltaa
            sitovan vaikutuksen vuoksi, kun kysymys oli vain poikkeuksellisessa
            tilanteessa maksettavaksi tulevasta kertamaksusta (PeVL 19/2010
               vp, s. 2—3).
         
         
         Perustuslain 94 §:n 1 momentin säännös,
            jonka mukaan eduskunnan on hyväksyttävä myös sellaiset
            velvoitteet, jotka perustuslain mukaan muusta syystä vaativat
            eduskunnan suostumuksen, vastaa aikaisemmin voimassa olleen hallitusmuodon
            33 §:n 1 momentin säännöstä.
            Säännöksen ei katsottu vanhemmassa oikeuskirjallisuudessa
            ehdottomasti edellyttäneen kaikkien valtiontaloudellisia
            vaikutuksia aiheuttavien kansainvälisten velvoitteiden
            osalta eduskunnan suostumusta.Kaarlo Kaira: Valtiosopimuksen
            tekemisestä ja voimaansaattamisesta Suomen oikeuden mukaan.
            Helsinki 1932, s. 175—180. 
            
         
         
         Kyseisellä perustuslain säännöksellä suojataan
            eduskunnan budjettivallan säilymistä reaalisena.
            Valiokunta katsoo, ettei tämä vaadi eduskunnan
            suostumusta kaikkiin kansainvälisiin velvoitteisiin, joilla
            on budjettivaikutuksia. Eduskunnan suostumusta edellyttävät
            kansainväliset velvoitteet, jotka aiheuttavat valtiolle
            vähäistä suurempia kustannuksia. Kustannusten merkittävyyttä arvioitaessa
            lähtökohtana voidaan pitää sitä,
            kuinka merkittävällä tavalla velvoite
            sitoo eduskuntaa tämän päättäessä valtion talousarviosta.
            Jos velvoitteesta aiheutuva menoerä on niin vähäinen,
            että se on toteutettavissa talousarvioon sisältyvän
            määrärahan puitteissa ilman tarvetta
            korottaa määrärahaa tai uuden määrärahan
            lisäämistä talousarvioon, ei tällainen
            velvoite toistuvanakaan ole perustuslain 94 §:n
            1 momentissa tarkoitetulla tavalla perustuslain mukaan "muusta syystä"
            eduskunnan hyväksymistä vaativa. Valiokunta katsoo,
            että yleissopimuksen 26 artiklasta Suomelle aiheutuvaa
            maksuvelvoitetta ei voida pitää eduskunnan budjettivallan
            kannalta niin merkittävänä, että eduskunnan
            suostumus sen osalta on tarpeen. Sen sijaan yleissopimuksen täytäntöönpanotointen
            aiheuttamat kustannukset ovat hallituksen esityksen perusteella
            vuositasolla olennaisesti suuremmat. Tältä osin
            sopimusmääräysten hyväksymiselle
            tarvitaan eduskunnan hyväksyminen eduskunnan budjettivaltaa
            sitovien vaikutusten vuoksi.
         
         
         Käsittelyjärjestys
         
         Kansainvälisen velvoitteen hyväksymisestä päätetään
            perustuslain 94 §:n 2 momentin mukaan äänten
            enemmistöllä. Jos ehdotus velvoitteen hyväksymisestä koskee
            perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista taikka Suomen täysivaltaisuuden
            kannalta merkittävää toimivallan siirtoa
            Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle
            tai kansainväliselle toimielimelle, se on kuitenkin hyväksyttävä päätöksellä,
            jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa
            annetuista äänistä. 
         
         
         Yleissopimuksen määräykset eivät
            koske perustuslakia perustuslain 94 §:n 2 momentissa tarkoitetulla
            tavalla, joten yleissopimuksen hyväksymisestä voidaan
            päättää äänten
            enemmistöllä.