Perustelut
         
         Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            menettelystä, jossa voidaan selvittää lasten
            kanssa toimivien vapaaehtoisten rikostausta. Ehdotettu sääntely
            vastaa merkittäviltä osin työ- ja virkasuhteessa
            lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämistä koskevaa
            lakia, joka on säädetty perustuslakivaliokunnan
            myötävaikutuksella (PeVL 9/2002
               vp). 
         
         
         Vapaaehtoistehtävän järjestäjällä on
            1. lakiehdotuksen 5 §:n 1 momentin mukaan oikeus pyytää Oikeusrekisterikeskukselta
            rikosrekisteriote vapaaehtoisesta, jolle järjestäjä on
            antamassa tehtävän, johon kuuluu säännöllisesti
            ja olennaisesti alaikäisen opetusta, ohjausta, hoitoa,
            huolenpitoa tai muuta yhdessäoloa alaikäisen kanssa.
            Tehtävään on lisäksi kuuluttava
            henkilökohtaista vuorovaikutusta alaikäisen kanssa joko
            yksin tai sellaisissa olosuhteissa, joissa alaikäisen henkilökohtaista
            koskemattomuutta ei voida muutoin kohtuudella turvata. Rikosrekisteriotteen
            antamisen edellytyksenä on 6 §:n 1 momentin
            perusteella vapaaehtoisen etukäteen antama kirjallinen
            suostumus otteen hakemiseen.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on arvioinut lasten parissa työskentelevien
            rikosrekisteritietojen luovuttamista perustuslain 10 §:n
            1 momentissa turvatun yksityiselämän ja henkilötietojen
            suojan kannalta (PeVL 9/2002 vp, s. 2).
            Henkilötietojen suojasta säädetään
            momentin mukaan tarkemmin lailla. Rikollista tekoa, rangaistusta
            ja muuta rikoksen seuraamusta koskevat tiedot ovat henkilötietolain
            11 §:ssä säädetyn käsittelykiellon
            piiriin kuuluvia arkaluonteisia tietoja. Tällaisten tietojen
            käsittelyn salliminen koskee yksityiselämään
            kuuluvan henkilötietojen suojan ydintä (esim. PeVL
               9/2002 vp, s. 2/I). Ehdotettua sääntelyä on
            tämän vuoksi arvioitava perusoikeuksien yleisten
            rajoitusedellytysten kannalta.
         
         
         Vapaaehtoisten rikostaustan selvittämisen tarkoituksena
            on lakiehdotuksen 1 §:n mukaan suojella alaikäisten
            henkilökohtaista koskemattomuutta ja siten edistää ja
            turvata alaikäisten kasvua, kehitystä ja hyvinvointia.
            Tällaiset tavoitteet kiinnittyvät perustuslain
            7 §:n 1 momentissa jokaiselle turvattuun henkilökohtaiseen koskemattomuuteen
            ja turvallisuuteen. Merkitystä on myös perustuslain
            19 §:n 3 momentin säännöksellä julkisen
            vallan tehtävästä tukea lapsen huolenpidosta
            vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu.
            Suomi on lisäksi lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen
            osapuolena sitoutunut toimiin suojellakseen lapsia kaikenlaiselta
            väkivallalta ja huumausaineiden käytöltä sekä kaikilta seksuaalisen
            riiston ja hyväksikäytön muodoilta. Ehdotetulle
            sääntelylle on siten perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävät ja painavat perusteet
            (ks. PeVL 9/2002 vp, s. 2/II).
         
         
         Rikostaustan selvittämismenettelyn kohteena olevat
            on rajattu 5 §:n säännöksillä vapaaehtoisiin,
            joille annetaan tehtäviä, joihin kuuluu säännöllisesti
            ja olennaisesti henkilökohtainen vuorovaikutus lasten kanssa
            ilman muiden aikuisten läsnäoloa tai olosuhteissa,
            joissa alaikäisten henkilökohtaista koskemattomuutta
            ei voida lain 4 §:ssä tarkoitetuin toimin kohtuudella
            turvata. Käytännössä mahdollisuus
            selvittää lasten parissa toimivien vapaaehtoisten
            rikostaustaa koskee erittäin suurta henkilöryhmää.
            Esityksessä arvioidaan, että vapaaehtoisista
            pyydettäisiin noin 20 000—40 000
            rikosrekisteriotetta vuosittain. Oikeasuhtaisuusvaatimuksen kannalta
            on olennaista, että rikosrekisteriotteen hakeminen edellyttää vapaaehtoisen
            suostumusta. Lisäksi rikosrekisteriotteeseen merkitään
            tiedot ainoastaan rikosrekisterilain 6 §:n
            2 momentissa lueteltaviksi ehdotetuista, sääntelyn
            tavoitteiden kannalta merkityksellisistä rikoksista. Rikosrekisteriotteen
            pyytäminen ei ole myöskään ensisijainen
            keino suojella alaikäisten henkilökohtaista koskemattomuutta
            vapaaehtoistoiminnassa, vaan vapaaehtoistehtävän
            järjestäjän on ensin ryhdyttävä lakiehdotuksen
            4 §:ssä tarkoitettuihin koskemattomuutta turvaaviin
            toimiin. Näistä toimista rikosrekisteriotteen
            hakijan on ilmoitettava Oikeusrekisterikeskukselle. Vapaaehtoistehtävän
            järjestäjä saa tehdä vapaaehtoisen
            henkilötietoihin merkinnät ainoastaan otteen tarkistamisesta
            ja sen tunnistamistiedot, eikä otteesta saa ottaa jäljennöstä.
            Lisäksi lakiehdotuksessa on säännökset
            vaitiolovelvollisuudesta ja rikosrekisteriotteen luovuttamisesta viipymättä asian
            käsittelyn jälkeen vapaaehtoiselle, jota ote koskee.
            Ehdotetusta sääntelystä ei ole huomautettavaa
            sen oikeasuhtaisuuden kannalta.