Perustelut
         
         Ehdotus
         
         Ehdotetun varojen jäädyttämisestä terrorismin torjumiseksi
            annettavan lain tarkoituksena on luoda hallinnollinen menetelmä,
            jolla terroritekoihin osallistuvien tai niiden toteuttamista edistävien
            luonnollisten henkilöiden varat voidaan Suomessa jäädyttää YK:n
            turvallisuusneuvoston päätöslauselman
            1373 (2001) edellyttämällä tavalla. Lakiehdotuksen
            3 §:ssä on säännökset jäädytettävistä varoista.
            Näitä ovat ensinnäkin varat, jotka kuuluvat
            EU:n neuvoston yhteisen kannan liitteessä luetelluille
            unionin alueella toimiville terroristeille ja joita ei ole jäädytetty EU:n
            neuvoston asetuksella. Lisäksi jäädytetään sellaisten
            luonnollisten henkilöiden ja oikeushenkilöiden
            varat, joita on syytä epäillä, joille vaaditaan
            rangaistusta tai jotka on tuomittu rikoslain mukaisesta terrorismirikoksesta.
            Lakiehdotus mahdollistaa varojen jäädyttämisen eräin
            edellytyksin myös toisen valtion viranomaisen tekemän
            pyynnön perusteella. Jäädytettäviksi
            tulevat myös edellä mainittujen tahojen omistuksessa
            tai määräysvallassa olevien oikeushenkilöiden
            varat. 
         
         
         Varojen jäädyttämisestä päättää lakiehdotuksen
            4 §:n mukaan keskusrikospoliisi. Jäädyttäminen
            koskee lakiehdotuksen 5 §:n perusteella päätöksen
            kohteen kaikkia varoja lukuun ottamatta eräitä pykälässä lueteltuja
            päivittäiseen elämään
            ja toimintaan käytettäviä varoja. Lakiehdotuksen
            6 ja 7 §:ssä kielletään jäädytettyjen
            varojen käyttäminen sekä varojen luovuttaminen
            sellaiselle henkilölle, jonka varat on jäädytetty.
            Lisäksi lakiehdotuksessa on säännöksiä muun
            muassa jäädyttämisen edellytysten uudelleenarvioinnista,
            jäädyttämispäätöksen
            kumoamisesta sekä muutoksenhausta.
         
         
         Omaisuuden suoja
         
         Ehdotettu varojen jäädyttäminen merkitsee
            varsin merkittävää puuttumista varojen
            omistajan omaisuuden suojaan. Sääntelyllä voi
            olla vaikutusta myös ennen lain voimaantuloa syntyneisiin
            sopimussuhteisiin. Kysymys ei kuitenkaan ole perustuslain 15 §:n
            2 momentissa tarkoitetusta omaisuuden pakkolunastamisesta tai siihen
            vaikutuksiltaan rinnastuvasta omaisuuden pois ottamisesta, koska
            varojen jäädyttämisellä ei puututa
            omistussuhteisiin. Sääntelyä on siten arvioitava
            perustuslain 15 §:n 1 momentin ja perusoikeuksien yleisten
            rajoitusedellytysten näkökulmasta. Jäädyttämisen
            vaikutukset saattavat tosin lähestyä omaisuuden
            pois ottamista, jos toimenpiteen kesto muodostuu hyvin pitkäksi.
         
         
         Poikkeuksellisen tuntuvasti omistajan oikeusasemaan
            puuttuvalle sääntelylle on oltava erityisen painavat
            perusteet. Jäädyttämisen tavoitteena
            on estää varojen päätyminen
            terrorististen tekojen toteuttamiseen tai niiden rahoittamiseen. Tätä voidaan
            valiokunnan mielestä pitää riittävän
            painavana yhteiskunnallisena perusteena ehdotetulle sääntelylle
            (ks. PeVL 23/2005 vp, s. 2/I).
            Sääntelyn hyväksyttävyyttä tukee
            myös sen yhteys Suomen kansainvälisiin velvoitteisiin.
         
         
         Suhteellisuusvaatimuksen kannalta on oleellista, että jäädyttäminen
            ei lakiehdotuksen 5 §:n nojalla koske niitä varoja,
            jotka tarvitaan päätöksen kohteena olevan
            henkilön tai tämän huollettavien tarpeellisten
            elinkustannusten kattamiseen. Tältä osin sääntely
            on asianmukaista myös muun muassa perustuslain 19 §:ssä ja
            kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa turvattujen
            sosiaalisten oikeuksien ja lasten oikeuksien näkökulmasta.
            Merkitystä on myös lakiehdotuksen 11 ja 12 §:ään
            sisältyvillä säännöksillä jäädyttämisen
            edellytysten uudelleenarvioimisesta kuuden kuukauden välein
            sekä velvoitteesta kumota jäädyttämispäätös,
            jos jäädyttämiselle säädetyt edellytykset
            eivät enää täyty. Toisaalta
            valiokunta kiinnittää huomiota lakiehdotuksen
            3 §:n 1 momentin 2 kohtaan, jonka mukaan jäädytettävä on
            myös sellaiset varat, jotka kuuluvat henkilölle,
            jota on syytä epäillä rikoslaissa tarkoitetusta
            terrorismirikoksesta. "Syytä epäillä"
            -kynnys on tämänkaltaisessa varsin perusoikeusherkässä sääntely-yhteydessä matala.
            Valtiosäännön kannalta huomattavasti
            perustellumpaa olisi korottaa näyttökynnystä esimerkiksi
            siten, että henkilön varat voidaan jäädyttää vain,
            jos häntä voidaan todennäköisin
            syin epäillä mainitusta rikoksesta (ks. PeVL
               36/2002 vp, s. 2—3). Hallintovaliokunnan
            on syytä harkita kynnyksen nostamista tämän
            mukaisesti.
         
         
         Jäädyttämispäätöksen
            kohteena olevien oikeusturvan kannalta on syytä kiinnittää huomiota
            siihen, että päätöksen varojen
            jäädyttämisestä tekee keskusrikospoliisi
            ja että muutoksenhakutie on osoitettu hallinto-oikeudelliseen
            menettelyyn. Tämä poikkeaa muun muassa voimassa
            olevan pakkokeinolain mukaisista hukkaamiskieltoa ja vakuustakavarikkoa
            sekä vuoden 2014 alussa voimaan tulevan uuden pakkokeinolain
            vakuustakavarikkoa koskevista päätöksistä,
            jotka tehdään yleisessä tuomioistuimessa. Valiokunnan
            mielestä olisi myös oikeusturvasyistä perustellumpaa,
            että jäädyttämispäätöksetkin
            tehtäisiin tuomioistuimessa. Tätä puoltaisi
            etenkin se, että tuomioistuimella olisi keskusrikospoliisia
            paremmat edellytykset tutkia lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentin
            3 kohdassa tarkoitetun toisen valtion toimivaltaisen viranomaisen
            tekemän varojen jäädyttämispyynnön edellytyksiä. 
         
         
         Toisaalta hallituksen esityksessä omaksutun menettelyn
            voidaan valiokunnan mielestä katsoa täyttävän
            oikeusturvan vähimmäisvaatimukset. Tästä näkökulmasta
            oleellista on, että keskusrikospoliisin päätökseen
            sovelletaan hallintolain hallintopäätöstä koskevia
            säännöksiä ja että päätöksen
            kohde saa vaatia keskusrikospoliisilta oikaisua sekä hakea
            hallinto-oikeudelta muutosta oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen.
            Merkitystä on myös sillä, että keskusrikospoliisin
            tulee kuuden kuukauden välein tapahtuvan säännöllisen
            uudelleenarvioinnin lisäksi arvioida jäädyttämistä uudelleen
            muun muassa sen vuoksi, että päätöksen
            kohde esittää seikkoja, joiden perusteella voidaan
            olettaa, ettei hän osallistu terroristiseen toimintaan.
            Valiokunta korostaa tässä yhteydessä lisäksi
            sitä, että keskusrikospoliisin on edellä mainituissa toisen
            valtion viranomaisen pyyntöön perustuvassa asiassa
            huolellisesti tutkittava, täyttyvätkö varojen
            jäädyttämiselle lakiehdotuksessa sinänsä asianmukaisen
            korkealle asetetut vaatimukset. Jos edellytysten täyttyminen
            ei ole täysin selvää, on keskusrikospoliisin
            joko pyydettävä lisäselvitystä tietoihin
            tai kieltäydyttävä pyynnön toteuttamisesta.
         
         
         Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate
         
         Jäädyttämispäätöksen
            katsotaan lakiehdotuksen 4 §:n 3 momentin mukaan tulleen
            kolmansien osapuolten tietoon viimeistään sinä päivänä, jona
            se julkaistaan Virallisessa lehdessä. Esityksen perustelujen
            mukaan (s. 26/II) kolmansien osapuolien tietoon tulemisen
            ajankohdan määrittäminen liittyy lakiehdotuksen
            6 ja 7 §:n mukaisiin kieltoihin sekä niitä koskevaan
            18 §:ssä viitattavaan kriminalisointiin. Kieltojen
            rikkominen on perustelujen mukaan rangaistavaa viimeistään
            siitä päivästä lähtien,
            kun päätös on julkaistu Virallisessa
            lehdessä. Toisaalta perusteluissa viitataan myös
            siihen, että kieltojen rikkominen olisi rangaistavaa siitä hetkestä lukien, kun
            varoja hallussaan pitävä olisi keskusrikospoliisilta
            tai muutoin tosiasiallisesti saanut tiedon jäädyttämisestä.
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että erityisesti lakiehdotuksen
            7 §:n mukainen kielto luovuttaa varoja henkilölle,
            jonka varat on jäädytetty voi periaatteessa koskea
            ketä tahansa. Rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen
            näkökulmasta olisi ongelmallista, jos rikosoikeudellinen
            vastuu perusteluissa mainituin tavoin käytännössä perustuisi
            Virallisessa lehdessä julkaistuun päätökseen
            vielä niin, että kiellon rikkominen olisi rangaistavaa
            heti päätöksen julkaisemispäivästä alkaen.
            Perustuslakivaliokunta pitää tärkeänä,
            että hallintovaliokunta mietinnössään
            torjuu ensin mainitun, hallituksen esityksen perusteluissa esitetyn
            tulkinnan. Sääntelyä on tarvittaessa
            syytä tarkistaa siten, että siitä ilmenee,
            että kiellon kohteena olevan teko muuttuu rangaistavaksi vasta
            kun hän on saanut tosiasiallisesti tiedon jäädyttämisestä.