Perustelut
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että henkilötietojen
            käsittelystä poliisitoimessa annetun lain 13 §:ään
            lisätään uusi 16 kohta. Poliisilla olisi jatkossa
            oikeus saada tehtäviensä suorittamista ja henkilörekisteriensä ylläpitämistä varten
            salassapitosäännösten estämättä teknisen
            käyttöyhteyden avulla tai tietojoukkona tarpeellisia tietoja
            rekistereistä siten kuin asianomaisen rekisterinpitäjän
            kanssa sovitaan (säännöksen johdantolause)
            rikosten estämiseksi, paljastamiseksi, selvittämiseksi
            ja syyteharkintaan saattamiseksi sekä etsintäkuulutettujen
            tavoittamiseksi yhteisöiltä ja yhtymiltä matkustajaa
            ja kulkuneuvon henkilökuntaa koskevista rekistereistä (uusi 16 kohta).
            Tietojen toimittamisvelvollisuutta voitaisiin tehostaa asettamalla
            uhkasakko.
         
         
         Esityksen perusteluiden (s. 7/II) mukaan saatuja tietoja
            verrattaisiin poliisin tietojärjestelmien sisältämiin
            tietoihin, eikä tiedoista muodostettaisi omaa henkilörekisteriä.
            Vertaamisen jälkeen tiedot hävitettäisiin,
            mikäli tietojen tallettamiseen johonkin poliisin rekisteriin
            ei ole laissa säädettyjä poliisin rekistereiden
            tallettamisedellytykset täyttäviä perusteita.
         
         
         Henkilötietojen suojasta säädetään
            perustuslain 10 §:n 1 momentin mukaan tarkemmin lailla.
            Perustuslakivaliokunta on vakiintuneesti pitänyt henkilötietojen
            suojan kannalta tärkeinä sääntelykohteina
            ainakin rekisteröinnin tavoitetta, rekisteröitävien
            henkilötietojen sisältöä, niiden
            sallittuja käyttötarkoituksia, mukaan luettuna
            tietojen luovutettavuus, sekä tietojen säilytysaikaa
            henkilörekisterissä ja rekisteröidyn oikeusturvaa.
            Näiden seikkojen sääntelyn lain tasolla
            tulee lisäksi olla kattavaa ja yksityiskohtaista. Viranomaisten
            tietojen saamista ja luovuttamista koskevaa sääntelyä perustuslain 10 §:n
            1 momentissa säädetyn yksityiselämän
            ja henkilötietojen suojan kannalta arvioidessaan valiokunta
            on kiinnittänyt huomiota muun muassa siihen, mihin ja ketä koskeviin
            tietoihin tiedonsaantioikeus ulottuu ja miten tiedonsaantioikeus
            sidotaan tietojen saamisen välttämättömyyteen.
            Viranomaisen tietojensaantioikeus ja tietojen luovuttamismahdollisuus
            ovat valiokunnan mukaan voineet liittyä tietyn tarkoituksen kannalta "tarpeellisiin
            tietoihin", jos tietosisällöt on lueteltu
            laissa tyhjentävästi. Jos taas tietosisältöjä ei
            ole tällä tavoin lueteltu, sääntelyyn on
            pitänyt sisällyttää vaatimus "tietojen
            välttämättömyydestä" tietyn
            tarkoituksen kannalta. Valiokunta ei toisaalta ole pitänyt
            hyvin väljiä ja yksilöimättömiä tietojensaantioikeuksia
            perustuslain kannalta mahdollisina edes silloin, kun ne on sidottu
            välttämättömyyskriteeriin (ks. PeVL 28/2014
               vp, s. 3/II ja PeVL 19/2012
               vp, s. 4/I sekä siinä mainitut
            lausunnot).
         
         
         Valiokunnan käsityksen mukaan poliisille nyt ehdotettava
            oikeus on sinänsä varsin suppea, ja se koskee
            vain poliisin oikeutta saada esitettyjä tietoja teknisen
            käyttöyhteyden avulla. Tietojen käsittely
            määräytyisi muiden henkilötietojen
            käsittelyä poliisitoimessa koskevien lain säännösten
            mukaan. Perustuslain 10 §:n 1 momentin henkilötietojen
            suojan kannalta on merkityksellistä myös se, ettei
            tiedoista muodostettaisi omaa henkilörekisteriä ja
            pääsyoikeus saatuihin tietoihin tultaisiin rajoittamaan
            erillisen matkustajatietoyksikön käyttöön.
         
         
         Esitystä arvioidessaan valiokunta kiinnittää myönteisenä seikkana
            huomiota siihen, että esityksen perusteluissa (s. 7/II)
            mainitaan Euroopan unionin perusoikeusviraston helmikuussa 2014
            laatima ohjeistus matkustajatietojen käsittelystä ("Twelve
            operational fundamental rights considerations for law enforcement
            when processing Passenger Name Record").
            Kyseinen ohjeistus ei ole oikeudellisesti sitova. Ohjeistuksen merkitystä kuitenkin
            korostaa sen perustuminen ihmisoikeussopimusten tulkintakäytännölle.
            Ohjeissa korostetaan tarvetta rajoittaa lainvalvontaviranomaisten
            oikeus saada matkustajatietoja vain terrorismin ja vakavan rajat
            ylittävän rikollisuuden torjuntaan (kohta 1).
         
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotettu uusi 16 kohta arvioituna
            yhdessä säännöksen johdantolauseen
            kanssa on jossain määrin väljä.
            Tämä johtuu osittain mainitun pykälän
            rakenteesta. Valiokunta huomauttaa, että esityksen perusteluissa muutostarvetta
            perustellaan korostuneesti terrorismin ja vakavan rikollisuuden
            torjunnalla. Jotta lakiehdotus olisi täsmällisempi
            ja vastaisi paremmin Euroopan unionin perusoikeusviraston ohjeistusta
            ja hallituksen esityksen perusteluja, ehdotetun 16 kohdan alkua
            on perusteltua täsmentää koskemaan tarpeellisia
            tietoja "terrorismirikosten tai vakavan rajat ylittävän
            rikollisuuden estämiseksi, paljastamiseksi, selvittämiseksi
            ja syyteharkintaan saattamiseksi".
         
         
         Perustuslakivaliokunta on jo aikaisemmin todennut, että laki
            henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
            on rakenteeltaan ja sisällöltään
            varsin monimutkainen ja valtioneuvoston on syytä harkita
            sen kokonaisuudistusta viimeistään siinä vaiheessa,
            kun EU:n valmisteilla olevan uuden tietosuojasääntelyn
            lopullinen sisältö on selvillä (ks. PeVL 18/2012 vp).
            Valiokunta uudistaa tämän kantansa korostaen sitä,
            että tulevan lainsäädännön
            valtiosääntöoikeudellinen arviointi tulee
            aikanaan tehtäväksi lainsäädännön
            kokonaisuuden pohjalta. Poliisin henkilörekistereihin talletetaan
            runsaasti sellaisia tietoja, joiden suojaaminen oikeudettomalta
            käytöltä on erittäin tärkeää.
            Nyt käsiteltävänä olevan lakiehdotuksen
            myötä tietosisältöjen määrä edelleen
            kasvaa. Tällaisessa tilanteessa tietojen käytön
            valvontaan on kiinnitettävä korostettua huomiota.