Perustelut
         
         Verohallinnon järjestäminen
         
         Verotusta varten on 1. lakiehdotuksen 1 §:n mukaan
            valtiovarainministeriön alainen Verohallinto, jonka virka-alueena
            on koko maa. Verohallinnon tehtävät luetellaan
            lakiehdotuksen 2 §:ssä. Verohallinnon
            organisaatio ja yksiköiden tehtävät voivat
            lakiehdotuksen 3 §:n mukaan määräytyä toiminto-
            tai aluejaon taikka vero- tai maksuvelvollisten ryhmittelyn perusteella.
            Ehdotuksen 4 §:n mukaan Verohallinnossa on Verohallitus,
            verovirastoja sekä muita yksiköitä. Yksiköiden
            lukumäärästä, nimistä,
            toimialueista ja pääasiallisista tehtävistä säädetään valtioneuvoston
            asetuksella. Organisaation eri osien toimivalta perustuu puolestaan
            pääosin aineelliseen verolainsäädäntöön.
         
         
         Valtionhallinnon toimielinten yleisistä perusteista
            on perustuslain 119 §:n 2 momentin mukaan säädettävä lailla,
            jos niiden tehtäviin kuuluu julkisen vallan käyttöä.
            Yleisillä perusteilla säännöksessä tarkoitetaan
            lähinnä yksikön nimeä,
            toimialaa sekä pääasiallisia tehtäviä ja toimivaltaa
            (HE 1/1998 vp, s. 174/II).
            Lisäksi merkitystä on perustuslain 21 §:n
            1 momentilla, jonka mukaan jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi
            lain mukaan toimivaltaisessa viranomaisessa. Huolimatta yleisyydestään
            ehdotettu sääntely täyttää valiokunnan
            mielestä näiden säännösten
            mukaiset vähimmäisvaatimukset.
         
         
         Valtiolla voi keskushallintoon kuuluvien yksiköiden
            lisäksi olla alueellisia ja paikallisia viranomaisia, kuten
            perustuslain 119 §:stä ilmenee. Perustuslain varsin
            yleisellä säännöksellä on
            ollut tarkoitus mahdollistaa valtionhallinnon joustava
            kehittäminen. (HE 1/1998 vp, s. 173/II).
            Valtion alue- ja paikallishallinnon perusteista tulee säätää lailla.
            Näillä perusteilla tarkoitetaan alue- ja paikallishallinnon
            yleistä rakennetta, kuten hallinnollisen jaotuksen perusteita.
            Lakiehdotuksen 3 §:ään sisältyvä sääntely täyttää valiokunnan
            mielestä perustuslain vähimmäisvaatimukset. 
         
         
         Ehdotetun 5 §:n 1 momentin mukaan Verohallinnon työjärjestyksessä annettaisiin
            lakia sekä valtioneuvoston asetusta tarkentavat määräykset
            mm. Verohallinnon organisaatiosta, yksiköistä ja
            niiden toimialueista. Saman pykälän 2 momentin
            mukaan Verohallinnon yksikön työjärjestyksessä annettaisiin
            edelleen tätä tarkemmat määräykset
            mm. yksikön toimialueista. Ehdotettu sääntely
            on sillä tavoin sanonnallisesti päällekkäistä ja
            epäselvää, että pelkästään
            sen perusteella ei ole pääteltävissä,
            mikä viranomainen tai yksikkö päättää Verohallinnon
            alueellisten ja paikallisten päätoimipaikkojen
            sijainnista. Hallituksen esityksen liitteenä olevasta luonnoksesta
            Verohallinnon työjärjestykseksi ilmenee kuitenkin,
            että päätoimipaikkojen sijainnista määrättäisiin
            Verohallinnon työjärjestyksellä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on käytännössään
            katsonut, että perustuslain 119 §:n 2 momentin säännösten
            tarkoituksena ei ole ollut pidättää valtionhallinnon
            yksiköitä koskevia ratkaisuja yksinomaan säädösmuodossa
            tehtäviksi vaan että niitä voidaan tehdä myös
            yksittäisin hallintopäätöksin
            (PeVL 6/2002 vp, s. 2/I, PeVL 29/2006
               vp, s. 2/I ja PeVL 42/2006
               vp, s. 3/I). Tähän nähden
            perustuslaista ei valiokunnan mielestä johdu estettä myöskään
            sille, että päätoimipaikkojen sijainnista
            määrätään toimialueenaan koko
            valtakunnan käsittävän viraston työjärjestyksessä.
            Valiokunta pitää kuitenkin tarpeellisena, että valtiovarainvaliokunta
            selventää 5 §:n sanamuotoa.
         
         
         Verohallinnon pääjohtajan ratkaisuvalta
         
         Verohallintoa johtaa pääjohtaja. Hän
            voi 1. lakiehdotuksen 7 §:n 3 momentin mukaan ottaa ratkaistavakseen
            asian, joka 8 §:n mukaan kuuluu Verohallinnon yksikön
            ratkaistavaksi. Pääjohtaja ei kuitenkaan voi ottaa
            ratkaistavakseen ehdotetussa laissa tarkoitettua veronsaajien oikeudenvalvontaan
            liittyvää asiaa. Viitattu 8 § sisältää säännökset
            Verohallinnon yksikön johtamisesta ja asioiden ratkaisemisesta
            siellä.
         
         
         Sanamuotonsa mukaan ehdotettu sääntely tarkoittaisi
            sitä, että pääjohtaja voisi
            ottaa ratkaistavakseen minkä tahansa asian, mukaan
            lukien yksittäisen henkilön verotukseen liittyvän
            kysymyksen. Esityksen perusteluista kuitenkin selviää,
            että tätä ei ole tarkoitettu. Sen sijaan
            säännöksen mukaisen päätösvallan
            otto-oikeuden on tarkoitettu tulevan sovellettavaksi vain tilanteissa,
            jotka liittyvät Verohallinnon yksikössä muutoin
            ratkaistavaan, luonteeltaan hallinnolliseen asiaan. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että perustuslain 21 §:ssä turvattuun
            asian asianmukaiseen käsittelyyn sekä perustuslain
            81 §:n 1 momenttiin kiinnittyviin verovelvollisen oikeusturvaodotuksiin
            nähden pääjohtajan oikeus ottaa asioita
            ratkaistavakseen rajataan laissa sanonnallisestikin sen tarkoitusta
            vastaavaksi. Tämä on tarpeen myös jäljempänä käsiteltävään
            Verohallinnon norminantovallan käyttämiseen liittyvistä syistä.
            Valiokunnan mielestä valtiovarainvaliokunnan olisi muutoinkin
            syytä harkita pääjohtajan ratkaisuvallan
            supistamista.
         
         
         Hallintokantelun ratkaiseminen
         
         Pääjohtaja ratkaisee 1. lakiehdotuksen 23 §:n 1 momentin
            mukaan Verohallinnon tai sen virkamiehen toiminnasta tehdyn hallintokantelun. Työjärjestyksessä
            voidaan
            kuitenkin eräiltä osin määrätä kanteluiden
            ratkaisemistoimivallasta toisin. Pääjohtajan tai
            hänen sijaisensa toimista tehdyn kantelun ratkaisee valtiovarainministeriö.
         
         
         Ehdotettu sääntely tarkoittaa käytännössä sitä,
            että pääjohtaja voi ratkaista myös
            Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön oikeudenvalvontatehtävään
            kohdistuvan kantelun. Tällainen järjestely sopii
            valiokunnan mielestä huonosti yhteen sen kanssa, että oikeudenvalvontayksikkö on
            lakiehdotuksen 14 §:n 3 momentin mukaan riippumaton oikeudenvalvontatehtävässään.
            Veronsaajien oikeudenvalvontaan kuuluvat asiat on myös
            nimenomaisella säännöksellä lakiehdotuksen
            7 §:ssä rajattu pois pääjohtajan
            päätösvallan otto-oikeuden piiristä.
            Perustuslain 21 §:ssä taattuun hyvään
            hallintoon ja sääntelyn johdonmukaisuuteen liittyvistä syistä perustuslakivaliokunta
            katsoo, että valtiovarainvaliokunnan tulee harkita Veronsaajien
            oikeudenvalvontayksikön toimintaa koskevien kantelujen
            käsittelyn osoittamista valtiovarainministeriön
            käsiteltäväksi.
         
         
         Valiokunta on kiinnittänyt huomiota 23 §:n sanamuotoon,
            jonka on mahdollista tulkita estävän valtioneuvoston
            oikeuskansleria ja eduskunnan oikeusasiamiestä ratkaisemasta
            Verohallinnon tai sen pääjohtajan toiminnasta
            tehtyjä kanteluita. Valiokunta huomauttaa olevan selvää, että ehdotettu
            sääntely ei millään tavoin vaikuta oikeuskanslerin
            ja oikeusasiamiehen perustuslain 108 ja 109 §:ssä säädettyihin
            tehtäviin tai näiden tehtävien hoitamisessa
            käytettäviin toimivaltuuksiin. Näin ymmärrettynä 23 § on
            ongelmaton ylimpiä lainvalvojia koskevan perustuslain sääntelyn
            kannalta.
         
         
         Verotusta koskevien tehtävien siirto
         
         Esityksen 1. lakiehdotuksen 24 §:ään
            sisältyvät säännökset
            mahdollisuudesta poiketa siitä, mitä muualla laissa
            säädetään verotuksessa toimivaltaisesta
            verovirastosta ja verotuksen oikaisulautakunnasta. 
         
         
         Lakiehdotuksen mukaan Verohallinnon virka-alueena on koko maa.
            Ehdotettu sääntely on esityksen perustelujen mukaan
            tarpeen eräänlaisena väliaikaisjärjestelynä eli
            kunnes eri verolakien toimivaltaa koskevat säännökset
            muutetaan niin, että toimivaltaisena viranomaisena on Verohallinto.
            Tämän jälkeen tehtävien jako
            sen sisällä järjestetään
            kaikilta osin valtioneuvoston asetuksella ja Verohallinnon työjärjestyksellä.
         
         
         Ehdotetussa pykälässä ei ole kysymys
            varsinaisista eri viranomaisten välisistä toimivallan siirroista
            vaan tehtävien järjestelyistä uuden, koko
            maan laajuisen toimialueen omaavan viranomaisen sisällä (PeVL
               24/2006 vp, s. 2/II), mitä myös
            lakiehdotuksen 27 §:n 7 momentti osaltaan ilmentää.
            Ehdotetussa pykälässä on täsmällisesti
            määritelty ne tilanteet, joissa siirto voi tulla
            kyseeseen, samoin kuin ne yleiset edellytykset, joilla siirto voidaan
            toteuttaa. Lakiehdotuksen 26 §:ssä säädettäväksi
            ehdotettu ilmoitusvelvollisuus vastaa niin ikään
            valiokunnan aiempaa käytäntöä (PeVL
               24/2006 vp, s. 2—3). 
         
         
         Koska kaikki verovirastot ja verotuksen oikaisulautakunnat
            noudattavat samoja yleishallinto-oikeudellisia säädöksiä sekä samaa
            aineellista verolainsäädäntöä,
            myöskään perustuslain 21 §:n
            mukaisen oikeusturvan kannalta ei ole olennaista merkitystä sillä,
            missä verovelvollisen asia käsitellään.
            Pyrkimys esimerkiksi eri verovirastojen töiden tasaiseen
            jakautumiseen on myös omiaan edistämään
            verovelvollisen asian joutuisaa käsittelyä ja
            näin myötävaikuttamaan perustuslain 21 §:n
            mukaisten velvoitteiden toteutumiseen (PeVL 24/2006
               vp, s. 2/II). 
         
         
         Tehtävien siirto toteutetaan 24 §:n 1 momentin
            mukaan Verohallinnon määräyksellä.
            Pykälän 1 ja 2 momentissa tarkoitetut määräykset
            olisivat soveltamisalaltaan yleisiä, lähinnä tiettyjä verovelvollisryhmiä koskevia.
            Vaikka ehdotetut säännökset ovatkin tarkkarajaisia,
            valiokunta ei pidä aivan asianmukaisena, että tällaisia
            muusta lainsäädännöstä poikkeavia
            järjestelyjä tehdään keskushallintoviranomaisen
            määräyksillä. Tämän
            vuoksi valiokunnan mielestä on aiheellista muuttaa sääntelyä niin,
            että pykälän 1 ja 2 momentissa tarkoitetut
            tehtävänsiirrot toteutetaan valtiovarainministeriön
            asetuksella. Tällöin myös 26 §:n
            ensimmäinen virke käy tarpeettomaksi.
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että pykälän
            otsikossa on syytä käyttää pykälän
            sisältöä vastaavasti ilmaisua "tehtävien
            siirto".
         
         
         Verohallinnon norminantovallan käyttäminen
         
         Pääjohtaja päättää 1.
            lakiehdotuksen 7 §:n 2 momentin mukaan Verohallinnon toimivaltaan
            kuuluvien oikeussääntöjen antamisesta.
            Norminantovallan varsinaiset toimivaltaperusteet sisältyvät
            aineelliseen verolainsäädäntöön.
         
         
         Perustuslain lainsäädäntövallan
            siirtämistä tai valtionhallinnon järjestämistä koskevista
            säännöksistä ei johdu tarkkoja
            vaatimuksia sen suhteen, miten viranomaisen norminantovallan käyttäminen
            kussakin yksittäistapauksessa järjestetään.
            Erityisesti verotuksen kaltaisessa, käytännössä jokaista
            yksilöä koskettavassa menettelyssä jo
            hallinnon yleiseen luotettavuuteen liittyvät syyt puoltavat
            kuitenkin sitä, että norminantovallan
            käyttäminen on toiminnallisesti eriytetty varsinaisista
            hallinnon toimeenpanotehtävistä. Tällaista
            järjestelyä tukee osaltaan myös perustuslain
            21 §:ssä jokaiselle turvattu oikeus saada
            asiansa asianmukaisesti käsitellyksi. 
         
         
         Esityksen perustelujen mukaan oikeussääntöjä koskeva
            ratkaisuvalta olisi eriytetty muusta ratkaisuvallasta ja oikeussäännöt
            valmisteltaisiin ja annettaisiin erillään
            varsinaisesta toimeenpanovallasta. Valiokunta pitää ratkaisua hyvänä mutta
            katsoo, että esityksen perusteluissa mainitusta järjestelystä on
            tällaisessa sääntely-yhteydessä aiheellista
            ottaa 1. lakiehdotukseen nimenomainen säännös.
            Lisäksi valiokunta viittaa siihen, mitä edellä on
            lausuttu Verohallinnon pääjohtajan päätösvallanotto-oikeuden rajaamisesta.
         
         
         Erityinen veronhuojennus
         
         Verohallinnon oikeudesta myöntää erityinen
            veronhuojennus on tarkoitus säätää 1.
            lakiehdotuksen 16 §:ssä. Sen mukaan Verohallinto
            voisi, vero- tai maksuvelvollisen hakemuksesta tai hakemuksetta,
            myöntää osittaisen tai täydellisen
            vapautuksen pykälässä yksilöidyistä eristä,
            jos 
         
         
         
            - Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö on
               hakenut tulkinnanvaraisessa asiassa muutosta vero- tai maksuvelvollisen
               verotukseen tai muutoksenhakuelimen päätökseen,
            
- muutoksenhaun johdosta vero- tai maksuvelvolliselle on
               määrätty veroa tai maksua,
            
- asiassa on saatu korkeimman hallinto-oikeuden
               päätös ja
            
- veron periminen olisi vero- tai maksuvelvollisten yhdenvertainen
               kohtelu huomioon ottaen kohtuutonta.
            
Ehdotetun pykälän 2 momentin mukaan samaa sääntelyä sovellettaisiin
            kuntien oikeuteen myöntää vapautus kunnallisverosta.
            Pykälän 3 momenttiin sisältyy
            kielto hakea valittamalla muutosta veronhuojennusta koskevaan päätökseen.
         
         
         Ehdotetussa pykälässä on kyse uudentyyppisestä menettelystä,
            jossa Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö saattaa tulkinnallisen
            asian hallintotuomioistuimissa ratkaistavaksi. Perustelujen mukaan
            tarkoituksena on, että muutoksenhakuoikeutta käytettäisiin
            vain muutamissa eikä kaikissa tiedossa olevissa tapauksissa.
            Valittuja tapauksia voisi olla vain yksi tai muutama, vaikka oikeudellisesti
            tulkinnallinen kysymys koskisi laajaa joukkoa verovelvollisia.
         
         
         Perustuslain 6 §:n 1 momentin mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia
            lain edessä. Perustuslain 21 §:n 1 momentissa
            puolestaan turvataan jokaiselle oikeus saada asiansa käsitellyksi
            asianmukaisesti tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa. Saman
            pykälän 2 momentin mukaan oikeus hakea
            muutosta turvataan lailla.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan käytännössä on
            vakiintuneesti korostettu, ettei yhdenvertaisuusperiaatteesta voi
            johtua tiukkoja rajoja lainsäätäjän
            harkinnalle pyrittäessä kulloisenkin yhteiskuntakehityksen
            vaatimaan sääntelyyn (ks. esim. PeVL
               1/2006 vp, s. 2/I). Valiokunta pitää ehdotetun
            sääntelyn päämääriä sinänsä ymmärrettävinä ja
            hyväksyttävinä pyrittäessä erityisesti
            verotuksen kaltaiseen massamenettelyyn väistämättä liittyvien,
            suurta verovelvollisten joukkoa koskettavien oikeudellisten tulkintaongelmien
            joutuisaan ratkaisemiseen. Osaltaan säännös
            tukeekin jokaisen oikeutta saada asiansa ratkaistuksi ilman aiheetonta
            viivytystä.
         
         
         Edellä mainittujen perustuslain säännösten muodostamaan
            kokonaisuuteen nähden on valiokunnan mielestä kuitenkin
            arveluttava nyt esillä olevan sisältöinen
            säännös, jonka soveltamisedellytykset
            ainakin sanonnallisesti näyttävät rakentuvan
            yhdenvertaisuuden loukkauksen syntymisen varaan. Edelleen säännöksen
            kyseenalaisuutta lisää se, että tällaisen
            loukkauksen syntymahdollisuudesta huolimatta huojennuspäätöstä koskee
            pykälän 3 momenttiin sisältyvä valituskielto.
            Siksi valiokunta pitää valtiosääntöoikeudellisista
            syistä tärkeänä, että pykälän
            1 momentin 4 kohdasta poistetaan yhdenvertaisuuden
            loukkaukseen viittaava maininta kohtuuttomuudesta ja että kohta
            muotoillaan verovelvollisten yhdenvertaisen kohtelun turvaamista
            koskevaksi. Tällä tavoin perustuslain yhdenvertaisuussäännös
            tulee valiokunnan mielestä huojennusvaltuutta käytännössä sovellettaessa
            asianmukaisesti huomioon otetuksi (ks. PeVL 44/2005
               vp, s. 3/II).
         
         
         Ehdotettu erityinen veronhuojennus poikkeaa luonteeltaan muista
            veronhuojennussäännöksistä siinä,
            että järjestelmän varsinainen tarkoitus on
            ennakkoratkaisun luonteisen päätöksen
            saaminen oikeudellisesti tulkinnanvaraiseen kysymykseen. Muutoksenhaun
            kohteeksi otettavat asiat valitaan erikseen. Sääntelyllä on
            tällaisessa yhteydessä valiokunnan mielestä sellainen kytkentä verovelvollisten
            yhdenvertaisuuden oikeudelliseen toteutumiseen, että pykälän 3 momenttiin
            sisältyvä valituskielto on tarpeen poistaa.
         
         
         Kielelliset oikeudet
         
         Verohallinnon virka-alueena on koko maa, joten se on kielilain
            mukaan keskushallintoviranomaisena kaksikielinen. Yksiköiden
            toimialueita järjestettäessä on 1. lakiehdotuksen
            3 §:n mukaan huolehdittava palveluiden saatavuudesta sekä kielellisten
            oikeuksien turvaamisesta.
         
         
         Perustuslain 17 §:n 2 momentin mukaan jokaisen oikeus
            käyttää viranomaisessa asiassaan omaa
            kieltään, joko suomea tai ruotsia, turvataan lailla.
            Perustuslain 122 §:n mukaan hallintoa järjestettäessä tulee
            pyrkiä yhteensopiviin aluejaotuksiin, joissa
            turvataan suomen- ja ruotsinkielisen väestön mahdollisuudet
            saada palveluja omalla kielellään. Perustuslakivaliokunnan mielestä 1.
            lakiehdotuksen säännökset ovat kielellisten
            oikeuksien kannalta asianmukaiset ja vastaavat valiokunnan aiempaa
            käytäntöä (PeVL 29/2006
               vp, s. 2/II ja PeVL 42/2006
               vp, s. 3).
         
         
         Esitykseen sisältyvän 24. lakiehdotuksen 2 §:n
            1 momentin 7 kohdan mukaan Verohallintoon sovelletaan valtakunnallisena
            viranomaisena saamen kielilakia. Säännös
            on sopusoinnussa perustuslain 17 §:n 3 momentin kanssa.
         
         
         Ahvenanmaata koskeva sääntely
         
         Ahvenanmaan itsehallintolain 27 §:n 36 kohdan mukaan
            lainsäädäntövalta veroja ja
            maksuja koskevissa asioissa kuuluu valtakunnalle. Saman lain 18 §:n
            5 kohdan mukaan kunnallisverotus samoin kuin eräät
            muut verot kuuluvat kuitenkin maakuntapäivien lainsäädäntövaltaan. Käytännössä Ahvenanmaalle
            kuuluvia verotuksen hallintotehtäviä on kuitenkin
            itsehallintolain 32 §:ssä tarkoitetulla sopimusasetuksella siirretty
            valtakunnan verohallinnon hoidettaviksi.
         
         
         Esitykseen sisältyvästä 1. lakiehdotuksen 10 §:n
            1 momentista käy välillisesti ilmi, että Ahvenanmaalla
            on Lounais-Suomen verovirastoon kuuluva oma verotoimisto. Ahvenanmaan erityisasema
            ja kielelliset olot huomioon ottaen valiokunta pitää asianmukaisempana,
            että esimerkiksi lakiehdotuksen 4 §:ään
            otetaan nimenomainen säännös Ahvenanmaalla
            sijaitsevasta Ahvenanmaan verotoimistosta. Tällainen ratkaisu
            on myös omiaan muistuttamaan siitä, että Verohallinnon
            palveluiden saatavuudella ruotsiksi on ahvenanmaalaisten kannalta
            korostettu merkitys.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Kelpoisuusvaatimukset.
         
          Valtioneuvoston asetuksella ehdotetaan 1. lakiehdotuksen 9 §:n
            mukaan annettavaksi tarkempia säännöksiä mm. kelpoisuusvaatimuksista.
            Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lakiehdotuksessa
            ei ole lainkaan säännöksiä Verohallinnon
            henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista. Valtuus lakia
            "tarkempien" säännösten antamiseen ei
            näiltä osin ole kielellisesti asianmukainen (PeVL
               18/2007 vp, s. 7/II). Erityisesti verotustoimen
            kaltaisella hallinnonalalla on valiokunnan mielestä asianmukaista
            säätää laissa ainakin pääjohtajalle
            asetettavista kelpoisuusvaatimuksista (ks. esim. PeVL 18/2007
               vp, s. 7/II ja PeVL 20/2007
               vp, s. 3/I). Näin lainsäädännössä on
            menetelty myös esim. Rahoitustarkastuksen johtajan ja Vakuutusvalvontaviraston
            ylijohtajan kohdalla.
         
         
         Esityksen ruotsinkielinen versio.
         
          Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että hallituksen esityksen
            ruotsinkielinen versio ei vastaa sille asetettavia laatuvaatimuksia.
            Tämän vuoksi valiokunta korostaa, että myös
            ruotsinkielisten lakiehdotusten ja niiden perusteluiden valmisteluun
            on kiinnitettävä asianmukaista huomiota. Myös
            ne on pääsääntöisesti
            saatettava oikeusministeriöön tarkastettaviksi
            ja tarkastukselle varattava riittävä aika.