Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 23 päivänä maaliskuuta 2004 lähettäessään hallituksen esityksen WIPOn tekijänoikeussopimuksen ja WIPOn esitys- ja äänitesopimuksen hyväksymisestä sekä laeiksi sopimusten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta (HE 29/2004 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi sivistysvaliokuntaan samalla määrännyt, että perustuslakivaliokunnan on annettava asiasta lausunto sivistysvaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
johtaja Jukka Liedes, opetusministeriö
lainsäädäntöneuvos Sten Palmgren, oikeusministeriö
kirkkoneuvos Matti Halttunen, Kirkkohallitus
oikeustieteen kandidaatti Kristiina Harenko
professori Mikael Hidén
assistentti Juha Lavapuro
oikeustieteen tohtori, dosentti Pekka Länsineva
tutkija Tuomas Mylly
professori Olli Mäenpää
oikeustieteen tohtori, dosentti Rainer Oesch
professori Tuomas Ojanen
professori Kaarlo Tuori
professori Veli-Pekka Viljanen
Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi 20 päivänä joulukuuta 1996 tehdyt WIPOn tekijänoikeussopimuksen ja WIPOn esitys- ja äänitesopimuksen samoin kuin lait näiden sopimusten lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
Tekijänoikeussopimus on tullut kansainvälisesti voimaan 6 päivänä maaliskuuta 2002 ja esitys- ja äänitesopimus 20 päivänä toukokuuta 2002. Sopimuksiin niiden voimaantulon jälkeen liittyvän sopimuspuolen osalta ne tulevat voimaan kolmen kuukauden kuluttua sitoutumisasiakirjojen tallettamisesta WIPOn pääjohtajan haltuun.
Lakiehdotukset ovat tarkoitetut tulemaan voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettävänä ajankohtana samaan aikaan kuin sopimukset tulevat voimaan Suomen osalta.
Esityksen käsittelyjärjestysperustelujen mukaan sopimusten hyväksymisestä voidaan päättää äänten enemmistöllä ja lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Eduskunta hyväksyy perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan muun ohella sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä. Tekijänoikeuden ja sen lähioikeuksien perusoikeuskytkentäisestä luonteestakin johtuen on selvää, että käsiteltävänä olevat sopimukset sisältävät lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä. Eduskunnan suostumus sopimuksille on siten tarpeen.
Euroopan yhteisö on osallistunut sopimusneuvotteluihin ja voi kummassakin sopimuksessa olevan nimenomaisen määräyksen mukaan liittyä sopimusosapuoleksi. Esityksen perusteluista ilmenee, että merkittävä osa sopimusten määräyksistä kuuluu yhteisölainsäädännön alaan, vaikka esityksessä ei yksityiskohtaisemmin tehdäkään selkoa toimivallan jakautumisesta yhteisön ja sen jäsenvaltioiden välillä. Eduskunta hyväksyy vakiintuneen käytännön mukaan tällaisen ns. sekasopimuksen vain siltä osin kuin se kuuluu Suomen toimivaltaan (esim. PeVL 16/2004 vp, s. 2—3, PeVL 24/2004 vp, s. 2, PeVL 48/2004 vp, s. 3/I). Eduskunnan hyväksymispäätökset on siksi muotoiltava tätä käytäntöä vastaaviksi.
Perustuslakivaliokunta pitää aikaisemman kantansa mukaisesti tärkeänä, että toimivallan jakautumiseen kiinnitetään riittävästi huomiota laadittaessa hallituksen esityksiä jaetun toimivallan sopimuksista. Esityksistä tulee ilmetä, miltä osin sopimukset kuuluvat jäsenvaltioiden toimivaltaan (PeVL 6/2001 vp, s. 3). Valiokunnan mielestä sivistysvaliokunnan on syytä hankkia asiasta selvitys esityksen jatkovalmistelussa.
Sopimusten määräykset eivät koske perustuslakia sen 94 §:ssä tarkoitetussa merkityksessä. Sopimusten hyväksymisestä päätetään siten äänten enemmistöllä.
Koska sopimusmääräykset eivät ole ongelmallisia perustuslain kannalta eikä lakiehdotuksista ole muutoinkaan huomautettavaa perustuslain näkökulmasta, voidaan lakiehdotukset käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Lausuntonaan perustuslakivaliokunta esittää,
että eduskunnan suostumus on tarpeen WIPOn tekijänoikeussopimukseen samoin kuin WIPOn esitys- ja äänitesopimukseen siltä osin kuin ne kuuluvat Suomen toimivaltaan,
että tästä päätetään kummankin sopimuksen osalta äänten enemmistöllä ja
että lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Helsingissä 10 päivänä maaliskuuta 2005
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Sami Manninen