Perustelut
Eduskunnan suostumuksen tarpeellisuus ja hyväksymispäätöksen
ala
Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi
Suomen ja Venäjän välisen lentoliikennesopimuksen
muuttamisesta Moskovassa 26 päivänä syyskuuta
2011 tehdyn pöytäkirjan.
Eduskunta hyväksyy perustuslain 94 §:n 1 momentin
mukaan muun ohella sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset
velvoitteet, jotka sisältävät lainsäädännön
alaan kuuluvia määräyksiä. Pöytäkirjassa
on lainsäädännön alaan kuuluvia
määräyksiä, joista on esityksen perusteluissa
asianmukaisesti tehty selkoa. Eduskunnan suostumus pöytäkirjaan
on siten tarpeen.
Suomen ja Venäjän välisen lentoliikennesopimuksen
muuttamisesta tehty pöytäkirja perustuu Suomen
osalta EU:n asetukseen jäsenvaltioiden ja kolmansien maiden
välisten lentoliikennesopimusten neuvottelemisesta ja täytäntöönpanosta
(Asetus (EY) N:o 847/2004, ns. ulkosuhdeasetus). Kyseisessä EU:n
asetuksessa on luotu mekanismi, jolla jäsenvaltio oikeutetaan neuvottelemaan
ja tekemään sopimus EU:n toimivallan alalla. Tältä osin
kysymys on menettelystä, jossa toimivalta neuvotella
ja tehdä sopimus on ikään kuin palautettu
jäsenvaltiolle. Sopimuksen määräysten
on kuitenkin oltava EU:n lainsäädännön
mukaisia, eikä unionin sinänsä katsota
palauttaneen toimivaltaa kyseisellä alalla jäsenvaltioille.
Esityksessä tarkoitetun pöytäkirjan määräykset
kuuluvatkin kahta kokonaisuuden kannalta melko vähäistä poikkeusta
lukuun ottamatta EU:n toimivaltaan.
Edellä mainittuun menettelyyn perustuva sopimus ei
valiokunnan mielestä rinnastu perinteiseen niin sanottuun
sekasopimukseen, eikä sitä sen vuoksi hyväksytä sekasopimuksen
tapaan vain Suomen toimivaltaan kuuluvilta osilta. Kysymys ei liioin
ole sellaisesta sopimuksesta, johon EU:n jäsenvaltiot sitoutuvat
unionin puolesta esimerkiksi sen vuoksi, että vain valtiot
voivat olla sopimuksen osapuolina (PeVL 6/2004 vp,
s. 2—3). Valtiosäännön näkökulmasta
kyse on sen sijaan muodollisesti kahdenvälisestä sopimuksesta,
jonka Suomi on valtuutuksen perusteella oikeutettu tekemään
kokonaisuudessaan eli myös EU:n toimivaltaan kuuluvin osin.
Pöytäkirjaan sitoutuminen — edellyttäen,
että toimitaan unionin hyväksymän valtuutuksen
puitteissa — on siten Suomen päätettävissä.
Valiokunta katsoo, että tällaisessa tapauksessa
eduskunnan hyväksymispäätöksen
on koskettava velvoitetta kokonaisuudessaan.
Voimaansaattaminen
Valtiosopimuksen ja muun kansainvälisen velvoitteen
lainsäädännön alaan kuuluvat
määräykset saatetaan perustuslain 95 §:n
1 momentin mukaan voimaan lailla. Koska Suomi on muodollisesti
sopimuksen osapuoli, on voimaansaattamislakiehdotuksen 1 §:n
muotoilu, jonka mukaan "pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvat määräykset ovat lakina
voimassa sellaisina kuin Suomi on niihin sitoutunut" asianmukainen
(vrt. PeVL 5/2007 vp, s. 5/II).
Perustuslain 95 §:n 1 momenttiin tehdyn 1.3.2012 voimaan
tulleen muutoksen jälkeen kansainvälisen velvoitteen
muut kuin lainsäädännön alaan
kuuluvat määräykset saatetaan pääsääntöisesti
voimaan valtioneuvoston asetuksella (HE 60/2010
vp, s. 46/II). Kansainvälisen velvoitteen
voimaansaattamislain voimaantulosta säädetään
vastaavasti valtioneuvoston asetuksella. Voimaansaattamislakiehdotuksen 2 §:ssä valtioneuvostolle
osoitettu asetuksenantovaltuus on siten asianmukainen
(vrt. PeVL 1/2012 vp, s. 4/I).
Käsittelyjärjestys
Kansainvälisen velvoitteen hyväksymisestä päätetään
perustuslain 94 §:n 2 momentin mukaan äänten
enemmistöllä. Jos ehdotus velvoitteen hyväksymisestä koskee
perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista taikka Suomen täysivaltaisuuden
kannalta merkittävää toimivallan siirtoa
Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle
tai kansainväliselle toimielimelle, se on kuitenkin hyväksyttävä päätöksellä,
jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa
annetuista äänistä. Kansainvälisen
velvoitteen voimaansaattava lakiehdotus puolestaan käsitellään
perustuslain 95 §:n 2 momentin mukaan tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Jos ehdotus kuitenkin koskee perustuslakia tai valtakunnan alueen muuttamista
taikka Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan
siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle
tai kansainväliselle toimielimelle, eduskunnan on se hyväksyttävä sitä lepäämään
jättämättä päätöksellä,
jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa
annetuista äänistä.
Pöytäkirjan määräykset
eivät koske perustuslakia perustuslain 94 §:n
2 momentissa tai 95 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla,
joten pöytäkirjan hyväksymisestä voidaan
päättää äänten enemmistöllä ja
ehdotus pöytäkirjan voimaansaattamislaiksi käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.