Perustelut
         
         Tausta
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
            laki henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa.
            Samaa asiaa koskeva hallituksen esitys annettiin eduskunnalle helmikuussa 2012
            (HE 2/2012 vp), mutta esitys peruutettiin helmikuussa
            2013. Perustuslakivaliokunta antoi esityksestä lausunnon
            (PeVL 19/2012 vp), mikä on
            nyt arvioitavana olevaa esitystä laadittaessa pyritty ottamaan
            huomioon.
         
         
         Ehdotettu sääntely
         
         Ehdotettu laki henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa
            sisältää 6 lukua, joista 1 luvussa on
            säännökset lain soveltamisalasta ja määritelmistä,
            2 luvussa erilliset säännökset kustakin
            Rikosseuraamuslaitoksen henkilörekisteristä ja
            3 luvussa säännökset tietojen käsittelyn
            periaatteista eli käytännössä tietojen
            luovuttamisesta eri viranomaisille ja tiedonsaantioikeuksista.
            Ehdotuksen 4 luku puolestaan koskee rekisteröidyn oikeuksia,
            5 luku tietoturvallisuutta ja tietojen säilyttämistä ja
            6 luku sisältää eräitä erinäisiä säännöksiä.
         
         
         Ehdotuksen mukaan Rikosseuraamuslaitoksen henkilörekistereitä ovat
            täytäntöönpanorekisteri, yhdyskuntaseuraamusrekisteri,
            valvonta- ja toimintarekisteri, turvallisuustietorekisteri ja Rikosseuraamuslaitoksen
            potilasrekisteri. Rekistereissä olevia tietoja voidaan
            säädettyjen edellytysten täyttyessä luovuttaa
            poliisille, Maahanmuuttovirastolle ja vastaanottokeskukselle, Oikeusrekisterikeskukselle,
            ulosottoviranomaiselle, haastemiehelle, syyttäjälle,
            tuomioistuimelle, Tullille, rajavartiolaitokselle, sotilasviranomaisille
            ja Kansaneläkelaitokselle.
         
         
         Rekisterisääntelyn arviointi
         
         Sääntely on merkityksellistä yksityiselämän
            ja henkilötietojen suojaa koskevan perustuslain 10 §:n
            kannalta. Sen 1 momentin mukaan henkilötietojen suojasta
            säädetään tarkemmin lailla. Perustuslakivaliokunnan
            vakiintuneen käytännön (esim. PeVL 19/2012
               vp, s. 2/I) mukaan lainsäätäjän
            liikkuma-alaa rajoittaa kuitenkin se, että henkilötietojen
            suoja osittain sisältyy samassa momentissa turvatun yksityiselämän
            piiriin. Kysymys on kaiken kaikkiaan siitä, että lainsäätäjän
            tulee turvata tämä oikeus tavalla, jota voidaan
            pitää hyväksyttävänä perusoikeusjärjestelmän
            kokonaisuudessa. Lainsäätäjän
            harkintaa sitoo se, että henkilötietojen suojan
            kannalta tärkeitä sääntelykohteita
            rekisteröinnissä ovat ainakin rekisteröinnin
            tavoite, rekisteröitävien henkilötietojen
            sisältö, niiden sallitut käyttötarkoitukset
            tietojen luovutettavuus mukaan luettuna sekä tietojen säilytysaika
            henkilörekisterissä ja rekisteröidyn
            oikeusturva, minkä lisäksi näiden seikkojen
            sääntelyn lain tasolla tulee olla kattavaa ja
            yksityiskohtaista (esim. PeVL 19/2012 vp,
            s. 2/I, PeVL 35/2004 vp,
            s. 2/II ja PeVL 51/2002 vp,
            s. 2/I).
         
         
         Rikosseuraamuslaitoksen henkilörekistereihin tallennetaan
            ehdotettujen säännösten perusteella rangaistusten
            täytäntöönpanon sekä muiden
            Rikosseuraamuslaitokselle kuuluvien tehtävien suorittamiseksi
            tarpeellisia tai välttämättömiä tietoja.
            Toissijaisesti henkilötietojen salassapitoon ja luovuttamiseen
            sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia sekä muuhun
            henkilötietojen käsittelyyn henkilötietolakia.
            Laissa tarkoitetut henkilörekisterit on lueteltu 3 §:n
            2 momentissa ja niihin rekisteröitävät
            henkilöä koskevat yksilöintitiedot tyhjentävästi
            4 §:ssä.
         
         
         Hallituksen esityksessä on korjattu ne valtiosääntöoikeudelliset
            ongelmat, joihin perustuslakivaliokunta (PeVL 19/2012
               vp) kiinnitti huomiota peruutettua hallituksen esitystä HE
               2/2012 vp arvioidessaan. Ehdotetuista henkilörekistereitä koskevista
            säännöksistä ilmenee perustuslakivaliokunnan
            lausuntokäytännössä edellytetyllä tarkkuudella,
            mitä tietoja ja missä tarkoituksessa voidaan tallettaa
            samoin kuin tietoihin oikeutettujen piiri. 
         
         
         Tietojen luovuttamista ja saantia koskevan sääntelyn
            arviointi
         
         
         Viranomaisten tietojen saamista ja luovuttamista koskevaa sääntelyä arvioidessaan
            perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota muun muassa
            siihen, mihin ja ketä koskeviin tietoihin tiedonsaantioikeus
            ulottuu ja miten tiedonsaantioikeus sidotaan tietojen välttämättömyyteen. Viranomaisen
            tietojensaantioikeus ja tietojenluovuttamismahdollisuus ovat valiokunnan
            mukaan voineet liittyä jonkin tarkoituksen kannalta "tarpeellisiin
            tietoihin", jos tarkoitetut tietosisällöt
            on pyritty luettelemaan laissa tyhjentävästi. Jos
            taas tietosisältöjä ei ole samalla tavoin
            luetteloitu, sääntelyyn on pitänyt sisällyttää vaatimus "tietojen
            välttämättömyydestä" jonkin
            tarkoituksen kannalta (PeVL 62/2010 vp,
            s. 4/I ja siinä mainitut lausunnot). Valiokunta
            ei toisaalta ole pitänyt hyvin väljiä ja
            yksilöimättömiä tietojensaantioikeuksia
            perustuslain kannalta mahdollisina edes silloin, kun ne on sidottu
            välttämättömyyskriteeriin (PeVL 62/2010
               vp, s. 4/I, PeVL 59/2010
               vp, s. 4/I).
         
         
         Rikosseuraamuslaitoksen henkilörekistereitä koskevaan
            1. lakiehdotukseen sisältyy useita säännösehdotuksia
            tietojen luovuttamisesta sekä Rikosseuraamuslaitoksen oikeudesta
            saada tietoja muilta viranomaisilta ja tiedonantovelvollisilta salassapitosäännösten
            estämättä. Ehdotetut valtuudet ovat rajattuja
            ja yksilöityjä. Tarpeellisuusvaatimukseen kytketyt
            luovuttamisvaltuudet 14—23 §:ssä sisältävät
            tyhjentävään muotoon kirjoitetut säännökset
            luovutettavissa olevista tietosisällöistä.
            Siltä osin kuin luovutettavia tietosisältöjä ei
            ole tyhjentävästi lueteltu, luovuttaminen on sidottu
            välttämättömyyteen laissa määritellyn
            yksilöidyn tarkoituksen kannalta (25 ja 26 §).
            Lisäksi tietojen luovuttamista arkaluonteisia tietoja sisältävästä potilasrekisteristä
            koskeva
            27 §:n säännös sisältää tyhjentävän
            luettelon luovutettavissa olevista tiedoista ja tahoista, joille
            tietoja voidaan välttämättömistä syistä luovuttaa.
            Samoin tietojen luovuttaminen on rajattu laissa säädettyyn
            tehtävän suorittamiseen ja tiettyihin viranomaistahoihin.
            Ehdotukset vastaavat tältä osin vaatimusta siitä,
            että oikeus salassa pidettävien tietojen
            saamiseen ja antamiseen on sidottava yksilöidysti niihin
            tilanteisiin, joissa tietojen saaminen tai antaminen voi välttämättömistä syistä olla
            perusteltua, sekä rajattava niihin henkilöihin,
            joille tiedot ovat näistä syistä välttämättömiä (ks. PeVL 60/2010 vp).