Perustelut
Yleistä
Kertomus valtioneuvoston oikeuskanslerin virkatoimista ja lain
noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2003 on rakenteeltaan
pääosin aikaisempien kertomusten kaltainen. Kertomus
sisältää yleiskatsauksen oikeuskanslerinviraston
toimintaan, minkä lisäksi tehdään
selkoa valtioneuvostoon kohdistuvasta valvonnasta, perus- ja ihmisoikeuksien
valvonnasta, laillisuusvalvonnasta sekä asianajajalaitoksen
valvonnasta. Kertomukseen on otettu myös tärkeimpiä oikeuskanslerinvirastossa
laadittuja asiakirjoja sekä liitteenä osa, joka
sisältää muun ohella tilastotietoja oikeuskanslerinviraston
toiminnasta.
Pääosa oikeuskanslerinvirastossa käsiteltävistä asioista
on kanteluasioita. Asioita tulee vireille myös oikeuskanslerin
omasta aloitteesta ja rangaistustuomioiden tarkastuksen ja asianajajien
valvonnan johdosta. Lisäksi oikeuskansleri antaa lausuntoja
tasavallan presidentille, valtioneuvostolle ja ministeriöille.
Vuonna 2003 käsiteltäväksi tulleiden
kanteluasioiden määrä (1 454)
oli lähes yhtä suuri kuin edellisvuonna (1 459).
Ratkaistujen kantelujen määrä kasvoi kuitenkin
selvästi. Kanteluja ratkaistiin kertomusvuonna 1 492,
kun niitä vuonna 2002 ratkaistiin 1 320. Kanteluasioissa
tehtyjen toimenpideratkaisujen osuus oli 17 prosenttia vuonna 2003
(156), edellisvuonna toimenpideratkaisujen osuus oli 12 prosenttia
(96). Näistä yleisin oli käsityksen tai
ohjeen esittäminen (81). Kantelujen käsittelyyn
keskimäärin käytetty aika hieman piteni
kertomusvuonna. Vuonna 2003 ratkaisuaikojen mediaani oli n. 15 viikkoa
ja keskiarvo noin 30 viikkoa; vuonna 2002 vastaavat luvut olivat
10 ja 24.
Valiokunta ei ole erikseen arvioinut oikeuskanslerin yksittäisiä ratkaisuja
ja kannanottoja.
Perus- ja ihmisoikeuksien valvonta
Perustuslain 108 §:n 1 momentin mukaaan oikeuskanslerille
kuuluu perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumisen valvonta.
Perustuslakivaliokunta on pitänyt vuoden 1995 uudistuksen
hengen mukaisena, että oikeuskanslerin vuotuiseen kertomukseen
sisältyy jakso perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisesta
(PeVM 25/1994 vp, s. 6/II).
Kertomuksessa perus- ja ihmisoikeusnäkökulma
on erillisen jakson lisäksi esillä tapausselosteissa.
Perus- ja ihmisoikeudet tulevat esille myös oikeuskanslerin
viranomaistoimintaan kohdistuvassa valvonnassa erityisesti kantelujen
käsittelemisen yhteydessä. Aiheeseen liittyviä tapauksia
on selostettu asianomaisessa jaksossa ryhmiteltynä eräiden
perus- ja ihmisoikeusotsikoiden alle. Kertomuksen mukaan samantyyppiset
kysymykset pysyvät vuodesta toiseen ajankohtaisina ja perusoikeussäännösten
merkitys yhteiskunnallisessa päätöksenteossa
on jatkuvasti korostunut. Jokaisen oikeus saada asiansa käsitellyksi
ilman aiheetonta viivytystä samoin kuin hyvän
hallinnon takeet ovat usein olleet keskeisiä kanteluperusteita.
Kertomuksessa todetaan, että asioiden ruuhkaantuminen johtuu
paitsi työvoima- ja henkilöresursseista myös
käytetyistä työmenetelmistä ja
menettelytavoista. Tämä on käynyt ilmi
muun muassa apulaisoikeuskanslerin suorittamasta hallinto-oikeuksia
koskevasta kyselystä. Asioiden ruuhkaantumiseen voidaan vaikuttaa
talousarvioratkaisuilla ja kehittämällä työtapoja.
Kertomuksessa on myös painotettu, että hyvään
hallintoon kuuluu vastata asiallisiin kansalaiskirjeisiin ja sähköposteihin.
Valiokunta toistaa aiemman kantansa, että myös
muin keinoin on syytä pyrkiä asioiden käsittelyaikojen
lyhentämiseen (PeVM 3/2005 vp, s.
2/II). Koska samantyyppiset kysymykset nousevat vuosittain
esiin oikeuskanslerin kertomuksessa, voidaan valiokunnan mielestä kertomusta kehittää
esimerkiksi
ottamalla siihen sellaisia temaattisia kokonaisuuksia, jotka viimeaikoina ovat
osoittautuneet ajankohtaisiksi ja tärkeiksi. Näin
voidaan keskeisimpiä ja yleisimpiä laillisuusvalvonnan
ongelmia nostaa esiin. Samalla oikeuskansleri voi tapauskohtaisuutta
yleisemmin kiinnittää huomiota yleisiin ja periaatteellisesti
tärkeisiin laillisuusvalvonnassa havaittuihin kysymyksiin
(PeVM 12/2000 vp, s. 2).
Poliisitoimen laillisuusvalvonta
Oikeuskanslerin kertomukseen on säännönmukaisesti
liitetty muun oikeudenhoidon laillisuusvalvonnan alakohdaksi poliisitoimen
laillisuusvalvonta, johon periaatteessa myös suojelupoliisin
valvonta kuuluu. Perustuslakivaliokunta toistaa aiemman kantansa
siitä, että poliisin sisäisen valvonnan
tehostamiseen liittyvien seikkojen lisäksi on syytä arvioida
mahdollisuuksia kehittää myös poliisin — suojelupoliisi
mukaan lukien — muuta valvontaa (PeVM 3/2005
vp, s. 3).