Perustelut
         
         Laki turvatoimista eduskunnassa
         
         Yleistä
         
         Eduskunnan turvatoimista ei ole lain tasoista sääntelyä.
            Turvatarkastukset ovat perustuneet vapaaehtoisuuteen. Eduskuntaan
            saapuvan nimi ja eräissä tapauksissa henkilöllisyys
            on saatu selville kysymällä. Mahdollinen voimankäyttö on
            perustettu pakkokeinolain 1 luvun 1 momentin mukaiseen jokamiehen
            kiinniotto-oikeuteen. Henkilön kiinniottaminen ja eduskunnasta
            poistaminen voivat kuitenkin edellyttää voimakeinojen
            käyttöä.
         
         
         Lakialoitteen tarkoituksena on saattaa eduskunnan turvatoimien
            sääntely asianmukaiselle tasolle. Lakialoitteen
            1. lakiehdotukseen on otettu yksityiskohtaiset säännökset
            henkilöllisyyden selvittämisestä (3 §),
            turvatarkastuksesta (4 §), henkilöntarkastuksesta
            (5 §), ajoneuvojen tarkastamisesta (6 §), lähetysten
            tarkastamisesta (7 §), kielletyn valmisteen haltuunottamisesta
            ja säilyttämisestä (8 §), pääsyn
            estämisestä ja henkilön poistamisesta
            (9 §), henkilön kiinniottamisesta (10 §),
            voimankäytöstä (11 §), turvatarkastajasta
            (12 §) sekä virka-avusta (13 §).
         
         
         Nykyinen turvallisuusvalvonnan sääntelyperusta,
            kansliatoimikunnan turvatarkastuksista annettu päätös
            (23.3.1990), on riittämätön turvatarkastusten
            suorittamiseen ja julkisen vallan käyttöön,
            johon voi sisältyä voimakeinojen käyttämistä.
            Perustuslain 2 §:n 3 momentin mukaan julkisen vallankäytön
            tulee perustua lakiin. Kun ehdotetut toimivaltuudet merkitsevät
            puuttumista perusoikeuksiin, kuten perustuslain 7 §:n mukaiseen
            henkilökohtaiseen koskemattomuuteen, perustuslain 10 §:n
            turvaamaan yksityiselämän suojaan sekä luottamuksellisen
            viestin suojaan, edellyttää tämä,
            että asiasta on säädettävä laissa (HE
               309/1993 vp, s. 29/II ja PeVM
               25/1994 vp, s. 5/I). Perustuslakivaliokunnan
            arvion mukaan lakialoitteen mukaiselle sääntelylle
            on hyväksyttävä peruste ja säännökset
            täyttävät lailla säätämisen
            vaatimuksen.
         
         
         1 §. Lain tarkoitus ja soveltamisala
         
         Pykälän 1 momentin mukaan lain tarkoituksena on
            suojata eduskunnan toimintaa ja järjestystä. Perustuslakivaliokunnan
            mielestä sanamuoto kuvaa melko väljästi
            turvatarkastusvaltuuksien perusteita. Sen vuoksi ilmaisua on aiheellista täsmentää
            siten,
            että lain tarkoituksena on suojata eduskunnan toimintaa
            ja varmistaa turvallisuuden ja järjestyksen säilyminen
            eduskunnassa.
         
         
         Pykälän 2 momentin mukaan lakia sovelletaan
            turvatoimialueella, joka käsittää paitsi eduskunnan
            kiinteistöt ja eduskunnan hallinnassa olevat muut tilat
            myös niiden välittömässä läheisyydessä olevan
            alueen. Perustuslakivaliokunta on toisessa yhteydessä tulkinnut
            käsitettä "välitön läheisyys"
            suppeasti. Sen mukaan sillä tuossa tapauksessa tarkoitettiin
            liikkeen sisäänkäynnin edessä olevaa,
            alaltaan vähäistä katu- tai tiealueen
            osaa (PeVL 49/2004 vp, s. 3/I).
         
         
         On selvää, että tässä tapauksessa
            turvatoimialueeseen kuuluva eduskunnan kiinteistöjen ja sen
            hallinnassa olevien muiden tilojen välitön läheisyys
            on arvioitava toisin. Tällöin tulee erityisenä syynä ottaa
            huomioon eduskunnan turvallisuustarve ja merkitys ylimpänä valtioelimenä samoin
            kuin eduskuntatalon symboliarvo ja koko (vrt. PeVL 1/2008
               vp, s. 3/I). Valiokunnan näkemyksen
            mukaan turvatoimialueeseen tulee kuulua eduskuntatalon pääsisäänkäynnin
            portaikon alapuolella oleva katualue ns. Ylä-Mannerheimintie,
            Eduskuntakatu, Ainonkatu, Eduskunnan kirjaston sisäänkäyntien
            edessä oleva Aurorankadun alue sekä eduskunnan
            lisärakennuksen sisäänkäyntien
            edustalla oleva alue.
         
         
         Lakialoitteen tarkoituksena on täydentää yleistä järjestystä ja
            turvallisuutta koskevaa sääntelyä siten,
            että eduskunta voisi ryhtyä turvatoimiin tarpeen
            vaatiessa myös tilanteissa, joissa järjestyksen
            ylläpitäminen kuuluisi poliisille. Kaikissa tilanteissa
            tämä ei kuitenkaan ole tarpeen. Lakialoitteen
            2 §:n 1 momentin 2 virkkeen mukaan yksilön oikeuksiin
            saa lakia sovellettaessa puuttua vain siinä määrin
            kuin eduskunnan toiminnan ja järjestyksen suojaamiseksi on
            välttämätöntä. Esimerkiksi
            eduskuntatalon edessä olevalla katualueella järjestettävässä mielenosoituksessa
            tai muussa vastaavassa tilaisuudessa järjestyksestä vastaa
            poliisi saatuaan näistä kokoontumislain mukaisen
            ilmoituksen.
         
         
         Lakia sovelletaan 1 §:n 2 momentin mukaan turvatoimialueelle
            saapuvaan ja siellä jo olevaan henkilöön.
            Perustuslakivaliokunta pitää selkeyden kannalta
            asianmukaisena siirtää mainittu virke seuraavan
            momentin alkuun.
         
         
         Pykälän 3 momentin mukaan lakia ei
            sovelleta kansanedustajiin. Tämä on sopusoinnussa
            sen kanssa, ettei kansanedustajaa saa perustuslain 30 §:n
            1 momentin mukaan estää hoitamasta edustajantointaan.
            Perustuslakivaliokunnan mielestä on
            selvää, ettei lakia sovelleta myöskään
            tasavallan presidenttiin. Sama koskee ministeriä, joka
            ei ole kansanedustaja, eduskunnan oikeusasiamiestä ja valtioneuvoston
            oikeuskansleria, joilla perustuslain 48 §:n mukaan on läsnäolo-oikeus
            täysistunnossa.
         
         
         3 §. Turvatarkastaja
         
         Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi
            turvatarkastajasta ja hänen koulutuksestaan. Lakiehdotuksen
            14 §:n nojalla kansliatoimikunta voi antaa tarkempia määräyksiä vaadittavasta
            turvallisuusalan koulutuksesta ja siten esimerkiksi myös
            tehtävien vaatimasta kielitaidosta. Lakialoitteen
            perustelujen mukaan turvallisuusalan koulutusta järjestetään
            erikseen poliisihallinnossa, vankeinhoidossa, rajavartiolaitoksessa
            ja yksityisellä turva-alalla. Perustuslakivaliokunnan mielestä eduskunnan
            turvatarkastajien koulutus on asianmukaista antaa poliisihallinnon
            tehtäväksi.
         
         
         Koska turvatarkastajalla on oikeus käyttää 11 §:ssä mainittuja
            voimakeinoja, on turvatoimien kohteeksi joutuneiden oikeusturvan
            kannalta välttämätöntä,
            että turvatarkastaja on tunnistettavissa. Lakialoitteesta
            puuttuvat asiaa koskevat säännökset.
            Lakiin tuleekin lisätä omiksi momenteikseen säännökset
            turvatarkastuskortista ja turvatarkastajan pukeutumisesta (vrt.
            laki yksityisistä turvallisuuspalveluista 36 § ja
            32 §:n 1 momentti).
         
         
         Uudeksi 2 momentiksi valiokunta ehdottaa otettavaksi
            säännöksen, jonka mukaan eduskunnan turvallisuusyksikkö antaa
            1 momentin mukaisesti turvatarkastajaksi hyväksytylle turvatarkastajakortin.
            Turvatarkastajan on pidettävä kortti turvatarkastajan
            tehtävissä mukana ja esitettävä se
            pyydettäessä.
         
         
         Uudeksi 3 momentiksi ehdotetaan säännöstä, jonka
            mukaan turvatarkastajan tulee tehtävää suorittaessaan
            olla pukeutunut turvatarkastajan asuun.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan mielestä turvatarkastajaa koskeva
            säännös tulee sijoittaa laissa sen alkupuolelle.
            Asianmukaisinta on siirtää se 3 §:ksi,
            jolloin nykyisten 3—11 §:n numerointi muuttuu.
         
         
         6 (5) §. Henkilöntarkastus
         
         Lakiehdotuksen 5 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi,
            että jos turvatarkastuksen perusteella tai muutoin on syytä epäillä henkilöllä olevan
            mukanaan kielletty valmiste, hänelle voidaan tehdä henkilöntarkastus
            sen tutkimiseksi, mitä hänellä on vaatteissaan
            tai muutoin yllään. Sääntelyä on arvioitava
            perustuslain 7 §:n perusteella. Sen 1 momentin
            mukaan jokaisella on oikeus henkilökohtaiseen vapauteen
            ja koskemattomuuteen. Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen
            ei 3 momentin perusteella saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti
            eikä ilman laissa säädettyä perustetta. 
         
         
         Turvatarkastuksen metallinpaljastinta tai muuta sellaista laitetta
            käyttäen perustuslakivaliokunta on katsonut vain
            vähäiseksi henkilökohtaiseen koskemattomuuteen
            puuttumiseksi ja perusoikeussuojan kannalta ongelmattomaksi järjestelyksi
            (PeVL 16/2004 vp, s. 5/I, PeVL 2/1999
               vp, s. 2). Henkilöntarkastuksen edellytykseksi
            asetetaan vaatimus, että turvatarkastuksen perusteella
            tai muutoin on "syytä epäillä" henkilöllä olevan
            mukanaan kielletty valmiste. Perustuslakivaliokunnan mielestä kuitenkin oikeasuhtaisuuden
            kannalta ehdotettua parempi on asettaa henkilöntarkastuksen
            edellytykseksi samalla tavoin kuin poliisilain 22 c §:ssä ja
            turvatarkastuksista tuomioistuimissa annetun lain 5 §:ssä säädetään,
            että on "perusteltua" syytä epäillä henkilöllä olevan
            kielletty valmiste (PeVL 2/1999 vp,
            s. 2/II ja PeVL 28/2001 vp, s. 3/II).
            Henkilöntarkastuksen taustalla olevaa tarvetta varmistaa
            turvallisuus ja eduskuntatyön häiriöttömyys
            on pidettävä erityisen painavana perusteena puuttua
            perustuslain 7 §:n 1 momentin mukaiseen henkilökohtaiseen
            koskemattomuuteen. Sääntely täyttää myös
            perustuslain 7 §:n 3 momentin mukaisen mielivallan
            kiellon sekä oikeasuhtaisuuden vaatimukset.
         
         
         7 (6) §. Ajoneuvon tarkastaminen
         
         Turvatoimialueelle saapuva ja siellä oleva ajoneuvo
            saadaan ehdotetun pykälän mukaan tarkastaa metallinpaljastinta
            tai muuta teknistä laitetta käyttäen
            taikka muulla sopivalla tavalla sen tutkimiseksi, onko ajoneuvossa
            tai tavaratoimituksessa kielletty valmiste. Valiokunnan näkemyksen
            mukaan ajoneuvon tarkastamisessa on erotettava kolme eri tilannetta.
            Ensinnäkin eduskuntaan tulee erilaisia tavara- ja elintarvikekuljetuksia.
            Valiokunnan mielestä tällaiset kuljetukset saadaan
            aina tarkastaa. Sen sijaan henkilöliikenteen suhteen, kuten
            taksien ja linja-autojen osalta, on syytä noudattaa pidättyvyyttä ja tarkastaa
            ajoneuvo vain poikkeustapauksessa. Vaikka
            lakiin ei otetakaan siitä erityistä mainintaa,
            henkilöliikenteen kuljetuksien tarkastaminen olisi mahdollista
            vain, jos on syytä epäillä, että ajoneuvossa
            on kielletty valmiste. Lopuksi on erotettava vielä lakiehdotuksen
            perusteluissakin mainittu tilanne, jossa turvatoimialueelle pysäköidyn
            ajoneuvon epäillään voivan aiheuttaa
            vakavaa vaaraa omaisuudelle. Tällöin vaarallisen
            teon tai tapahtuman estämiseksi on eduskunnan turvatarkastajien
            syytä turvautua poliisin apuun, niin kuin poliisilain 16—17 §:ssä säädetään.
         
         
         14 §. Tarkemmat määräykset
         
         Ehdotetun pykälän nojalla voi kansliatoimikunta
            antaa tarkempia määräyksiä toiminnan
            käytännön järjestämisestä ja
            teknisistä yksityiskohdista sekä 12 §:n
            mukaan vaadittavasta turvallisuusalan koulutuksesta. Eduskunnan
            kansliatoimikunnasta ja sen tehtävistä säädetään
            eduskunnan työjärjestyksen 72—73 §:ssä.
            Ottaen huomioon tarkempien määräysten
            luonne kansliatoimikuntaa on pidettävä sopivimpana
            toimielimenä niiden antajaksi. Ehdotuksessa tarkoitettujen
            määräysten antaminen voidaan rinnastaa
            niihin eduskunnan työjärjestyksen 66 §:n
            2 momentin mukaisiin määräyksiin ja muihin
            ohjeisiin, joita kansliatoimikunta on antanut järjestyksen
            ylläpitämiseksi eduskunnan yleisöparvella
            täysistuntoa seuraavien noudatettavaksi. Valiokunnan mielestä määräyksien
            antamisella toiminnan käytännön järjestelyistä tarkoitetaan muun
            muassa sitä, että tietyt eduskunnassa säännönmukaisesti
            käyvät henkilöt tai henkilöryhmät
            voidaan harkinnan mukaan vapauttaa turvatarkastuksesta.
         
         
         15 §. Voimaantulo
         
         Lain voimaantulo on jätetty 15 §:ssä auki.
            Valiokunta pitää sopivana voimaantuloajankohtana 1.9.2008,
            jotta turvatarkastajien koulutukselle jäisi riittävästi
            aikaa.
         
         
         Muuta
         
         Valiokunta on lisäksi tehnyt eräitä teknisluonteisia
            muutoksia ja tarkistuksia eri pykäliin.
         
         
         Laki turvallisuusselvityksistä annetun lain 4 ja 19 §:n
            muuttamisesta
         
         
         Turvallisuusselvityksistä annetun lain 19 §:ään ehdotetaan
            lakialoitteen 2. lakiehdotuksen mukaan lisättäväksi
            uusi 3 momentti. Sen nojalla suppea turvallisuusselvitys voidaan
            tehdä myös henkilöstä, joka
            työskentelee eduskunnan hallinnassa olevissa tiloissa taikka
            jolla muutoin tehtävissään on tai tulisi
            olemaan pääsy sanottuihin tiloihin. Perustuslakivaliokunta
            pitää sääntelyä asianmukaisena,
            mutta katsoo, että ehdotetusta 3 momentista muodostetaan
            oma uusi 19 a §. Samalla pykälän otsikointiin
            ja säädöstekstiin on syytä tehdä joitakin
            teknisluonteisia täsmennyksiä. Tästä johtuen
            myös voimassa olevaan 20 §:ään
            tehdään vähäisiä täsmentäviä muutoksia.
         
         
         Lakiehdotuksen avoimeen voimaantulosäännökseen
            lisätään voimaantulopäiväksi
            1.9.2008.
         
         
         Valiokunta puoltaa lakialoitteen hyväksymistä mainituin
            huomautuksin ja seuraavin muutosehdotuksin.